etusivulle
  Etusivu   |      Sanahaku   |   Sisällysluettelo  
» ELOKUVANTAJUN PERUSTUKSET » Tutkimuksen menetelmä - osallistuva yhteisöllinen design-tutkimus
 
Antti Raike
 

2.2 Tutkimuksen menetelmä - osallistuva yhteisöllinen design-tutkimus

Becoming a member of a culture means learning some new things from other people (Tomasello 1999, 81).

Howard Gardnerin (1993, 185) mielestä projektitöiden tulisi olla säännöllinen osa opiskelua ja opiskelijoilla tulisi olla mahdollisuus tehdä ja evaluoida omia projektejaan. David Boudin ja Grahame Felettin (1999) mukaan ongelmalähtöinen oppiminen (OLO, problem based learning, PBL) on tapa muotoilla ammatillisen käytännön opetusohjelma. Aito ammattilaisia jäljittelevä elokuvatuotanto ohjaa opiskelijaryhmän ongelmalähtöiseen oppimiseen (Tella ym. 2001, 131-133), jossa kukin oppija ottaa vapaaehtoisesti asiantuntijan roolin ja pyrkii roolin otettuaan vastaavantasoisiin ammattilaisen suorituksiin (Hakkarainen ym. 1999, 179). Siksi yhdistin tutkivan, konstruktivistisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen teorioita toimintatutkimukseen, jonka aikana tutkimusryhmän osanottajat tuottivat dokumenttielokuvan itselleen läheisestä aiheesta sekä pystyivät vaikuttamaan elokuvaopiskeluun tarkoitetun WWW-palvelun tuotantoprosessiin. Tutkimusmenetelmässä yhdistyivät tulevan WWW-palvelun jatkuva visualisointi ja käyttäjäskenaariot sekä toimintatutkimuksen yhteisöllinen tuotekehittely roolien avulla.


<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu >>