|
2. ELOKUVANTAJUN
PERUSTUKSET
Why do the members of our species all over the world produce
art? What is it that drives them? Why waste time and energy
on this sort of activity? (Frans de Waal 2001, 175)
Taidetta voidaan ja pitää tutkia olemassa olevin tieteellisin
keinoin; silti taide ja tiede eivät ole 'sama asia'. Taide on omaa
lajiaan. Tämä teesi nousee vastustamaan skientistisiä ja
naturalistisia yrityksiä vähätellä esteettisen tai vaikkapa
eettisen kokemuksen merkitystä. (Juntunen 1986,14; Lauri Mehtosen
esipuhe)
Jerome Bruner toteaa Lurijan (1996, 10) ”Suurmuistajan”
suomenkielisen laitoksen esipuheessa, että tieteellisen
havainnoinnin päätavoitteena on tarkastella tapahtumaa
mahdollisimman monesta näkökulmasta eikä olla pelkästään
yksittäisten tosiasioiden kuvaamista. Sovelsin Elokuvantajun
tuotannossa osallistuvan toimintatutkimuksen (participatory
action research; Kemmis & McTaggart 2000, 567-605) ja
osallistuvan käyttäjäkeskeisen suunnittelun (participatory
design; Kyng & Mathiassen 1997; Lahti, Seitamaa-Hakkarainen
& Hakkarainen 2003) menetelmiä. Tämä tapahtui kehittämällä
Elokuvantaju-palvelua rinnakkaisesti intervention kanssa,
jossa ohjasin viittomakielisten opiskelijoiden muodostaman
tutkimusryhmän yhteisöllistä elokuvailmaisun opiskelua.
Tutkimusasetelma vastasi design-tutkimuksen (Collins & al.
2004) ajatusta iteratiivisesta tuotekehityksen ja testaamisen
prosessista, sillä design-ongelmat ovat usein moniulotteisia ja
hyvin vuorovaikutteisia (Lawson 1997, 56).
Väitöskirjani on kuvaus lopputuloksen löytymisestä yhdessä
taideopiskelijoista koostuneen tuotantoryhmän ja
toimintatutkimukseen osallistuneiden kasvatustieteen opiskelijoiden
kanssa. Tällaisen tutkimuksen aikana tutkija osallistuu sekä
tuotantoon että osanottajien yhteisölliseen opiskeluun. Tutkija
välittää tuotantoon liittyvää tietoa osanottajille ja opiskeluun
liittyvää tietoa tuotantoryhmälle, jäsentäen samalla omaansa ja
muiden työskentelyä ehdottomalla uusia ajatuksia sekä
ongelmanratkaisumalleja, joita tutkimuksen aikana syntyy. Samalla
löydösten merkitystä tutkimukselle on tulkittava jatkuvasti ja
pyrittävä varmistamaan, ettei mikään olennainen jää huomiotta
(Kankkunen 1999, 106-108). Toiminta oli iteratiivista,
spiraalimaista ja yhteisöllistä, jossa sekä toimintatutkimuksen
osallistujat että tuotantoryhmän jäsenet vaikuttivat toisiinsa ja
toistensa ratkaisuihin. Viittomakieliset osanottajat kiinnostuivat
sekä oppimista tukevien WWW-palveluiden että elokuvien tekemisestä.
Tuotantoryhmän kuulevat jäsenet kiinnostuivat viittomakielen
vaikutuksesta käsitteellistämiseen ja opiskeluun sekä pyrkivät
ymmärtämään käyttöliittymäsuunnittelua, informaatioarkkitehtuuria
ja saavutettavuutta entistä syvällisemmin. Tutkimuksen tulos,
Elokuvantaju-CinemaSense 1.0, on
saatavilla WWW-muodossa osoitteessa [http://elokuvantaju.uiah.fi].
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |