SANASTO
Audiologia (audiology) käsittelee ihmisen kuuloon
sekä sen suojelemiseen ja kuntouttamiseen liittyvää tietoa (SAY
2004). Diagnosoinnin tuloksena syntyy esimerkiksi luokittelu
kuuroihin (deaf), kuuroutuneisiin (late deafened, adult
deaf) ja huonokuuloisiin (hard of hearing).
Auditiivis-oraalinen eli auditiivis-vokaalinen
(auditory-oral,
auditory-vocalic) kielitaidon moodi perustuu kuuloon ja
puheeseen.
Avoin lähdekoodi (open source) tai vapaa
ohjelmisto (free software) tarkoittaa ohjelmistoa, jonka
tekijänoikeudet ovat koodin kirjoittajilla, mutta joka on
lisensoitu kaikille avoimen lähdekoodin lisenssillä. Kuka tahansa
voi siten käyttää ja levittää avointa koodia sekä tutkia ja muuttaa
ohjelman lähdekoodia ja levittää muokattuja versioita eteenpäin.
Avoimeen lähdekoodiin perustuvia tuotteita ovat esimerkiksi
Linux ja
OpenOffice
(Wikipedia 2004). Mannerin (2001) mukaan avoin lähdekoodi alkoi
virallisesti vuonna 1983, kun Richard Stallman perusti Free
Software Foundationin (FSF) ja loi samalla ensimmäisen avoimen
lähdekoodin lisenssisopimuksen (General Public
License, GPL), jonka alla lisensoitavia ohjelmia
kutsutaan termillä Free Software. Stallmannin lähtökohta oli
yksinkertainen: tietokoneohjelma on kuin akateemisen tutkimuksen
tulos, joten ohjelmaa tulee voida tarkastella, kritisoida ja
käyttää uuden tutkimuksen pohjana, aivan kuten akateemisia
töitäkin. FSF:n mukaan ohjelmointi on tiedettä ja ohjelmisto on
tapa ilmaista itseään vertaisilleen eikä tätä ilmaisua tule
rajoittaa. Kaupallisten ongelmien vuoksi Eric Raymond kumppaneineen
kehitti vuonna 1998 uuden konseptin termin Open Source
avulla. Open Source-termin käyttöä kontrolloi Open Source
Initiative (OSI), joka hyväksyy OSI:n kriteerit täyttäviä
lisenssisopimuksia Open Source-lisensseiksi. Käytännössä
sanapari ”avoin lähdekoodi” kattaa sekä Free Softwaren että
Open Sourcen. Avoin lähdekoodi (Open Source) on
käsite, jota ei tulisi sekoittaa termeihin Freeware,
Shareware tai Public Domain Software. (Manner
2001)
Design for All (inclusive design,
universal design) tarkoittaa strategioita ja periaatteita,
joilla ympäristöt, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikille
käyttäjille.
Digitaalinen kuilu, digitaalikuilu
(digital divide, digital gap) tarkoittaa joidenkin
yksilöiden, ryhmien tai sosiaaliluokkien syrjäytymistä
informaatioyhteiskunnasta. Digitaalinen kuilu kuvaa ilmiöjoukkoa,
joka esiintyy niin maiden välillä kuin yhteiskuntien sisällä:
kehitysmaiden ja teollisuusmaiden välisen kuilun ohella kussakin
maassa vallitsee kuilu rikkaiden ja köyhien välillä. Digitaalikuilu
aukeaa informaatioteknologian tuotannon ja varallisuuden
polarisoituessa: "informaatiorikkaat" eristyvät
"informaatioköyhistä". Digitaaliset kuilut vaikeuttavat
yhteistoimintaa, joten niitä voidaan verrata vuoristojen,
autiomaiden ja valtamerten kaltaisiin fyysisiin esteisiin ihmisten
välillä. Digitaalikuilu on historiallinen perillinen
viestintätekniikan "analogiselle kuilulle", joka on erottanut
esimerkiksi kuulevia ja kuuroja puhelimen keksimisestä sekä
rikkaita ja köyhiä maita lennättimen keksimisestä lähtien: noin 80
prosenttia maailman väestöstä ei ole vieläkään soittanut edes
lankapuhelimella. Internetin käyttö on mahdollista lähinnä sille
viidennekselle maapallon väestöstä, joka asuu teollistuneimmissa
maissa ja koostuu pääasiassa englantia osaavista miehistä.
Valtaosalle maailman väestöstä Internetin sisällöt ja palvelut ovat
tavoittamattomissa tai vain osaksi saavutettavissa.
Ekskluusio tarkoittaa ulosjoutumista tai
syrjäytymistä yhteisöstä, tuotannosta, vallasta tai yhteiskunnan
täysivaltaisesta jäsenyydestä.
Esteettömyys (esteetön: barrier-free) tarkoitti
alun perin sen varmistamista, että julkisiin tiloihin ja
rakennuksiin on helppo päästä pyörätuolilla.
Etäopiskelu ja -opetus (distance learning,
education) ovat monimuoto-opiskelun työskentelytapoja, joissa
opiskellaan oppilaitoksen ohjeiden mukaan esimerkiksi kotona tai
työpaikalla yksin tai ryhmässä. Tarvittaessa opiskelija saa neuvoja
opettajalta tai ohjaajalta esimerkiksi sähköpostin tai
verkko-oppimisympäristön kautta. Virtuaaliyliopistossa on
mahdollisuus opiskella verkon kautta myös muissa kuin omassa
korkeakoulussa.
FLE, Future Learning Environment on
Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratoriossa vuosina 1998-2003
toteutettu tulevaisuuden oppimisympäristöjen tutkimus- ja
kehityshanke. Samalla se on Medialaboratoriossa kehitetty
WWW-perustainen ohjelmisto (Fle3) yhteisölliseen tutkivaan
oppimiseen, tiedon rakenteluun ja jammailuun
[http://fle3.uiah.fi].
Gesturaalis-visuaalinen (gestural-visual) kieli
perustuu näköön ja eleisiin, sillä aivot käsittelevät joustavasti
eri aistien kautta saatuja kielellisiä signaaleja ja koordinoivat
käsien sekä kurkunpään liikkeitä kielellisten ilmaisujen
tuottamiseksi.
Hypermedia (kuten WWW) on toisiinsa linkitettyjen
tiedostojen laajennettu hyperteksti, jossa voidaan linkitysten
avulla siirtyä mistä tahansa tiedostotyypistä mihin tahansa
tiedostotyyppiin kuten tekstiin, grafiikkaan, videoon, kuvaan tai
ääneen.
Hyperonyymi tarkoittaa yläkäsitettä.
Hyponymia tarkoittaa sanojen hierarkkisia suhteita.
Hyponyymi tarkoittaa alakäsitettä.
Inkluusio tarkoittaa sisään sulkemista, mukaan lukemista,
takaisin liittämistä. Ihminen sosiaalistuu perheeseen,
instituutioihin, yhteiskuntaan ja tulee suljetuksi, luetuksi ja
liitetyksi elämää vakiinnuttaviin,turvaaviin ja suojaaviin
kollektiivisiin puitteisiin." Eräsaaren näkökulmaan tietenkin
liittyy astevaihteluita hyperinkluusiosta
(totalitarismi) aina ekskluusioon (ulosjoutuminen, syrjäytyminen)
asti.
Ihminen on sosiaalinen olento, joka voi kasvaa ihmiseksi vain
ihmisten
joukossa. Ihmisen sosiaalistumiseen vaikuttaa kodin, perheen,
yhteisön ja yhteiskunnan
(kulttuurin) inkluusion aste ja muoto.
Internet (the Internet, the Net) on
teknisesti reitittimiä yhdistävä fyysinen infrastruktuuri, jossa
protokollien avulla käytetään eri palveluita. Internet on myös
TCP/IP-protokollaa noudattavien verkkojen yhteenliittymän ja
tietokoneiden avulla vuorovaikutuksessa olevien miljoonien ihmisten
globaali yhteisö. Hallinnollisesti Internet on määriteltyä
verkkojen yhteenliittymää löyhästi hallinnoiva organisaatio.
Lisäksi Internet voidaan määritellä osoitemääritelmän (koneet ja
ihmiset, joilla on Internet-muotoinen sähköpostiosoite) tai
palvelumääritelmän (joukko palveluita, kuten sähköposti,
tiedostonsiirto, informaatiojärjestelmät ja ”newsit”) avulla.
Internet on tarkka yksilökäsite, mutta arkityylissä ”internet” tai
”netti” voidaan kirjoittaa yleisnimien tapaan pienellä
alkukirjaimella.
Itseorganisoituva kartta (self-organizing map,
SOM) on emeritusprofessori Teuvo Kohosen (1982) kehittämä
menetelmä, jolla tulkitaan monimutkaisia ja laajoja havaintosarjoja
ja tilastoja esimerkiksi astronomiassa (Tagliaferri, Longo,
Andreon, Zaggia, Capuano & Gargiulo 1998). Yleisemmin SOM:in
kaltaiset keinotekoiset hermoverkot muodostavat esimerkkien avulla
abstrakteja skeemoja ilman heuristista suunnittelua tai ohjausta.
Tällainen skeema kuvaa biologisen tai keinotekoisen hermoverkon
toimintaa ideaalisella tasolla.
Joustava opetus (flexible education)
tarkoittaa vaihtoehtoisia tai rinnakkaisia suoritustapoja sekä
menetelmiä ja välineitä, jotka mahdollistavat opetuksen ja
opiskelun ”sitomatta ihmisiä tiettyyn aikaan ja paikkaan”.
Edellistä ilmaisua on tarkennettava: opiskelu sitoo ihmisen aina
johonkin aikaan ja paikkaan. Kyseessä on lähinnä mahdollisuus
eriaikaiseen (asynkroniseen) opiskeluun samanaikaisen (synkronisen)
ohella. Joustava opetus voi olla verkko-opetusta tai yhdistelmä
etä- ja lähiopetusta.
Kaksikielisyys (bilingualism) on
kyky käyttää kahta joko saman tai eri modaliteetin kieltä, kuten
suomea ja ruotsia tai viittomakieltä ja kirjoitettua
puhekieltä.
Kognitiivinen käytettävyys (cognetics) viittaa
tässä tutkimuksessa semanttiseen ja holistiseen lähestymistapaan,
jolloin käyttäjä pystyy hahmottamaan käyttöliittymän ja sen kautta
saatavilla olevan aineiston rakenteen kognitiivisten skeemojensa,
käytettävissä olevien aistiensa ja persoonallisen oppimistyylinsä
avulla.
Konstruktivismi on yleinen tietoteoreettinen
lähestymistapa, joka viittaa siihen, että oppiminen ei ole
passiivista informaation vastaanottamista ja varastoimista mieleen,
vaan aktiivista tietojen ja taitojen konstruointia. Ei siis ole
mitään suoraa kanavaa, jolla voitaisiin siirtää tietoa opettajalta,
oppikirjasta tai vaikkapa Internetin sivuilta oppilaan mieleen.
Uusien tietojen ja taitojen oppiminen on aina oppijan aktiivinen
prosessi ja opettaminen samoin kuin minkä tahansa välineen tarjoama
informaatio voi vaikuttaa vain epäsuorasti oppimisen kulkuun.
(Lehtinen 1997, 14)
Kumulatiivinen ja strukturaalinen oppiminen viittaa
aikaisemman tiedon ja sen organisoitumistavan ratkaisevaan rooliin
uuden tiedon oppimisessa. Aikaisempien tietojensa avulla oppilaat
aktiivisesti havainnoivat ilmiöitä, prosessoivat kohtaamaansa uutta
tietoa ja muodostavat sen seurauksena uusia merkityksiä ja tiedon
rakenteita. Oppiminen ei siis ensisijaisesti tarkoita
tietoelementtien määrän kasvua oppilaan mielessä, vaan asteittaista
kognitiivisten rakenteiden muuttumista. Tämä voi tapahtua jo
olemassa olevien rakenteiden syventämisenä ja täydentymisenä tai
radikaalinan uudelleen strukturoitumisena. Aikaisempi tieto tekee
uusien ilmöiden havaitsemisen ja oppimisen mahdolliseksi, mutta se
voi myös aiheuttaa oppimisen esteitä ja johtaa systemaattisiin
väärinkäsityksiin. (Lehtinen 1997, 14)
Kuulovammaiset (hearing-impaired) viittaa
mittaamalla todettuun kuulovammaan ja siihen, missä iässä
kuulovamma on tapahtunut.
Kuuro (Deaf) tarkoittaa tässä tutkimuksessa
viittomakielisen kielivähemmistön jäsentä, vaikka arkipuheessa
termillä viitataan usein kuulon puutteeseen. Kuurot käyttävät
viittomakieltä siksi, että sen oppiminen on yksinkertaisesti
helpompaa kuin puhekielen oppiminen. Sekaannusta aiheuttaa se, että
monet ”kuurot” kuulevat ääniä, mutta eivät saa selvää puhealueen
taajuuksista.
Käytettävyys (usability) on menetelmä- ja
teoriakenttä, jonka kautta käyttäjän ja laitteen yhteistoimintaa
pyritään saamaan tehokkaammaksi ja käyttäjän kannalta
miellyttävämmäksi. Käytettävyys ilmentää sitä, miten järjestelmä,
laite, ohjelma tai palvelu soveltuu suunniteltuun tarkoitukseen
kuten opiskeluun. Helppokäyttöisyys, käyttökelpoisuus,
käyttäjäystävällisyys, käyttöön soveltuvuus, ymmärrettävyys ja
selkeys ovat myös käytettävyyttä. Käytettävyys korostaa hyvää
toimivuutta tyypillisissä käyttötilanteissa, saavutettavuus
(esteettömyys) taas tähtää toimivuuden varmistamiseen myös
epätyypillisissä käyttötilanteissa (Korpela 2003). Usein
oppimateriaalin tai palvelun suunnittelu käytettäväksi on vasta
ensimmäinen askel esteettömyydessä. Käytettävyys voidaan edelleen
jakaa fyysiseen (toiminnalliseen), pedagogiseen ja kognitiiviseen
käytettävyyteen.
Lekseemi (lexeme, lexical item) on abstraktio,
käsite joka edustaa sanan erilaisia esiintymiä. Kun jokin
sananmuoto esiintyy tekstissä, kyse on yksittäisestä tapauksesta
eli sananmuotoesiintymästä. Sananmuodot ovat lekseemin
konkreettisia esiintymisiä tekstissä ja puheessa. Esimerkiksi
käsi on lekseemi, joka esiintyy sananmuotoina kädessä,
kättä, käsiä jne. Perusmuoto on sanan taivutusmuodoista se, joka on
valittu edustamaan sanaa, mutta kertoo usein vähiten sanasta.
Suomessa perusmuoto on nomineilla yksikön nominatiivi (kala, talo),
verbeillä 1. infinitiivin lyhyempi muoto (mennä, tulla).
Sanakirjamuoto eli hakumuoto edustaa lekseemiä sanakirjoissa.
Käytännössä sanakirjamuoto on usein sama kuin perusmuoto.
Sanakirjamuoto voi vaihdella eri kielissä [http://www.info.uta.fi/kurssit/a8d/ao8morf.htm].
(Kettunen 2004)
Modaliteetti (modality 'aistijärjestelmä,
aistipiiri') tarkoittaa viestinnässä esittämisen ja
vastaanottamisen muotoa, joka viittaa usein eri aistien kautta
tapahtuvaan viestintään. Multimodaalisessa viestinnässä käytetään
näköä, kuuloa ja tuntoa. Sekä kirjoitettu että viitottu kieli
esitetään visuaalisen modaliteetin kautta.
Moduuli eli johdanto `opetusolio, oppimisaihio,
oppimisdokumentti, oppimisobjekti, oppisisältö' (learning
object, LO, modular building block, shareable content
object, reusable learning object) on tapa tuottaa ja säilyttää
verkko-oppimisympäristöissä käytettävää sisältöä. Moduuli perustuu
samaan ideaan kuin olio-ohjelmointi eli uudelleenkäytettävien
komponentteihin: moduulit ovat koko kurssiin verrattuna pieniä
uudelleenkäytettäviä palasia. Viralliseksi termiksi muodostunee
oppisisältö (TIEKE:n suomennos: IEEE-standardin "Learning
Objects Metadata", IEEE 1484.12.1-2002).
Moodi (mode, latinan sanasta modus,
'tekemisen tai olemisen tapa') on tapa tai toimintatila. Kuuleva ja
puhuttuja kieliä käyttävä henkilö käyttää samaa moodia puhuessaan
englantia tai suomea, mutta eri moodia kirjoittaessaan ja
puhuessaan suomea. Viittomakieltä käyttävä kuuro opiskelija vaihtaa
toiseen moodiin kirjoittaessaan suomen kieltä. Datatekniikassa
moodi tarkoittaa esimerkiksi ohjelman vaihtoehtoisia toimintatiloja
tai -tapoja.
Noodi (node) on solmu tai solmumainen verkon tai
puumaisen rakenteen osa. Datatekniikassa noodi tarkoittaa
tietokonetta jonkin verkon osana. Kielitieteessä termillä
tarkoitetaan lauseiden rakenteen kuvaamiseen käytetyn puumaisen
kaavion solmukohtaa.
Oralismi (oralism) on kuurojen opetuksen
menetelmä, jossa käytetään huuliltalukua (huuliota) ja puhetta
viestintään eikä hyväksytä viittomakielen käyttöä.
Pedagoginen käytettävyys (pedagogical usability)
tarkoittaa digitaalisen oppimateriaalin käytettävyyttä oppimisen
näkökulmasta. Tällöin painotetaan joustavuutta eli oppimateriaalin
soveltuvuutta eri oppimistilanteisiin, tehokkuutta,
tavoitteellisuutta sekä lisäarvoa oppimiselle verrattuna
formaaleihin materiaaleihin kuten oppikirjoihin.
Ryhmä (band) on hierarkkinen ja sosiaalinen
kädellisten toimintayksikkö. Ryhmien muodostuminen perustuu
vaistoon, sillä kaikki kädelliset turvaavat ryhmien ja
yhteistoiminnan avulla selviytymisen ja ravinnonsaannin.
Ihmisyhteisöjen evoluutiossa kehittynyt peruskoko on suurin
piirtein 150 yksilöä.
Saatavuus liittyy palvelujen tai tuotteiden valikoimaan:
jokin palvelu tai tuote on saatavilla silloin kun sitä on tarjolla
tai tilattavissa. Se, että palvelu tai tuote, esimerkiksi opastettu
kierros tai esite, on saatavilla, ei vielä kerro, onko se myös
erilaisten ihmisten kannalta hyvin toimiva ja siten saavutettava.
Saatavuus on saavutettavuuden edellytys, mutta saatavuus ei vielä
määrittele tarjonnan laatua käyttäjän kannalta. (Taide tarjolle,
kulttuuri kaikille 2004, 74)
Saavutettavuus (accessibility) kattaa käsitteenä
laajemman alan kuin esteettömyys ja kuvaa sitä, kuinka helposti
informaation, järjestelmän, laitteen, ohjelman tai palvelun voi
saada käyttöönsä. Valtion taidemuseo jaottelee saavutettavuuden
seuraaviin osa-alueisiin, joiden avulla esimerkiksi museotyötä voi
kehittää: asenteellinen saavutettavuus, fyysinen saavutettavuus,
saavutettavuus eri aistien avulla, tiedollinen saavutettavuus,
tiedotuksen saavutettavuus, kulttuurinen saavutettavuus,
taloudellinen saavutettavuus ja päätöksenteon saavutettavuus.
Vapaa ohjelmisto (free software), ks. Avoin
lähdekoodi.
Verkko-opetus eli virtuaaliopetus (net
pedagogy) tarkoittaa usein opetusta Internetissä, mutta se voi
olla myös opetusta yrityksen tai oppilaitoksen omassa sisäisessä
informaatioverkossa.
Verkko-oppimisympäristö `verkkoperustainen
oppimisympäristö, verkkopohjainen oppimisympäristö, virtuaalinen
oppimisympäristö' (virtual learning environment) on
Internet- tai intranetverkon sivusto, joka tarjoaa opiskelijoilla
ja opettajille yhteisen työskentelytilan, jollainen tarvitaan
yhteisöllisessä opiskelussa. Verkko-oppimisympäristö voi muodostua
esimerkiksi erilaisista hypertekstin ominaisuuksia hyödyntävistä
materiaaleista, hypermediasta ja eri- tai samanaikaisen
vuorovaikutuksen mahdollistavista välineistä.
Viittomakielet (sign languages) tarkoittavat
kansallisia ja dokumentoituja viittomakieliä, joita käytetään
jossain päin maailmaa.
Viittomakieli tarkoittaa tässä tutkimuksessa suomalaista
viittomakieltä (SVK tai FinSL = Finnish Sign
Language). Viittomakieli ei ole kansainvälistä, sillä
viittomakielet kuten kaikki kielet yleensä kehittyvät yhteisön
kulttuurisessa vuorovaikutuksessa (BSL = British Sign
Language, ASL = American Sign Language jne).
Viittomakielten viittomistot (sanastot) vaihtelevat, mutta
viittomakielten syntaksi on likimain sama kaikkialla ja tiivis
vuorovaikutus yhdenmukaistaa viittomistoja.
Viitotut kielet (signed languages)
viittaa yleisesti kaikkiin - myös dokumentoimattomiin -
kuviteltavissa oleviin viitottuihin kieliin. Viitotut kielet ovat
puhuttujen kielten tavoin luonnollisia kieliä.
World Wide Web (WWW) on alun perin tutkijoiden
hyötykäyttöön Tim Berners-Leen suunnittelema yhteisöllinen
Internet-palvelu.
World Wide Web Consortium (W3C) on perustettu
vuonna 1994 ja se kehittää yhteisiä ja yhteensopivia WWW:n eli
Webin pelisääntöjä ja teknologioita, kuten spesifikaatioita,
ohjeita, ohjelmistoja sekä työkaluja. W3C:n työn keskeinen muoto on
suositusten (recommendation) asettaminen. Suurin osa W3C:n
suosituksista on luonteeltaan teknisiä eli ne ohjaavat jonkin
välineen toteuttamista tai käyttöä. Välineitä ovat esimerkiksi
WWW-selain, tekstinkäsittelyohjelma tai vektorigrafiikkaa esittävä
kuvankäsittelyohjelma tai jokin näiden osa. W3C-teknologioissa
pyritään yleensä toteutusten modulaarisuuteen eli siihen, että
kerran toteutettu ohjelmiston osa voidaan monistaa ja ottaa lähes
sellaisenaan käyttöön myös muiden ohjelmistojen osana. Suosituksen
noudattaminen takaa että eri toimijoiden työ on yhteensopivaa ja
esimerkiksi Web-sivut näkyvät eri selaimissa oikein, hajautettujen
ohjelmien välinen viestiliikenne toimii ja dokumenttien koneellinen
lukeminen onnistuu ongelmitta. Suositukset ovat standardeina
luonteeltaan rajapintoja, joilla erilaisia ja kehittyviä välineitä
voidaan yhdistää toisiinsa. Teknisten dokumenttien ja suositusten
ohella W3C:n työryhmät tuottavat myös ohjeita, kuten
saavutettavuusaloitteeseen (Web Accessibility Initiative,
WAI) liittyvä ohjeistus sekä erilaisia ohjelmistoja,
kuten validaattorit, Amaya-selain ja Jigsaw-palvelin.
W3C:n toimintaa ohjaavia päämääriä ja yleisiä tavoitteita ovat muun
muassa: Web on kaikkien saatavilla (universaali
tiedonsaanti), Webissä oleva tieto on järkevässä muodossa
(semanttinen Web) ja kehitystyötä ei tehdä irrallaan yhteiskunnan
muista toiminnan aloista (luottamuksen Web). W3C:llä on vuonna 2004
noin 400 jäsenorganisaatiota ympäri maailmaa, joista suurin
osa sijaitsee teollistuneissa maissa. Hallinnollisesti W3C:n
toiminnasta vastaa kolme tutkimusinstituuttia Pohjois-Amerikassa,
Euroopassa ja Aasiassa (W3C Hosts): MIT Laboratory for
Computer Science (MIT LCS) Yhdysvalloissa, European Research
Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) Ranskassa ja
Keio University Japanissa sekä kolmetoista W3C-aluetoimistoa, jotka
täydentävät toimintaa omalla alueellaan (W3C Offices). W3C:n
johtajana toimii WWW:n keksijä ja kehittäjä Tim Berners-Lee.
(Nykänen 2003)
Yhteistoiminnallinen oppiminen (cooperative
learning)liittyy käsitteellisesti ryhmään ja yhteisöön.
Olennaista on se, että yhteistoiminnan aloittava ihmisjoukko
ymmärtää kuuluvansa ja haluaa kuulua samaan ryhmään.
Yhteisö (community) tarkoittaa pienehköä
tavoitteellisesti toimivaa ihmisryhmää. Yhteisön koko voi tietysti
vaihdella koko ihmiskunnasta muutaman ihmisen muodostamaan ryhmään,
samoin yhteisön alueellisen laajuuden vaihteluväli voi olla yhtä
suuri. Yhteisö koostuu yksilöistä, joilla on yhteinen päämäärä ja
he toimivat vapaaehtoisesti keskenään. Olennaista on ryhmän
vuorovaikutus ja toiminta tavoitteiden saavuttamiseksi työnjakoa ja
toimintanormeja noudattaen. Yhteisöllisyyden perustana voivat olla
taloudelliset, aatteelliset ja alueelliset syyt, mutta yhtä hyvin
myös mieltymysten, harrastusten, sukulaisuuden ja
maailmankatsomuksen tapaiset syyt.
Yhteisöllinen oppiminen (collaborative
learning) viittaa opiskelijoiden ja opettajien yhteisöön, jossa
ymmärtämiseen tähtäävä konstruktiivinen tiedon rakentelu ja
kehittely (knowledge building) on kaikkien osanottajien
toiminnan ensisijainen päämäärä matkalla joustavaan
asiantuntijuuteen.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|