|
LÄHTEET
Aaltola, Juhani & Syrjälä, Leena
1999.
Tiede, toiminta ja vaikuttaminen. Teoksessa: Heikkinen
ym. (toim.) 1999. Siinä tutkija missä tekijä.
Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä: ATENA,
25-62.
Aaltonen, Jouko 1993.
Käsikirjoittajan työkalupakki. Miten teen
video-ohjelman käsikirjoituksen. 2. painos 1994. Helsinki:
Painatuskeskus. Osa saatavilla WWW-muodossa [
http://elokuvantaju.uiah.fi/2001/oppimateriaali/kasikirjoitus/
artikkelit/aaltonen_johdanto.jsp] luettu
18.2.2005.
Aebli, Hans 1987.
Zwölf Grundformen des Lehrens. 3. Aufl.
Stuttgart: Klett - Cotta. (Suom. Sinkkonen, Unto 1990. Opetuksen
perusmuodot. Painos 1991. Helsinki: WSOY.)
Ahlgren, Inger 1994.
Sign Language as the First Language. Teoksessa: Ahlgren
& Hyltenstam (eds.) 1994. Bilingualism in Deaf
Education. International Studies on Sign Language and
Communication of the Deaf. Volume 27. Hamburg: University of
Hamburg, 55-60.
Ahlgren, Inger & Hyltenstam, Kenneth (eds.) 1994.
Bilingualism in Deaf Education.
International Studies on Sign Language and Communication
of the Deaf. Volume 27. Hamburg: University of
Hamburg.
Ananova 2003.
Microsoft lobbying US, Third World against Linux,
other open source software. Saatavilla WWW-muodossa
[
http://www.ananova.com/business/story/
sm_724375.html?menu=business.latestheadlines] luettu
18.2.2005.
Anderson, John R. 1980.
Cognitive Psychology and its Implications.
Fourth edition 1995. New York: W.H. Freeman and
Company.
Anhava, Jaakko 1998.
Maailman kielet ja kielikunnat. Toinen painos
2002. Helsinki: Yliopistokustannus.
Aristoteles. Runousoppi (Suom. Hohti, Paavo 1997.
Teokset. Osa IX: Retoriikka ja
runousoppi. Helsinki: Gaudeamus.)
Arlainstituutti 2004.
Pisteestä pisteeseen. Pistekirjoituksen oppimisen
perusteet näkeville. Espoo: Arlainstituutti. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.arlainst.fi/nv-peda/pistekurssi/index.html]
luettu 18.2.2005.
Arnaud, Bernadette 2001.
New Cave Art Discovered in France. Archaelogy, July
4, 2001. Archaeological Institute of America 2001.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.archaeology.org/online/news/france.html]
luettu 18.2.2005.
Aronen, Päivi & Makkonen, Merja 1998.
Opinto-opas 1998-1999. Helsinki: Taideteollinen
korkeakoulu.
Aumont, Jacques; Bergala, Alain; Marie, Michele & Vernet,
Marc 1994.
Esthétique du film. Paris: Éditions
Nathan. (Suom. Toiviainen, Sakari 1996. Elokuvan estetiikka.
Helsinki: Edita.)
Axelrod, Robert 1984.
The Evolution of Cooperation. Published in
Penguin Books 1990. New York: Basic Books.
Bacon, Henry 2000.
Audiovisuaalisen kerronnan teoria. Suomalaisen
Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 792. Suomen Elokuva-arkiston
julkaisuja. Helsinki: SKS.
von Bagh, Peter 1989.
Elämää suuremmat elokuvat. Helsinki:
Otava.
von Bagh, Peter 1998.
Elokuvan historia. Uudistettu laitos. Helsinki:
Otava.
Balmuth, Bernard 1989.
Introduction to Film Editing. London: Focal
Press.
Bangham, J.A; Cox, S.J.; Elliott, R; Glauert, J.R.W. &
Marshall, I. 2000.
Virtual Signing: Capture, Animation, Storage
and Transmission - an Overview of the ViSiCAST
Project. University of East Anglia, Norwich. Saatavilla
PDF-muodossa [
http://www.visicast.sys.uea.ac.uk/Papers/iee2000-04PaperBFinal.pdf]
luettu 18.5.2005.
Barabási, Albert-László 2002.
Linked: The New Science of Networks. Cambridge,
MA: Perseus.
Barthes, Roland 1967.
Elements of Semiology. Translated from the
French by Annette Lavers and Colin Smith. Reprinted 1969, 1972.
London: Jonathan Cape.
Bauman, Zygmunt 1998.
Globalization. The Human Consequences. Reprinted
2000. Cambridge: Polity Press.
Bellugi, Ursula & Studdert-Kennedy, Michael (eds.)
1980.
Signed and Spoken Language: Biological
Constraints on Linguistic Form. Weinheim, West Germany: Verlag
Chemie.
Berger, Arthur Asa 1991.
Media Research Techniques. London:
SAGE.
Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas 1966.
The Social Construction of Reality. New York:
Doubleday. (Suom. Raiskila, Vesa 2000. Todellisuuden sosiaalinen
rakentuminen. Tiedonsosiologinen tutkielma. 3. painos.
Helsinki: Gaudeamus.)
Berlin, Brent & Kay, Paul 1969.
Basic Color Terms: Their Universality and
Evolution. Berkeley and Los Angeles. University of
California.
Bettelheim, Bruno 1975.
The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance
of Fairy Tales. New York: Alfred Knopf. (Suom. Rutanen,
Mirja 1984. Satujen lumous: merkitys ja arvo. Helsinki:
WSOY.)
Bierlein, J.F 1994.
Parallel Myths. New York: Ballantine
Books.
Biser, Eileen 1985.
Application of Ausubel's Theory of Meaningful Verbal
Learning to Curriculum, Teaching, and Learning of Deaf Students.
Teoksessa Martin (ed.) 1985. Cognition, Education, and Deafness.
Directions for Research and Instruction. Second Printing
1987. Washington, DC: Gallaudet University.
Bone, Jan & Johnson, Ron 1993.
Understanding the Film. An introduction to film
appreciation. Fourth Edition. Lincolnwood (Chicago):
National Textbook.
Bordwell, David 1985.
Narration in the Fiction Film. Madison:
University of Wisconsin Press.
Boud, David & Feletti, Grahame 1999.
Ongelmalähtöinen oppiminen -
uusi tapa oppia. Helsinki: Terra
Cognita.
Bourdieu, Pierre 1984.
Questions de sociologie. Paris: Les Éditions de
Minuit. (Suom. Roos, J.P. 1985. Sosiologian kysymyksiä.
Tampere: Vastapaino.)
Bratteteig, Tone & Stolterman, Eric 1997.
Design in Groups - and All That Jazz. Teoksessa Kyng
& Mathiassen (eds.) 1997. Computers and Design in
Context. Cambridge, Massachusetts: MIT Press,
289-315.
Brennan, Kristen 2003.
Personal myth. Jitterbug Fantasia 2003.
WWW-sivusto [http://www.jitterbug.com/origins/index.html]
luettu 18.2.2005.
Broady, Donald 1986.
Den dolda läroplanen. Stockholm: Symposion
Bokförlag. (Suom. Kämäräinen, Pekka; Neste, Mauri; Rostila, Ilmari;
Aaltonen, Rainer; Auvinen, Jukka; Kirvesoja, Aino-Liisa &
Nieminen, Heikki 1986. Piilo-opetussuunnitelma. Jyväskylä:
Vastapaino)
Brown, Ann L. 1992.
Design Experiments: Theoretical and Methodological
Challenges in Creating Complex Interventions in Classroom Settings.
Journal of the Learning Sciences. Vol. 2 No. 2,
141-178.
Brown, John Seely; Collins, Allan & Duguid, Paul
1989.
Situated Cognition and the Culture of Learning.
Educational Researcher, 18, 1, 32-42. Saatavilla
WWW-muodossa [
http://www.exploratorium.edu/IFI/resources/museumeducation/situated.html]
luettu 18.2.2005.
Brown, Paul 1997.
Networks and artworks: the failure of the user friendly
interface. Teoksessa: Mealing, Stuart (ed.) 1997. Computers and
Art. Bristol: Intellect, 129-142.
Browne, Steven E. 1992.
Film-Video. Terms and Concepts. London:
Focal Press.
Brown-Hovelt, Luscinia 1999.
Chimps have Culture. Archaeology, November 3,
1999. Archaeological Institute of America 1999. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.archaeology.org/online/news/chimps.html]
luettu 18.2.2005.
Burbules, Nicholas C. 1998.
Rhetorics of the Web: hyperreading and critical
literacy. Teoksessa Snyder, Ilana (ed.) 1998. Page to
Screen. Taking literacy into the electronic era. London:
Routledge.
Burch, Noël 1990.
Life to those Shadows. Oxford: The
Alden.
Buzan, Tony & Buzan, Barry 1993.
The Mind Map Book. Revised edition 2000. London:
BBC Worldwide.
Böök, Mikael 1989.
Nätbyggaren. En undersökning av den moderna
posten. Helsingfors: Folkets bildningsförbund. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.kaapeli.fi/book/natbyggaren/index.html]
luettu 18.2.2005.
Cagan, Jonathan & Vogel, Craig M.
2002.
Creating Breakthrough Products. Innovation
from Product Planning to Program Approval. New Jersey:
Prentice Hall.
Camilleri, Andrea & Sironi, Alberto 1998- 2002.
Montalbano-televiosarja. WWW- sivustot [http://www.montalbano.rai.it/],
[http://www.andreacamilleri.net/camilleri/montalbano.html]
luettu 18.2.2005.
Campbell, Joseph 1949.
Hero with a Thousand Faces. Princeton: Princeton
University.
Carlson, Lauri 2003.
Terminologian luennot. Luento 4: Termit.
Saatavilla WWW- muodossa [http://www.ling.helsinki.fi/~lcarlson/118s9804.htm]
luettu 18.2.2005.
Carter, Phillip Randolph 1997- 1999.
Cognitive Event Horizon: A Brief History of GUI.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.cognitivevent.com/]
luettu 18.2.2005.
Casey, Denise K. & al. 2003.
Human Genome Project HGP. Human Genome Project
Information. U.S. Department of Energy. Office of Science.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/home.shtml]
luettu 18.2.2005.
Castells, Manuel 1996.
The Information Age. Economy, Society and Culture.
Volume I: The Rise of the Network Society. Reprinted
1999. Massachusetts, USA: Blackwell.
Castells, Manuel 1997.
The Information Age. Economy, Society and Culture.
Volume II: The Power of Identity. Reprinted 1999.
Massachusetts, USA: Blackwell.
Castells, Manuel 1998.
The Information Age. Economy, Society and Culture.
Volume III: End of Millennium. Revised and updated
edition 1999. Massachusetts, USA: Blackwell.
Cavalli-Sforza, Luigi Luca 2001.
Genes, Peoples and Languages. London:
Penguin.
Chase, David 1999: Sopranos-televisiosarja. WWW-sivusto
[http://www.hbo.com/sopranos/cast/index.shtml]
luettu 18.2.2005..
Chen, Hsinchun; Chung, Yi-Ming & Ramsey, Marshall
1998.
A Smart Itsy Bitsy Spider for the Web. Journal of
the American Society for Information Science JASIS 49 (7),
604-618. Saatavilla PDF-muodossa [http://ai.bpa.arizona.edu/go/intranet/papers/A_Smart-98.pdf]
luettu 18.2.2005.
Choo, Chun Wei; Detlor, Brian & Turnbull, Don
2000.
Web Work - Information Seeking and Knowledge
Work on the World Wide Web. Dordrecht: Kluwer
Academic.
Clottes, Jean 2003.
The Cave of Chauvet-pont-d'arc. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/chauvet/en/]
luettu 18.2.2005.
Cochlear 2003.
The world leader in cochlear
implants. WWW-sivusto. [http://www.cochlear.com/] luettu
18.2.2005.
Coe, Michael D.; Connolly, Peter; Harding, Anthony; Harris,
Victor; LaRocca, Donald J.; North, Anthony; Richardson, Thom;
Spring, Christopher & Wilkinson, Frederik 1989.
Swords and Hilt Weapons. London: Weidenfeld and
Nicolson.
Cohen, Louis & Manion, Lawrence 1980.
Research Methods in Education. Reprinted 1982.
London: Croom Helm.
Collins, Allan 1990.
Toward a Design Science of Education. CTE
Technical Report Issue No. 1, January 1990. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.edc.org/CCT/ccthome/reports/tr1.html]
luettu 18.2.2005.
Collins, Allan 1992.
Toward a design science of education. Teoksessa
Scanlon, Eileen & O'Shea Tim (Eds.) 1992. New
Directions in Educational
Technology (Nato a S I Series Series III, Computer
and Systems Sciences). Berlin: Springer-Verlag.
Collins, Allan; Joseph, Diana & Bielaczyc, Katerine
2004.
Design Research: Theoretical and Methodological Issues.
Journal of the Learning Sciences, 13 (1),
15-42.
Conner-Sax, Kiersten & Krol, Ed 1999.
The Whole Internet: The Next Generation.
Sebastopol: O'Reilly & Associates.
Cook, David A. 1990.
A History of Narrative Film. Second Edition. New
York: W.W.Norton & Company.
Corballis, Michael C. 2002.
From Hand to Mouth: the origins of language.
Princeton: Princeton University.
Corré, Alan D. 2000.
A Glossary of Lingua Franca.
Fourth Edition. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.uwm.edu/~corre/franca/go.html]
luettu 18.2.2005.
Crichlow, Joel M. 2001.
The Essence of Distributed Systems.
Indianapolis: Prentice Hall PTR. (Suom. Huru, Erkki 2001.
Hajautetut tietojärjestelmät. Helsinki: IT
Press.
Cubitt, Sean 1998.
Digital Aesthetics. London: SAGE.
Daimokh 2003.
Tshetshenialaisten lasten tanssiryhmä. Esittely
WWW-sivulla [http://www.maailmakylassa.net/esiintyjat/daimohk]
luettu 18.2.2005. Dokumenttielokuvan Dans, Grozny dans
WWW-sivu [http://www.hrw.org/iff/2003/traveling/dans-index.html]
luettu 18.2.2005.
Damasio, Antonio R. 1994.
Descartes' Error. Emotion, Reason, and the
Human Brain. New York: Avon Books. (Suom. Pietiläinen,
Kimmo 2001. Descartesin virhe. Emootio, järki ja ihmisen
aivot. Helsinki: Terra Cognita.)
Damasio, Antonio R. 1999.
The Feeling of What Happens: Body and Emotion in
the Making of Consciousness. Harvest Books. (Suom.
Pietiläinen, Kimmo 2000. Tapahtumisen tunne. Helsinki; Terra
Cognita.)
Dancyger, Ken & Rush, Jeff 1991.
Alternative Scriptwriting - Writing Beyond the
Rules. London: Focal Press.
Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (eds.)
2000.
Handbook of Qualitative Research. Second
edition. London: SAGE.
Dewey, John 1997.
How we think. An unabridged republication of the
work originally published in 1910 by D.C. Heath & Co, Boston.
Mineola, N.Y.: Dover Publications.
DfA-Suomi 2004.
Suomen Design for All -verkosto. WWW-sivusto.
Helsinki: Stakes. [http://www.stakes.fi/dfa-suomi/]
luettu 18.2.2005.
Diamond, Jared 1997.
Guns, Germs and Steel. A Short History of Everybody
for the Last 13,000 Years. London: Vintage.
Díaz-Kommonen, Lily 2002.
Art, Fact, and Artifact production. Design
Research and Multidisciplinary Collaboration.
Publication series of the University of Art and Design Helsinki A
37. Helsinki: UIAH.
Digital Divide Network 2005.
WWW-sivusto [http://www.digitaldivide.net/]
luettu 18.2.2005.
Dillenbourg, Pierre 1999.
Introduction: What Do You Mean By “Collaborative
Learning”? Teoksessa Dillenbourg (ed.) 1999. Collaborative
learning: Cognitive and computational approaches. Amsterdam:
Pergamon, 1-19.
Dillenbourg, Pierre; Baker, Michael; Blaye, Agnes. &
O'Malley, Claire 1995.
The evolution of research on collaborative learning.
Teoksessa Reiman, Peter & Spada, Hans (eds.) 1995. Learning
in Humans and Machines: Towards an Interdisciplinary
Learning Science. Oxford: Elsevier Science,
189-211.
Dreyfuss, Henry 1955.
Designing for People. New edition 1967. New
York: Paragraphic Books.
Dreyfus, Hubert L. & Dreyfus, Stuart E. 1987.
The mistaken psychological assumptions underlying the
belief in expert systems. Teoksessa: Costall, Alan & Still,
Arthur (ed.) 1987. Cognitive Psychology in Question. New
York. St. Martin's Press, 22-30.
Dunbar, Robin; Knight, Chris & Power, Camilla
1999.
The Evolution of Culture. New Brunswick: Rutgers
University Press.
Dyson, Freeman J. 1999.
The Sun, the Genome, the Internet. Tools of
Scientific Revolutions. New York: Oxford University
Press.
Economist.com 2001.
Network collaborations - The big picture. Jan 4th 2001.
The Economist (01/06/01) Vol. 358, No. 8203,
p. 75. Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.economist.com/printedition/displayStory.cfm?Story_ID=463720]
luettu 18.2.2005.
Edgar Rice Burroughs, Inc 2000.
History of Tarzan. Official TARZAN® Web site
[http://www.tarzan.org/]
luettu 18.2.2005.
Engel, Joel 1995.
Screenwriters on screenwriting: the best in the
business discuss their craft. New York:
Hyperion.
Engeström, Yrjö & Middleton, David (eds.) 1996.
Cognition and communication at work. New
York: Cambridge University Press.
Eisenstein, Sergei M. 1943.
The Film Sense. Translated and edited by Leyda,
Jay. Reprinted 1970. London: Faber and Faber.
eSIGN 2004.
Essential Sign Language Information on Government
Networks. Norwich: University of East Anglia. WWW-sivusto
[http://www.visicast.sys.uea.ac.uk/eSIGN/]
luettu 18.2.2005.
Field, Syd 1984a.
Screenplay. The Foundations of Screenwriting.
Expanded edition. New York: Dell.
Field, Syd 1984b.
The Screenwriter's Workbook. New York:
Dell.
Field, Syd 1994.
Four Screenplays. Studies in the American
Screenplay. New York: Dell.
Fiske, John 1990.
Introduction to Communication Studies. 2nd ed.
London: Routledge (Suom. Pietilä, Veikko; Suikkanen, Risto &
Uusitupa, Timo 1994. Merkkien kieli - Johdatus viestinnän
tutkimiseen. 3. painos. Jyväskylä: Vastapaino.)
Forrest, David 2000.
Geeks Close the Gap. Innovation Watch, October
2000. [http://www.innovationwatch.com/connections.2000.10.00.htm]
luettu 18.2.2005.
Forsius, Arno 1998.
Hildegard Bingeniläinen (1098—1179). Esitelmä
Kymenlaakson Lääkäriseuran kevätjuhlassa 8.5.1998. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.saunalahti.fi/arnoldus/hildegar.html]
luettu 18.2.2005.
Freinet, Célestin 1987.
Ihmisten koulu. Helsinki: Elämänkoulu - Livets
skola ry.
Freire, Paulo 1970.
Pedagogia do oprimido. (Translated by Bergman
Ramos, Myra 1970. Pedagogy of the Oppressed. Edition
1996. London: Penguin.)
Gardner, Howard E. 1993.
Multiple Intelligences: The Theory in Practice.
USA: Basic.
Garton, Laura; Haythornthwaite, Caroline & Wellman, Barry
1999.
Studying On-Line Social Networks. Teoksessa Jones 1999
(ed.) Doing Internet Research. Critical Issues and Methods
for Examining the Net. Thousand Oaks, California: SAGE,
75-105.
Ghosh, Rishab Aiyer 2002.
Infonomics. Free/Libre and Open Source
Software: Survey and Study. International Institute of
Infonomics. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.infonomics.nl/FLOSS/index.htm]
luettu 18.2.2005.
Glaser, Barney G. & Strauss Anselm L. 1967.
The Discovery of Grounded Theory:
Strategies for Qualitative Research. Chicago:
Aldine.
Goffman, Erving 1959.
The Presentation of Self in Everyday Life. New
York: Doubleday.
Goffman, Erving 1981.
Forms of Talk. Oxford: Basil
Blackwell.
Greenbaum, Joan & Kyng, Morten (eds.) 1991.
Design at Work: Cooperative Design of
Computer Systems. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum
Associates.
Groce, Nora 1988.
Everyone Here Spoke Sign Language. Cambridge,
Massachusetts: Harvard University.
Grodal, Torben 1997.
Moving Pictures. A New Theory of Film Genres,
Feelings, and Cognition. Oxford: Oxford
University.
Grönfors, Martti 1982.
Kvalitatiiviset kenttätyömenetelmät. 2. painos.
Helsinki: WSOY.
Habermas, Jürgen 1976.
Sprachpragmatik und Philosophie und Zur
Rekonstruktion des Historischen Materialismus. Frankfurt
am Main: Suhrkamp. (English translation McCarthy, Thomas 1979.
Communication and the Evolution of Society. Boston:
Beacon.)
Hakkarainen, Kai 1997.
Verkostopohjaiset oppimisympäristöt ja kognitio.
Teoksessa Lehtinen (toim.) 1997. Verkkopedagogiikka.
Helsinki: Edita, 60-84.
Hakkarainen, Kai 2000.
Oppiminen osallistumisen prosessina. Helsinki:
Aikuiskasvatus, 20, 84-98.
Hakkarainen, Kai 2003.
Kollektiivinen älykkyys. Helsinki: Psykologia
38/6.
Hakkarainen, Kai; Lipponen, Lasse; Muukkonen, Hanni &
Seitamaa-Hakkarainen, Pirita 2001.
Teknologian tukemien oppimisympäristöjen kognitiivinen
tutkimus. Saariluoma; Kamppinen & Hautamäki (toim.) 2001.
Moderni kognitiotiede. Helsinki: Gaudeamus,
152-172.
Hakkarainen, Kai; Lonka, Kirsi & Lipponen, Lasse
1999.
Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat
ja niiden ylittäminen. Helsinki: WSOY.
Hakkarainen, Kai; Lonka, Kirsi & Lipponen, Lasse
2004.
Tutkiva oppiminen: Järki, tunteet ja
kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY.
Hakkarainen, Kai; Paavola, Sami & Lipponen, Lasse
2003.
Käytäntöyhteisöistä innovatiivisiin tietoyhteisöihin.
Helsinki: Aikuiskasvatus, 21, 1, 4-13.
Hakkarainen, Kai; Palonen, Tuire & Paavola, Sami
2002.
Kolme näkökulmaa asiantuntijuuden tutkimiseen.
Helsinki: Psykologia, 37, 6, 448-464.
Hakkarainen, Kai; Palonen, Tuire; Paavola, Sami & Lehtinen,
Erno 2004.
Communities of networked expertise:
Professional and educational perspectives. Amsterdam:
Elsevier.
Hamilton, Shane & Mindell, David 2002.
A Brief Historical Introduction to the
Apollo Guidance Computer. Saatavilla WWW-muodossa
[http://hrst.mit.edu/hrs/apollo/public/histintro.htm]
18.2.2005.
Hampe, Barry 1997.
Making Documentary Films and Reality Videos.
A Practical Guide to Planning, Filming, and Editing
Documentaries of Real Events. New York: Henry
Holt.
Harrison, Teresa M. & Stephen, Timothy 1999.
Researching and Creating Community Networks. Teoksessa
Jones 1999 (ed.) Doing Internet Research. Critical Issues
and Methods for Examining the Net. Thousand Oaks,
California: SAGE, 221-241.
Hauta-Kasari, Markku; Lehtonen, Juha & Parkkinen, Jussi
2002.
Database - Munsell Book. University of
Joensuu, Department of Computer Science & Department of Physics
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.cs.joensuu.fi/~spectral/databases/munsell.htm]
luettu 18.2.2005.
Heeter, Carrie & al. 1997.
Personal Communicator. Michigan State University
Communication Technology Laboratory. Saatavilla WWW-muodossa
[http://commtechlab.msu.edu/sites/aslweb/browser.htm]
luettu 18.2.2005.
Heikkinen, Hannu L.T.; Huttunen, Rauno & Moilanen, Pentti
(toim.) 1999.
Siinä tutkija missä tekijä.
Toimintatutkimuksen perusteita ja näköaloja. Jyväskylä:
ATENA.
Hellström, Gunnar 1996.
Quality Requirements on Video Communication for
Sign Language. A report for the EUD Multi-Media
conference 1996. Stockholm: Omnitor. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.omnitor.se/english/qualityrequirements.html]
luettu 18.2.2005.
Hellström, Gunnar 2003.
Internet terminal Allan eC for sign language, text
and voice. Stockholm: Omnitor. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.omnitor.se/english/products/Allan_eC.html]
luettu 18.2.2005.
Helsingin yliopisto 2003.
Helsingin yliopiston WWW-hakemisto. [http://www.helsinki.fi/hakemisto.html]
luettu 18.2.2005.
Hermans, Björn 1996.
Intelligent Software Agents on the Internet.
Tilburg: Tilburg University. Updated on the 11th of July, 2000.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.hermans.org/agents/index.html]
luettu 18.2.2005.
Hilpelä, Jyrki 1986.
Filosofia kritiikkinä. Joensuun yliopiston
yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja. University of Joensuu
publications in social sciences. N:o 6. Joensuun
yliopisto.
Hiltunen, Ari 1999.
Aristoteles Hollywoodissa. Menestystarinan
anatomia. Helsinki: Gaudeamus.
Himberg, Johan 1997.
Itseorganisoituvaan karttaan perustuva työkalu ja
sen soveltaminen puheludatan analyysiin. Diplomityö.
Espoo: Teknillinen korkeakoulu, teknillisen fysiikan ja
matematiikan osasto. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.cis.hut.fi/~jhimberg/dippa/]
luettu 18.2.2005.
Hintikka, Kari & Mielonen, Samu 1998.
Web-palveluiden käytettävyys ja tuotanto.
Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu, Mediastudio. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www2.uiah.fi/mediastudio/survey4/]
luettu 18.2.2005.
Hintikka, Kari A. & Mäkäläinen, Jarmo 2001.
Ideasta tuotteeksi. Teoksessa Mäkäläinen (toim.) 2001.
ABCdigi - Sisällöntuottajan käsikirja. Helsinki: Edita,
21-52.
Hirn, D. F. 1910- 1916.
De dövstummas åtbördsspråk i Finland -
Kuuromykkäin viittomakieli Suomessa. Vihot I - III.
Helsinki.
Hirvikoski, Kunto & al. 2003.
Digivideosivusto. [http://www.digivideo.org/] luettu
18.2.2005.
Honkela, Timo; Kaski, Samuel.; Lagus, Krista & Kohonen,
Teuvo 1996a.
Exploration of Full-Text Databases with Self-Organizing
Maps. Proceedings of ICNN'96, IEEE International Conference on
Neural Networks, volume I, IEEE Service Center, Piscataway, NJ,
1996, 56-61.
Honkela, Timo; Kaski, Samuel; Lagus, Krista & Kohonen, Teuvo
1996b.
Newsgroup exploration with WEBSOM method and
browsing interface. Technical Report A32, Helsinki University
of Technology, Laboratory of Computer and Information Science,
Espoo.
Honkela, Timo; Leinonen, Teemu; Lonka, Kirsti & Raike, Antti
2000.
Self-Organizing Maps and Constructive Learning.
Proceedings of ICEUT'2000, International Conference on
Educational Uses of Communication and Information Technologies,
Beijing, China, August 21-25, 2000, 339-343.
Saatavilla PDF-muodossa [http://www.cis.hut.fi/~tho/publications/honkelaiceut.pdf]
luettu 18.2.2005.
Honkela, Timo & Winter, Juha 2003.
Simulating Language Learning in Community of
Agents Using Self-Organizing Maps. Helsinki University of
Technology, Publications in Computer and Information Science,
Report A71. Espoo: HUT.
Honkkila, Hannu 2000.
Kohti viittomakielistä seurakuntaa. Teoksessa Malm
(toim.) 2000. Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn
Lectura, 61-70.
Horila Mikko, Syvänen, Antti & Överlund, Jan 2002.
Pedagoginen käytettävyys. Esitelmä.
Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi 18.-19.4.2002.
Hämeenlinna. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.hameenkesayliopisto.fi/itk02/symposiumpe/pe4.html]
luettu 18.2.2005.
ht://Dig Group 2002.
WWW Search Engine Software. [http://www.htdig.org/] luettu
18.2.2005.
Hurford, James R. 1999.
The evolution of language and languages. Teoksessa
Dunbar, Knight & Power 1999. The Evolution of Culture.
New Brunswick: Rutgers University Press, 173-193.
Hyttinen, Jari ym. 2003.
Pixoff - kotimaisen lyhytelokuvan ja animaation
julkaisukanava. WWW-sivusto [http://www.pixoff.net/] luettu
18.2.2005.
Hyvönen, Eero 2002.
Semanttinen Web - mitä XML:n jälkeen? Luento.
Helsingin yliopisto ja Helsinki Institute for Information
Technology (HIIT). Saatavilla PDF-muodossa [
http://www.cs.helsinki.fi/u/eahyvone/presentations/SemanticWebXMLFinland.pdf]
luettu 18.2.2005.
Hämäläinen, Perttu; Höysniemi, Johanna; Rouvi, Teppo &
Turkki, Laura 2001.
Kukakumma Muumaassa - fyysisesti vuorovaikutteinen
lasten satuseikkailu ja tietokonepeli. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.cs.uta.fi/kukakumma/]
luettu 18.2.2005.
IMDb - Internet Movie Database Inc.
2003.
IMDb - the Web Site.
WWW-sivusto ja tietokanta. [http://www.imdb.com/] luettu
18.2.2005.
International Organization for Standardization ISO
2004.
Welcome to ISO online. ISO. The source of ISO
9000, ISO 14000 and more than 14000 International Standards for
business, government and society. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.iso.org/] luettu
18.2.2005.
Internet Society 2004.
The Internet SOCiety (ISOC). A professional
membership society. WWW-sivusto [http://www.isoc.org/] luettu
18.2.2005.
Invalidiliitto ry 2004.
Esteettömyys-sivusto. Mitä on esteettömyys?
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/maaritelma.html]
luettu 18.2.2005.
Jankowski, Katherine A. 1997.
Deaf Empowerment - Emergence, Struggle, and
Rhetoric. Washington, D.C.: Gallaudet
University.
Johanson, Lenora Carey & Marable, Bart 2001.
Becoming Human: Culture. The Creative
Explosion. Institute of Human Origins 2001. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.becominghuman.org/]
luettu 18.2.2005.
Jokinen, Kristiina 2003.
Natural Interaction in Spoken Dialogue Systems.
Proceedings of the Workshop Ontologies and
Multilinguality in User Interfaces. HCI International
2003, Crete Greece, June 2003. Vol 4, 730-734.
Jokinen, Kristiina; Kerminen, Antti; Kaipainen, Mauri;
Jauhiainen, Tommi; Wilcock, Graham; Turunen, Markku; Hakulinen,
Jaakko; Kuusisto, Jukka & Lagus, Kristiina 2002.
Adaptive Dialogue Systems - Interaction with Interact.
3rd SIGdial Workshop on Discourse and Dialogue,
July 11-12, 2002, Philadelphia, U.S. Saatavilla Pdf-muodossa
[http://www.mlab.uiah.fi/~kjokinen/papers/200207SIGDIAL02.pdf]
luettu 18.2.2005.
Jokinen, Kristiina & Raike, Antti 2003.
Multimodality - technology, visions and demands for the
future. Proceedings of the First Nordic Symposium on
Multimodal Interaction. Marienlyst, Copenhagen, Denmark, 25-26
September 2003.
Jokinen, Markku 2000a.
Kuurojen oma maailma - kuurous kielenä ja kulttuurina.
Teoksessa Malm (toim.). Viittomakieliset Suomessa. Helsinki:
Finn Lectura, 79-101.
Jokinen, Markku 2000b.
Viittomakielinen opettajankoulutus. Opettajien
perus- ja täydennyskoulutuksen ennakointihankkeen
(OPEPRO) selvitys 7. Opetushallitus.
Jokinen, Markku; Lehtomäki, Elina & Puupponen, Hannu
2004.
Kohti esteetöntä opiskeluympäristöä. Nettilehti
Sysäys 1/2004. Erilaiset oppijat - koulutuksen moninaisuus.
SEIS - Suomi Eteenpäin Ilman Syrjintää. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.join.fi/seis/sysays1_2004/esteettomyys.shtml]
luettu 18.2.2005.
Jones, Steve (ed.) 1999.
Doing Internet Research. Critical Issues and Methods
for Examining the Net. Thousand Oaks, California:
SAGE.
Juntunen, Matti 1986.
Edmund Husserlin filosofia. Fenomenologia ja
apodiktisen tieteen idea. Helsinki:
Gaudeamus.
Juntunen, Matti & Mehtonen, Lauri 1977.
Ihmistieteiden filosofiset perusteet. Jyväskylä:
Gummerus.
Juntunen, Max 1997.
Elävän kuvan sanasto. Helsinki:
Edita
Juntunen, Reijo; Jylhä, Virpi; Laatunen, Petri & Söderholm,
Maria 2003.
Näkövammaistahojen testausohjeet verkkosivuille ja
-palveluille. Espoo: Arlainstituutti. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.arlainst.fi/saavutettavuus/testaus/]
luettu 18.2.2005.
Järvelä, Sanna 1996.
Cognitive apprenticeship
model in a complex technology-based learning environment:
Socioemotional processes in learning interaction.
Kasvatustieteellisiä julkaisuja - Publications in Education N:o 30.
Joensuu: Joensuun yliopisto.
Järveläinen, Pekka 1994.
Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n
grafiikkaopas. Toinen täysin uudistettu painos. Helsinki:
Yliopistopaino. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.csc.fi/gopas/gopas.html]
luettu 18.2.2005.
Järvinen, Aki 1999.
Hyperteoria - lähtökohtia digitaalisen kulttuurin
tutkimukselle. Nykykulttuurin tutkimusyksikön julkaisuja 60.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Jääskeläinen, Kari 1998.
Interaktiivisen television sisällöntuotanto.
Tampere: Espoo Enterprises.
Karhu, Eino 1987.
Mytologismin rooli ennen ja nyt. Teoksessa Honko, Lauri
(toim.)1987. Kalevala ja maailman eepokset. Kalevalaseuran
vuosikirja 65. NIF Publications No. 16. Helsinki: Suomalaisen
kirjallisuuden seura, 393-403.
Karjalainen, Asko 2002.
Mitä Bencmarking-arviointi on? WWW-sivustolla
Walmiiksi Wiidessä Wuodessa. Toimiva opetussuunnitelma
kaksivaiheisessa tutkintorakenteessa 2004-2006. Oulu: W5W-Oulu.
Opetuksen kehittämisyksikkö. Saatavilla MS word-muodossa [http://www.oulu.fi/w5w/benchmarking/yleista.html]
luettu 18.2.2005.
Karlsson, Fred 2001.
Yleinen kielitiede. Uudistettu laitos. Helsinki:
Yliopistopaino.
Kasesniemi, Eija-Liisa; Ahonen, Ari; Kymäläinen, Tiina &
Virtanen, Tytti 2003.
Elävän mobiilikuvan ensi tallenteet. Käyttäjien
kokemuksia videoviestinnästä. VTT tiedotteita - Research notes
2204. Espoo: VTT.
Katz, Steven D. 1991.
Film directing shot by shot:
visualizing from concept to screen. Studio City, CA: Michael
Wiese Productions.
Katz, Steven D. 1992.
Film directing-cinematic motion: a workshop for
staging scenes. Studio City, CA: Michael Wiese
Productions.
Kay, Paul & Regier, Terry 2003.
Resolving the question of color naming universals.
Proceedings of the National Academy of Sciences USA (PNAS).
July 22, 2003; 100 (15). Saatavilla PDF-muodossa [http://www.pnas.org/cgi/reprint/100/15/9085.pdf]
luettu 18.2.2005.
Keates, Simeon & Clarkson, John 2003.
Countering design exclusion. An introduction
to inclusive design. Berlin: Springer.
Kegl, Judy 1994.
The Nicaraguan Sign Language Project: An Overview.
Signpost. vol.7, no. 1, Spring, 24-31.
Keinonen, Turkka (toim.) 2000.
Miten käytettävyys muotoillaan? TaiK:n julkaisu
B 61. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu.
Kemmis, Stephen & McTaggart, Robin 2000.
Participatory Action Research. Teoksessa Denzin &
Lincoln (eds.) 2000. Handbook of Qualitative Research.
Second edition. London: SAGE, 567-605.
Kennedy, Angus J. 2000.
Rough Guide to the Internet Credits. Sixth
edition. London: Rough Guides. (Suomentanut ja Suomen oloihin
sovittanut Terhi Vartia 2000. Internet-opas 2001. Helsinki:
WSOY.)
Kerminen, Antti; Raike, Antti & Kaipainen, Mauri
2000.
Self-organizing map browser for database retrieval.
Consiglio Nazionale delle Riserche, Istituto di Ricerca sulle Onde
Elettromagnetiche. Proceedings of 6th ERCIM Workshop, User
Interfaces for All. Convitto della Calza, Florence, Italy, Oct
25-26, 2000. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.mlab.uiah.fi/~mkaipain/SOMbrowser.html]
luettu 18.2.2005.
Kettunen, Kimmo 2004.
3. Morfologia - perusteita. Tampereen yliopisto,
informaatiotutkimuksen laitos. Saatavissa WWW-muodossa [http://www.info.uta.fi/kurssit/a8d/ao8morf.htm]
luettu 18.2.2005.
Kettunen, Ritva; Henriksson, Sara & Hanelius, Pekka
2004.
Valtion verkkopalvelujen käytettävyys ja esteettömyys
ontuvat. Tietoyhteiskunta.fi 25.3.2004. Saatavilla
WWW-muodosssa [http://www.tietoyhteiskunta.fi/=uutiset/151382]
luettu 18.2.2005.
Kimera 2002.
Cinemaesencia - Portal con material de enseñanza
online sobre técnicas cinematográficas producido en
cooperación con FENASCOL, FDA y Media Lab UIAH. Bogota: Kimera
Multimedia. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.kimera.com/enred/index.html]
luettu 18.2.2005.
Klima, Edward & Bellugi, Ursula 1979.
The Signs of Language. Cambridge, Massachusetts:
Harvard University.
Kogan, Maurice 2000.
Higher Education Research in Europe. Teoksessa OECD
2000. KnowledgeManagement in the Learning Society. Paris:
OECD, 193-209.
Kohonen, Teuvo 1982.
Self-organized formation of topologically correct
feature maps. Biological Cybernetics 43:59-69.
Kohonen, Teuvo 2001.
Self-Organizing Maps. Springer Series in
Information Sciences 30. Third Edition. Berlin:
Springer.
Kohonen, Teuvo; Honkela, Jukka; Kaski, Samuel; Lagus, Krista;
Paatero, Vesa; Saarela, Antti & Salojärvi, Jarkko
1998.
WEBSOM - Self-Organizing Maps for Internet
Exploration. Saatavilla WWW-muodossa [http://websom.hut.fi/websom/]
luettu 18.2.2005.
Kohonen, Teuvo; Hynninen, Jussi; Kangas, Jari & Laaksonen,
Jorma 1995.
SOM_PAK The Self-Organizing Map Program
Package Version 3.1 (April 7, 1995) Prepared by the SOM Programming
Team of the Helsinki University of Technology Laboratory of
Computer and Information Science. Espoo: Teknillinen
korkeakoulu. Saatavilla [http://www.cis.hut.fi/research/software.shtml]
luettu 18.2.2005.
Koivunen, Hannele 1998.
Hiljainen tieto. Helsinki: Otava.
Koppinen, Marja-Leena & Pollari, Jorma 1993.
Yhteistoiminnallinen oppiminen. Tie
tuloksiin. Helsinki: WSOY.
Korpela, Jukka K. 2003.
Esteettömyysopas. Helsinki: Tieke -
Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry. Saatavilla WWW-muodossa
[
http://www.tieke.fi/tuotteet_ja_palvelut/esteettomyys/esteettomyysopas/]
luettu 18.2.2005.
Korten, David C. 1995.
When Corporations Rule the World. Bloomfield:
Kumarian Press, Inc. (Suom. Tero Norkola 1997. Maailma yhtiöiden
vallassa. Helsinki: Like ja Suomen
Rauhanpuolustajat.)
Koschmann, Timothy; Hall, Rogers & Miyake Naomi (eds.)
2002.
Computer Supported Cooperative Learning
Volume 2: Carrying forward the conversation. Mahwah, New
Jersey: Lawrence Erlbaum.
Koskinen, Leena ym. 2003.
Virtu - Taideteollisen korkeakoulun
virtuaaliyliopisto. WWW-sivusto [http://www.uiah.fi/virtu/] luettu
18.2.2005.
Koskennurmi-Sivonen, Ritva 2003.
Käsityö- ja taidealojen monitieteinen
opintokokonaisuus: Taidon teoreettiset perusteet. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.helsinki.fi/~rkosken/tietojataito.html]
luettu 18.2.2005.
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (Kotus) 2003.
Suomalainen viittomakieli ja sen
käyttäjät. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.kotus.fi/kielet/viittoma/viittoma.shtml]
luettu 18.2.2005.
Kremer, Rob 1998.
Visual Languages for Knowledge Representation.
KAW'98: Eleventh Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and
Management, Banff, Alberta, Canada, April 18-23, 1998. Saatavilla
WWW-muodossa [
http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~kremer/papers/KAW98/visual/kremer-visual.html]
luettu 18.2.2005.
Kriwaczek, Paul 1997.
Documentary for the Small Screen. Oxford:
Focal.
Kuivakari, Seppo; Huhtamo, Erkki; Kangas, Sonja & Olsson,
Eveliina 1999.
Keholliset käyttöliittymät. Digitaalisen
median raportti 6/99. Helsinki: Teknologian kehittämiskeskus
Tekes.
Kumpuvuori, Jukka & Högbacka, Marika 2003.
Vammaisten henkilöiden ihmisoikeudet
Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä
2003:10. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Kurki, Eeva 1995.
…ja alussa oli liike. Filmihullu 3/1995.
Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.elokuvantaju.uiah.fi/2001/oppimateriaali/elokuvakulttuuri/
artikkelit/kurki_ja_alussa_oli_liike.jsp] luettu
18.2.2005.
Kuurojen Liitto ry. 2005.
Edunvalvontaa - Asiantuntemusta - Palveluja.
WWW-sivusto [http://www.kl-deaf.fi/] luettu
18.2.2005.
Kyng, Morten & Mathiassen, Lars (eds.) 1997.
Computers and Design in Context. Cambridge,
Massachusetts: MIT Press.
Kynäslahti, Heikki 1997.
Virtuaaliluokkaa etsimässä. Teoksessa Salminen, Jari
(toim.) 1997. Etäopetus koulussa - Kilpisjärvi-projekti
1994-1997. Helsinki: Yliopistopaino, 48-61.
Kämäräinen, Juha & Haapasalo, Lenni 1998.
Hyperteksti. Laatiminen ja käyttö oppimisen,
tiedonhankinnan ja kirjallisuuden näkökulmista. Joensuu:
Medusa-software.
Laaksonen, Satu 2000.
George Méliès - vuosisadan taikuri. Helsinki:
Suomen elokuva-arkisto. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.sea.fi/esitykset/kevat96/melies.html]
luettu 18.2.2005.
Laaksonen, Satu 2004.
Georges Méliès - ikinuori paholainen. Helsinki:
SEA. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.sea.fi/esitykset/kevat2004/melies.html]
luettu 18.2.2005.
Ladd, Paddy 2001.
In Search of Deafhood. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.deafhood.org.uk/paddy.htm]
luettu 18.2.2005.
Ladd, Paddy 2003.
Understanding Deaf Culture: In Search of
Deafhood. Clevedon: Multilingual Matters.
Lagerspetz, Olli 1999.
Miksi värit eivät redusoidu? Tieteessä tapahtuu
1999/6. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.tsv.fi/ttapaht/996/lagerspetz.htm]
luettu 18.2.2005.
Lagus, Krista 2000.
Text Mining with the WEBSOM. Acta Polytechnica
Scandinavica, Mathematics and Computing Series no. 110,
Espoo 2000, D.Sc. (Tech) Thesis, Helsinki University of Technology.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.cis.hut.fi/krista/thesis/]
luettu 18.2.2005.
Lahti, Henna; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita & Hakkarainen,
Kai 2003.
Piloting participatory designing within a collaborative
learning environment. Journal of Interactive Learning Research
14, 2, 185-207.
Laitinen, Karri; Raike, Antti & Viikari, Timo
2001.
Elokuvantaju-CinemaSense 1.0 2001-2004.
WWW-sivusto [http://elokuvantaju.uiah.fi/]
luettu 18.2.2005.
Lamberg, Niko; Keränen, Vesa & Penttinen, Jukka
2000.
Multimedia. Jyväskylä: Teknolit.
Landauer, Thomas K. 1995.
The Trouble with Computers. Usefulness, Usability,
and Productivity. Fourth printing 1997. Cambridge: MIT
Press.
Lane, Harlan 1984.
When the Mind Hears - A History of the
Deaf. New York: Random House.
Lane, Harlan 1992.
The Mask of Benevolence: Disabling the Deaf
Community. New York: Alfred Knopf.
Lane, Harlan & Philip, Franklin 1984.
The Deaf Experience. Classics in Language and
Education. Cambridge, Massachusetts: Harvard
University.
Lang, Harry G. 2002.
A Phone of Our Own: The Deaf Insurrection against Ma
Bell. Washington, DC: Gallaudet University.
Langacker, Ronald W. 1991.
Concept, Image, and Symbol - The
Cognitive Basis of Grammar. 2nd edition with a new
preface 2002. Berlin: Walter de Gruyter.
Lave, Jean & Wenger, Etienne 1991.
Situated Learning: Legitimate Peripheral
Participation. Cambridge: Cambridge University
Press.
Lawson, Bryan 1997.
How Designers Think.
The Design Process
Demystified. A completely revised third edition.
Oxford: Architectural Press.
Leakey, Richard & Lewin, Roger 1992.
Origins Reconsidered - In search of What
Makes Us Human. New York: Doubleday & Company (Suom.
Heikki Eskelinen 1994. Ihmisyyden synty. Helsinki:
Otava)
Lehtinen, Erno (toim.) 1997.
Verkkopedagogiikka. Helsinki:
Edita.
Leeson, Lorraine (ed.) 2001.
Looking Forward: EUD in the 3rd
Millennium - The Deaf Citizen in the 21st
Century. Proceedings of a conference to celebrate 15 years of
the European Union of the Deaf. Gloucestershire: Douglas
McLean.
Lehtoranta, Pirjo 1999.
Kuuro ja huonokuuloinen nuori. Peruskoulun
jälkeinen koulutusvalinta ja siihen vaikuttavat tekijät.
Kuntoutussäätiön tutkimuksia 62/99. Helsinki:
Kuntoutussäätiö.
Leinonen, Teemu; Kligyte, Giedre; Toikkanen, Tarmo; Pietarila,
Janne & Dean, Philip 2003a.
Learning with Collaborative Software - A guide to
Fle3. 2003. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu. Saatavilla
WWW-muodossa [http://fle3.uiah.fi/] luettu
18.2.2005.
Leinonen ym. 2003b.
Fle3 > Download. Download and Import
Knowledge Type sets into your Fle3 [http://fle3.uiah.fi/download.html]
luettu 18.2.2005.
Leinonen, Teemu; Raami, Asta; Mielonen, Samu;
Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Muukkonen, Hanni & Hakkarainen,
Kai 1999.
FLE - Tools Prototype: A WWW-Based Learning
Environment for Collaborative Knowledge Building. Proceedings
of ENABLE99 (Enabling Networked-based Learning). June 2-5,
1999 Espoo, Finland. Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.enable.evitech.fi/enable99/papers/leinonen/leinonen.html]
luettu 18.2.2005.
Lemelson Foundation 2004.
Alexander Graham Bell. Telephone inventor.
Invention at Play. Lemelson Center at the Smithsonian's National
Museum of American History. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.inventionatplay.org/inventors_bel.html]
luettu 18.2.2005.
Leung, Johnson 1996a.
Curriculum guide: The Use of Concept Maps in the
Teaching-Learning Process. Home Page of Biology Teaching.
Chinese University of Hong Kong. Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.schoolnet.edu.mo/general/biology/temp/cmap/cmapguid.html]
luettu 18.2.2005.
Leung, Johnson 1996b.
Concept Maps on Various Topics. Home Page of
Biology Teaching. Chinese University of Hong Kong.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.schoolnet.edu.mo/general/biology/temp/concept.html]
luettu 18.2.2005.
Lewin, Kurt 1948.
Resolving Social Conflicts. Selected papers on group
dynamics. New York: Harper and Row.
Lewis, Wendy; Kjær-Sørensen, Ruth; Ravn, Tove; Lutz, Hanne &
Madsen, Jytte 1995.
Bilingual Teaching of Deaf Children in Denmark -
Description of a Project
1982-1992. Aalborg: Døveskolernes
Materialecenter.
Lieberman, Philip 1998.
Eve spoke, Human language and Human Evolution.
Brockman, Inc. (Suom. Pietiläinen, Kimmo 2000. Eeva puhui.
Ihmisen kieli ja ihmisen evoluutio. Helsinki: Terra
Cognita.)
Lifländer, Veli-Pekka 1999.
Verkko-oppiminen. Yhteistoiminnallinen
projektioppiminen verkossa. Helsinki:
Edita.
Lotman, Juri 1990.
Merkkien maailma. Kirjoitelmia semiotiikasta.
Toinen tarkistettu painos. Helsinki: SN-kirjat.
Lurija, A. R. 1968.
The Mind of a Mnemonist & 1972.
The Man with a Shattered World. Breat Britain: Basic Books.
(Suomentanut Mika Koivisto1996. Suurmuistaja. Pieni kirja
suuresta muistista & Mies jonka maailma pirstoutui.
Erään aivovaurion tarina. Tampere: Gaudeamus.)
Lyman, Jay 2001.
World Leaders: IT Gap Expanding. NewsFactor
Network. January 18, 2001. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.newsfactor.com/perl/story/6799.html]
luettu 18.2.2005.
MacLaury, Robert E. 1997.
Review of Color and Cognition in Mesoamerica:
Constructing Categories as Vantages. Austin:
University of Texas.
Maddison, David R. & Maddison, Wayne P. 2001.
The Tree of Life Web Project. A collaborative
Internet project containing information about phylogeny and
biodiversity. Saatavilla WWW-muodossa [http://tolweb.org/tree/phylogeny.html]
luettu 18.2.2005.
Madriz, Esther 2000.
Focus Groups in Feminist Research. Teoksessa Denzin
& Lincoln (eds.) 2000. Handbook of Qualitative Research.
Second edition. London: SAGE, 835-850.
Malm, Anja (toim.) 2000.
Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn
Lectura.
Malm, Anja & Östman, Jan-Ola 2000.
Viittomakieliset ja heidän kielensä. Teoksessa Malm
(toim.). Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn Lectura,
9-32.
Mann, Charles C. 2002.
Why Software is so Bad. MIT Enterprise
Technology Review 2002. Julkaistu suomeksi Onneton
ohjelmointi vie rahat ja hermot, Tiede 7 /2002, 28-33.
Manner, Mikko 2001.
Avoin lähdekoodi ohjelmistotaloudessa. IPRinfo
3/2001. Asianajotoimisto Roschier-Holmberg & Waselius.
Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.iprinfo.com/showPage.php?page_id=36&action=articleDetails&a_id=77&id=8]
luettu 18.2.2005.
Manovich, Lev 2001.
The Language of New Media. Massachusetts: The
MIT Press.
Marchionini, Gary 1995.
Information Seeking in Electronic Environments.
Cambribge: Cambridge University Press.
Martin, David S. (ed.) 1985a.
Cognition, Education, and Deafness. Directions
for Research and Instruction. Second Printing 1987.
Washington, DC: Gallaudet University.
Martin, David S. 1985b.
Enhancing Cognitive Performance in the Hearing-Impaired
College Student: A Pilot Study. Teoksessa Martin (ed.) 1985.
Cognition, Education, and Deafness. Directions forResearch and
Instruction. Second Printing 1987. Washington, DC: Gallaudet
University.
Marttila, Timo; Karikoski, Jukka & Rasimus, Maija (toim.)
1995.
XVI Valtakunnalliset audiologian päivät
Helsingissä 7.-8.4.1995. Helsinki: HYKS
kuulokeskus.
Mayr, Ernst 1997.
This is Biology - The Science of the Living
World. Cambridge, Massachusetts: Harvard University.
(Suomentanut Leikola, Anto 1999. Biologia - elämän tiede.
Helsinki: Art House.)
McCarthy, Thomas 1979.
Translator's Introduction. Teoksessa Habermas 1976.
Sprachpragmatik und Philosophie und Zur Rekonstruktion des
Historischen Materialismus. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
(English translation. Communication and the Evolution of
Society. Boston: Beacon.)
McDonnell, Patrick 2001.'Deep Structures' in Deaf Education:
Implications for Policy. Teoksessa Leeson (ed.) 2001.
Looking Forward: EUD in the 3rd
Millennium - The Deaf Citizen in the 21st Century.
Proceedings of a conference to celebrate 15 years of the European
Union of the Deaf. Gloucestershire: Douglas McLean,
100-115.
McKee, Robert 1997.
Story Substance, Structure, Style, and the
Principles of Screenwriting. Paperback edition 1998.
London: Methuen.
Metro 21.10. 2002.
Huonokuuloisuus usein esteenä jatko-opinnoille. Sivu
8.
MIAMI - Multimodal Integration for Advanced Multimedia
Interfaces 1995.
ESPRIT III, Basic Research Project 8579.
Coordinator: Schomaker, Lambert. Kunstmatige Intelligentie,
Rijksuniversiteit Groningen. Saatavilla WWW-muodossa [http://hwr.nici.kun.nl/~miami/]
luettu 18.2.2005.
Microsoft 1998.
Microsoft Internet Information Server Resource
Kit. Redmond: Microsoft Corporation. (Suom. Juha Salmela 1998.
Espoo: Suomen Atk-kustannus.)
Mieg, Harald A. 2001.
The Social Psychology of Expertise : Case Studies in
Research, Professional Domains, and Expert Roles.
Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Miesenberger, Klaus; Klaus, Joachim; Zagler, Wolfgang & al.
(eds.) 2004.
Computers Helping People with Special
Needs: 9th International Conference, ICCHP 2004, Paris, France,
July 7-9, 2004. Proceedings. Lecture Notes in Computer Science.
Volume 3118/2004. Heidelberg: Springer-Verlag.
Milekic, Slavko 2002.
Towards Tangible Virtualities: Tangialities.
Proceeding at Museums and the Web 2002. April 17-20,
2002, Boston, Massachusetts, USA. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.archimuse.com/mw2002/papers/milekic/milekic.html]
luettu 18.2.2005.
Moore, Gordon E. 1965.
Cramming more components onto integrated
circuits. Electronics, Volume 38, Number 8, April 19.
Saatavilla PDF- ja WWW-muodossa [ftp://download.intel.com/research/silicon/moorespaper.pdf]
[http://www.intel.com/research/silicon/mooreslaw.htm]
luettu 18.2.2005.
Moreland, Richard Lee 1999.
Transactive memory: Learning who knows what in work
groups and organizations. Teoksessa Thompson & al. (eds.).
Shared Cognition in Organizations: The Management of
Knowledge. Mahwah, NJ: Erlbaum, 3-31.
Murray, Campbell 1999.
How did a Computer Beat Garri Kasparov? From Deep Blue
to Deep Computing. Teoksessa Honkela, Timo 1999. Pelit,
tietokone ja ihminen. Games, Computers and People. Suomen
tekoälyseuran julkaisuja - Symposiosarja, No 15,
69-90.
Murto, Pentti 1999.
Yhteinen koulu kaikille - onko inkluusio tarua vai
totta? Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.alli.fi/nuorisotutkimus/tuhti/abstraktit2000/murto.htm]
luettu 18.2.2005.
Murtonen, Meri & Merenluoto, Kaarina 2002.
Concept maps as a tool for tracing the process of
conceptual change - a methodological perspective. Proceedings of
Third European Symposium on Conceptual Change. A process approach
to conceptual change. June 26-28, Turku, Finland.
56-61.
Muukkonen, Hanni; Hakkarainen, Kai & Lakkala, Minna
1999.
Collaborative technologies for facilitating progressive
inquiry: Future Learning Environment Tools. Proceedings of The
Third International Conference on Computer Support for
Collaborative Learning on title: Designing New Media for A New
Millenium: Collaborative Technology for Learning, Education, and
Training. December 12-15, 1999. Palo Alto, California,
406-415. Saatavilla WWW-muodossa [http://fle.uiah.fi/CSCL99/hanni_CSCL99.html]
luettu 18.2.2005.
Muukkonen, Hanni; Lakkala, Minna & Hakkarainen Kai
2003.
Computer-mediated progressive inquiry in higher
education. Teoksessa Roberts, Tim S. (ed.) 2003. The Online
Collaborative Learning: Theory and Practice. Hershey: Infosci,
28-53.
Namatame, Miki; Kitajima, Muneo;
Nishioka, Tomoyuki & Fukamauchi, Fumihiko 2003.
A Prepatory Study for Designing Web-Based Educational
Materials for the Hearing-Impaired. Teoksessa Miesenberger &
al. (eds.) 2004. Computers Helping People with
Special Needs: 9th International Conference, ICCHP 2004, Paris,
France, July 7-9, 2004. Proceedings. Lecture Notes in
Computer Science, 1144-1151.
National Museum of Photography, Film & Television
2004.
Pioneers of Early Cinema: 1, Louis Aimé Augustin
Le Prince (1842-1890?). Bradford: NMPFT. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.nmpft.org.uk/insight/info/5.3.39.pdf]
luettu 18.2.2005.
Naughton, Russell 2004.
Adventures in Cybersound. Technology and
Society: Related Essays. The Career of L. A. A. Le Prince.
Melbourne: ACMI. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.acmi.net.au/AIC/LE_PRINCE_JSMPTE.html]
luettu 18.2.2005.
Nelson, Richard R. 2000.
Knowledge and Innovation Systems. Teoksessa OECD 2000.
KnowledgeManagement in the Learning Society. Paris: OECD,
115-124.
Nielsen, Jakob 1993.
Usability Engineering. Boston: Academic
Press.
Nielsen, Jakob 1997.
Search and You May Find. Saatavilla WWW-muodossa
[http://useit.com/alertbox/9707b.html]
luettu 18.2.2005.
Nielsen, Jakob 1999.
Jakoc Nielsen´s Alertbox. Current Issues in Web
Usability. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.useit.com/alertbox/]
luettu 18.2.2005.
Jakob Nielsen's Alertbox, May 30, 1999.
The Top Ten New Mistakes of Web Design.
[http://www.useit.com/alertbox/990530.html]
Jakob Nielsen's Alertbox, August 22, 1999.
Do Interface Standards Stifle Design Creativity?
[http://www.useit.com/alertbox/990822.html]
Jakob Nielsen's Alertbox, January 24, 1999.
Differences Between Print Design and Web Design.
[http://www.useit.com/alertbox/990124.html]
Nielsen, Jakob 2000a.
Designing Web Usability. Indianapolis: New
Riders (Suom. Timo Haanpää 2000. WWW-suunnittelu.
Helsinki: Edita.)
Nielsen, Jakob 2000b.
Why You Only Need to Test With 5 Users.
Saatavilla WWW-muodossa [http://useit.com/alertbox/20000319.html]
luettu 18.2.2005.
Nielsen, Jakob 2003.
useit.com: Jakob Nielsen's Website. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.useit.com] luettu
18.2.2005.
Niskavaara, Veikko; Nurminoro, Ritva & Vänttinen, Vesa
2000.
Virtuaalinen kiertokävely- ja
aikamatkailusivusto Pispalan yhteisöverkkosivuille. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.uta.fi/tvema/projektit/Pispala/]
luettu 18.2.2005.
Noffke, Susan E. & Zeichner, Kenneth M. 1987.
Action Research and Teacher Thinking. The
First Phase of the Action Research on Action Research Project at
the University of Wisconsin - Madison. ERIC Reports. U.S.
Department of Education, office of educational research and
improvement (OERI), Washington, D.C. 20208. Springfield, Virginia:
CBIS Federal.
Nonaka, Ikujiro & Takeuchi, Hirotaka 1995.
The Knowledge-Creating Company. How Japanese
Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford: Oxford
University Press.
Norman, Donald A. 1988.
The Psychology of Everyday Things. New York:
Basic Books.
Novak, Joseph & Gowin, Bob 1984.
Learning how to learn. Cambridge: Cambridge
University Press. (Suom. Lehto-Kaven, Pilke 1997. Opi
oppimaan. Helsinki: Gaudeamus.)
Nua Internet Surveys (Nua.com) 2002a.
Global Reach: Non-English speakers dominant
online. Dublin: ComputerScope. Saatavilla WWW-muodossa
[
http://www.nua.ie/surveys/index.cgi?f=VS&art_id=905358509&rel=true]
luettu 18.2.2005.
Nua Internet Surveys 2002b.
More than 600 million people have Net access.
Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.nua.ie/surveys/index.cgi?f=VS&art_id=905358518&rel=true]
luettu 18.2.2005.
Numminen, Asko 2003.
Digitaalikuilu kurottava umpeen. Helsingin
Sanomat 7.6.2003, A3.
Nykänen, Harri & Piirainen, Tapio 2000.
Raid-televisiosarja. WWW-sivusto [http://www.yle.fi/raid/] luettu
18.2.2005.
Nykänen, Ossi 2003.
W3C pähkinänkuoressa. Artikkeli 14.1.2003.
Tampere: W3C Suomen toimisto. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.w3c.tut.fi/reports/2003/0113aboutw3c/index.html]
luettu 18.2.2005.
OECD (Organisation for Economic
Co-operation and Development) 2000.
Knowledge Management in the Learning
Society. Paris: OECD.
Osugi, Yutaka; Supalla, Ted & Webb, Rebecca 1999.
The use of word elicitation to identify distinctive
gestural system on Amami Island. Sign Language & Linguistics
2:1, 1999, 87-112.
Oviatt, Sharon 2001.
Designing Robust Multimodal Systems for Universal
Access. Proceedings of the 2001 EC/NSF workshop on Universal
accessibility of ubiquitous computing: providing for the
elderly. Alcácer do Sal, Portugal. ACM Press, New York, NY,
USA, 71-74.
Paavola, Sami & Hakkarainen, Kai
2003.
The meaning of mediation in the epistemology
of innovative knowledge communities. A paper at the
biannual conference of the European Association for Research on
Learning and Instruction, August 2003, Padova, Italy.
Padden, Carol & Humphries, Tom 1988.
Deaf in America - Voices from a Culture.
Cambridge, Massachusetts: Harvard University.
Papanek, Victor 1971.
Design for the Real World. London: Thames and
Hudson.
Papanek, Victor 1983.
Design for Human Scale. New York: Van Nostrand
Reinhold Company.
PARC - Palo Alto Research Center Incorporated 2004.
[http://www.parc.com/] PARC
History. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.parc.com/about/history/]
luettu 18.2.2005.
Peirce, Charles Sanders 1991.
Peirce on Signs. Writings on Semiotic by Charles
Sanders Pierce (edited by James Hoopes). Chapel Hill: The
University of North Carolina Press.
Peperkamp, Sharon & Mehler, Jacques 1999.
Signed and Spoken Language: A Unique Underlying System?
EHESS—CNRS, Paris. Language and Speech 1999, 42 (2-3),
333-346. Saatavilla PDF-muodossa [http://www.ehess.fr/centres/lscp/persons/peperkamp/L&S.pdf]
luettu 18.2.2005.
Petitto, Laura Ann & al. 2001.
Language rhythms in baby hand movements.
Nature, 413, 35-36, (2001). Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.nature.com/news/2001/010906/pf/010906-16_pf.html]
luettu 18.2.2005.
Piaget, Jean 1964, 1970, 1972.
Six études de psychologie, Problèmes de
psychologie génétique, Psychologie et épistémologie.
Paris: Éditions Denoël. (Suom. Palmgren, Saara 1987. Lapsi
maailmansa rakentajana. Kuusi esseetä lapsen kehityksestä.
Helsinki: WSOY.)
Pietilä, Veikko 1973.
Sisällön analyysi. Helsinki:
Gaudeamus.
Pimiä, Päivi & Rissanen, Terhi 1987.
Kolme kirjoitusta viittomakielestä. Publications
No. 17. Helsinki: Yliopistopaino.
Pinker, Steven 2002.
The Blank Slate. The Modern
Denial of Human Nature.
New York: Viking Penguin.
Poizner, Howard; Klima, Edward S. & Bellugi, Ursula
1987.
What the Hands Reveal About the Brain.
Cambridge, Massachusetts: the MIT.
Polanyi, Michael 1966.
The Tacit Dimension. Reprinted 1983. New York:
Doubleday & Company.
Power, Camilla 1999.
'Beauty Magic': the origins of art. Teoksessa Dunbar
& al. 1999. The Evolution of Culture. New Brunswick:
Rutgers University Press, 92-112.
Preisler, Gunilla 1983.
Deaf Children in Communication. Laholm: Trydells
Tryckeri
Proctor, Nancy 2004.
Access in Hand: Providing Deaf and Hard-of-hearing
Visitors with On-demand, Independent Access to Museum
Information and Interpretation through Handheld Computers.
Presentation in the Eight International Cultural Heritage
Informatics Meeting: Digital Culture & Heritage, August
31st-September 2nd, 2004. ICHIM Berlin 04.
Pälsi, Sakari 1955.
Puukko. Helsinki: Otava.
Raike, Antti 1997.
Linkkejä, ankkureita ja videoleikkeitä -
Hajautettu hypermedia kuurojen tiedonsaannissa.
Lopputyö. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu, elokuvataiteen
osasto. Saatavilla WWW-muodossa [
http://www2.uiah.fi/~araike/papers/lastenateneum/loppuraportti.htm]
18.2.2005.
Raike, Antti 1999.
Hypermedia and the Sense of Cinematic Expression.
Presentation in the Commission of Technology. XIII World
Congress of the World Federation of the Deaf in Brisbane, the
Congress book. Australian Association of the Deaf.
Raike, Antti 2003.
Inkluusio - opintiet auki kaikille. Opintoluotsi
- koulutusalan verkkopalvelu. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.opintoluotsi.fi/puimuri/artikkelit/sivu.asp?id=993]
18.2.2005.
Raike, Antti; Laitinen, Karri & Viikari, Timo
2001.
Elokuvantaju - Cinemasense. WWW-sivusto
[http://elokuvantaju.uiah.fi/]
luettu 18.2.2005.
Rainio, Antti (toim.) 1988.
Paikkatietojen yhteiskäyttö Suomessa.
LIS-projekti. Maanmittaushallituksen julkaisu Nro 60. Helsinki:
Valtion painatuskeskus.
Rainò, Päivi 2000.
Carl Oscar Malm - suomalaisen viittomakielen isä.
Teoksessa Malm (toim.) 2000. Viittomakieliset
Suomessa. Helsinki: Finn Lectura, 35-47.
Rainò, Päivi 2002.
Alussa oli kaksikielisyys. Teoksessa Takala &
Lehtomäki (toim.) 2002. Kieli, kuulo ja oppiminen. Helsinki:
Finn Lectura, 107-116.
Ranger, Steve 2002.
Microsoft licence changes loom. London:
Computing Business. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.computing.co.uk/News/1131619]
luettu 18.2.2005.
Raskin, Jef 2004.
We Are All Blind: Cognetics and the Designing of
Interfaces for Accessibility. Teoksessa Miesenberger & al.
(eds.) Computers Helping People with
Special Needs: 9th International Conference, ICCHP 2004, Paris,
France, July 7-9, 2004. Proceedings. Lecture Notes in Computer
Science. Volume 3118/2004. Heidelberg: Springer-Verlag,
1-5.
Reisz, Karel & Millar, Gavin 1953.
The Technique of Film Editing. Second edition,
reprinted 1991. Guilford: Focal Press.
Reymers, Kurt 1998.
Identity and the Internet: A symbolic interactionist
perspective on computer-mediated social networks.
Presented at the Association of Internet Researchers 3rd annual
conference, Maastricht, The Netherlands, October 2002. Saatavilla
WWW-muodossa [http://people.morrisville.edu/~reymers/infospace/identity.html]
luettu 31.3.2005.
Ridley, Matt 1996.
The Origins of Virtue. Human Instincts and the
Evolution of Cooperation. London: Penguin
Books.
Ridley, Matt 1999.
Genome - the autobiography of a species in 23
chapters. Great Britain: Fourth Estate. (Suomentanut Susanne
Somersalo 2000. Perimä - ihmisen historia 23 kappaleessa.
Helsinki: Art House.)
Rissanen, Terhi 1985.
Viittomakielen perusrakenne. Publications No.
12. Helsinki: Yliopistopaino.
Root, Wells 1979.
Writing the Script. A Practical Guide for Films and
Television. New York: Henry Holt & Co.
Routio, Pentti 2003.
Taito-oppi eli tuotteiden tutkimuksen ja
kehittämisen metodiopas. Helsinki: Taideteollinen
korkeakoulu. Saatavilla WWW-muodossa [http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/tuotetiede/]
luettu 18.2.2005.
Räsänen, Marjo 1997.
Building bridges. Experiental art understanding: A
work of art as a means of understanding and constructing
self. Publication series of University of Art and Design
Helsinki UIAH A 18. Helsinki: Publication Unit/UIAH.
Sacks, Oliver 1989.
Seeing Voices. 2nd ed. New York: Harper
Perennial. (Suom. Riikka Toivanen 1992. Käsien kieli - matka
kuurojen maailmaan. Juva: WSOY.)
Sacks, Oliver 1985.
The Man Who Mistook His Wife for a Hat.
New York: Simon & Schuster. (Suomentanut Marja Helanen-Ahtola
2000. Mies joka luuli vaimoaan hatuksi. 2. painos. Helsinki:
Tammi.)
Salmi, Hannu 1993.
Elokuva ja historia. Helsinki:
Painatuskeskus.
Salovaara, Sari; Liukkonen, Eija; Piippo, Pekka & Viikari,
Timo 2004.
Kulttuuria kaikille - Kultur för alla - Culture for
All. WWW-sivusto. Helsinki: Valtion taidemuseo, Kehys -
Taidemuseoalan kehittämisyksikkö. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.kulttuuriakaikille.fi/]
luettu 18.2.2005.
Schauwers, Karen; Govaerts, Paul J. & Gillis, Steven (eds.)
2002.
Antwerp Papers in Linguistics 102.
Language acquisition in very young children with a cochlear
implant. Saatavilla PDF-muodossa [http://www.deoorgroep.net/Manuscripts/publi057.pdf]
luettu 18.2.2005.
Schein, Jerome D. & Stewart, David A. 1995.
Language in Motion, Exploring the Nature of
Sign. Washington, DC: Gallaudet University.
Schihl, Robert J. 1989.
Single Camera Video - From concept to Edited
Master. London: Focal Press.
Schuchman, John S. 1988.
Hollywood Speaks - Deafness and the Film
Entertainment Industry. Urbana and Chicago: University
of Illinois.
Scott, E. Kilburn 1923.
The Pioneer Work of Le Prince in Kinematography.
The Photographic Journal, UK, 63 (August 1923),
373-378. WWW-sivustolla Naughton 2004. Adventures in Cybersound.
Technology and Society: Related Essays. The Career of L. A. A. Le
Prince. Melbourne: Australian centre for the moving image.
Saatavilla WWW-muodossa [http://www.acmi.net.au/AIC/LE_PRINCE_JSMPTE.html]
luettu 18.2.2005.
Seitamaa-Hakkarainen, Pirita & Hakkarainen, Kai
2000.
Visualization and sketching in design process.
Design Journal, 3, 3-14.
Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Raunio, Anna-Mari; Raami, Asta;
Muukkonen, Hanni & Hakkarainen, Kai 2001.
Computer-support for collaborative designing.
International Journal of Technology and Design Education,
11/2, 181-202(22).
Serres, Michel 2001.
Tietokone vapauttaa aivot ajattelemaan.
Haastattelu. Helsingin Sanomat 3.2.2001, C16.
Sfard, Anna 1998.
On two metaphors for learning and the dangers of
choosing just one. Educational Researcher, 27 (2),
4-13.
Shea, Dave 2004.
Zen Garden. The Beauty of CSS Design. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.csszengarden.com/]
luettu 18.2.2005.
Shepard-Kegl, Judy & Shepard-Kegl, James 2003.
Sign Writing In Nicaragua: Nicaraguan Sign Language
Projects. Sign Writing Site. WWW-sivusto [http://www.signwriting.org/nicaragua/nicaragua.html]
luettu 18.2.2005.
Shepard-Kegl, Judy 2003.
Nicaraguan Sign Language Projects. WWW-sivusto
[http://www.unet.maine.edu/courses/NSLP/]
luettu 18.2.2005.
Siivola, Veikko 2000.
Salakirjoituksen historia. Seminaariesitelmä
9.3.2000. Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos.
Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.cs.helsinki.fi/u/kerola/tkhist/k2000/alustukset/salakirjoitus/crypto.html]
luettu 18.2.2005.
Silver, Alain & Ward, Elizabeth 1992.
The Film Director's Team. Beverly Hills, CA:
Silman-James.
Silverman, David 1993.
Interpreting Qualitative Data. Methods for
Analysing Talk, Text and Interaction. Reprinted 1999.
London: SAGE.
Singh, Simon 1999.
The Code Book. The Science of Secrery from Ancient
Egypt to Quantum Cryptography. London: Fourth Estate
(Suom. Karjalainen, Heikki. Koodikirja. Salakirjoituksen
historia muinaisesta Egyptistä kvanttikryptografiaan.
Helsinki: Tammi)
Singleton, Ralph S. 1991.
Film Scheduling. Or, How Long Will It Take To Shoot
Your Movie? Los Angeles: Lone Eagle.
Sinkkonen, Jari 1994.
Hearing Impairment, Communication and
Personality Development. Academic dissertation.
Helsinki: Department of Child Psychiatry, University of
Helsinki.
Sinkkonen, Irmeli; Kuoppala, Hannu; Parkkinen, Jarmo &
Vastamäki, Raino 2002.
Käytettävyyden psykologia. Helsinki: IT
Press.
Skutnabb-Kangas, Tove 1994.
Linguistic Human Rights - a Prerequisite for
Bilingualism. Teoksessa Ahlgren & Hyltenstam (eds.) 1994.
Bilingualism in Deaf Education. International
Studies on Sign Language and Communication of the Deaf. Volume
27. Hamburg: University of Hamburg.
Snyder, Ilana 1998.
Beyond the hype: Reassessing the hypertext. Teoksessa
Snyder (ed.) 1998. Page to Screen. Taking literacy into the
electronic era. London: Routledge.
Spradley, James P. 1980.
Participant Observation. New York: Harcourt
Brace Jovanovich.
Stallman, Richard 2003.
Linux and the GNU Project. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html]
luettu 18.2.2005.
Stein, Greg & al. 2004.
The Apache Software Foundation. WWW-sivusto
[http://www.apache.org/]
luettu 18.2.2005.
Stern, Steven 2003.
Granville Redmond. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.californiapaintings.com/granred182.html]
luettu 18.2.2005.
Stokoe, William C. 1978.
Sign Language Structure - The First Linguistic
Analysis of American Sign Language. Silver Spring, MD:
Linstok.
Stringer, Ernest T. 1996.
Action Research. A Handbook for Practitioners.
London: SAGE.
Suomalaisen viittomakielen lautakunta 19.2. 2000.
Pöytäkirja 12. kokouksesta. Helsinki:
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Saatavilla PDF-muodossa
[http://www.kotus.fi/kielet/viittoma/kokous12-190200.pdf]
luettu 18.2.2005.
Suomen audiologian yhdistys SAY 2004.
Suomen audiologian yhdistys - Finlands audiologiska
förening r.y. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.say-ry.fi/] luettu
18.2.2005.
Suomen valokuvataiteen museo 2003.
Aakkosellinen hakemisto suomalaisista
valokuvaajista 1839- . Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.fmp.fi/fmp_fi/muvieras/arkisto/kuvaajat/tiedot/1207.htm]
luettu 18.2.2005.
Suomen virtuaaliyliopisto SVY 2004.
Yliopistojen yhteistyön verkosto-organisaation
WWW-portaali [http://www.virtuaaliyliopisto.fi/]
luettu 18.2.2005.
SUVI - suomalaisen viittomakielen verkkosanakirja
2003.
[http://suvi.viittomat.net/] luettu
18.2.2005.
Syrjälä, Leena; Ahonen, Sirkka; Syrjäläinen, Eija & Saari
Seppo 1994.
Laadullisen tutkimuksen työtapoja.
Helsinki: Kirjayhtymä.
Tagliaferri, Roberto; Longo, G.; Andreon,
S.; Zaggia, S.; Capuano, N. & Gargiulo, G. 1998.
Astronomical Object Recognition by means of
Neural Networks. Teoksessa Marinaro (ed.) 1998. Neural Nets Wirn
Vietri-98: Proceedings of the 10th Italian Workshop on Neural
Nets. Vietri Sul Mare, Salerno, Italy, 21-23 May 1998
(Perspectives in Neural Computing). New York: Springer Verlag, Inc.
Saatavilla PDF-muodossa [http://www.brera.mi.astro.it/~andreon/Wirn_98.pdf]
luettu 18.2.2005.
Takala, Marjatta & Lehtomäki, Elina (toim.) 2002.
Kieli, kuulo ja oppiminen. Helsinki: Finn
Lectura.
Tarasti, Eero 1990.
Johdatusta semiotiikkaan. Esseitä taiteen ja
kulttuurin merkkijärjestelmistä. Helsinki:
Gaudeamus
Taylor, George & Bishop, Juliet (ed.) 1991.
Being Deaf: The Experience of Deafness. London:
Pinter.
Tekniikan sanastokeskus (TSK) 2003.
Tietotekniikan termitalkoot. Saatavilla
WWW-muodossa [http://www.tsk.fi/termitalkoot/]
luettu 18.2.2005.
Tella, Seppo; Vahtivuori, Sanna; Vuorento, Anu; Wager, Petra
& Oksanen, Ulla 2001.
Verkko opetuksessa - opettaja verkossa.
Helsinki: Edita.
Tervoort, Bernard T. 1953.
Structurele Analyze van Visueel Taalgebruik binnen
een Groep Dove Kinderen. (Structural analysis of visual
language use within a group of deaf children.) Deel 1. Tekst.
Amsterdam: Zugl. Amsterdam, Univ. Dissertation
Theofanos, Mary Frances & Redish (Ginny) Janice
2003.
Guidelines for Accessible -and
Usable-Web Sites: Observing Users Who Work With
Screenreaders. Interactions, bimonthly publication of the ACM,
The Association for Computing, volume x.6, November-December
2003, 38-51. Saatavilla PDF-muodossa [
http://www.redish.net/content/papers/InteractionsPaperAuthorsVer.pdf]
luettu 18.2.2005.
TIEKE - Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry 2004.
Standardointi. WWW-sivusto [http://www.tieke.fi/] luettu
18.2.2005.
Tilastokeskus 2004.
Erityisopetus (vuoden 2002 tiedot). Saatavilla
WWW-muodossa [
http://tilastokeskus.fi/tk/he/oppilaitostilastot_erityisopetus.html]
luettu 18.2.2005.
Tomasello, Michael 1999.
The Cultural Origins of Human Cognition.
Cambridge, Massachusetts. Harvard University.
Tuomi, Ilkka 1999.
Corporate Knowledge. Theory and Practice of
Intelligent Organizations. 2. painos. Helsinki:
Metaxis.
Tuomi, Ilkka 2002.
The Lives and Death of Moore's Law. First Monday,
volume 7, number 11 (November 2002). Saatavilla
WWW-muodossa [http://firstmonday.org/issues/issue7_11/tuomi/index.html]
luettu 18.2.2005.
Tynjälä, Päivi 1999.
Oppiminen tiedon rakentamisena.
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
Helsinki: Kirjayhtymä.
Ultsch, A. 1993.
Self-organizing Neural Networks for Visualization and
Classification. Teoksessa Opitz, Lausen & Klar (eds.).
Information and Classification, Berlin, Springer,
307-313.
Uren, Martin 2001.
Illustrated Dictionary of Moving Image
Technology. Fourth edition. Oxford: Focal Press.
Viittomakielinen luokanopettajakoulutus 2000.
Koulutusesittely. Jyväskylän yliopisto,
opettajankoulutuslaitos. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.jyu.fi/tdk/kastdk/vkluoko/]
luettu 18.2.2005.
Virkki, Pekka & Somermeri, Arvo 1996.
Projektityö - kehittämisen moottori. Helsinki:
Edita.
VisiCAST 2002.
ViSiCAST is a project funded under the European
Union Fifth Framework which is part of the Information
Society Technologies (IST) programme. Project summary, publications
etc. Norwich: University of East Anglia. WWW-sivusto [http://www.visicast.sys.uea.ac.uk/Visicast_index.html]
luettu 18.2.2005.
Vertov, Dziga 1984.
Kino-eye. The Writings of Dziga Vertov. Edited
by Michelson, Annette. Translated by O'Brien, Kevin. Berkeley: The
University of California.
de Waal, Frans 2001.
The Ape and the Sushi Master. London:
Penguin.
Wallvik, Birgitta 2000.
Yhdistystoiminnan synty. Teoksessa Malm (toim.) 2000.
Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn Lectura,
44-60.
Ward, Andrew 2005.
FeralChildren.com - Confined Children - Kaspar
Hauser. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.feralchildren.com/]
luettu 18.2.2005.
Ware, Colin 2000.
Information Visualization. Perception for
Design. London: Adacemic Press.
Webster, John 1996.
Dokumenttielokuvan käsikirjoittamisesta. Alustus
AVEK:in, Yleisradion ja Suomen Elokuvasäätiön dokumenttipäiville.
Joulukuu 1996. Saatavilla WWW-muodossa [
http://elokuvantaju.uiah.fi/2001/oppimateriaali/kasikirjoitus/
artikkelit/webster_dokumenttielokuvan.jsp] luettu
18.2.2005.
Wenders, Wim 1988.
Die Logik der Bilder. Essays und Gespräche.
Frankfurt am Main: Verlag der Autoren (English translation: Hofman,
Michael 1991. The Logic of Images - Essays and
Conversations. London: Faber and Faber.)
Wenger, Etienne 1998.
Communities of practice. Learning, meaning, and
identity. Cambridge, UK: Cambridge University
Press.
Wilkinson, Frederick 1970.
Edged Weapons. London: Guinness
Signatures.
Wilson, Edward O. 1998.
Consilience. The Unity of Knowledge.
London: Abacus.
Wilbur, Ronnie B. 1987.
American Sign Language - Linguistic and Applied
Dimensions. Second Edition. Boston:
College-Hill.
Wittgenstein, Ludwig 1977.
Bemerkungen über die Farben. Toim. Anscombe,
G.E.M. Oxford: Basil Blackwell & Frankfurt am Main: Suhrkamp.
(Suom. Nyman, Heikki 1982. Huomautuksia väreistä. Helsinki:
WSOY.)
Wood, Robin 1995.
Rio Bravo. Teoksessa von Bagh, Peter 1995. Paras
elokuvakirja. Uudistettu laitos tekijän aikaisemmin
toimittamasta teoksesta Uuteen elokuvaan (1. painos 1967, 2. painos
1969) Helsinki: WSOY, 113-118.
W3C - World Wide Web Consortium 1999a.
Web Content Accessibility Guidelines 1.0
[http://www.w3.org/TR/WCAG10/]
luettu 18.2.2005.
W3C - World Wide Web Consortium 1999b.
Hypertext Terms [http://www.w3.org/Terms.html]
luettu 18.2.2005.
W3C - World Wide Web Consortium 2004.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0. W3C
Working Draft 19 November 2004. [http://www.w3.org/TR/WCAG20/]
luettu 18.2.2005.
Yleisradio Oy YLE24 11.10.
2002.
Pommiräjähdys kauppakeskuksessa järkytti koko
Suomea. Saatavilla WWW-muodossa [http://www.yle.fi/yle24/uutisvuosi2002/myyrmanni.html]
luettu 18.2.2005.
Yoshinaga-Itano, Christine 2002.
Cochlear implantation below 12 months of age:
Challenges and Considerations. In Schauwers, K.; Govaerts, P. J.
& Gillis, S. (eds.) 2002. Antwerp Papers in Linguistics,
Volume 102. Saatavilla WWW-muodossa [
http://www.colorado.edu/slhs/mdnc/research/publications/itano.html]
luettu 18.2.2005.
Yumoto, John M. 1992.
The Samurai Sword - A handbook. Tokyo: Charles
E. Tuttle.
Zeiliger, Romain 1996.
Concept-Map Based Navigation in Educational
Hypermedia: a Case Study. Saatavilla WWW-muodossa
[http://www.gate.cnrs.fr/~zeiliger/ARTEM96.htm]
luettu 18.2.2005.
Zeki, Semir 2000.
Inner Vision: An Exploration of Art and the
Brain. Oxford: Oxford University.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu >>
|
 |