|
1.1.2 Yhteisöllinen
oppiminen
Pelkän W3C:n teknisten ohjeiden noudattamisen lisäksi
halusimme Elokuvantajun suunnittelijoina ymmärtää tekniikkaa
ja teknologiaa sekä palvelun tulevien käyttäjien ajattelua,
toimintatapoja ja kulttuuria (Theofanos
& Redish 2003). Tällaisen ymmärryksen saavuttamisen yksi
edellytys on yhteisöllinen toiminta, jossa tuotteen kehittäjät
oppivat tulevilta käyttäjiltä ja päinvastoin. Tässä tutkimuksessa
yhteisö tarkoittaa pienehköä tavoitteellisesti toimivaa
ihmisryhmää, joka kasaa tietämystä toiminnan aikana. Yhteisön koko
voi tietysti vaihdella koko ihmiskunnasta muutaman ihmisen
muodostamaan ryhmään (Niskavaara,
Nurminoro & Vänttinen 2000). Yhteisö koostuu yksilöistä,
joilla on yhteinen päämäärä ja he toimivat vapaaehtoisesti
keskenään. Tällöin yksilöt rakentavat toisilleen käsitteellisiä ja
toiminnallisia telineitä (scaffolding; Tomasello 1999, 80), joiden avulla ryhmä
pystyy parempiin suorituksiin kuin yksilö (Hakkarainen 2003). Siten sattumalta
esimerkiksi korkeakoulun aulaan kerääntyvä ihmisjoukko ei ole ryhmä
tai yhteisö, ellei se aloita vuorovaikutusta ja suunnittele
toimintaansa jollakin tavalla. Olennaista on myös ryhmän
vuorovaikutus ja toiminta tavoitteiden saavuttamiseksi työnjakoa ja
toimintanormeja noudattaen (Koppinen &
Pollari 1993, 28).
Etienne Wenger (1998, 125-126)
erottaa seuraavassa luettelossa joukon arkielämän yhteisöille
ominaisia tunnusmerkkejä. Luettelon numerointi 1-14 on alkuperäinen
ja sen käännös suomeksi on Kai Hakkaraisen (2000):
1) Yhteisön jäsenten väliset pitkäaikaiset ja vastavuoroiset
suhteet, jotka voivat olla joko harmonisia tai ristiriitaisia
2) Yhteisten toimintatapojen muodostuminen, joiden varassa
yhteisö tekee asioita yhdessä
3) Tiedon nopea virtaaminen ja innovaatioiden leviäminen
yhteisön sisällä
4) Yhteisö ei tarvitse johdantoja ja selittelyjä, koska
keskustelut ja vuorovaikutus seuraavan suoraan toinen toisiaan
5) Tyypillisesti käytännön yhteisön on helppoa hyvin nopeasti
asettaa ratkaistavana olevat ongelmat
6) Osanottajilla on yhteinen käsitys yhteisön jäsenistä, vaikka
jäsenyys ei olisikaan muodollista
7) Yhteisön jäsenet tietävät mitä kukin yhteisön jäsen tietää,
mitkä ovat hänen vahvuutensa ja heikkoutensa (heillä on nk.
metatietoa yhteisön jäsenten tiedosta)
8) Yhteisön jäsenet määrittelevät vastavuoroisesti omia
identiteettejään
9) Osanottajien on helppo arvioida suoritettujen toimintojen ja
saavutettujen tulosten hyväksyttävyyttä suhteessa yhteiseen
yritykseen
10) Yhteisö nojautuu toiminnassaan erilaisiin
esineellistymisprosessin tuotoksiin, kuten erityiset työvälineet,
tietoesitykset ja muut artefaktit
11) Yhteisö kehittää omaa paikallista tietämystään jaettujen
tarinoiden ja sisäpiirin juttujen muodossa
12) Yhteisön omien kielenkäyttötapojen kehittyminen ja uusien
vuorovaikutusta palvelevien ilmausten käyttäminen ja luonteva
keksimisen
13) Yhteisön oman keskustelun ja vuorovaikutuksen tyylin
kehittyminen, joka voi palvella jäsenyyden tunnusmerkkinä
14) Maailmaa jostakin tietystä näkökulmasta tarkastelevan
yhteisen keskustelun tai diskurssin syntyminen.
Wengerin (1998) mukaan
käytäntöyhteisöt (community of
practice 'käytännön yhteisö') edustavat pienissä tiiviisti
toimivissa yhteisöissä syntyviä paikallisia tapoja sopeutua
toimintaympäristön asettamiin vaatimuksiin ja yrittää selviytyä
niistä mielekkäiden tai kohtuullisten ponnistusten välityksellä.
Esimerkiksi korkeakoulun opetussuunnitelma tai opinto-ohjelma ei
koskaan suoraan määrää sitä mitä organisaation opetuksessa
todellisuudessa tapahtuu. Opettajakunnan kaltaisten
käytäntöyhteisöjen välityksellä syntyy erilaisia epävirallisia
toimintakulttuureja, joiden avulla opetus toteutetaan. Muodostuvat
opetuskäytännöt ovat eräänlaisia yhdessä etsittyjä innovatiivisia
ratkaisuja toimintaympäristöstä tai tehtävistä esiin nousseisiin
ongelmiin, jotka auttavat säätelemään älyllisiä resursseja ja
välttämään toiminnan ulkoista kontrollia. Tällöin voi huomaamatta
kehittyä eräänlainen piilo-opetussuunnitelma (Broady 1986), jonka toteutus ja tavoitteet
ovat lähemmässä tarkastelussa jopa ristiriidassa virallisen
opetussuunnitelman kanssa. Esimerkiksi toimintatutkimus on yksi
tapa, jonka avulla piilo-opetussuunnitelma (hidden
curriculum) pyritään tekemään näkyväksi (Stringer 1996, xvi).
Elokuvantaju-palvelua testattiin laajan kokonaisuuden
hallitsemiseksi yhteisöllisen tuotannon aikana osallistuvan
toimintatutkimuksen menetelmien avulla (Collins & al. 2004; Syrjälä, Ahonen, Syrjäläinen & Saari 1994,
25-55). Tavoitteena oli luoda tulevien käyttäjien eli
opiskelijoiden ja tuotteen kehittäjien verkostomainen
käytäntöyhteisö. Yhteisöllisissä menetelmissä sinänsä ei ole mitään
uutta, sillä yhteisökasvatusta on kehitelty aina
yhteiskunnallisissa murrosvaiheissa (Kaipio 1977, 21-23). Hyvin toimiva yhteisö on
enemmän kuin sen jäsenet olisivat erikseen, koska yhteisön
yhdistäessä resurssit syntyy vuorovaikutusta, joka samalla muuttaa
yksilöllisiä resursseja. Yhteisöllisyyden perustana voivat olla
taloudelliset, aatteelliset ja alueelliset syyt, mutta yhtä hyvin
myös mieltymysten, harrastusten, sukulaisuuden ja
maailmankatsomuksen tapaiset syyt. Tässä tutkimuksessa yhteisön
syntymisen edellytys oli kiinnostus elokuvakulttuuria kohtaan.
Kasvatuspsykologisessa keskustelussa käytetään Hakkaraisen
(2000) mukaan oppimisen yhteydessä
sekä tiedonhankintavertauskuvaa että osallistumisvertauskuvaa
(Sfard 1998; Lave & Wenger 1991; Wenger, 1998). Edellisen taustalla on ajatus,
että oppimisprosessissa tieto varastoituu tai rakentuu oppijan
mieleen. Osallistumisvertauskuva puolestaan tarkastelee oppimista
johonkin yhteisöön sosiaalistumisen ja kasvamisen prosessina, jonka
aikana yksilö vähitellen omaksuu sen ajattelu- ja
toimintakäytäntöjä, uskomuksia ja arvoja sekä luo samalla uudestaan
omaa identiteettiään (Hakkarainen
2000). Tässä tutkimuksessa tarkastelen sekä osanottajien
oppimista että Elokuvantajun yhteisöllistä tuotantoa
oppimisen osallistumisvertauskuvan avulla.
Eri tavoin ilmenevä ja kulttuurisidonnainen älykkyys
(intelligence) on tässä kontekstissa apukäsite,
ominaisuuksien yhdistelmä, jolla voidaan selittää älylliseksi
luokiteltavaa käyttäytymistä, joka voi koostua hyvin erilaisista
kyvyistä. Älykästä voi olla esimerkiksi kyky ratkoa ongelmia tai
muotoilla verkko-opiskeluun tarkoitettuja tuotteita, jotka ovat
hyödyllisiä tai joita yhteisö arvostaa. Älykkyys ei ole yksilön
tarkasti mitattavissa oleva ominaisuus, vaan kyky käyttää olemassa
olevia ominaisuuksia yhteisön jäsenenä. Ilkka Tuomen (1999, 121) mukaan älykkyys ja tietämys
liittyvät vahvasti toisiinsa. Älykkyys voidaan nähdä kykynä tuottaa
uutta tietämystä eli uusia tietorakenteita, joiden avulla voidaan
toimia tehokkaasti (ibid, 290).
Yhteisössä verkko-opiskelun aikana kehittyvä
kollektiivinen älykkyys (Hakkarainen 2003) on holistinen selitys, johon
liittyy emergenssin käsite eli systeemin korkeammalla tasolla
syntyy ominaisuuksia, joita ei voi ennustaa alempien komponenttien
ominaisuuksista (Mayr 1999, 41-44).
Siten aidossa oppimistilanteessa ja tuotekehittelyssä syntyvän
verkostomaisen ja hajautetun toiminnan vuoksi on hankalaa osoittaa
kausaliteettia tai tilastollista korrelaatiota yksittäisten
muuttujien välillä. Kollektiivinen äly kehittyy vuorovaikutuksessa
artefaktien kanssa, mihin Michael Tomasello (1999, 1-12) viittaa termillä yhteiskehitys
(coevolution, koevoluutio), Frans de Waal
(2001, 266) puolestaan puhuu
kulttuurin ja perimän vuorovaikutuksesta ja Steven Pinker (2002, 65-69) kumulatiivisesta
kulttuurievoluutiosta. Artefakti (artifact, artefact)
tarkoittaa ihmisen tekemää fyysistä esinettä tai immateriaalista
tuotetta kuten jokin symbolijärjestelmä (Díaz-Kommonen 2002, 58-59). Artefaktit ja
sosiaaliset käytännöt ovat kollektiivista tietämystä, joka
kumuloituu läpi yhteisön historian (Dreyfuss 1955, 17). Tomasellon (1999, 6-7) mukaan kumulatiivinen kulttuurinen
evoluutio takaa kognitiivisen yksilönkehityksen uudistuvassa
ympäristössä. Design-tutkimuksen yksi tavoite on selvittää, miten
artefaktit käyttäytyvät eri tilanteissa tai miten ne soveltuvat eri
tilanteisiin (Collins & al. 2004)
sekä miten käyttäjät ja ympäristöt sopivat yhteen (Dreyfuss 1955, 25). Vain kokemuksen kautta
voidaan oppia mikä teknologinen innovaatio toimii ja mikä ei
(Nelson 2000). Tässä tutkimuksessa
selvitetään, miten oppimisympäristöjä kehitetään yhdessä
opiskelijoiden kanssa sekä miten julkaistuja WWW-tuotteita kuten
Elokuvantaju ja FLE käytetään verkko-opetuksessa ja
joustavassa opiskelussa.
Howard Gardner (1993) yritti
ratkaista älykkyyteen liittyvän problematiikan erottelemalla
kahdeksan älykkyyden lajia, jotka voivat korostua eri ihmisissä eri
tavoin ja voidaan yhdistää vuorovaikutuksen avulla kollektiiviseksi
älyksi hypoteettisessa ”optimaalisessa” yhteisöllisessä
elokuvaopiskelussa: Kielellinen äly (linguistic
intelligence) on esimerkiksi käsikirjoittajan herkkyyttä
sanojen merkitykselle ja järjestykselle. Loogis-matemaattinen äly
(logical-mathematical intelligence) on tuottajalta ja
tuotantosihteeriltä vaadittavaa kyvykkyyttä matematiikassa ja
muissa monimutkaisissa loogisissa järjestelmissä. Musikaalinen äly
(musical intelligence) on muusikoiden, säveltäjien,
tanssijoiden ja äänisuunnittelijoiden kyky ymmärtää ja luoda
musiikkia. Avaruudellinen äly (spatial intelligence)
on kyky ajatella kuvin, havaita visuaalinen maailma tarkasti ja
mukauttaa se mielessä tai paperille taiteilijoiden, arkkitehtien,
muotoilijoiden, kuvanveistäjien, lavastajien, ohjaajien ja
kuvaajien lailla. Kehollis-kineettinen äly
(bodily-kinesthetic intelligence) on kyky käyttää
ruumista taitavasti itseilmaisussa tai tavoitteen saavuttamisessa,
kuten miimikot, tanssijat, urheilijat ja näyttelijät pystyvät
tekemään. Omien tilojen tunnistamisen äly (intrapersonal
intelligence) on tunteiden ja kokemusten tulkintaa, jota
käsikirjoittajat, ohjaajat ja näyttelijät soveltavat työssään.
Ihmissuhdeäly (interpersonal intelligence) on kyky
havaita ja ymmärtää toisten ihmisten mielialoja, haluja ja
motiiveja kuten poliitikot, papit, taitavat vanhemmat ja opettajat
sekä ohjaajat ja terapeutit tekevät. Luonnontieteellinen äly
(naturalist intelligence) viittaa kykyyn tutkia
luonnon esineitä ja kiinnostua niistä (esimerkiksi skenografi ja
rekvisitööri). Tämän kahdeksannen Gardner on lisännyt viittaamani
kirjan julkaisemisen jälkeen alkuperäisen seitsemän jatkoksi.
Lukumäärää olennaisempi on teoria älykkyyden ilmenemistavoista.
(Gardner 1993, 17-34)
Tuomi (1999, 109) huomauttaa, että
musikaalinen äly on mahdollista vain, jos henkilö voi kuulla
musiikkia. Musikaalisuuden ja siihen liittyvän älyn käsite ei ole
mielekäs, jos kukaan ei soita tai kuule musiikkia tai kommunikoi
musiikin avulla. Ilmiönä musiikki liittyy aina sosiaalisiin
tilanteisiin, joten musiikkiin liittyvä älykään ei voi kehittyä
ilman yhteisöä. Tuomi päätyykin siihen, että Gardnerin luettelo
älykkyyden lajeista on vain luettelo sivistykseen liittyvistä
ominaisuuksista (Tuomi 1999, 109).
Ottamatta sinänsä kantaa älykkyyteen voitaneen hyväksyä
eräänlainen kompromissi: älykkääksi tulkittavissa oleva
käyttäytyminen ei pääse kehittymään, mikäli yksilö ei voi
osallistua käytäntöyhteisön toimintaan. Gardnerin (1993) luettelo on siten yksi hyödyllinen
lähestymistapa suunniteltaessa verkko-opiskelua, sillä se ohjaa
etsimään oppijoiden vahvuuksia suunnaten opetuksen järjestäjän
mielenkiinnon kohti parempia tuloksia ja innovaatioita. Hakkarainen
(2000) pitää mahdollisena, että
toistuvien epäonnistumisen kokemusten seurauksena oppilas sisäistää
opettajan tai oppimisympäristön hänestä tekemän arvion ja menettää
uskon omaan itseensä. Epäonnistumisen tulkinta sisäisistä
ominaisuuksista - kuten ”älykkyydestä” - johtuvaksi ja onnistumisen
tulkinta hyvistä olosuhteista johtuvaksi heikentää yksilön
mahdollisuuksia hallita omaa oppimistaan. Siten älyyn ja kykyyn
liittyvistä ominaisuusselityksistä saattaa muodostua itsensä
toteuttavia ennusteita, jotka ohjaavat ihmisen toimintaa vaikuttaen
siihen millaisia haasteita hän asettaa itselleen. Samalla ne
mystifioivat ihmisen älyllisiä saavutuksia ja vaikeuttavat niiden
selittämistä ja ymmärtämistä (Hakkarainen
2000).
Kasvatustieteessä on kehitetty lukuisia työntekoon,
havainnointiin ja päättelemiseen sekä yhteistoimintaan perustuvia
pedagogisia menetelmiä. Esimerkiksi Charles Peirceltä (1991) vaikutteensa saaneet John Dewey
(1997) ja Célestin Freinet (1987) yhdistivät pedagogiikoissaan teorian
käytäntöön tutkimisen ja tekemisen avulla. Paolo Freire (1970) kehitti toimintatutkimuksen luonteista
sorrettujen pedagogiikkaa, joka tarjoaa lähtökohdan yhteisöllisen
ja emansipatorisen oppimisen tukemiselle. Freiren havainnot oppijan
kulttuurikontekstin huomioon ottamisesta lukutaitokampanjoissa ovat
sovellettavissa yhteisölliseen opiskeluun, sillä asioiden
merkitykselliseksi kokeminen ja mahdollisuus omien merkitysten
antamiseen edistävät aikuisten oppimista (Freire 1970). Toimintaan ja tekemiseen
perustuvassa opetuksessa ohjataan oppilaat löytämään ja ymmärtämään
uutta tietoa työskentelyä jäsentämällä. Tavoitteena on oppia siinä
asiayhteydessä, jossa tietoa myöhemmin käytetään (situated
cognition; Brown & al. 1989). Tällä vältetään se, ettei
tiedosta muodostu ulkoisia ja rituaalinomaisia tietorakenteita,
joiden soveltaminen käytäntöön on vaikeaa. Yhteisöllisessä
oppimisessa tilanne tarjoaa vihjeitä siitä, miten tietoa voidaan
käyttää. Siksi Elokuvantajua kehitettiin siten, että
viittomakieliset kasvatustieteen opiskelijat saivat mahdollisuuden
osallistua elokuvatuotantoon asiantuntijan ja tekijän
rooleissa.
Tomasellon (1999, 34) mukaan
kaikkien tutkittujen yhteisöjen aikuiset opastavat aktiivisesti ja
säännöllisesti lapsiaan tavalla tai toisella. Tällöin on kyseessä
vertikaalinen oppiminen, joka on
hidasta, tarkkaa ja turvallista, koska kaikki opittavan aiheen
variaatiot on satojen sukupolvien aikana testattu. Esimerkiksi
keräilijäyhteisöt tietävät alueensa kaikki ravintokasvit, joten
yksilön ei tarvitse pelätä myrkyllisiä sieniä tai kasveja (Diamond 1997, 143-144). Horisontaalinen
oppiminen tapahtuu pääasiassa ei-sukulaisten kesken ja ryhmien
välillä. Pygmien kaltaiset pienet ja eristetyt ryhmät oppivat
vertikaalisesti suurimman osan taidoistaan pääasiassa saman
sukupuolen vanhemmiltaan, mutta innovaatiot opitaan enimmäkseen
horisontaalisesti ryhmän ulkopuolisilta maanviljelijöiltä, sillä
vertikaalinen informaation siirto on usein hyvin konservatiivista
(Cavalli-Sforza 2001, 179-178,
190-191). Siksi lapset oppivat informaatioteknologian perusteet
suurimmaksi osaksi horisontaalisesti toisiltaan ja opettavat usein
vanhempiaan.
Yhteistoiminnallinen oppiminen liittyy käsitteellisesti
ryhmään ja yhteisöön. Olennaista on se, että yhteistoiminnan
aloittava ihmisjoukko ymmärtää kuuluvansa ja haluaa kuulua samaan
ryhmään. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa ollaan kiinnostuneita
tiedollisten ja taidollisten tavoitteiden lisäksi myös opiskelijan
yhteistyötaitojen kehittymisestä. Yhteisöllinen oppiminen
(collaborative learning) viittaa opiskelijoiden ja
opettajien yhteisöön, jossa ymmärtämiseen tähtäävä konstruktiivinen
tiedon rakentelu ja kehittely (knowledge building) on
kaikkien osanottajien toiminnan ensisijainen päämäärä matkalla
joustavaan asiantuntijuuteen (Hakkarainen
1997, 65). Yhteisöllisessä oppimisessa opiskelijat yhteistyön
lisäksi jakavat kognitiivisia resursseja, kommunikoivat
aktiivisesti, väittelevät ja asettavat oppimiselle tavoitteita.
Tutkimukseni alussa olin kiinnostunut siitä, miten resurssit
voitaisiin yhdistää viittomakielisten kuurojen opiskelijoiden
kanssa yhteisöllisen verkko-opiskelun kehittämiseksi. Samalla
aloitin monikielisen Elokuvantaju-palvelun tuottamisen
taustoiltaan erilaisten taideopiskelijoiden kanssa. Nämä projektit
sulautuivat vähitellen yhdeksi laajaksi hankkeeksi, johon
osallistui vuosina 1999-2004 elokuvataiteesta kiinnostuneita
suomalaisia, kolumbialaisia ja japanilaisia, niin kuuroja kuin
kuulevia, opiskelijoita ja ammattilaisia. Elokuvantajun
tuotannon ja siihen liittyneen elokuvaopiskelun taustalla oli
kulttuurisen oppimisen malli: ihmisen hyvinvointi lisääntyy, jos
hän voi kehittää uuttaa teknologiaa myös luovuutensa
ilmaisemiseen.
de Waal (2001, 238) väittää, ettei
kulttuurisessa oppimisessa ole kyse välittömistä palkinnoista
(kuten ravinto tai sukupuolinen nautinto) vaan siitä, miten yksilö
sopii ryhmän jäseneksi tekemällä niin kuin muut tekevät. Michael C.
Corballis (2002, 93-96), Pinker
(2002, 58) ja Matt Ridley (1996; 2000, 44) painottavat, että ihmislajin
evoluutiossa kehittynyt selviytymisstrategia ei perustu yksilöiden
väliseen kilpailuun, vaan kognitiivisiin ja emotionaalisiin
yhteistyötaitoihin. Sosiaaliset vaistomme ovat menestyksemme
taustalla (Ridley 1996, 249) ja
ihmiset osaavat tarvittaessa yhdistää kognitiiviset resurssinsa
ainutlaatuisella tavalla (Tomasello 1999,
4-5). Yhteistyötaidon juuret ovat syvällä perimässämme ja
kulttuurin, sosiaalisen oppimisen sekä viestinnän avulla
vahvistamme luonnollista taipumustamme yhteistyöhön. Sosiaalinen
kognitio (social cognition) on ihmiselle tyypillistä (ibid,
204-205), ja pelkkä ryhmäkoheesion ylläpito on ryhmän kannalta
hyödyllistä (Leakey & Lewin 1994,
338). Ryhmässä ihminen tuntee olonsa turvalliseksi ja
parhaimmillaan myös arvostetuksi.
Konstruktivistinen oppiminen (Lehtinen
1997, 14) on tehokkainta ryhmässä, sillä hierarkkinen ja
sosiaalinen ryhmä (band) on kädellisten
toimintayksikkö eikä laumasta syrjäytetty yksilö yksinkertaisesti
selviä yksin (Diamond 1997, 270;
de Waal 2001, 29, 269). Ryhmien
muodostuminen perustuu vaistoon, sillä kaikki kädelliset turvaavat
ryhmien ja yhteistoiminnan avulla selviytymisen ja ravinnonsaannin
(Brown-Hovelt 1999; Diamond 1997, 144; Tomasello 1999, 39), mutta vain ihmisillä
yhteistoiminta ja työn organisoiminen ilmenee kielellisessä
muodossa (Corballis 2002, 3-5;
Tomasello 1999, 95). Ryhmän merkitystä
selviytymiselle käsitellään lukuisissa elokuvissa, joista muutamien
avulla konkretisoin yhteistyön ja yhteisöllisyyden teemaa eri
näkökulmista. Esimerkiksi Howard Hawks kuvaa elokuvassa Rio
Bravo (1959) sekä yhteisön merkityksen yksilölle että siitä
syrjäytymisen vaikutuksen yksilöön lähes sosiologisia ja
antropologisia tutkimustuloksia vastaavalla tarkkuudella (Wood 1995).
Jared Diamondin (1997, 271)
yhteenvedon pohjalta ”muutama sata” on toimivan yhteisön yläraja,
jolloin yhteisön jäsenillä on vielä mahdollisuus tuntea toisensa.
Ihmisyhteisöjen ja -verkostojen evoluutiossa kehittynyt peruskoko
on suurin piirtein 150 yksilöä (Ridley
1996, 69). James R. Hurford (1999,
181-182) esittää, että kieli on kehittynyt ison sosiaalisen
ryhmän tarpeisiin, sillä yli 150 yksilön muodostama ryhmä ei
sosiaalisesti toimi pelkän fyysisen sukimisen (grooming)
avulla. Tällöin kielen avulla hoidetaan monimutkaisen verkoston
sosiaalisia suhteita. Kielellisten viestien kulun varmistamiseksi
suuret yksiköt jakaantuvat yleisesti pienempiin osiin eli noodeihin
kuten luokkiin, asteisiin, vuosikursseihin, tiedekuntiin,
yksiköihin ja osastoihin. Verkosto syntyy, kun noodien välille
luodaan linkkejä, joiden kautta informaation levitys ja
vuorovaikutus tapahtuu. Esimerkiksi opettajainkokous on yksi tapa
varmistaa informaationsiirto hallinnosta vuosikursseille ja
luokille tai toisinpäin, jolloin kokouksen puheenjohtaja on linkki
hallintoon ja vuosikurssien opettajat linkkejä luokkiin. Lisäksi
käytetään erilaisia kulttuurisia artefakteja kuten
lukujärjestyksiä, ilmoitustauluja, tiedotuksia ja työtapoja
ihmissuhteiden, viestinnän ja informaation levittämiseksi.
Yhteisön kasvaessa vuorovaikutus monimutkaistuu kaikkien
viestiessä keskenään sekä luodessa uusia linkkejä ohi
organisatoristen linkkien. Tällöin kahdenkeskisten suhteiden eli
dyadien suuri määrä kasvattaa myös väärinkäsitysten ja
ristiriitojen määrää, jotka voivat ilman yhteistoimintataitoja
kärjistyä konflikteiksi. Kahdenkymmenen ihmisen muodostamassa
ryhmässä on yhteensä 190 dyadia (20 kertaa 19 jaettuna kahdella).
Ryhmän koon satakertaistuessa kahteentuhanteen dyadit lisääntyvät
jo 1999000:een eli lähes kahteen miljoonaan. Jokainen dyadi on
mahdollinen este, joka voi hidastaa yhteisön toimintaa (Diamond 1997, 286). Tämän voi helposti havaita
minkä tahansa sähköpostikeskustelun osanottajien ja viestien määrän
kasvaessa tai luokkakoon kasvaessa: pienen ryhmän viestintä on
helpompi hahmottaa kuin suuren.
Ryhmäkoon kasvaessa teatterinjohtajan tai elokuvatuottajan
kaltaiset edushenkilöt tehostavat toimintaa, mutta järjestelmä voi
synnyttää myös esteitä. Evoluutiossa kehittyneessä
nokkimisjärjestyksessä ryhmän johtajat sukulaisineen ovat yleensä
etuoikeutettuja alempiarvoisiin nähden (de
Waal 2001, 297-302). Tällainen malli vaikuttaa myös
paikallisissa tai muuten kiinteissä ihmisyhteisöissä, joissa
vuorovaikutus perustuu säännöllisiin suhteita vahvistaviin
tapaamisiin.
Ongelma ei usein ole yhteistoiminta saman ryhmän jäsenten, vaan
kahteen eri ryhmään kuuluvien jäsenten välillä, sillä altruismi on
tehokkainta saman yhteisön jäsenten kesken. Silti yhteistoiminnan
ei tarvitse rajoittua vain oman ryhmän jäseniin, sillä Axelrod
(1984, 63-69) osoittaa
yhteistyöhalukkaiden vähemmistön voittavan lopulta itsekkäiden
enemmistön, mikäli tulevaisuudessa häämöttää jokin saavutettavissa
oleva hyöty. Fritz Langin elokuva M - kaupunki etsii
murhaajaa (1931) on esimerkki tavoitteiltaan eroavien ryhmien
yhteistoiminnasta (kuvio 1).
Elokuvassa nimetön lastenmurhaaja on este ja uhka kaupungin
yhteisöille, jolloin poliisit ja rikolliset yhdistyvät ilman
sopimusta esteen poistamiseksi. Elokuvan pelko ja epävarmuus
loppuu, kun sokea kerjäläinen tunnistaa murhaajan viheltämän
sävelmän ja nokkela nuori taskuvaras merkitsee murhaajan etsintää
ja ajojahtia varten isolla M-kirjaimella (von Bagh 1989, 103-115). Ongelma on näin
tunnistettu, tehty näkyväksi ja merkitty yhteisöllistä
ratkaisemista varten.

KUVIO 1. Fritz
Lang: M - kaupunki etsii murhaajaa (1931).
Suomen elokuva-arkisto.
Monimutkainen viestintä edellyttää altruismia ja keskinäistä
yhteistoimintaa (Axelrod 1984;
Hurford 1999, 181). Noel Bucknerin ja
Rob Whittleseyn dokumenttielokuvassa Apollo 13: To the Edge and
Back (1994) ja dokumenttielokuvaan pohjautuvassa Ron Howardin
(1995) elokuvassa
Apollo 13 kuvataan, kuinka kognitiiviset
resurssit yhdistämällä ja tehokkaan informaation etsinnän avulla
pelastettiin vaurioituneen kuualuksen miehistö takaisin maahan.
Pelastusoperaation ja Apollo-ohjelman yleistä menestystä
olisi tuskin voinut arvioida sen osatekijöiden pohjalta. Tärkein
ominaisuus oli nähtävästi yhteisön vakaumus siitä, että projekti
tulee onnistumaan sekä kyky ratkaista ilmenevät ongelmat luovasti
ja kollektiivisesti, sillä 1960- ja 1970-luvuilla
Apollo-alukset kävivät kuussa lähes pelkän yhteistyö- ja
insinööritaidon sekä laskutikkujen avulla: Apollo-alusten
ohjaustietokoneiden (AGC) laskentateho vastasi suunnilleen
ohjelmoitavia laskimia, joita abiturientit saavat nykyisin käyttää
ylioppilaskirjoituksissa (Hamilton &
Mindell 2002). Freeman J. Dyson (1999,
85-87) huomauttaa, että kestävien tulosten ja jatkuvuuden
kannalta Apollo-ohjelma toteutettiin liian nopeasti kymmenen
vuoden aikataulussa, sillä sadan vuoden aikataulu olisi ollut
kustannusten jakautumisen ja tieteen sekä teknologian luontevan
kehittymisen kannalta järkevämpi ratkaisu: hitaasti kiiruhtamalla
pääsee lopulta varmemmin pitemmälle.
Sivilisaatioiden, kulttuurin ja teknologian kehityksestä
huolimatta ei korkeakoulututkintojen myöntäminen juuri poikkea
siitä, miten esi-isämme valitsivat ryhmästään saaliin jäljittäjät
ja tappajat: noviisin on yhä osoitettava yhteisölleen, että hän
pärjää valitsemallaan alalla ja osaa käyttää yhteisöllisesti
kehitettyjä välineitä tehokkaasti ja oikein.
Osallistumisvertauskuvan avulla opiskelijalle luodaan mahdollisuus
osallistua asiantuntijayhteisöön mahdollisimman varhaisesta
vaiheessa (Hakkarainen 2000).
Asteittain syvenevässä osallistumisessa noviisit vähitellen
omaksuvat asiantuntijoiden hiljaista tietoa, toimintakulttuuria ja
kasvavat asiantuntijayhteisön jäseniksi (Lave & Wenger 1991). Hubert L. Dreyfus ja
Stuart E. Dreyfus (1987, 22-30)
jakavat aikuisten oppimisprosessin viiteen tasoon sen mukaan,
kuinka opiskelijat etenevät uusien taitojen oppimisessa noviiseista
asiantuntijoiksi: 1) noviisin taso (novice), 2) edistyneen
aloittelijan taso (advanced beginner), 3)
kelvollinen taso (competence), 4) pätevä taso
(proficiency) ja 5) asiantuntijuus (expertise).
Taidon kehittyessä kognitiiviselta tasolta (cognitive stage)
assosiatiivisen tason (associative stage) kautta
autonomiselle tasolle (autonomous stage) opiskelija siirtyy
rajoitetusta osallistumisesta kohti täyttä osallistumista (Anderson 1980, 273-275). Hakkaraisen (2000) mukaan kaikki korkeammat älylliset
taidot opitaan kognitiivisen oppipoika-mestari (cognitive
apprenticeship) oppimisen välityksellä oli sitten
kysymys käytännöllisistä, taiteellisista, liikunnallisista tai
tieteellisistä taidoista. Tähän prosessiin osallistuminen saattaa
edellyttää monivuotista muodollista koulutusta, mutta koulutus ei
sinänsä voi tuottaa minkään alan asiantuntijuutta: asiantuntijaksi
oppiminen tapahtuu asiantuntijayhteisön toimintaan
osallistumalla.
Elokuva-alan asiantuntijuus kehittyy toimimalla asiantuntijoiden
verkostossa, jossa yksilö oppii suhteuttamaan oman osaamisensa
horisontaalisesti muiden asiantuntijoiden osaamiseen sekä
vertikaalisesti elokuva-alan perinteeseen, mestarien työskentelyyn
ja elokuvahistoriaan. Verkosto tai ryhmä toimii sitä tehokkaammin,
mitä paremmin sen jäsenet integroituvat tehtävän suorittamista
varten: asiantuntijat ja ammattilaiset tehostavat toistensa
osaamista ja toimintaa (Cagan & Vogel
2002, 166). Korkeakouluyhteisön tuella opiskelija voi oman
toimintansa kautta kehittyä monipuoliseksi ja luovaksi
elokuva-ammattilaiseksi, mutta informaatioteknologian nopean
kehityksen vuoksi uusien vuorovaikutustapojen ja
opiskelumenetelmien vaikutus oppimisessa on selvitettävä (Lehtinen 1997, 30-32): niin WWW-palveluiden
tuottajien kuin niitä käyttävien opiskelijoiden ja opettajien on
ymmärrettävä tekniikan, teknologian ja kulttuurin
vuorovaikutus.
Ohjelmakoodi, influenssavirus, geenit, kielet, sanat ja meemit -
jopa saksassa lyödyt eurokolikot EU-alueella - leviävät vääjäämättä
”tartunnansaaneiden” eli käyttäjämäärän kasvaessa (Barabási 2002). Monikielinen Internet
vahvistaa horisontaalista oppimista kaikkialla maailmassa.
Lokakuussa 2002 maailmassa oli noin 620 miljoonaa Internetin
käyttäjää, joista noin 220 miljoonaa ihmistä puhui ensikielenään
englantia ja noin 400 miljoonan ihmisen ensikieli oli jokin muu
kuin englanti. Eurooppalaisten kielten (englanti poisluettuna)
puhujia oli runsas 35 prosenttia ja aasialaisten kielten puhujia
vajaa 26 prosenttia käyttäjistä. Englannin jälkeen eniten
käytettiin kiinaa (10,8 %), japania (9,3 %), espanjaa (7,2 %),
saksaa (6,6 %), koreaa (4,4 %), italiaa (3,8 %), ranskaa (3,5 %) ja
portugalia kolme prosenttia (Nua.com
2002a). Tästä valtavasta joukosta ihmisiä voi syntyä yli neljä
miljoonaa kansallisen rajat ylittävää noin 150 hengen
yhteistoiminnallista ryhmää, joissa vammaisuuden, ulkonäön, iän,
sukupuolen, kielen tai uskonnon ei tarvitse olla vuorovaikutuksen
tai teknologian kehittämisen este.
Yhteisö on perusyksikkö myös informaatioverkoissa, mutta
vertikaalinen varmuus voi vaihtua horisontaaliseksi epävarmuudeksi
emotionaalisen tuen puuttumisen seurauksena. Miten
informaatioteknologiaa tehokkaasti käyttävät ryhmän jäsenet oppivat
luottamaan toisiinsa ja muodostavat yhteisön? Opiskelijat saattavat
kyseenalaistaa evoluutiossa kehittyneet taidot sekä kulttuurisen
tiedon ja väheksyä yhteistoimintaa, koska sitoutuminen ryhmään ja
sen päämääriin ei ole enää fyysiselle selviytymiselle
välttämätöntä. Äärimmäisen traaginen esimerkki tästä on
vantaalaisessa Myyrmanni-ostoskeskuksessa vuonna 2002 pommin
räjäyttänyt kemianopiskelija, joka osallistui vuosien ajan
aktiivisesti Internetin keskusteluryhmiin (YLE24, 11.10.2002), muttei luultavasti
kuulunut emotionaalisesti yhteenkään niistä.
Toimintatutkimuksen menetelmiä käyttävässä design-tutkimuksessa
opiskelijoiden emotionaalinen sitoutuminen ja oman toimintaroolin
löytyminen on lopputuloksen kannalta tärkeää. Lifländer (1999, 20-22) suosittelee seuraavien
yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteiden sisällyttämistä
projektin kaikkiin vaiheisiin:
- Yhteisen ja yksilöllisen vastuun kautta tehtävistä sovitaan
selvästi välttäen tiukkaa työnjakoa. Opiskelija ottaa vetäjän
roolin ja organisoi ryhmän eri tehtäviin.
- Positiivisen keskinäisen riippuvuuden syntyessä kaikilla on
rooli, jota ilman projektissa ei saada tuloksia.
- Sisältöä ja yhteistoimintaa ohjaa useampi opettaja oppiaineiden
vuorovaikutuksen toteuttamiseksi. Ristiriidat käsitellään nopeasti.
Opiskelijoiden rooleja vaihdellaan joustavasti tehtävien
tarkentuessa ja vaatimusten selventyessä.
- Projektin eri vaiheissa pysähdytään tallentamaan ja arvioimaan
kokemuksia sekä arvioimaan omaa oppimista ja työskentelyä.
Reflektoimalla muutetaan työtapoja välittömästi eikä vasta
seuraavissa projekteissa.
- Tutustuminen muiden projektien työhön ja tuloksiin edistää
jaettua osaamista. Projektisuunnitelma ja prototyypin esittely ovat
sopivia kohtia tutustua muiden työhön ja vaikuttaa muiden työhön.
Muiden ideoihin tutustutaan, vaikkei niitä kopioida omaan
työhön.
- Verkko-opiskelu auttaa lisäämään oppimisen ulottuvuuksia.
Verkkokeskustelut ja tutustuminen vastaaviin projekteihin muualla
maailmassa laajentaa näkemystä opiskeltavasta aiheesta. (Lifländer 1999, 20-22)
Elokuva-alan verkko-opiskelija on hypermediassa kuin metsästäjä
erämaassa, joka ei voi hakea valmista syötävää varastosta. Gary
Marchionini (1995, 5-6) määrittelee
informaation etsinnän (information seeking) ja
informaation haun (information retrieval)
seuraavasti: Informaation etsinnässä yksilöt tietoisesti sitoutuvat
tietämyksensä muuttamiseen. Tässä yhteydessä etsimisen metafora
liittyy inhimilliseen käyttäytymiseen ja etsintä on lopputuloksen
suhteen avoin. Siten ”etsiminen” viittaa tiedon rakentamiseen ja
ongelmakeskeiseen lähtökohtaan. Informaation haku puolestaan
viittaa siihen, että jokin informaatio-objekti on jonkun toisen
ihmisen johonkin tietokantaan tai varastoon tallentama ja tämän
objektin voi milloin tahansa käydä noutamassa uutta käyttöä varten
(Marchionini 1995, 5-6).
Metsästäjän toiminnan määrittelee tarve saada ravintoa. Hän
toimii tämän tarpeen pohjalta ja määrittelee pienistä vihjeistä
mahdollisen saaliin sekä päättelee sen sijainnin (missä on
tarvitsemani informaatio, millaista se on?), syötävyyden
(tyydyttääkö tämä informaatiotarpeeni?), saalistusalueen
vaihtamisen (vaihdanko informaatiolähdettä?) ja parhaan pyydyksen
(minkä käyttöliittymän, selaimen, hakuohjelman ja oppimisympäristön
tarvitsen?). Kaikkia erätaitoja ja nykyaikaisia informaation
etsinnässä ja tiedon rakentamisessa vaadittavia taitoja ei ehdi
eikä voi kehittää yksin. Opiskelijan tukena voisi siten olla sekä
yhteisön horisontaalista vuorovaikutusta tukeva FLE:n
kaltainen verkko-oppimisympäristö että vertikaalisesti kumuloitunut
opettajakunnan hiljainen tieto ja akateemisen yhteisön keräämä
kulttuurinen tieto esimerkiksi tutkimusten, tarinoiden ja
tietokantojen muodossa (Pinker 2002,
63). Seitsemän veljeksen kasvutarinaa mukaillen
suunnitellaan ja kehitetään eräänlaisia virtuaalisia opiskelijan
parasta ymmärtäviä ”lukkareita ja nimismiehiä”, mutta myös
Taula-Matti bittiavaruuden Impivaaraan,
informaationlähteeksi nykyajan veljeksille.
Elokuvantajusta pyrittiin kehittämään ”tutkimuksia ja
tarinoita yhdistävä” ja saavutettava WWW-palvelu, joka tukee
nimenomaan elokuvaan liittyvän informaation etsintää sekä
yhteisöllistä oppimista ja tiedon rakentamista matkalla kohti
elokuva-alan asiantuntijuutta. W3C:n ohjeistuksia
noudattamalla varmistetaan WWW-sivuston tekninen esteettömyys,
mutta tällä ei ole merkitystä mikäli sivuston sisältö on
opiskelijoiden saavuttamattomissa. Yhteisöllisen oppimisen
ymmärtäminen auttoi tekijöitä saavutettavan WWW-palvelun
toteuttamisessa. Tämän jälkeen oli myös ymmärrettävä kuuroutta ja
viittomakieltä, jotta toimintatutkimus voitaisiin toteuttaa
tasavertaisesti tutkimusryhmän osanottajien kanssa (Syrjälä ym. 1994, 33-35).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |