|
1.2.1 Yhteisöllisyys elokuvaopiskeluun
tarkoitetun tuotteen kehittelyssä
Taideteollisen design-tutkimuksen avulla voidaan kehittää
tuotteita multimodaalista oppimista ja inkluusiota tukevaan
yhteisölliseen opiskeluun, mutta mikä on tällaisen toiminnan suhde
taiteeseen ja erityisesti elokuvailmaisuun? Elokuvailmaisun
yhteisöllisessä ja joustavassa verkko-opiskelussa yhdistyvät
monikielisyys, käsitteellistämisprosessi, yhteistoimintakyky
(Axelrod 1984, 88-105), luovuus ja hajautettu kognitio (Pinker
2002, 60; Ridley 2000, 102) käytännölliseen elokuvatuotantoon. Yli
50000 vuoden kehityksen tuloksena modernin ihmisen kognitiiviset
taidot ja artefaktit ovat tulos ihmislajille ominaisista
kulttuurisen tiedonsiirron moodeista sekä kyvystä ymmärtää toisten
yksilöiden intentioita. Esineiden lisäksi sosiaalisessa yhteisössä
käytetyt metaforat ja tarinat vaikuttavat yksilön kognitioon
(Tomasello 1999, 158). Kulttuuri laajimmassa merkityksessään
voidaan ymmärtää mentaalisten representaatioiden epidemiologiaksi,
jossa ideat ja käytännöt leviävät yksilöltä yksilölle (Pinker 2002,
65). Tämä varmistaa tiedollisen vuorovaikutuksen, jolloin kaikki
hyötyvät toistensa tiedoista ja arvioinneista (ibid, 63).
Kasvatuspsykologinen osallistumisvertauskuva tarkastelee
oppimista osallistumisena jonkun yhteisön - kuten
elokuvantekijöiden tai oppimisympäristön kehittäjien -
merkityksellisiin toimintoihin. Tästä näkökulmasta oppiminen on
yhteisöön sosiaalistumisen ja sen jäseneksi kasvamisen prosessi,
jossa vähitellen omaksutaan yhteisön toiminta- ja
vuorovaikutuskäytäntöjä sekä opitaan toimimaan yhteisesti
sovittujen normien mukaisesti (Lave & Wenger 1991). Wenger
(1998) väittää asiantuntijuuden ja osaamisen välittyvän
käytäntöyhteisöjen (community of practice) välityksellä,
jotka edustavat suhteellisen pieniä arkielämässä päivittäin yhdessä
toimivia ihmisryhmiä. Näiden ryhmien jäsenet toimivat yhdessä,
koska ryhmillä on yleensä joitakin yhteisiä tiedollisia tai
käytännöllisiä tavoitteita, mutta yleensä toiminta on
epämuodollista tai verkostomaista. Me kaikki kuulumme moniin
erilaisiin käytäntöyhteisöihin kotona, työpaikalla tai harrastusten
parissa.
Käytäntöyhteisöissä tarvittava joustava yhteistoiminta kehittyy
teknisten ja taloudellisten välineiden ohella taiteen, politiikan
ja diplomatian kaltaisissa toiminnoissa, joiden perusteet opitaan
jo lapsena leikkien avulla. Kaikki taide on pinnallisesti
tarkasteltuna selviytymisen kannalta ”turhaa”, mutta evoluution
kannalta taide on erittäin olennainen osa ihmislajin kehitystä.
Yksi taiteen tehtävistä on vahvistaa yhteisöllisyyttä, jota on
tarvittu metsästämisen, kylvämisen, sadonkorjuun ja merenkulun
tapaisissa ponnistuksissa. Camilla Power (1999, 94-95) argumentoi,
että taide on evoluution tulos, ihmislaji hyötyy taiteesta.
Nykyihminen on käyttänyt ja käyttää säännöllisesti kaikissa
kulttuureissa paljon energiaa ja resursseja yhteisöllisten
rituaalien ja taiteen tuottamiseksi. Lisäksi Semir Zeki (2000,
1-12) väittää, että taiteessa on kyse olennaisuuksien löytämisestä.
Taiteilija pyrkii kuvaamaan sitä, mikä yhdistää kaikkia havaittuja
saman luokan olioita. Halu esteettisen mielihyvän kokemiseen ja
omien elämysten yhteisölliseen jakamiseen ei ole pelkästään
vaihtoehto jollekin muulle: se on hyvinvointimme edellytys. Siksi
ihmisillä on taipumus sulauttaa ja muokata kaikki ”hyödyllinen”
myös taiteeksi eikä tyytyä pelkkiin tuotannollisesti tehokkaisiin
ratkaisuihin. WWW:n laajentuminen nopeasti myös taiteen puolelle on
seuraus ihmisen yhteistoiminnallisesta sosiaalisuudesta ja
luovuudesta.
Jos de Putter kuvaa dokumenttielokuvassaan Dans, Grozny
dans (2003) tšetšenialaisia lapsia, jotka selviävät
tanssiryhmän avulla lähes toivottoman ajanjakson yli (Daimokh
2003). Tanssi on artefakti, joka konkreettisesti liittää ryhmän
yhteisön perinteeseen ja kulttuuriin sekä antaa mahdollisuuden
kehittää ilmaisua ja luovuutta käytäntöyhteisössä. Tanssiryhmään
liittymällä lapset pääsevät osaksi yhteisönsä kulttuurista ja
saavat mahdollisuudet osallistua kulttuurin kehittämiseen. Ihminen
viestii erilaisten kertomusten avulla paikastaan yhteisössä
(Campbell 1949, 3-4; Bierlein 1994, 3-5). Kuurojen lasten leirit
ovat tärkeitä yhteisöllisiä tapaamisia ryhmäkooltaan pienissä
kuulovammaisten luokissa opiskeleville lapsille. Eräs harmistunut
naamiaisasun unohtanut pikkupoika kysyi aikoinaan 1980-luvulla
neuvoani kesäleirillä. Ehdotin, että hän keksisi itse jonkin toisen
asun. Hetken kuluttua poika palasi uimahousuisillaan pyytäen
puukkoa. ”[PUUKKO? MIHIN SINÄ PUUKON TARVITSET?]” viitoin
kysymykseni. Poika rummutti rintaansa ja viittoi: ”[MÄ OON
TARZAN!]”. Kuuro pikkupoika tarvitsi puukon taiteelliseksi
ilmaisuvälineeksi, sillä hän oli fiktiivisen sankarinsa tarinan
kautta (Edgar Rice Burroughs 2000) osa laajempaa kulttuurista
yhteisöä ja pystyi roolin sekä pienen kulttuurisen indeksin avulla
ilmaisemaan itseään muille.
Francis Ford Coppola ennusti 1990-luvun alussa kevyen
tuotantokaluston merkitystä elokuvataiteelle Fax Bahrin, Eleanor
Coppolan ja George Hickenlooperin dokumenttielokuvassa Hearts of
Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991) näin:
Toivon hartaasti että ne pienet 8 millimetrin videonauhurit
ja muut - ihmiset jotka eivät yleensä tee elokuvia, alkaisivat
tehdä niitä. Jonain päivänä joku ohiolainen lihava pikkutyttö on
uusi Mozart ja tekee upean elokuvan isukin videokameralla ja ns.
ammattilaisuus häviäisi elokuvasta lopullisesti ja siitä tulee
taidemuoto.
Coppola tuskin tarkoitti, että elokuvantekijöiden ammattikunta
katoaisi tai että tuotannot siirtyisivät harrastajille. Uskon hänen
viitanneen elokuvan pioneereihin kuten Dziga Vertov (1984, 14-17,
175), joka kirjoitti pystyvänsä helpoiten ilmaisemaan itseään
filmin ja montaasin avulla käyttämällä kameraa, leikkauspöytää ja
projektoria. Yksinkin työskennellessään yksilö on yhteydessä muihin
käyttämiensä työkalujen - kuten Coppolan mainitseman ”isukin
videokameran” - kautta (Díaz-Kommonen 2002, 64). Tulkitsen Coppolan
viestin siten, ettei ole mitään järkeä menettää ”Elokuvan Mozartia”
vain siksi, että hän kuuluu ”väärään” ryhmään tai ikäluokkaan tai
asuu ”väärällä alueella” tai ettei hän satu pääsemään sisälle
johonkin teolliselta aikakaudelta periytyvään opetus-, koulutus-
tai työorganisaatioon. Suljettu systeemi ei pitemmän päälle kehity,
vaan pitää ainoastaan yllä itseään. Uskon, että kulttuurin vapaan
kehittymisen - kulttuurievoluution - vuoksi varsinkin
koulutusjärjestelmän on syytä olla avoin kaikille
oppimishalukkaille ja lahjakkaille nuorille kaikissa
yhteiskunnallisissa tilanteissa.
Elokuva ja näytelmä ovat yhteisöllisiä ja kulttuurisia välineitä
tarinoiden kertomiseen (Field 1984a, 214-225). Elokuvatuotannossa
kymmenien tai jopa satojen ammattilaisten muodostama ryhmä
hallitsee yhdelle mahdottoman taiteellisen tehtävän (Silver &
Ward 1992, 2). Mikä tahansa tuotantoryhmä hyötyy yhden
erikoistuessa erityistaitoja ja pitkäkestoista oppimista vaativaan
tehtävään. Berger ja Luckmann (2000, 91) olettavat, että työnjaon
seurauksena roolispesifi tieto lisääntyy nopeammin kuin yleisesti
relevantti ja kaikkien saavutettavissa oleva tieto.
Esimerkiksi William Shakespeare oli verkottunut ja yhteisöllinen
teatterintekijä. Shakespearella lienee ollut kehittynyt taito oppia
tekemisen kautta ja soveltaa oppimaansa. Hän muokkasi vanhoista
näytelmistä ja tarinoista toimivia moninäytöksisiä ja
-merkityksisiä teatterikappaleita sekä kehitti näytelmiä
yleisöreaktioiden avulla. Jokainen näyttelijä - mestari tai noviisi
- on luultavasti tuonut Globe-teatteriin ideoita ja
hiljaista tietoa esitysten parantamiseksi. Shakespearen nerouden
voi siten nähdä yhteisöllisenä toimintana - ei niinkään
”jumalaisena synnyinlahjana” - jossa koko ensemblen hiljainen tieto
eksplikoitui kirjoitettuina näytelminä. Lisäksi Shakespearen
kontaktit oppineisiin, aatelistoon ja rahvaaseen tekivät hänestä
sosiaalisen keskuksen (Barabási 2002, 129), mikä auttoi näytelmien
kehittelyssä. Shakespearen näytelmät ovat hyviä juuri siksi, että
ne ovat yhteisöllisiä.
Yhteisöllinen toimintatutkimus auttaa Ernest T. Stringerin
(1996, 10) mukaan kehittämään hienostunutta ongelmien ymmärtämistä.
Yhteisöllinen oman tilanteen tutkiminen ja reflektointi auttaa
hylkäämään sosiaalisia myyttejä, väärinkäsityksiä ja virheellisiä
tietämyksen esittämistapoja sekä auttaa analysoimaan omaa
tilannetta konstruktiivisesti (Stringer 1996, 10). Tämän
tutkimuksen yksi ulottuvuus oli selvittää toimintatutkimuksen
avulla kuurouteen ja viestintään liittyviä myyttejä, joihin
perehdyttiin kuuroutta käsittelevien dokumenttielokuvien avulla.
Tämä ulottuvuus kiinnosti erityisesti tutkimusryhmän osanottajia,
jotka opiskelivat viittomakielisiksi luokanopettajiksi.
Elokuvaopiskelun avulla tutkimusryhmän osanottajat ja
Elokuvantaju-palvelun kehittäjät löysivät yhteisen
mielenkiinnon kohteen. Toimintatutkimuksen osanottajat olivat
kiinnostuneita elokuvien sisällöistä sekä siitä, miten elokuvia
tehdään. Elokuvantajun kehittäjiä kiinnosti esimerkiksi se,
miten eri kieltä käyttävät opiskelijat voisivat opintojen alussa
löytää nopeasti yhteisen ”elokuvan kielen”. Suunnittelun kannalta
tämä on haasteellista Elokuvantajun kaltaisessa
oppimateriaalissa, jossa sekä pyritään elokuva-alalla kumuloituneen
hiljaisen tiedon julkaisemiseen oppimista tukevalla tavalla että
itse tuotanto tapahtuu suurimmaksi osaksi tekijöiden hiljaisen
tiedon avulla.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |