2.5 Tutkimusaineisto ja sen
analyysi
Sosiaalisia verkostoja ja yhteisöjä koskeva aineisto voidaan
tällaisissa tutkimuksissa koota esimerkiksi kyselyiden,
haastattelujen, päiväkirjojen, havainnoinnin sekä tietoliikenteen
ja sähköisen viestinnän seuraamisen avulla (Garton, Haythornthwaite
& Wellman 1999, 90). Keräsin tutkimusaineistoni WWW-palvelun
tuotantoon liittyvän toimintatutkimuksen aikana vuosina 1999-2001
ja se koostuu jyväskyläläisten kasvatustieteen opiskelijoiden
(toimintatutkimuksen osanottajien, n = 7) elokuvailmaisun
verkko-opiskelun kolmen vaiheen aikana piirtämistä käsitekartoista
sekä sähköposti- ja FLE (Future learning
environment) -verkko-oppimisympäristössä
käydyistä keskusteluista. Reflektoin osanottajien oppimista
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen opiskelijoiden
muodostaman vertailuryhmän oppimiseen (n = 5). Tutkimuksen aikana
WWW-palvelun tuotekonsepti - Elokuvantaju ja sitä käyttävä
verkkokurssi - kehittyi sykleittäin joustavia verkko-opintoja
varten tarkoitetuksi valmiiksi Elokuvantaju-palveluksi.
Samalla tallennettiin ja kerättiin elokuvailmaisun suomalaisia,
kolumbialaisia, japanilaisia ja brittiläisiä viittomia, jotka
julkaistaan Elokuvantajussa.
Toimintatutkimuksen tulokset tukivat päätuloksen eli
Elokuvantaju-palvelun tuotantoa.
Analysoin oppimisprosessien etenemistä toimintatutkimuksen
aikana ja välitin havaintoja Elokuvantajun
tuotantoon, jolloin tuotantoryhmän jäsenet tekivät omia huomioitaan
havainnoista. Analyysi perustuu tuotantoon liittyvien kokemusteni,
tutkimusryhmän osanottajien ja satunnaisten Elokuvantajun
käyttäjien palautteen sekä tutkimusaineiston reflektointiin
erityisesti Laitisen ja Viikarin (2001) Elokuvantajun
tuotantoa käsittelevään lopputyöhön. Tässä tutkimuksessa käytettävä
aineisto jakautuu seuraavasti:
1) Osanottajien useassa vaiheessa laatimiin sekä elokuvaa ja
elokuvan tekemistä että opiskelua kuvaaviin käsitekarttoihin.
2) Osanottajien sähköposti- ja FLE-viesteihin, joita
kertyi suuri määrä koko hankkeen aikana.
3) Osanottajien videokalustolla tuottamiin kolmeen kuurosta
koululaisesta kertoviin dokumenttielokuviin työnimellä
”Ensimmäinen koulupäivä”. Noin viiden minuutin kestoiset
elokuvat olivat sekä tutkimukseen kuuluvan verkkokurssin lopputyö
että tutkimusaineistoa.
4) Osanottajien opintopäiväkirjoihin ja loppupalautteisiin.
Tutkimusryhmä piti antamieni ohjeiden mukaisesti henkilökohtaista
opiskelupäiväkirjaa A4-kokoiseen kierrekantiseen vihkoon.
5) Aineiston pohjalta muodostettuihin itseorganisoituviin
karttoihin (SOM).
Ryhmät tiesivät, että aineistoa käytettiin tutkimuksessa ja
Elokuvantajun suunnittelussa. Digitaalisen projektikansion
hallintaan käytin Microsoft Office -ohjelmistoa (Excel,
Access, Outlook ja Word), jota täydensin perinteisellä
aineistokansiolla. Havainnoinnin kirjanpito perustuu
sähköpostikeskusteluihin, joita kävin tutkimusryhmän
jyväskyläläisen kontaktihenkilön ja leikkauksen työpajan opettajan
sekä Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osaston ja
Jyväskylän yliopiston henkilökunnan kanssa.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|