2.1 Tutkimuksen
tavoitteet ja tutkimusongelma
Today, words can spread without the movement of
people. Once, they spread only with the people who spoke them.
(Cavalli-Sforza 2001, 202)
Tämän laadullisen tutkimuksen (Denzin & Lincoln 2000)
tavoitteena oli kehittää taidealan tietokoneavusteista
yhteisöllistä oppimista (Computer Supported
Collaborative Learning, CSCL; Koschmann, Hall & Miyake
2002) saavutettavaksi ja joustavaksi tuottamalla elokuvailmaisun
verkko-opiskeluun soveltuva WWW-palvelu. Saavutettavuuden
näkökulmasta laajennettiin viittomakielisten opiskelijoiden
elokuvaopiskelun mahdollisuuksia. Käytännöllinen tavoite oli
kehittää yhteisölliseen oppimiseen (Dillenbourg 1999; Hakkarainen
ym. 2004) perustuva WWW-palvelu, johon liittyy Taideteollisen
korkeakoulun virtuaaliyliopistolle soveltuva saavutettava
elokuvailmaisun kurssi. Ajattelin opintojen saavutettavuuden
laajenevan, mikäli oppimistyökaluihin (oppimateriaali,
oppimisympäristö, hakuohjelmat) on tarjolla tehokkaita ja joustavia
”kahvoja” (käyttöliittymät, palvelukonseptit), joilla tarttua
tehtäviin. Tutkimuksessani pyrin siis selvittämään, miten
elokuvatuotantoa käsittelevä informaatio voidaan esittää
saavutettavalla tavalla myös viittomakielisten opiskelijoiden
kannalta, joiden toisena kielenä on kirjoitettu suomen kieli.
Tutkimuksen aikana tuotettu Elokuvantaju on
mediaelementeistä koostuva yhteisöllisen opiskelun käyttöliittymä,
oppimateriaali ja palvelu. Se on tutkimukseni tavoite,
menetelmällinen työkalu ja lopputulos, itsenäinen teos.
Elokuvantajun sisältämä oppimateriaali soveltuu
elokuvatuotannon joustavaan opiskeluun, mutta Elokuvantaju
on samalla yleissivistävä ja viihteellinen palvelu
(edutainment, infotainment).
Elokuvantajun yhtenä tavoitteena on olla hyödyllinen: se
tukee oppimista ja auttaa ymmärtämään elokuvaa taidemuotona sekä
elokuvantuotannon perusteita ennen siirtymistä alan opintoihin tai
omaan tuotantoon. Toisaalta teoksena sen tavoite on viihdyttää ja
tuottaa iloa, sillä teoksen ei tarvitse olla ”hyödyllinen” jossain
tarkasti rajatussa merkityksessä. Teoksen olemassaolon oikeutus
syntyy käyttäjän kokemasta oivaltavasta mielihyvästä.
Elokuvantajun kehittämisen yleisenä tavoitteena oli
edistää käyttäjäkeskeisen tuotekehittelyn keinoin
korkeakouluopiskelun inkluusiota, joten tämä tutkimus on myös
korkeakouluasteen opetuksen tutkimusta (HER, higher education
research; Kogan 2000). Elokuvantajun konkreettinen
tavoite on tukea kielellisiin vähemmistöihin kuuluvien
opiskelijoiden - kuten viittomakielisten opiskelijoiden - opintojen
alkuvaihetta taidekorkeakoulussa. Inkluusion teoreettinen tausta
(Castells 1998, 355-380; Habermas 1979, 178-205; Kumpuvuori &
Högbacka 2003) ja sen käytännön toteuttamiseen tarvittava
teknologia on jo käytettävissä (Keates & Clarkson 2003;
Miesenberger & al. 2004; Milekic 2002). Siten inkluusio on
WWW-palvelun tuottajalle ja kehittäjälle hallinnollinen väline,
jonka avulla korkeakouluopiskelu on mahdollista tehdä
saavutettavaksi (Raike 2003). Kaikkien opiskelijoiden yhtäläinen
oikeus tutkinnon suorittamiseen voidaan toteuttaa riippumatta
siitä, mihin vähemmistöön he kuuluvat. Miten korkeakoulujen
taideopintojen saavutettavuutta - oppimismenetelmien ja palveluiden
soveltuvuutta erilaisille opiskelijoille - voidaan käytännössä
kehittää verkko-opiskelun tutkimuksen ja käyttäjäkeskeisen
tuotekehittelyn avulla?
Tutkimusongelma sisältyy yhteiskunnallisen ja
hallinnollisen inkluusio-tavoitteen, käytännön tuottamisen ja
joustavan taideopiskelun suhteeseen:
Miten tuotetaan saavutettava
elokuvailmaisun WWW-palvelu, joka tukee yhteisöllistä
verkko-opiskelua ja yksilöllistä elokuvatietämyksen
kehittymistä?
Taustalla on avoimeen lähdekoodiin (open source)
perustuvien tuotteiden yhteisöllisen kehittämisen malli ja
tällaisen toiminnan jäljittely ja siirtäminen design-tutkimuksen
avulla oppimateriaalituotantoon. Halusin syventää ymmärrystäni
siitä, miten monikulttuuriset ja joustavat opiskelupalvelut tulisi
esteettömässä korkeakoulussa toteuttaa ja käyttää
toimintatutkimuksella saatua tietoa tuotannon hyväksi. Lähtökohtana
oli oletus, että elokuvailmaisu soveltuu opiskelijoiden yhteiseksi
oppiaineeksi, vaikka he edustaisivat eri pääaineita. Jaan
tutkimusongelman seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1) Miten elokuvailmaisun perusopintoihin tarkoitettu WWW-palvelu
ja verkko-oppimateriaali tuotetaan? Millaisia elementtejä,
rakenteita ja prosesseja tarvitaan opiskelijan elokuvatietämyksen
kehitystä tukevan WWW-palvelun luomisessa?
2) Kuinka osanottajien henkilökohtainen elokuvan taju
käsitteellistyy verkko-opiskelun välityksellä käsitekarttatehtävien
pohjalta arvioituna?
3) Millaisten käsitteiden varassa elokuvatietämystä voidaan
jäsentää niin, että se ohjaisi opiskelijaa omaksumaan elokuvan
tekijän pikemmin kuin vain katsojan näkökulman? Kuinka
elokuvatuotannon kokonaisuus ideasta valmiiksi tuotteeksi jäsentyy
verkko-opiskelun aikana kolmeksi tuotantovaiheeksi eli
esituotannoksi, kuvauksiksi ja jälkituotannoksi?
4) Miten dokumenttielokuvan ammattituotannon jäljittely
verkko-opinnoissa tukee elokuvatietämyksen kehittymistä?
5) Miten Elokuvantaju-palvelu pitäisi toteuttaa niin,
että se tukisi elokuvaopintojen saavutettavuutta yleensä ja
viittomakielisten opiskelijoiden elokuvatietämyksen kehitystä
erityisesti?
Ensimmäistä kysymystä muotoillessani oletin, että
multimodaaliset verkko-oppimateriaalit ja helposti hahmotettavat
karttamaiset käyttöliittymät tukevat elokuvaan liittyvän tiedon
konstruointia ja elokuvatietämyksen kehittymistä. Toiseksi oletin,
että Elokuvantaju-tuotantoon liittyvä toimintatutkimus: a)
syventäisi opiskelijoiden elokuvatietämystä katsojan näkökulmasta
vastaamaan enemmän elokuvantekijän näkökulmaa, ja b) auttaisi
kehittämään yhteisöllisiä opiskelutapoja sekä hyödyntämään
hankittuja taitoja myöhemmin omassa ammatissa.
Toista, kolmatta ja neljättä kysymystä laatiessani oletin, että
tutkimusryhmän osanottajien subjektiivisen elokuvan tajun pohjalta
kehittyvän syvemmän elokuvatietämyksen luonnetta voidaan arvioida
heidän piirtämiensä käsitekarttojen välityksellä ja tämä arviointi
tukee WWW-palvelun tuotantoa. Oletin myös, että verkkotyöskentelyyn
upotettu käsitekarttojen luominen auttaisi osanottajia kehittämään,
jäsentämään ja rakentamaan sekä omaa että yhteisöllistä
elokuvatietämystään. Lisäksi oletin, että verkko-opiskeluun
liittyvän dokumenttielokuvatuotannon avulla voidaan jossain määrin
jäljitellä elokuva-ammattilaisten tuotantorooleja ja toimintaa sekä
saada osanottajat omaksumaan pikemmin tekijän kuin katsojan
näkökulma elokuvailmaisuun.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|