|
1.1.1 Elokuvantajun kehittämisen
peruskäsitteitä
Tässä design-tutkimuksessa pyrin inklusiiviseen
tuotekehittelyyn, jonka avulla korkeakoulun oppimisympäristöissä
voidaan toteuttaa inkluusion periaatteita eli kaikille soveltuvaa,
joustavaa ja avointa opiskelua. Selvitin, kuinka elokuvatietämyksen
kehitystä tukeva Elokuvantaju-palvelu tulisi
suunnitella tarjoamaan kaikille opiskelijoille - myös
kuulovammaisille ja viittomakielisille opiskelijoille - yhtäläiset
taideopiskelun mahdollisuudet ilman apuvälineteknologiaa tai
tukihenkilöstöä. Tätä varten Elokuvantajua
kehitettiin iteratiivisesti intervention kanssa, jossa
viittomakielinen opiskelijaryhmä opiskeli elokuvailmaisua ja
-tuotantoa yhteisöllisesti verkostopohjaisen Future Learning
Environment (FLE) -oppimisympäristön tuella (Leinonen, Raami, Mielonen, Seitamaa-Hakkarainen,
Muukkonen & Hakkarainen 1999). Tutkimusjärjestelyn avulla
oli mahdollista saada välitöntä tuotantopalautetta
Elokuvantajun kehitysversioiden toimivuudesta
ja käyttää tietämystä hyväksi lopullisen joustavaan opiskeluun
tarkoitetun Elokuvantaju 1.0:n
toteuttamisessa.
Joustava opiskelu tarkoittaa vaihtoehtoisia
tai rinnakkaisia opintojen suoritustapoja sekä menetelmiä ja
välineitä, jotka mahdollistavat opetuksen ja opiskelun sitomatta
opiskelijaa tiettyyn kurssijaksoon, luentotilanteeseen tai tarkasti
määriteltyyn suoritusmuotoon. Virtuaalinenkin opiskelu sitoo
opiskelijan tietysti aina johonkin aikaan ja paikkaan, joten
joustavuudessa on lähinnä kyse mahdollisuudesta eriaikaiseen eli
asynkroniseen opiskeluun samanaikaisen eli synkronisen ohella.
Joustava opetus voi olla verkko-opetusta tai
yhdistelmä etä- ja lähiopetusta. Usein verkko-opetuksella tai
virtuaaliopetuksella tarkoitetaan opetusta Internetissä, mutta se
voi olla myös opetusta yrityksen tai oppilaitoksen omassa
sisäisessä informaatioverkossa eli intranetissä. Periaatteessa
verkko-opiskeluun soveltuvat kaikki lähiopetuksen tutut työtavat,
kuten itsenäinen työskentely, opettajajohtoinen opiskelu,
projektiopiskelu ja perinteinen yhteistoiminnallinen opiskelu
(Tella ym. 2001, 131).
Etäopiskelu ja -opetus ovat osa monimuoto-opiskelua,
jossa opiskellaan oppilaitoksen ohjeiden mukaan esimerkiksi kotona
tai työpaikalla yksin tai ryhmässä. Tarvittaessa opiskelija saa
neuvoja opettajalta tai ohjaajalta eli tutorilta esimerkiksi
sähköpostin tai verkko-oppimisympäristön kautta.
Virtuaaliyliopistossa (SVY 2004) on
mahdollisuus opiskella verkon kautta myös muissa kuin omassa
korkeakoulussa. Parhaimmillaan joustava opinto-oikeus (JOO)
laajentaa oman korkeakoulun opintotarjontaa, lisää opiskelijan
valinnanmahdollisuuksia ja tukee opintojen etenemistä (Suomen virtuaaliyliopisto 2004). Tällöin
joustava opiskelu koostuu hallinnollisesta, pedagogisesta ja
didaktisesta yhteistyöstä eri henkilöstöryhmien välillä.
Internet (the Internet, the Net)
voidaan määritellä useammalla tavalla. Teknisesti Internet on
reitittimiä yhdistävä fyysinen infrastruktuuri, jossa protokollien
avulla käytetään eri palveluita (Barabási
2002, 147). Teknologisesti Internet on TCP/IP-protokollaa
(Transmission Control
Protocol/Internet
Protocol) noudattavien verkkojen yhteenliittymän ja
tietokoneiden avulla vuorovaikutuksessa olevien miljoonien ihmisten
globaali yhteisö. Esimerkiksi lokakuun 1. päivänä vuonna 2002 yli
600 miljoonaa ihmistä - noin kymmenesosa maapallon väestöstä - oli
samaan aikaan kytkeytynyt Internetiin (Nua.com 2002b). Hallinnollisesti Internet on
määriteltyä verkkojen yhteenliittymää löyhästi hallinnoiva
organisaatio (Internet Society 2004).
Lisäksi Internet voidaan määritellä osoitemääritelmän (koneet ja
ihmiset, joilla on Internet-muotoinen sähköpostiosoite) tai
palvelumääritelmän (joukko palveluita, kuten sähköposti,
tiedostonsiirto, informaatiojärjestelmät ja ”newsit”) avulla.
Internet on tarkka yksilökäsite, mutta arkityylissä ”internet” tai
”netti” voidaan kirjoittaa yleisnimien tapaan pienellä
alkukirjaimella (Tekniikan sanastokeskus
2003).
Verkko-oppimateriaali jaetaan Internetin tai muun
informaatioverkon avulla ja se on kaikkien niiden käyttäjien
vapaasti luettavissa, kuunneltavissa tai katseltavissa, joilla on
pääsy ko. informaatioverkkoon. Tässä tutkimuksessa “oppimateriaali”
viittaa toimitettuun aineistoon, joka on asetettu saataville
HTML-sivuna ja luettavissa WWW-selaimen avulla. Oppimateriaalin
saatavuus ei vielä takaa sen saavutettavuutta.
Verkko-oppimisympäristö `verkkoperustainen
oppimisympäristö, verkkopohjainen oppimisympäristö, virtuaalinen
oppimisympäristö' on Internet- tai intranetverkon sivusto, joka
tarjoaa opiskelijoille ja opettajille yhteisöllisessä opiskelussa
tarvittavan yhteisen työskentelytilan (Hakkarainen 1997; Hakkarainen ym. 2001; Muukkonen, Lakkala & Hakkarainen 2003).
Verkko-oppimisympäristö voi muodostua esimerkiksi erilaisista
hypertekstin ominaisuuksia hyödyntävistä oppimateriaaleista,
hypermediasta ja eri- tai samanaikaisen vuorovaikutuksen
mahdollistavista välineistä (ibid). Tässä tutkimuksessa käytettiin
FLE-oppimisympäristöä (Leinonen,
Kligyte, Toikkanen, Pietarila & Dean 2003a), jonka
toimintaa selvitän tarkemmin tuonnempana eri luvuissa.
Elokuvantajun kehittämisen haasteena oli
tuottaa kaikille avoin, saavutettava ja esteetöntä
korkeakouluopiskelua tukeva WWW-palvelu, joka soveltuu myös
viittomakielisille opiskelijoille. Elokuvantajun
oppimateriaali on WWW-palvelun ydin, jonka avulla voidaan järjestää
verkkokursseja FLE-oppimisympäristössä ja tukea
lähiopetusta. WWW-palveluun kuuluu aineiston jatkuva päivittäminen,
reagointi käyttäjäpalautteeseen, käyttäjätilastointi ja käyttäjien
saavutettavissa olevan oppimateriaalin ylläpito.
Esteettömyys (barrier-free) tarkoitti alun perin
sen varmistamista, että julkisiin tiloihin ja rakennuksiin on
helppo päästä pyörätuolilla (Keates &
Clarkson 2003, 203). Lisäksi tilojen ja niiden toimintojen tuli
olla loogisia ja helppoja käyttää. Invalidiliiton (2004) määritelmän mukaan ympäristö tai
yksittäinen rakennus on esteetön silloin, kun se on kaikkien
käyttäjien kannalta toimiva, turvallinen ja miellyttävä käyttää.
Esteettömyys painottuu siten rakennetun ympäristön esteettömyyteen,
mutta on kehittynyt laajemmaksi kokonaisuudeksi: esteettömyys
tarkoittaa myös kaikkien kansalaisten sujuvaa osallistumista
työntekoon, harrastuksiin, kulttuuriin ja opiskeluun.
Esteettömyydessä yhdistyy palvelujen saatavuus, välineiden
käytettävyys, tiedon ymmärrettävyys ja mahdollisuus osallistua
itseään koskevaan päätöksentekoon (Invalidiliitto 2004). Tässä tutkimuksessa
laajennan esteettömän opetuksen saavutettavaksi opiskeluksi,
jolloin ei vain tyydytä havaittujen esteiden poistamiseen ja
rakenteiden korjailuun, vaan pyritään myös toimintatapojen
syvällisempään muutokseen sekä uusien tuotteiden luovaan ja
jatkuvaan kehittämiseen.
Saavutettavuus (accessibility) kattaa käsitteenä
laajemman alan kuin esteettömyys ja kuvaa sitä, kuinka helposti
informaation, järjestelmän, laitteen, ohjelman tai palvelun voi
saada käyttöönsä. Saatavuus on siten eri asia kuin saavutettavuus.
Valtion taidemuseo jaottelee saavutettavuuden seuraaviin
osa-alueisiin, joiden avulla esimerkiksi museotyötä voi kehittää:
asenteellinen saavutettavuus, fyysinen saavutettavuus,
saavutettavuus eri aistien avulla, tiedollinen saavutettavuus,
tiedotuksen saavutettavuus, kulttuurinen saavutettavuus,
taloudellinen saavutettavuus ja päätöksenteon saavutettavuus
(Salovaara, Liukkonen, Piippo &
Viikari 2004). Saavutettavuus voi virtuaaliopiskelun
kontekstissa tarkoittaa myös eri selain- ja laiteyhdistelmien
huomioon ottamista WWW-suunnittelussa, jolloin WWW-palvelut
kehitetään helpoimmaksi ja varmimmaksi tavaksi etsiä opinnoissa
tarvittavaa informaatiota (information seeking; Marchionini
1995, 5-6).
Internetin World Wide Web (WWW, Web) on alun perin
tutkijoiden hyötykäyttöön Tim Berners-Leen suunnittelema
yhteisöllinen Internet-palvelu (Conner-Sax
& Krol 1999, 107). WWW on hypermedia, toisiinsa
linkitettyjen tiedostojen laajennettu hyperteksti, jossa voidaan
linkitysten avulla siirtyä mistä tahansa tiedostotyypistä mihin
tahansa tiedostotyyppiin kuten tekstiin, grafiikkaan, videoon,
kuvaan tai ääneen (W3C 1999b). WWW on
luultavasti yleisin informaationlähde ja pääsykeino Internetiin ja
sen avulla voidaan vierailla eri sivustoilla eli navigoida
(navigate) ja valita aineistoa lukemista varten eli selata
(browse). Tämän jälkeen käyttäjä voi päättää imuroiko
(download) aineiston vai ei. WWW:n navigointia ja selaamista
voidaan kutsua arkikielessä myös ”surffaamiseksi” (Crichlow 2001, 7).
Chun Wei Choo, Brian Detlor ja Don Turnbull (2000) referoivat tutkimuksia (Gerstberger & Allen 1968; Allen 1977, 182; Culnan 1985; Zipf
1949), joiden mukaan informaation helppo saavutettavuus on
tärkein yksittäinen tekijä informaationhaussa (information
retrieval; Marchionini 1995, 5-6). Ihmiset käyttävät tuttuja ja
helposti saavutettavia lähteitä, jotka löytyvät varmasti ja joita
osataan käyttää. Työntekijät käyttävät esimerkiksi oman huoneensa
käsikirjastoa mieluummin kuin työpaikan laajempaa kirjastoa, mikäli
vain jokin tiedontarvetta tyydyttävä teos on saatavilla (Choo & al. 2000, 12-13). Kiinteiden ja
langattomien Internet-yhteyksien sekä hakukoneiden (kuten
AltaVista, Excite, Google, Yahoo ja Lycos)
yleistyminen ja kehittyminen siirtävät informaationhakua ja
-etsintää käsikirjastoista Internetin kautta saavutettavissa
oleviin tietokantoihin ja WWW-palveluihin. Tällöin saavutettavuus
on hyvä, jos palvelun hyödyntämiseen tarvittavat tiedot ja välineet
kuten tietokoneen, tarvittavan ohjelman sekä tietoliikenneyhteyden
saa helposti käyttöönsä (Tekniikan
sanastokeskus 2003).
Hajautettujen järjestelmien avulla voidaan tukea informaation
saavutettavuutta. Hajautettu järjestelmä on ”joukko
toisiinsa kytkettyjä, itsenäisiä tietokoneita, jotka yhdessä
toimien ratkaisevat suuria yksittäisiä ongelmia tai helpottavat
erillisten, mutta todennäköisesti toisiinsa liittyvien tehtävien
rinnakkaisen suorittamisen. Lisäksi hajautetun järjestelmän tulisi
näkyä käyttäjälle yhtenä tietokoneena ja järjestelmän
käyttöliittymän tulisi säilyä samana merkittäviltä osiltaan
huolimatta siitä, millä tietokoneella käyttäjä työskentelee”
(Crichlow 2001, 1). Tämä määritelmä
korostaa kolmea seikkaa: Ensiksi informaatioverkko tekee
mahdolliseksi ajantasaisen viestinnän tietokoneiden välillä sekä
samojen prosessitoimintojen jakamisen. Toiseksi informaatioverkko
piilotetaan käyttäjältä. Kolmanneksi järjestelmä näyttää aina
samalta riippumatta siitä, missä käyttäjä työskentelee (ibid).
Tässä tutkimuksessa yksi tavoitteistani on yhdistää
hajautettujen järjestelmien saavutettavuuteen liittyvät näkökulmat
joustavan opiskelun periaatteisiin ja yhteisöllisen oppimisen
muotoihin. Tarkastelen saavutettavuutta aistien, informaation
etsimisen, yhteisöllisen oppimisen ja kulttuurin näkökulmista,
jolloin saavutettava opiskelupalvelu kattaa teknologian ja
opetuksen sekä näihin liittyvän hallinnon ja tietokantojen
saavutettavuuden. Saavutettavassa korkeakouluopiskelussa on
mahdollisuus joustaviin, vaihteleviin tarpeisiin mukautuviin
opintoihin: opiskelijat osaavat käyttää esimerkiksi yhteisöllisiä
verkko-oppimisympäristöjä sekä hallitsevat tehokkaan informaation
etsimisen perusteet. Saavutettavuus ja esteettömyys eivät ole ”vain
vammaisille”, sillä ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisen
kesto on viitisen vuotta - pitkä ajanjakso yksilön elämässä. Tänä
aikana tavallisen perusopiskelijan elämäntilanne voi eri syistä
muuttua niin paljon, ettei hän esimerkiksi kykene käymään
luennoilla, mutta pystyisi suorittamaan vastaavat opinnot
joustavasti verkko-opiskelun avulla.
Teknologia on tekniikkaa laajempi käsite.
Elokuvantajun tuotanto ei ollut vain tekninen
kehityshaaste, vaan sisälsi syvemmän tavoitteen kehittää
teknologiaa, joka rohkaisee elokuvatietämykseen liittyvien
yhteisöjen muodostumista ja katsojakokemuksen yhdistymistä elokuvan
tekijän näkökulmaan. Seppo Kuivakari, Erkki Huhtamo, Sonja Kangas
ja Eveliina Olsson (1999, 5)
määrittelevät tekniikaksi erilaiset laitteet, koneet ja menetelmät,
joissa tavallisesti sovelletaan fysiikan ja kemian lainalaisuuksia.
Teknologia tarkoittaa käyttösovellusten ja käyttöliittymien
kaltaisia järjestelmiä sekä niihin liittyvää taitotietoa ja niiden
ympärille kehittyneitä kulttuurisia käytäntöjä. Tekniikka vastaa
kysymykseen, miten palvelut toimivat. Teknologia vastaa
kysymykseen, mitä palveluilla tehdään ja kulttuuri on vastaus
kysymykseen, mihin tarkoitukseen palveluita tehdään (Kuivakari ym. 1999, 5). Teknologia yhdistää
tekniikan yksilöiden kognitioon ja yhteisöllisiin kulttuureihin.
Teknologian avulla teknisistä tuotteista tehdään ihmisille sopivia:
sellaisia, että lapsetkin osaavat niitä käyttää.
Elokuvantajun tavoite on lisätä elokuvakulttuurin
saavutettavuutta antamalla mahdollisuus joustavaan
elokuvaopiskeluun.
Käytettävyys (usability) on menetelmä- ja
teoriakenttä, jonka kautta käyttäjän ja laitteen yhteistoimintaa
pyritään saamaan tehokkaammaksi ja käyttäjän kannalta
miellyttävämmäksi (Sinkkonen, Kuoppala,
Parkkinen & Vastamäki 2002, 19). Käytettävyys ilmentää
sitä, miten järjestelmä, laite, ohjelma tai palvelu soveltuu
suunniteltuun tarkoitukseen kuten esimerkiksi opiskeluun (Nielsen 1993; Norman
1988; Keinonen 2000).
Helppokäyttöisyys, käyttökelpoisuus, käyttäjäystävällisyys,
käyttöön soveltuvuus, ymmärrettävyys ja selkeys ovat myös
käytettävyyttä (Tekniikan sanastokeskus
2003). Käytettävyys korostaa hyvää toimivuutta tyypillisissä
käyttötilanteissa, saavutettavuus ja esteettömyys taas tähtäävät
toimivuuden varmistamiseen myös epätyypillisissä käyttötilanteissa
(Korpela 2003). Esimerkiksi
kannettavan tietokoneen käytettävyys on usein hyvä tyypilliselle
kaksikätiselle ja kymmensormiselle käyttäjälle, mutta akuutin
murtuman tai jännetuppitulehduksen aiheuttama epätyypillinen
yksikätisyys paljastaa samalla käytettävyysongelmia.
Elokuvantajun käytettävyys korostuu tilanteissa, jolloin
koko kurssin aloittanut ryhmä opiskelee saman aikajakson sisällä
tutorin ohjatessa työskentelyä ja ryhmä voi käyttää korkeakoulun
tietokoneita. Saavutettavuus puolestaan korostuu tapauksissa,
joissa opiskelija esimerkiksi äitiysloman vuoksi keskeyttää
kurssin, mutta haluaa suorittaa sen silti loppuun vaikkapa kotoa
käsin ilman kiinteää Internet-yhteyttä. Tällöin on sekä
korkeakoulun että opiskelijan kannalta järkevää antaa saavutettava
ja joustava mahdollisuus kurssin suorittamiseksi.
Usein oppimateriaalin tai palvelun suunnittelu käytettäväksi on
vasta ensimmäinen askel esteettömyydessä (Tieke 2003). Käytettävyys voidaan edelleen
jakaa fyysiseen (toiminnalliseen), pedagogiseen ja kognitiiviseen
käytettävyyteen. Mikko Horila, Antti Syvänen ja Jan Överlund
(2002) tarkoittavat pedagogisella
käytettävyydellä digitaalisen oppimateriaalin käytettävyyttä
oppimisen näkökulmasta. Tällöin painotetaan joustavuutta eli
oppimateriaalin soveltuvuutta eri oppimistilanteisiin, tehokkuutta,
tavoitteellisuutta sekä lisäarvoa oppimiselle verrattuna oppikirjan
kaltaisiin formaaleihin materiaaleihin. Oppikirjan aineistoa ei
juuri kannata siirtää verkko-oppimateriaaliksi sellaisenaan, jollei
samalla käytetä hyödyksi informaatioteknologian suomia
mahdollisuuksia lisätä aineiston käyttäjäkuntaa.
Kognitiivinen käytettävyys viittaa tässä tutkimuksessa
semanttiseen ja holistiseen lähestymistapaan, jolloin opiskelija
pystyy hahmottamaan käyttöliittymän ja sen kautta saatavilla olevan
aineiston rakenteen kognitiivisten skeemojensa eli sisäisten
malliensa (schema; Anderson 1980,
154-155), käytettävissä olevien aistiensa ja oppimishistoriansa
avulla. Olennaista on huomata se, että tähän liittyy
viestintäteknologian suoma mahdollisuus hajautettuun kognitioon,
jonka avulla yhteisöön kuuluvat yksilöt pystyvät tehokkaasti
käsitteellisen ymmärryksen ja osaamisen kehittämiseen (Hakkarainen ym. 2001, 152-153; Hakkarainen, Paavola & Lipponen 2003).
Tämä on yksi tärkeimmistä syistä kehittää Elokuvantajun
kaltaista palvelukokonaisuutta korkeakouluopiskeluun.
WWW-opiskelupalvelu on tarkoitettu korkeakoulun
opiskelijoiden oppimistyökaluksi, joka koostuu
verkko-oppimateriaalista, verkko-oppimisympäristöstä, teknisestä
ylläpidosta ja opetuksesta. Elokuvantajun kaltaisessa
käytettävässä ja saavutettavassa WWW-opiskelupalvelussa yhdistetään
korkeakoulun omat tietokannat (kuten kirjasto),
verkko-opiskeluympäristö, lähiverkon työpisteet, opintoneuvonta,
oppimateriaalin päivitys ja opintojen tutorointi Internetin avulla
muiden yhteisöjen, organisaatioiden ja instituutioiden palveluihin
esimerkiksi joustavan opinto-oikeuden avulla sekä käytetään hyväksi
viestintäteknologiaa ja Internet-protokollia.
Verkkoarkkitehtuurissa on useita protokollakerroksia, kuten ISO:n
(2004) seitsenkerroksinen
OSI-protokollamalli (2004). Hyvä toimivuus saavutetaan myös
käyttämällä kevyempää ja laajasti hyväksyttyä nelikerroksista
Internetin TCP/IP-protokollaa (Crichlow
2001, 73), jota käyttämällä saavutettavuus ja yhteensopivuus
voidaan helposti varmistaa noudattamalla tietoliikennestandardeja
sekä yleisiä laitteistoasetuksia (Hanelius
2003; Hellström 1996; Nielsen 2000a). W3C-standardien ja WAI
(Web Accessibility Iniative) ohjeiden (Web
Content Accessibility Guidelines 2.0; W3C
2004) avulla otetaan huomioon erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet
informaatioarkkitehtuuria, sisältöä ja toteutusta suunniteltaessa
sekä varmistetaan WWW-oppimateriaalien esteetön jakelu
informaatioverkossa (W3C 1999a). Näin
luodaan hajautettua kognitiota ja yksilöllisen tietämyksen
kehittymistä tukeva teknologinen ratkaisu, joka ei vielä yksin
riitä (Lehtinen 1997, 15): seuraava
askel esteettömän opetuksen laajentamisessa saavutettavaksi
oppimiseksi on opiskelijoiden ja opettajien muodostamien
käytäntöyhteisöjen ymmärtäminen.
Edellisten perusvaatimusten vuoksi Elokuvantajun
tuotannossa sovellettiin Jakob Nielsenin (2000a, 2000b,
2003) sekä W3C:n ohjeita
WWW-palvelujen saavutettavuudesta. World Wide Web Consortium
(W3C) on perustettu vuonna 1994 ja se kehittää yhteisiä ja
yhteensopivia WWW:n pelisääntöjä ja teknologioita, kuten
spesifikaatioita, ohjeita, ohjelmistoja sekä työkaluja (Nykänen 2003). W3C:n työn keskeinen muoto on
suositusten (recommendation) asettaminen. Suurin osa W3C:n
suosituksista on luonteeltaan teknisiä eli ne ohjaavat jonkin
välineen toteuttamista tai käyttöä. Välineitä ovat esimerkiksi
WWW-selain, tekstinkäsittelyohjelma tai vektorigrafiikkaa esittävä
kuvankäsittelyohjelma tai jokin näiden osa. W3C-teknologioissa
pyritään toteutusten modulaarisuuteen eli siihen, että kerran
toteutettu ohjelmiston osa voidaan monistettuna ottaa lähes
sellaisenaan käyttöön myös muiden ohjelmistojen osana. Suosituksen
noudattaminen takaa, että eri toimijoiden työ on yhteensopivaa ja
esimerkiksi WWW-sivut näkyvät eri selaimissa oikein, hajautettujen
ohjelmien välinen viestiliikenne toimii ja dokumenttien koneellinen
lukeminen onnistuu ongelmitta (ibid). Elokuvantaju-palvelua
testattiin tuotannon aikana osallistuvan toimintatutkimuksen
menetelmien avulla, joten tutkimusmenetelmää voidaan kutsua
design-tutkimukseksi (design research; Collins & al. 2004).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |