|
2.4 Toimintatutkimuksen
osanottajat
Oppimisympäristöjen ja -palveluiden inklusiivisen
tuotekehittelyn tavoitteena on varmistaa design for
all-periaatteen mukaisesti tuotteiden soveltuvuus kaikille
opiskelijoille (Keates & Clarkson 2003). Tämän vuoksi pyysin
mukaan tutkimukseen kaksi taustaltaan erilaisten opiskelijoiden
ryhmää. Elokuvantajun tuotantoon liittyvässä osallistuvassa
toimintatutkimuksessa (design-tutkimuksessa) oli kaksi
opiskelijaryhmää, joista tutkimusryhmä koostui Jyväskylän
yliopiston viittomakielisistä luokanopettajaopiskelijoista ja
vertailuryhmä Taideteollisen korkeakoulun suomenkielisistä
elokuvataiteen opiskelijoista. Kysymyksessä ei ollut ”vertailu”
sanan kapea-alaisessa merkityksessä, sillä ”vertailuryhmän”
funktiona oli edustaa opiskelijoita, joilla perinteisesti on
mahdollisuus päästä elokuvaopintoihin. Ensisijaisena kiinnostuksen
kohteena ei siis ollut se, miten viittomakielisten opiskelijoiden
oppiminen sinänsä eroaa suomenkielisistä opiskelijoista, vaan se
miten molemmille ryhmille tuotetaan yhteisölliseen
verkko-opiskeluun soveltuva tuote. Siten tutkimuksessa
mahdollisesti löytyvä opiskelijoiden erilaisuus on tuotannollinen
ja opetusjärjestelyihin liittyvä ongelma, joka vaikuttaa tuotteen
suunnitteluun, päivittämiseen ja käyttöön tulevaisuudessa. Ryhmät
poikkesivat motivaatioltaan ja tavoitteiltaan toisistaan, joten
tässä laadullisessa ja kuvailevassa tutkimuksessa en vertaile
tiukasti: hyväksyin sen tosiasian, että tutkimusryhmä opiskeli
luokanopettajiksi ja vertailuryhmä elokuva-alan ammattilaisiksi.
Siten käsitteet ”tutkimusryhmä” ja ”vertailuryhmä” tulee ymmärtää
tutkimuksen teknisenä nimeämisratkaisuna.
Tutkimusryhmä (OKL) ja vertailuryhmä (ETO) olivat ikäjakauman ja
hallittujen kielten perusteella varsin samanlaisia (N = 12, OKL n =
7, ETO n = 5). Osanottajien äidinkieli oli joko suomi tai
suomalainen viittomakieli. Osanottajien ikä vuonna 2002 vaihteli 24
vuodesta 38 vuoteen, kolme osanottajaa oli yli 30-vuotiaita
.
Luvussa 2.5.3 esittelen osanottajia ja
ryhmiä tarkemmin SOM-analyysin avulla. Onko kaksitoista sitten
riittävä määrä? Nielsenin (2000b) mukaan on, sillä parhaat tulokset
saadaan testaamalla vain viittä käyttäjää ja tekemällä niin monta
pientä testiä kuin on varaa.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |