|
1.3 Johdannon yhteenveto
Kaikki tämä merkitsi sitä, että minun oli muutettava
suunnitelmiani ja keskityttävä muuhun kuin miehen muistin
mittaamiseen. Oli löydettävä jokin keino sen
laadulliseen analysoimiseen ja sen
rakenteen psykologisten tasojen kuvaamiseen
[kursivointi alkuperäinen]. (Lurija 1996, 21)
Johdanto jakaantui kahteen pääosaan, joissa käsittelin
Elokuvantajun tuotannon kannalta kriittisiä
elementtejä ja niihin liittyviä periaatteellisia ongelmia kahtena
teemakokonaisuutena. Ensimmäinen kokonaisuus (luku 1.1 alalukuineen) alkoi siitä, miten
Elokuvantajun kehittäminen perustuu saavutettavan oppimisen
tavoitteeseen, johon puolestaan liittyvät esteettömän ja
inklusiivisen oppimisen haasteet korkeakoulussa sekä joustava
opiskelu. Jatkoin kuvaamalla yhteisöllisen oppimisen haasteita,
jonka jälkeen erittelin viittomakielisen yhteisön opiskeluun ja
verkostoitumiseen liittyviä haasteita monikielisyyden,
multimodaalisuuden ja elokuvateknologian avulla. Nämä teemat
yhdistin lopuksi opiskelijoiden yhdenvertaisen osallistumisen ja
oppimisteknologian kehittämisen haasteiksi. Toinen kokonaisuus
(luku 1.2 alalukuineen) käsitteli
taiteilijaksi kasvamista käytäntöyhteisön jäsenenä sekä
käyttöliittymäsuunnittelun ja Elokuvantajun
oppimateriaalin jäsentämiseen liittyviä haasteita prosessissa, joka
perustuu suurimmaksi osaksi kehittäjien ja osanottajien hiljaiseen
tietoon sekä myyttien osuuteen kulttuurisessa tiedossa.
Yhteisöllisen suunnittelun aikana etsitään yksimielisyyttä
elokuva-alan termistöstä, joka perustuu elokuva-alan perinteeseen
ja käytännön tuotantotietämykseen. Seuraavassa luvussa esittelen
tutkimusongelman ja design-tutkimukseni menetelmät, joissa yhdistän
osallistuvan käyttäjäkeskeisen toimintatutkimuksen WWW-palvelun,
elokuvailmaisun oppimisaihioista koostuvan
Elokuvantaju 1.0:n tuotantoon.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |