|
1.1.5 Saavutettava teknologia -
linkkejä yhteisöjen välille
Internet ja digitaaliteknologia ovat tehneet mahdolliseksi
kuurojen ja kuulevien uuden käsitevallankumouksen sekä
yhteistoiminnan liikkuvan kuvan ja multimodaalisten palveluiden
kehittämisessä. Kuurojen kansalaisten tilanne
informaatioyhteiskunnassa on samankaltainen kuin valistuksen ajan
jälkeen elokuvateknologian kehittyessä: teknisesti, taloudellisesti
ja sosiaalisesti on mahdollista lisätä viestintää ja
yhteistoimintaa muiden kansalaisryhmien kanssa (Leeson 2001).
Pohdin tässä luvussa edellisen luvun perusteella suljetun
teknologian vaikutusta mahdollisten digitaalisten kuilujen
syntymiseen ja avoimen teknologian merkitystä käyttäjäkeskeiselle
tuotekehitykselle, informaation saavutettavuudelle ja luovuuden
tukemiselle. Tarkastelun tavoitteena on määritellä taideteollisen
design-tutkimuksen yhdeksi tehtäväksi erilaisia opiskelijoita ja
oppimistyylejä tukevien yhteisöllisten opiskelumenetelmien ja
-tuotteiden kehittäminen siten, ettei mitään käyttäjäryhmää suljeta
pois tuotekehittelystä jonkin vallitsevan tieteellisen paradigman
tai yhteiskunnallis-taloudellisten valtasuhteiden vuoksi.
Tämän tutkimuksen yleisenä tavoitteena oli edistää
käyttäjäkeskeisen tuotekehittelyn keinoin korkeakouluopiskelun
inkluusiota (inclusion 'sisältyminen, mukaan kuuluminen'),
joka perustuu ihmisoikeuksiin, tasa-arvoon, yhtäläisiin oikeuksiin
ja velvollisuuksiin sekä lainsäädäntöön. Suomen perustuslain mukaan
kansalaisten perusoikeuksiin kuuluu yhdenvertaisuus (6. §) ja
erilliskohtelu (segregation) ilman hyväksyttävää syytä on
syrjintää. Yhdenvertaisuuslaissa (21/2004) kielletään ikään,
etniseen ja kansalliseen alkuperään, kieleen, uskontoon,
vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan, vammaisuuteen sekä
sukupuoliseen suuntautumiseen perustuva syrjintä. Suomalainen
lainsäädäntö kokonaisuudessaan ei vaadi erillään opettamista
sukupuolen, alkuperän, vammaisuuden tai muun syyn nojalla.
Yksilölliset tarpeet huomioonottavassa avoimessa ja yhteisessä
koulutusjärjestelmässä (Murto 1999) äidinkielen, vammaisuuden tai
oppimisvaikeuden ei pitäisi olla este opiskelulle (Jokinen,
Lehtomäki & Puupponen 2004).
Aikaisemmin vuorovaikutuksen ja viestinnän ongelmia on ratkaistu
esimerkiksi koulutettujen kyyhkyjen ja palveluskoirien avulla,
jotka molemmat ovat pohjimmiltaan yhteisöllisiä ratkaisuja
vuorovaikutusta varten. Teknologian kehittämisessä ei tarvitse
tietoisesti syrjiä yhtäkään kansalaisryhmää. Syrjintä voi johtua
joko siitä, etteivät kehittäjät kohtaa käyttäjiä aidoissa
tilanteissa tai siitä, ettei osa väestöstä voi käyttää
standardiratkaisuksi kehittyvää tuotetta tai välinettä. Esimerkiksi
kuurojen opetuksen apuvälineeksi Alexander Graham Bellin
tarkoittama fonautografi (phonautograph) sysäsi puhelimen
kehitystyön vauhtiin ja Bell esitteli puhelimen prototyypin 1876
(Lemelson Foundation 2004). Prototyypin julkaisun jälkeen
aikalaiset ihmettelivät, miksi kukaan haluaisi korvata kyläilyn
luuriin puhumisella. Epäiltiin myös puhelimen lisäävän naisten -
muttei miesten - ”turhaa juoruilua”. Puhelimen piti yhdistää
ihmisiä, mutta kehitystyö suuntautui tyydyttämään vain kuulevan
valtaväestön tarpeita.
Dreyfuss (1955, 92-95) kuvaa teollisen muotoilun,
käyttäjätutkimuksen ja tekniikan kehityksen vuorovaikutuksen
seuraavasti: Markkinoinnin näkökulmasta puhelinverkkoon kytketty
puhelin on ollut poikkeuksellinen tuote siksi, että se on osa
puhelinyhtiöltä ostettavaa tai vuokrattavaa kaikenkattavaa ja
integroitua palvelua. Vielä 1930-luvulla käyttäjät pyrkivät
yleisesti piilottamaan puhelimen tai koristelemaan sitä, mutta jo
1950-luvulla puhelin sijoitettiin yleisesti näkyville ja
mahdollisimman helposti saavutettavaan paikkaan. Puhelimen muotoilu
oli siksi uudistettava, joten Dreyfuss toimi jonkin aikaa
puhelinasentajan apumiehenä ja selvitti, mitä ihmiset oikeastaan
tekivät puhelimen kanssa. Projekti johti täysin uuteen
puhelinmalliin, joka levisi kaikkialle (Dreyfuss 1955, 92-95).
Dreyfuss ei tietenkään voinut tavata yhtäkään kuuroa
puhelimenkäyttäjää, joten kuuro käyttäjä ei nähtävästi edes
juolahtanut mieleen hänelle eikä tutkimuksen tilanneelle
Bell-yritykselle.
Puhelimesta kehittyi lopulta toisen maailmansodan jälkeen
läntisten teollisuusmaiden merkittävin vuorovaikutuksen väline,
mutta samalla merkittävä este kuurojen ja kuulevien yhteisöjen
välille. 1950-luvulla nopeasti laajentunut puhelinverkko ja
televiestinnän yleistyminen tuotti kasautuvia ongelmia kuurolle
vähemmistölle. Harry G. Lang (2002) selvitti tekstipuhelintoiminnan
alkua Yhdysvalloissa. Kolme kuuroa miestä aloitti 1960-luvulla
kehitystyön lopulta itse ilman teollisuuden tai liike-elämän tukea.
Stanford Research Instituten fyysikko Robert Weitbrecht,
hammaslääkäri James Marsters ja liikemies Andrew Saks toteuttivat
yhteistyön avulla tekstipuhelimen prototyypin, mutta yhteistyöhön
haluton teleliikenteen monopoliyhtiö AT&T ei aluksi halunnut
hyväksyä toimivaa innovaatiota. Vasta voimakkaan kampanjoinnin
jälkeen kannettava ja saavutettava kuuroille sopiva
puhelinjärjestelmä otettiin käyttöön (Lang 2002).
Simeon Keates ja John Clarkson (2003, 89) huomauttavat, että
synnynnäinen poikkeavuus muusta populaatiosta vaikuttaa selvästi
elämänkatsomukseen ja odotuksiin. Suunnittelijoiden ja päättäjien
olisikin ymmärrettävä, että ihmiset voivat odottaa tuotteilta
täysin erilaisia asioita. Vähemmistöselitys ei silti päde
esimerkiksi tapauksessa, jolloin AT&T-yhtiö 1950-luvun lopulla
esti tekstipuhelinta merkittävämmän innovaation liiketoimintansa
kannalta ”järjettömänä”. Yhtiö nimittäin torjui valtaväestöön
kuuluvan tutkija Paul Baranin ehdotuksen avoimesta, hajautetusta ja
digitaalisesta informaatioverkostosta, josta myöhemmin kehittyi
Internetin historiaan liittyvä myytti ydinsodan kestävästä
viestintäjärjestelmästä (Barabási 2002, 144-145).
Kulttuurievoluutio on vuorovaikutteista oppimista ja
innovaatioiden luomista (Dreyfuss 1955, 17; Nelson 2000; Tomasello
1999, 10-12). Innovaatiot ovat perustuneet lainattuihin
keksintöihin, mikäli maantieteellisiä ja ilmastollisia esteitä ei
ole (Diamond 1997, 254). Neoliittinen vallankumous noin 13000
vuotta sitten laukaisi sivilisaatioiden kehittymisen. Sadon
varastointi, verotus ja varallisuuden kasvu synnyttivät tarpeen
tietokantoihin, mikä edisti kirjoituksen keksimistä ja johti
historiaan; tallennettiin eli koodattiin puhuttu kieli symbolien
avulla. Kirjoituksen eli informaation tallentamisen ja siirtämisen
teknologia on puolestaan aina muokannut kulloistakin
kirjoitusjärjestelmää ja kielen koodausta sekä suojausta. Märkä
savi, papyrus, nahka, marmori, filminauha ja tietokoneen näyttö ja
kovalevy vaativat erilaista tekniikkaa, koodausta ja visuaalisia
ratkaisuja. Papyrus ja pergamentti olivat mullistavia keksintöjä,
koska niiden avulla informaation siirtäminen onnistui helpommin
kuin edeltäneiden tekniikoiden avulla, mutta samalla tehokkaampi ja
helpompi tapa siirtää informaatiota pakotti kehittämään sisällön ja
tallennusvälineen suojausta (Siivola 2000; Singh 1999).
Informaation salaus ja suljettu teknologia liittyy olennaisesti
viestinnän historiaan ja Dan Brown (2003) kuvaa tätä fiktion
keinoin romaanissaan Da Vinci-koodi (Da Vinci
Code).
Edellisessä luvussa kuvasin sitä, miten tärkeää vähemmistöjen
edustajien on osallistua tuotantoelämään ja informaation
koodaukseen esimerkiksi elokuvateknologian avulla. Vain siten
syntyy aitoja verkostoja, joiden kautta voi vaikuttaa teknologian
kehittymiseen (Nelson 2000). Castellsin (1998, 161-165) mukaan
niukkojen resurssien aikana vähemmistöjen syrjintä yleistyy, mikä
jakaa ihmisiä tuottajiin ja kuluttajiin myös viestinnässä ja
opiskelussa. Tuotannon ja kulutuksen polarisoituessa vähemmistöjen
edustajat syrjäytyvät tuottajien joukosta (Castells 1996, 3), mikä
synnyttää ”informationaalisen kapitalismin (informational
capitalism) mustia aukkoja” sekä yhteistoimintaa vaikeuttavia
digitaalisia kuiluja (digital divide;
Digital Divide Network 2005; Numminen 2003), joita voidaan verrata
vuoristojen, autiomaiden ja valtamerten kaltaisiin esteisiin (Lyman
2001). Nykyisin uhan kulttuurievoluutiolle ja teknologian
kehittämiselle muodostaa teknologian monopolisointi, tuotteiden
patentointi ”varmuuden vuoksi” sekä suljettu ohjelmistoteknologia
ja taloudellisen tehokkuuden vaatimuksien leviäminen kulttuurin eri
alueille (Korten 1997, 25-75, 244-253, 325). Samalla vähemmistöihin
kuuluvien opiskelijoiden mahdollisuudet luovuuteen vähenevät,
mikäli he joutuvat eristetyiksi tuotannosta osaksi
kulutusyhteiskunnan (Bauman 1998, 79-85)
kulutusverkkoa. Tämä ei ole edes talouden
kannalta järkevää, kuten Yhdysvalloissa huomattiin 1990-luvulla
laskettaessa kuurouden kustannuksia: maan 350 000
viittomakielistä kansalaista ansaitsivat noin 30 prosenttia
keskimääräistä amerikkalaista vähemmän (Marttila ym. 1995, 42).
Vähän ansaitseva ei ole edes hyvä kuluttaja.
Nykyisin digitaalisen viestintäteknologian kehittäminen on
tärkein tapa kehittää yhteisöjen välistä viestintää. Castells
(1996, 32) väittää televiestintäteknologioiden kehittyneen
1970-luvulta lähtien kolmessa vaiheessa: 1) tehtävien
automatisointi (automation of tasks), 2) käyttökokeilut
(experimentation of uses) ja 3) sovellusten uudistaminen
(reconfiguration of applications). Kahdessa
ensimmäisessä vaiheessa käyttäjät oppivat käyttämällä valmiita
tuotteita (learning by using). Kolmannessa vaiheessa
käyttäjät oppivat tekemällä itse (learned technology by
doing) löytäen uusia sovelluksia, kuten Weitbrecht, Marsters ja
Saks kehitelleessään tekstipuhelimen prototyyppiä.
Informaatioverkkojen avulla voidaan kehittää teknologian
kehittämiseen soveltuvaa kollektiivista älyä ja yhteisöllistä
osaamista (Hakkarainen, Lonka & Lipponen 1999, 160-161).
Samalla syntyy uusia taitajaryhmiä (Castells 1997, 134-242), joita
ennen sähköön perustuvaa teknologiaa olivat esimerkiksi kyyhkyjen
kasvattajat, myöhemmin 1960-luvulla tekstipuhelimen suunnittelijat
sekä nykyisin konseptisuunnittelijat, tuottajat ja viittomakielisen
verkko-oppimateriaalin tekijät. Luigi Luca Cavalli-Sforzan (2001,
206-207) ja Dysonin (1999, 48-49) mielestä viestintäjärjestelmät
sekä tietokoneet ja -verkot ovat ihmismielen vahvistajia ja
laajennuksia. Maalaustaide, runous, valokuvaus ja elokuvaus ovat
olennainen osa valtavaa kollektiivista muistiamme (Wenders 1991,
87). Siten kollektiivista älyä lisäävän informaatioteknologian ja
kollektiivista muistia lisäävien taiteiden avulla voidaan ylittää
esimerkiksi opiskelijan aistimiin liittyviä esteitä.
Uskon ohjelmistojen yhteisöllisen kehittämisen tukevan
inkluusiota. Taitavat käyttäjät ovat osa teknologiaa, kuten
GNU/Linux-järjestelmän (Stallman 2003) ja Apache-projektien
kohdalla (Stein & al. 2004). Virtuaalisia yhteisöjä muodostavia
koodaajia, hakkereita ja suunnittelijoita voi verrata muusikoihin,
kirjailijoihin ja elokuvantekijöihin kulttuurin kehittäjinä ja
muistin luojina. Musiikki, kirjallisuus ja elokuvataide ovat aina
kehittyneet toisilta tekijöiltä lainattujen teemojen, rakenteiden
ja tarinoiden avulla. Avoin lähdekoodi (open
source) ja vapaa ohjelmisto (free software)
hyödyntävät kielen tavoin kollektiivista älyä, kulttuurista
vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa (Ghosh 2002; Manner 2001). Avoin
lähdekoodi opitaan ja sitä kehitetään vuorovaikutuksessa yhteisön
kanssa. Koodaajien kyky kehittää lähdekoodin avulla ohjelmia on
kuin kuurojen lasten kyky luoda yhteinen viittomakieli
(Shepard-Kegl & Shepard-Kegl 2003) tai muusikoiden kyky
kehitellä vanhoista teemoista uusia teoksia.
Yhteisöllisesti kehitetyt tuotteet voivat olla joustavia kuin
luonnollinen kieli. Avoimen lähdekoodin avulla käyttäjät saavat -
tai ottavat - vallan ja vastuun teknologian kehittämisessä (Forrest
2000). Suljettu kieli- tai sävelsysteemi olisi absurditeetti, mutta
ohjelmistokehityksessä suljettu lähdekoodi otetaan usein
korkeakouluissakin käyttöön sen vaikutuksia syvemmin pohtimatta.
Digitaaliset kuilut voidaan ylittää soveltamalla saavutettavaa
teknologiaa kunkin opiskelijan yksilöllisiin tarpeisiin. Tällöin
Internet toimii valtavana kumulatiivisena palautesilmukkana
jakautuen pienempiin silmukoihin, joissa innovaatioiden ja niiden
käytön välillä on toimiva yhteys.
Kulttuurievoluutio ja teknologia muodostavat termostaattimaisia
palautesilmukoita, jolloin käyttämällä saatu informaatio
yhteisöllisen tavoitteen ja vallitsevan nykytilan erosta tarkentaa
kehittelyä ja vähentää tätä tilojen eroa: päästään siis lähemmäs
tavoitetta. Kasautuva palautesilmukka (a cumulative
feedback loop) uuden teknologian esittelyn, käyttämisen ja
kehittämisen välillä nopeutuu koko ajan (Castells 1996, 32).
Samalla teknologiasta tulee osa käyttäjien kulttuuria, kognitiota
ja identiteettiä. Kuurojen opiskelijoiden kohdalla tämä tarkoittaa
heidän osallistumistaan teknologian avulla yhteisölliseen ja
kumuloituvaan toimintaan teknologian kehittämiseksi. Tällöin
kognitiivisia kykyjä ja yhteistyötaitoja sovelletaan myös
oppimisympäristöjen suunnittelussa ja joustavissa opinnoissa.
Demokratia yhteisesti sovittuine menettelytapoineen on
kulttuurinen artefakti ja sosiaalis-poliittinen ratkaisu ongelmiin,
joita suuri yli tuhansiin yksilöihin kasvava yhteisö ei voi hallita
pelkästään evoluutiossa kehittynein taidoin. Tulevaisuudessa
yhteisöt toimivat yhä enemmän informaatioverkkojen kautta ilman
säännöllisiä fyysisiä tapaamisia ja verkkoyhteisön käsitykset
etuoikeuksista ja arvoasemista muuttuvat teknologisen
vuorovaikutuksen vuoksi. Teresa M. Harrison ja Timothy Stephen
(1999, 238) huomauttavat, että verkkoyhteisön vuorovaikutusta ja
pohdintoja tutkimalla voidaan ymmärtää miten demokratia vahvistuu.
Castells (1997, 349-353) painottaa informaatioajan
edustuksellisuuteen perustuvan demokratian olevan kriisissä, joten
sähköisen demokratian mahdollisuuksiin tulee suhtautua kriittisesti
ottamalla huomioon esimerkiksi kansalaisten vaihtelevat
taloudelliset mahdollisuudet sijoittaa varoja
informaatioteknologiaan. Tällaisessa tilanteessa saavutettavuus ja
Design for All -periaate ovat demokratian ja inkluusion
käsitteellisiä apuvälineitä, mutta avoin informaatioteknologia on
inklusiivisen tuotekehittelyn tärkein työkalu.
Opiskelijayhteisön mahdollisuus vaikuttaa teknologian
kehittymiseen ja kulttuurisen tiedon kumuloitumiseen vaikeutuu, jos
virtuaalinen opiskelu ja sen tarvitsemat palvelut toteutetaan
pelkästään suljettua lähdekoodia käyttävien ohjelmistotuotteiden
avulla. Esimerkiksi Microsoft Corporation myy suljetun
ohjelmistoteknologian lisenssejä (Ranger 2002). Tällöin tuotteena
on taloudellisten syiden vuoksi suojattu koodi, jota voi verrata
luonnollisen kielen, perinteisen työmenetelmän tai ihmisen perimän
patentoimiseen (Ananova 2003; Casey & al. 2003). Suojattuun
koodiin perustuvia tuotteita julkaistaan silti keskeneräisinä,
joten kuluttajien on asennettava yhtä lailla suojattuja
korjaustiedostoja (Mann 2002). Suojatulla ohjelmakoodilla osa
yhteisöstä syrjäytetään horisontaalisesta kehitystyöstä ja
informaatioteknologia kehittyy vain vertikaalisesti tietyn
ammattiryhmän tai yrityksen sisällä, vaikka opiskelijayhteisöllä
olisi kyky ja taito osallistua toimivien ratkaisujen sekä
teknologian kehittämiseen.
Toimivaa multimodaalista inkluusiota voi olla hankala rakentaa
suljetun koodin avulla. Tämä on yhtä mielekästä kuin
behavioristinen kielen ja vuorovaikutuksen tutkimus tai luku-,
soitto- ja maalaustaidon epääminen muilta kuin hallitsevan eliitin
edustajilta. Historiallisesti ja kulttuurievoluution kannalta on
outoa, että voimme tutkia geenien, kielen ja taiteen vaikutusta
kognitioon ja aivojen rakenteeseen, mutta emme voi korjata itse
tietokoneissamme käytettyjä valtavirran suljettuun koodiin
perustuvia ohjelmia. Määrittelen mielen integroitumisen
informaatioteknologian tuotteisiin siten, että periaatteessa
kaikilla tulisi olla oikeus oppia ja muokata lähdekoodia: kielen ja
koodin tulisi olla kaikkien ihmisten yhteisöllisessä käytössä. Tämä
olisi välttämätön lisäys informaatioyhteiskunnan demokraattisiin
toimintatapoihin. Edellisen toteutuessa lapsi oppisi aluksi kielen
ajattelunsa työvälineeksi viestiäkseen ympäristönsä kanssa ja
myöhemmin koululaisena ja opiskelijana hän voisi halutessaan
koodata ajatuksiaan verkkotuotteissa ja -tuotteiksi. Tällaisessa
mallissa riittää, että vain koodatut tuotteet, kuten
tekstinkäsittelyohjelmat suojataan tekijänoikeuksin, samalla lailla
kuin muutkin kielelliset tuotteet: kirjat, näytelmät tai
elokuvat.
Miten opiskelijoiden, alan ammattilaisten ja opettajien välille
voitaisiin käytännössä kehittää kollektiivista älyä lisäävä
kasautuva (kumulatiivinen) palautesilmukka? Käyttäjäkeskeinen,
osallistuva toimintatutkimus ja design-tutkimus tarjoavat tähän
työkaluja (Papanek 1983, 30-43). Stephen Kemmis ja Robin McTaggart
(2000, 595-599) painottavat, että osallistuva toimintatutkimus
etenee spiraalimaisesti sykleissä, jolloin itsereflektioon on koko
ajan mahdollisuus. Tällöin alkuperäiset tutkimussuunnitelmat
väistämättä muuttuvat tutkijan oman oppimisen kautta.
Spiraalimaisesti etenevän ”suunnittelu - toiminta - havainnointi -
reflektio - suunnitelman tarkistaminen” -kehän ja toiminnan lisäksi
Kemmis ja McTaggart pitävät seuraavia seikkoja tärkeinä
osallistuvassa toimintatutkimuksessa:
1) Osallistuva toimintatutkimus on sosiaalinen prosessi, jossa
tutkitaan yksilöllisen ja sosiaalisen alueita. Osanottajat pyrkivät
yksilöllisesti ja kollektiivisesti ymmärtämään, miten heidän
yhteisönsä on muodostunut ja miten se kehittyy.
2) Kyseessä on todellinen osallistuminen ja osanottajien oman
tiedon tarkastelu. Tutkimus on vääristynyt, mikäli osanottajat
eivät arvioi omia käsityksiään, taitojaan ja arvojaan.
3) Tutkimus on käytännöllistä ja yhteisöllistä, jolloin
osanottajat työskentelevät parantaakseen oman yhteisönsä
vuorovaikutusta.
4) Osallistuva toimintatutkimus on emansipatorista. Osanottajat
tutkivat prosessin aikana rakenteita, jotka rajoittavat heidän
toimintaansa ja oppivat tapoja vapautua rajoittavista
rakenteista.
5) Osallistuva toimintatutkimus on kriittistä. Osanottajat
oppivat analysoimaan esimerkiksi kielen, työnteon ja sosiaalisen
verkoston vaikutusta yhteisöön.
6) Osallistuva toimintatutkimus on uusiutumista ja tähtää
johonkin muutokseen, jolloin osanottajat oppivat tutkimuksen kautta
muuttamaan olosuhteitaan.
7) Osallistuva toimintatutkimus muuttaa sekä teoriaa että
käytäntöä, mutta ei pidä jompaakumpaa toista parempana tai
ylempänä. Tavoitteena on sekä osanottajien omaan toimintaan
kohdistuvien teorioiden ja käytäntöjen muutos että muiden
osanottajista tekemien teorioiden ja käytäntöjen kehittäminen.
(Kemmis & McTaggart 2000, 595-599)
Käytännöllisesti katsoen kaikki eurooppalaiset oppilaitokset
voidaan linkittää toisiinsa (OECD 2000, 77). Digitaalimedian ja
informaatioverkkojen avulla on mahdollisuus vahvistaa
yhteisöllisyyttä sekä kehittää aistit ylittävää kuurojen,
kuulevien, sokeiden ja näkevien yhteistoimintaa. Oppimisen ja
sosiaalisen vuorovaikutuksen tuloksena käytäntöyhteisöissä kehittyy
syvälliseen ymmärrykseen pohjautuvaa viisautta, joka on
merkityksellistä, koettua ja konstruoitua kulttuurista tietoa
(Habermas 1994, 87). Viisaan ihmisen tunnistaa mielestäni siitä,
että hän säätää toimintaansa ymmärtämisen avulla ja käyttää
konstruoimaansa tietämystä innovatiivisesti ja yhteisöllisesti.
Toisessa luvussa esiteltävän käyttäjäkeskeisen
toimintatutkimuksen aikana vakuutuin siitä, että multimodaalisia
käyttöliittymiä ja palveluita kuten Elokuvantajua
sekä yhteisöllisiä oppimisympäristöjä kuten FLE:tä kannattaa
kehittää yhdessä opiskelijoiden kanssa (Axelrod 1984, 124-141).
Tällöin sekä tuote että sen kehittäjien kollektiivinen äly ja
hiljainen tieto kehittyvät kumulatiivisessa palautesilmukassa ja
opitaan luottamusta (Papanek 1983, 43), joka luo turvallisuutta ja
varmuutta horisontaaliseen viestintään (Tomasello 1999, 186).
Digitaalitekniikan tehokkaalla käyttämisellä autetaan opiskelijoita
ja tekijöitä verkottumaan yhteisöllisen tietämyksen lisäämiseksi,
mutta lopulta aidot verkostot syntyvät - jos syntyvät -
yhteisöllisen ja avoimen verkkoteknologian avulla.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |