|
2.2 Tutkimuksen menetelmä -
osallistuva yhteisöllinen design-tutkimus
Becoming a member of a culture means learning some new things
from other people (Tomasello 1999, 81).
Howard Gardnerin (1993, 185) mielestä projektitöiden tulisi olla
säännöllinen osa opiskelua ja opiskelijoilla tulisi olla
mahdollisuus tehdä ja evaluoida omia projektejaan. David Boudin ja
Grahame Felettin (1999) mukaan ongelmalähtöinen oppiminen (OLO,
problem based learning, PBL) on tapa muotoilla
ammatillisen käytännön opetusohjelma. Aito ammattilaisia
jäljittelevä elokuvatuotanto ohjaa opiskelijaryhmän
ongelmalähtöiseen oppimiseen (Tella ym. 2001, 131-133), jossa kukin
oppija ottaa vapaaehtoisesti asiantuntijan roolin ja pyrkii roolin
otettuaan vastaavantasoisiin ammattilaisen suorituksiin
(Hakkarainen ym. 1999, 179). Siksi yhdistin tutkivan,
konstruktivistisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen teorioita
toimintatutkimukseen, jonka aikana tutkimusryhmän osanottajat
tuottivat dokumenttielokuvan itselleen läheisestä aiheesta sekä
pystyivät vaikuttamaan elokuvaopiskeluun tarkoitetun WWW-palvelun
tuotantoprosessiin. Tutkimusmenetelmässä yhdistyivät tulevan
WWW-palvelun jatkuva visualisointi ja käyttäjäskenaariot sekä
toimintatutkimuksen yhteisöllinen tuotekehittely roolien
avulla.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |