2.5.3 Sähköposti-
jaFLE-viestit
Tutkimuksessa käytettiin FLE (Future Learning
Environment) -oppimisympäristöä (Leinonen ym. 2003a).
Tutkimusryhmä (n = 7) osallistui verkko-opiskeluun
toimintatutkimuksen kaikkien kolmen vaiheen TT1-TT3 aikana
(kuvio 5). Kolmannessa vaiheessa TT3
vuonna 2001 tutkimusryhmä opiskeli FLE:n ”elokuvailmaisun
peruskurssin” ja Elokuvantajun avulla
dokumenttielokuvan tuotantoa. Tallensin kaikki tutkimusryhmän ja
vertailuryhmän osanottajille sekä tuotantoryhmälle lähetetyt ja
kaikki osanottajien sekä tuotantoryhmän jäsenten lähettämät
FLE- ja sähköpostiviestit.
Toimintatutkimuksen alussa valitsimme viestintätavaksi
osanottajille aiemmin tutun sähköpostin, jota tuki heille oudompi
FLE-viestintä. FLE (Future Learning
Environment) on ympäristö ja työkalu
yhteisölliseen opiskeluun, tiedonrakennukseen ja tutkivaan
oppimiseen (Leinonen ym. 2003a; Muukkonen, Hakkarainen &
Lakkala 1999). FLE:n kaltaisen verkostopohjaisten
oppimisympäristön tavoitteena on rohkaista opiskelijoita
yleistämään kokemuksiaan ja tuottamaan toimintaa tukevia
esineellistymiä tutkivan oppimisen avulla. FLE ohjaa ja
strukturoi käyttäjän toimintaa rajaamatta käytössä vaihtoehtoja
sekä auttaa luomaan välineitä ja käytäntöjä, jotka tukevat
yhteisöllisen toiminnan organisoimista ja oppimisprosessin aikana
hankittujen kokemusten jakamista. Siten FLE tukee asteittain
syvenevää osallistumista, jossa opiskelija oppii vähitellen
kantamaan vastuuta myös oppimiseen liittyvistä korkeammista
älyllisistä prosesseista (Muukkonen & al. 1999).
Vuosina 1999-2001 FLE:sta julkaistiin kolme versiota:
Fle1, Fle2 ja Fle3. Tutkimuksen
alustavassa vaiheessa 1.5.1999-8.9.2000 käytettiin Fle1:tä
ja orientoivassa vaiheessa 8.9.2000-12.2.2001 Fle2:ta.
Verkkokurssilla 12.2.2001-15.11.2001 jatkettiin Fle2:n
käyttöä. Tutkimuksen kenttäosuuden päätyttyä julkaistiin
Fle3, jota ei tutkimuksessa käytetty. ”FLE”
suuraakkosin eli versaalilla ja ilman versionumeroa kattaa kolme
vuosina 1999-2004 julkaistua Fle-versiota viitaten
oppimisympäristöön pikemmin kuin ohjelmistoversioon.
FLE:ssa käytetään seuraavaa terminologiaa
(Leinonen ym. 2003b; Muukkonen & al. 1999; Muukkonen & al.
2003): ”Tutkiva oppiminen” tähtää ymmärryksen parantamiseen, johon
pyritään keskustelemalla avoimesti tutkimushaasteista, teorioista,
omista ideoista ja muualta löydetystä tieteellisestä tiedosta.
Tarkoituksena on edetä kohti kehittyneempiä käsityksiä ja
ratkaisuja. Oppiminen alkaa opiskelijoiden omista ongelmista ja
käsityksistä, joita kehitetään keskusteluissa ”ajatustyyppien”
avulla. Oman ajattelun jäsentäminen, ajatusten tuominen julki
itselle ja muille viesteinä ja näiden viestien käsittely on
prosessin päätavoite, jonka tuloksena syntyy kehittyneempi ymmärrys
aiheesta. Opiskelijan oman ”tutkimusongelman” avulla määritellään
omat oppimistavoitteet ja ”oman teorian” kautta esitellään
ajatukset ongelmasta. ”Tieteellinen tieto” edustaa tutkittavan
aiheen tieteellistä ymmärrystä tai alan yleistä näkemystä, jonka
avulla voidaan keskusteluun tuoda uusia asioita. ”Työn
organisointia” kuvaavat viestit ovat metatietoa, joka käsittelee
omaa tai ryhmän työskentelyä, eivätkä varsinaisesti käsiteltävää
aihetta. Tarkoituksena on organisoida ryhmän toiminta tukemaan
asetettujen ongelmien ymmärtämistä ja ratkaisemista syvällisesti ja
tehokkaasti. ”Yhteenvedossa” keskustelun keskeisimmistä osista
esitetään kokonaisuus. (Leinonen ym. 2003b; Muukkonen & al.
1999; Muukkonen & al. 2003)
Syksyllä 1999 alkaneen toimintatutkimuksen ensimmäisessä
vaiheessa TT1 (kuvio 5) vapaamuotoisen
”Elokuvan taju” -kurssin tavoitteena oli oppia FLE:n käyttö
elokuvista keskustellen ja katsomistehtävien kautta. Alustavassa ja
orientoivassa vaiheessa TT1-TT2 ei myönnetty opintoviikkoja, sillä
tavoitteena oli yhtenäistää tutkimusryhmän tietotekninen osaaminen,
terminologia ja käsitteistö varsinaista opiskelua varten. Tarkensin
tutkimustehtävääni seuraamalla osanottajien vapaata
FLE-keskustelua elokuvailmaisusta: millaisen yhteisön
osanottajat muodostivat? Varmistin, että varsinainen myöhempi
opiskelujakso TT3 dokumenttielokuvan tuottamiseksi olisi relevantti
sekä osanottajien omaan tuotantoon että Elokuvantajun
tuotantoon nähden ja kasvaisi myös tutkimusryhmästä käsin. Tällöin
vakuutuin, että toimintatutkimus muistuttaa ongelmalähtöistä
oppimista ja dokumenttielokuvan tekemistä.
Alustava vaihe TT1 kesti lukuvuoden 1999-2000 aina elokuuhun
2000 saakka, jolloin Fle1 korvattiin
Fle2-versiolla. Samalla alkoi
toimintatutkimuksen toinen vaihe eli dokumenttielokuvan tuotantoon
johdatteleva ja orientoiva tiedonhankinta TT2 Elokuvantajun
beeta-version ja katselutehtävien avulla. Tallensin paperille ja
digitaalisessa muodossa alkuvaiheiden viestinnän ennen varsinaisen
kurssin TT3 aloittamista.
Syyskuussa 2000 kaikki tutkimusryhmän osanottajat jatkoivat
etäopiskelijoina Fle2-oppimisympäristössä.
Helmikuussa 2001 käynnistyi toimintatutkimuksen viimeinen eli
kolmas vaihe TT3, jossa aloitettiin kahden opintoviikon suoritus
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osaston ylimääräisinä
opiskelijoina. ”Elokuvan peruskurssi aka elokuvan taju” oli
tutkimusryhmän opintojen ydin, jota täydensi toukokuussa 2001
toteutettu leikkauksen työpaja. Verkko-opiskelun tavoitteena oli
saada riittävät valmiudet lyhyen dokumenttielokuvan tuottamista
varten. Sähköpostiviestien ja FLE-viestin koodaus on
liitteessä 3.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|