2.3 Elokuvantajun suunnittelun ja
kehittämisen vaiheet
Every action […] everything continues, and what you
show is actually jus a part of it. That's the hardest thing for me,
how to choose what to show. (Wim Wenders 1991, 5)
Karri Laitinen ja Timo Viikari (2001) jakoivat
Elokuvantajun suunnittelu- ja
visualisointitehtävät neljään luokkaan: 1)
informaatioarkkitehtuurin suunnitteluun, 2) tekniseen
suunnitteluun, 3) käytettävyyden suunnitteluun ja 4) visuaaliseen
suunnitteluun. Näihin tehtäviin liittyi Jyväskylän yliopiston
viittomakielisten opiskelijoiden kanssa toteutettu
toimintatutkimus. Elokuvantajussa pyrittiin
”työkalumaiseen tehokkuuteen”, joten suunnittelussa päätettiin
keskittyä käytettävyyteen ja informaatioarkkitehtuuriin, sillä
monet näihin liittyvät ratkaisut edistävät samalla sekä
käytettävyyttä että saavutettavuutta.
Tutkimushankkeen vaiheet (1999-2000, 2001, 2002-2003, 2004)
lomittuivat toisiinsa ja tuotantoon projektitöissä käytetyn
putousmallin mukaisesti (kuvio 5),
jolloin edeltävä tehtävä on saatava valmiiksi ennen seuraavan
tehtävän aloittamista. Putousmalli oli tässä tutkimuksessa
suunnittelun tuki, vaikka käytännössä toteutui spiraalimainen
tuotanto (kuvio 13). Kuviossa 5 on esitetty Elokuvantajun
tuotantovaiheiden limittyminen tutkimuksen vaiheisiin.

KUVIO 5.
Tutkimushankkeen eri osa-alueet vuosina
1999-2004. Elokuvantaju 1.0:n tuotanto,
aiheeseen liittyvä kirjallisuustutkimus ja tuotekehittely sekä
edellisiin lomittuvat toimintatutkimuksen
kolme vaihetta (TT1-TT3), aineiston analyysi ja
raportointi (vrt. kuvio 18 ja
kuvio 39).
Koko tutkimushanke tuotantoineen jakaantui 1999-2004 karkeasti
viiteen vaiheeseen ja kokonaisuuteen liittyvä toimintatutkimus
1999-2001 kolmeen vaiheeseen (TT1-TT3):
1) Ensimmäisen vaiheen alustava kirjallisuustutkimus,
suunnittelun käynnistäminen ja joustavaan opiskeluun liittyvän
teorian luonnostelu.
2) Toimintatutkimuksen alustava vaihe 1.2.1999-8.9.2000 (TT1),
jolloin osanottajat opiskelivat FLE:n käyttöä.
Elokuvantajun alfa-versio.
3) Toimintatutkimuksen orientoiva eli itsenäisen tiedonhankinnan
jakso elokuvista ja WWW:stä 8.9.2000-12.2.2001 (TT2).
Elokuvantajun beeta-versio.
4) Toimintatutkimuksen verkkokurssi eli opiskeluvaihe,
tutkimusryhmän oma dokumenttiprojekti ja opiskelun yhteisevaluointi
12.2.2001-15.11.2001 (TT3). Elokuvantaju 1.0:n tuotanto.
5) Viimeisen vaiheen analyysi, raportointi ja
Elokuvantajun päivitykset.
Kuvion 5 pystyakselilla vasemmalla
näkyy tuotekehittelyn eteneminen ideasta esituotannon, tuotannon ja
jälkituotannon kautta levitykseen eli Elokuvantaju 1.0:n
julkaisuun. Vaaka-akselilla on tutkimuksen aikajana, joten tuotteen
ja tutkimuksen valmiusaste etenee alhaalta ylös ja vasemmalta
oikealle. Design-tutkimuksen vuorovaikutteisuutta eri toimintojen
välillä olen visualisoinut tutkimuksen eri osia kuvaavien
laatikoiden kuten ”TT1”, ”aineistonkeruu” ja ”analyysi”
osittaisella päällekkäisyydellä. Samoin ”kirjallisuustutkimus ja
teorian kehittely” jatkui koko ajan, sillä pyrin ymmärtämään
tutkimuksen ilmiöitä ja ongelmia lähdekirjallisuuden avulla.
Toimintatutkimukseni osanottajien kolme oppimisvaihetta TT1-TT3
(alustava ja orientoiva vaihe sekä verkkokurssi) olivat kuin
elokuvatuotannon kolme vaihetta (esituotanto, kuvaukset,
jälkituotanto), joiden kautta edetään ideasta kohti valmista
artefaktia. Tutkimuksessani osallistuva toimintatutkimus ja
tuotanto etenivät koko ajan spiraalimaisesti limittäin ja
vaikuttivat toisiinsa.
Selostan Elokuvantajun kehittämisen
vaiheita tarkemmin kolmannessa luvussa, jossa
kuvaan Elokuvantajun alfa- ja beeta-versioita, joita
kehitettiin iteratiivisesti toimintatutkimukseen osallistuneiden
Jyväskylän yliopiston viittomakielisten opiskelijoiden, mutta myös
Taideteollisen korkeakoulun elokuvaopiskelijoiden kanssa.
Seuraavassa luvussa kuvaan toimintatutkimuksen osanottajat ja
tutkimusaineiston analyysissa käyttämäni menetelmät.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|