|
1.1 Esteettömästä opetuksesta saavutettavaan
oppimiseen
Viimeinkin alamme Lurijan kannustamana ymmärtää kuuroja,
sokeita, aivohalvauksen uhreja ja amputoituja. Ymmärrämme heidät
ihmisinä, jotka yrittävät selviytyä elämän haasteista, emmekä pidä
heitä pelkkinä ”lääketieteellisistä ongelmista” kärsivinä
henkilöinä (Lurija 1996, 8; Jerome Brunerin esipuhe 1987).
Tutkimukseni taustalla on ajatus, että informaatioajan
korkeakouluissa on mahdollisuus purkaa mediateknologian avulla
oppimisen esteitä ja etsiä parhaat sekä motivoituneimmat osaajat
vaativiin tehtäviin niin kulttuurisista vähemmistöistä kuin
erityisopetusta saavien opiskelijoiden joukosta. Tilastokeskuksen
(2004) mukaan vuonna 2002 runsaasta
597000 peruskoululaisesta yli 34000 oli erityisopetuksessa. Joka
viides koululainen eli lähes 120000 oppilasta sai osa-aikaista
erityisopetusta puhehäiriön, luku- ja kirjoitushäiriön,
matematiikan oppimivaikeuksien, vieraan kielen oppimisvaikeuksien
ja sopeutumisvaikeuksien tai tunne-elämän häiriön sekä muiden
oppimisvaikeuksien tai syiden vuoksi (Tilastokeskus 2004). Kuulovammaiset ovat tässä
joukossa pieni vähemmistö: heitä oli erityisopetuksessa yhteensä
418 oppilasta, esiopetuksesta lisäopetukseen saakka. Lähes 32000
koululaista kävi ruotsinkielistä peruskoulua, 565 oppilaan
opetuskielenä oli englanti ja 820 koululaisella jokin muu kieli
(kuten ranska tai saksa; ibid.). EU:n laajenemisen ja
vaihto-opiskelun kasvun sekä maahanmuuttajien määrän lisääntymisen
vuoksi monikielisen opetuksen tarve korkeakouluissa tulee
todennäköisesti jatkuvasti kasvamaan. Siten korkeakouluihin
pyrkinee tulevaisuudessa yhä enemmän opiskelijoita, jotka puhuvat -
tai viittovat - äidinkielenään muuta kuin suomea tai joiden
oppimisvaikeudet on peruskoulussa tunnistettu tai joiden
kulttuurinen tausta poikkeaa valtaväestöstä. Näiden kaikkien
tulevien opiskelijoiden opiskelu on turvattava tutkintoon asti
(Laaksonen 2005, 35-37).
Ilmaisjakelulehti uutisoi Esa Kalelan, Heidi Koiviston, Anneli
Köysten ja Sami Virtasen (2003)
tutkimusta: ”Huonokuuloisuus usein esteenä jatko-opinnoille:
Kommunikaatiotaitoja korostavassa yhteiskunnassa huonokuuloisilla
nuorilla on korkea kynnys jatkaa opintoja haluamallaan alalla.”
(Metro-lehti 21.10.2002). Vuoden 2002
pikku-uutinen on yllättävä, sillä viestintätekniikan yleinen
kehitys on vuosina 1997-2004 johtanut moniin viittomakielisiinkin
sovellutuksiin (Heeter & al. 1997;
Keating 2002; Raike 1997; Laitinen
ym. 2001; Hellström 2003; SUVI 2003; Proctor
2004). Internetin lisäksi kuulovammaiset ovat hyötyneet niin
elokuvien DVD-formaatista, digitaalitelevisiosta kuin
matkapuhelinten kehityksestä, vaikkei tuotteita olekaan erityisesti
heille suunniteltu. Digitaalista teknologiaa hyväksi käyttävät
tuotteet on usein tarkoitettu mahdollisimman laajalle
asiakaskunnalle. Design for All (inclusive
design) tarkoittaa strategioita, joilla ympäristöt, tuotteet ja
palvelut suunnitellaan kaikille käyttäjille (DfA-Suomi 2004; Keates & Clarkson 2003; Papanek 1983). Vaikuttaa kuitenkin siltä,
etteivät vähemmistöt hyödy viestintätekniikan yleisestä
kehityksestä niin hyvin kuin voisi olettaa.
Kuurot ovat esimerkki vähemmistöstä, jonka syrjäytymistä sekä
puhelin että elokuva lisäsivät. Puhelin syrjäytti kuurot
tehokkaasti, sillä sen takia ei tarvitse tavata keskustelua varten.
Esimerkiksi vuonna 1964 USA:n ja Kanadan 85 miljoonasta puhelimesta
vajaa prosentti oli apuvälineteknologian kautta jollain tavalla
kuulovammaisten käytettävissä (Lang
2002). Kasvotusten keskusteltaessa voi käyttää
viestintämenetelmien yhdistelmiä, mutta puhelin siirsi viestinnän
pelkkään auditiiviseen moodiin. Toimiva kuvapuhelin -
multimodaalisen viestinnän (MIAMI
1995) prototyyppi ja tieteiselokuvien perusväline - esiteltiin
jo 1964 New Yorkin maailmannäyttelyssä (Jääskeläinen 1998, 21). Silti kuvapuhelin ei
vielä ole arkipäivää, koska sitä ei koettane välttämättömäksi.
Tähän lienee tulossa muutos, johon vaikuttaa ainakin kaksi asiaa:
Eija-Liisa Kasesniemi, Ari Ahonen, Tiina Kymäläinen ja Tytti
Virtanen (2003, 71) havaitsivat
visuaalisen matkaviestinnän tutkimuksessaan viittomakielisen
käyttäjäryhmän videoviestien sisällön vastaavan tekstiviestien
informaatiota, joten käyttäjät kokevat tekniikan hyödylliseksi
omassa elämässään. Toisaalta UMTS:n (Universal Mobile
Telecommunications System) kaltaisissa langattomissa verkoissa
on mahdollista lähettää hyvätasoista ja luonnollisemman
viittomakielisen vuorovaikutuksen sallivaa videokuvaa.
Tutkimuksen alkuvaiheessa erittelin, milloin
korkeakouluopiskelussa voi esiintyä yksilöllisiä oppimisvaikeuksia,
jolloin tarvitaan apuvälineteknologiaa (assistive
technology) kuten kuulolaitteita, ja milloin taas
rakenteellisia esteitä (Lane 1992;
McDonnell 2001; Takala 1995, 69-73), joiden purkamisen jälkeen
kaikille soveltuvaa teknologiaa voidaan kehittää tehokkaasti.
Edellisessä on kyse jatkumosta esteettömän opetuksen ja
saavutettavan oppimisen välillä, missä koko ajan etsitään
yhteisöllisesti toimivinta ratkaisujen yhdistelmää. Esimerkiksi
vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia on tutkimuksissa havaittu
kaikissa kuulovammaisten ikäryhmissä: 1) alle kouluikäisten
kuurojen lasten viittomakielen oppimisen viivästyessä (Ahlgren & Hyltenstam 1994, Preisler 1983,
213), 2) huonokuuloisten koululaisten integraatiossa
yleisopetukseen (Keski-Levijoki 1996)
ja viittomakielisten koululaisten opetuksessa (Martin 1985a), 3) kuulovammaisten peruskoulun
jälkeisissä koulutusvalinnoissa (Lane
1992; Lehtoranta 1999) ja 4)
huonokuuloisten korkeakouluopiskelussa (Kalela ym. 2003) ja viittomakielisten kuurojen
oppivelvollisuuden jälkeisissä opinnoissa (Jankowski 1997; Taylor & Bishop 1991). Nämä ja lukuisat
muut tutkimukset kertonevat ehkä enemmän oppimisympäristön
ongelmista sekä mahdollisesti myös yhteisöllisestä haluttomuudesta,
kyvyttömyydestä tai osaamattomuudesta viestinnän joustavaan
järjestämiseen kuin varsinaisista yksilöön liittyvistä
oppimisongelmista, jotka voitaisiin korjata yksittäisellä
apuvälineellä. Tähän liittyen käsittelen myöhemmin viittomakieliä,
jotka ovat puhekielten tavoin luonnollisia kieliä (Malm & Östman 2000; Kotus 2003).
Apuvälineillä voidaan poistaa tai vähentää opiskelun esteitä,
mutta saavutettavassa opiskelussa käytetään hyväksi innovaatioita,
joista on kaikille hyötyä. Design-tutkimuksen avulla voidaan
kehittää joustavia oppimisympäristöjä alueilla, joissa käyttäjien
mahdollisuudet yhteisön luomiseen ovat eri syistä rajoitettuja.
Tällöin opiskelijoiden näkemys oppimisestaan ja panos opiskelun
kehittämiseksi on luontevaa ottaa huomioon, jotta rajoitukset
saadaan näkyviksi. Osallistuvan suunnittelun merkitys korostuu
vaativassa kulttuuriin osallistumisen ja kasvamisen
oppimisprosessissa (Sfard 1998;
Brown, Collins & Duguid 1989;
Lave & Wenger 1991), johon
sisältyy myös osanottajien identiteetin kehitystä (Hakkarainen ym. 2004). Elokuvaan liittyvän
asiantuntijuuden kehittyminen ei merkitse ainoastaan uusien
käsitteiden oppimista, vaan myös verkostoitumista alan
asiantuntijakulttuuriin, oman käytäntöyhteisön muodostumista ja
tässä yhteisössä tapahtuvaa asiantuntijaroolissa (Mieg 2001) toimimista (Hakkarainen, Palonen & Paavola 2002).
Yhteisöllinen oppiminen verkostopohjaisessa oppimisympäristössä
on suhteellisen pitkä prosessi, joka sallii osanottajille oman
virtuaalisen yhteisön rakentamisen. Tällaisen yhteisön synty vaatii
sekä opettajan tai tutorin tukea ja lähitapaamisia että
osanottajien sitoutumista työskentelyyn jonkun yhteisen kohteen
kanssa (Paavola & Hakkarainen
2003). Tässä tutkimuksessa kohteena olivat
Elokuvantaju, jonka kehittämisestä kaikki
osanottajat ottivat vastuuta sekä osanottajien omat
dokumenttielokuvat. Tämän tutkimuksen design-prosessissa toimin
sekä Elokuvantajun tuottajana että elokuva-alan
asiantuntijakulttuurin portinaukaisijana (Moreland 1999) ja tuin viittomakielistä
opiskelijaryhmää heidän muodostaessaan oman elokuva-alan
virtuaalisen yhteisönsä elokuvatuotantoa varten. Tässä yhteisössä
opiskelijat omaksuivat asteittain asiantuntijan roolin, joka antoi
heille legitiimin (Berger & Luckmann
1966) mahdollisuuden osallistua elokuvan tekemiseen: he
käsikirjoittivat, kuvasivat, leikkasivat ja tuottivat lopulta kolme
omaa dokumenttielokuvaa saman kuvatun aineiston pohjalta - kolme
taiteellista näkemystä annetusta aiheesta.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |