1.2 WWW-palvelun ja käyttöliittymän
yhteisöllinen suunnittelu
The solution - easier to describe than to realize - is to
devise instruments that are intelligence-fair (Gardner 1993,
176).
Tämä tutkimus pyrkii kuvamaan ja konkretisoimaan inkluusiota
vähemmistöjä edustavien kuurojen opiskelijoiden ja WWW-palvelun
tuottajien tasa-arvoisena ja käytäntöyhteisössä kasautuvana taitona
kehittää informaatioteknologiaa ja joustavan opiskelun menetelmiä
kuten verkko-opiskelua. Toivon, että tutkimus luo pohjaa
multimodaalisten viestintäsovellutusten kehittämiselle tuottamalla
tietämystä siitä, miten vuorovaikutteisuus yhteisöllisessä,
joustavassa ja monikielisessä opiskelu- ja tuotantoprojektissa eri
tavoilla ilmenee. Kyseessä on siten Wengerin (1998, 225-229)
tarkoittama ”oppimista varten suunnittelu” (design for
learning), jossa hajautetun kognition avulla pyritään
kollektiivisen älyn ja tietämyksen lisäämiseen. Tässä johdannon
toisessa osassa keskityn Elokuvantaju-tuotannon
taustoittamiseen neljän alaluvun avulla ja kuvaan
design-tutkimuksen ulottuvuuksia sekä Elokuvantajun
tuotantoon vaikuttaneita tekijöitä. Ensiksi käsittelen
yhteisöllisyyden vaikutusta taideopiskelussa ja sen jälkeen pohdin
hiljaisen tiedon merkitystä Elokuvantajun kaltaisten
tuotteiden suunnittelussa. Kolmannessa alaluvussa käsittelen
käyttöliittymiä yleisellä tasolla ja lopuksi elokuvaan liittyvän
oppiaineksen esittämistä WWW-sivulla.
Elokuvantaju-tuotannon aikana toimintatutkimuksen
osanottajien kehittynyt elokuvatietämys tallennettiin
käsitekarttojen, FLE- ja sähköpostiviestien sekä
viittomakielisten opiskelijoiden tekemien dokumenttielokuvien
avulla. Näiden lisäksi osanottajat myös kirjoittivat erilliset
loppupalautteet. Tuotantoryhmän jäsenten hiljaisen tiedon
kehittyminen ilmenee Elokuvantajun kehitysversioissa ja
luonnoksissa. Tämän lisäksi Laitinen ja Viikari (2001) kuvasivat
tuotantoprojektin omassa lopputyössään. Silti kaikki tämä
dokumentaatio ei kata kaikkea Elokuvantajussa tarvittua
osaamista ja tietoa tai syntynyttä uutta hiljaista tietoa.
Seuraavien kahden luvun tarkoitus on kuvata tätä dokumenttien
ulkopuolelle jäävää yhteisöllistä ja kulttuurista tietämystä, joka
vaikutti tuotannossa koko ajan ja jonka merkitys on
elokuvaopiskelussa hyvin olennaista.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|