|
1.2.2 Hiljainen tieto tuotesuunnittelussa
Ihminen oppii tekemällä, käden ja aivojen yhteistyöllä (Dyson
1999). Teknologinen edistyminen on hyvin usein kasautuvan
käytännöllisen tietämyksen eikä niinkään tieteen tulosta (Landauer
1995, 297). Elokuvantaju-tuotannossa media-alan tekijöiden
hiljainen tieto (tacit knowledge 'piilevä tieto, tekijän
tieto') ja käsityötaito sekä toimintatutkimuksen tutkimusryhmän
osanottajien hiljainen tieto yhdistyivät tuotekehittelyyn.
Tuotantoryhmän jäsenten ja osanottajien hiljainen tieto oli eri
aloilta. Juntusen ja Mehtosen (1977, 42) mukaan Platon toteaa
Valtiossa, että sandaalin käyttäjällä eli kävelijällä on
siitä parempaa tietoa kuin sen tekijällä eli suutarilla. Käyttäjän
tieto artefaktista (kuten WWW-käyttöliittymä, elokuva tai sandaali)
on aina parempaa ja arvokkaampaa kuin valmistajan eli tuottajan
tieto siitä. Suutari ja tuottaja eivät välttämättä pyri
yleistettäviin teorioihin, vaan ennen kaikkea tietyn toiminnan ja
siihen liittyvän artefaktin ymmärtämiseen ja kehittämiseen sekä
valmistamiseen liittyvän hiljaisen tiedon lisäämiseen (Cagan &
Vogel 2002, 174-212).
Mitä paremmin jonkun asian osaa, sitä suurempi osa taidoista on
automaattista ja tiedostamatonta (Anderson 1980, 273-275)
Asiantuntija ei seuraa sääntöjä, hän tunnistaa tuhansia
erityistapauksia (Dreyfus & Dreyfus 1987, 29). Toiminnassa
syntyvien tuntemusten kautta syntyvää tietoa voidaan kutsua myös
ruumiin tiedoksi tai ihon tiedoksi. Näin esimerkiksi urheilija
oppii ilman mittavälineitä tunnistamaan, milloin suoritus onnistuu
täydellisesti. Hiljainen tieto ilmenee myös kollektiivisena
muistina esimerkiksi elokuvissa, WWW-käyttöliittymissä ja muissa
artefakteissa. Hiljaista tietoa ei voi tyhjentävästi kuvata
klassisen tiedon avulla. Ritva Koskennurmi-Sivonen (2003) jäljittää
hiljaisen tiedon tutkimuksen juuret kahteen lähteeseen: 1) Ludwig
Wittgensteinin filosofiaan, josta on peräisin käsite
unsagbar, ja 2) Michael Polanyin filosofiaan, josta on
peräisin käsite tacit knowing.
Polanyi (1966) pohtii, miksi ihminen osaa tunnistaa yhden
henkilön kasvot tuhansien muiden joukosta, muttei kykene
perustelemaan tunnistamisen kriteerejä. Hän päätteli meidän
tietävän enemmän kuin osaamme kertoa ja argumentoi, että hiljainen
tieto on relevanttia, vaikkei sitä voi eksplikoida. Tällöin
tietäminen (knowing) kattaa aina sekä teoreettisen että
käytännöllisen tiedon (Polanyi 1966, 4-7).
Ikujiro Nonaka ja Hirotaka Takeuchi (1995) arvottavat Polanyista
poiketen hiljaisen tiedon arvokkaammaksi tietämyksen lajiksi kuin
klassisen tiedon. Nonakan ja Takeuchin mukaan tietoa luovan
organisaation työntekijät eivät välttämättä pysty perustelemaan
toimintaansa, vaikka uutta tietoa tuotettaessa otetaan käyttöön
myös piiloresurssit eli hiljainen tieto. Parhaiten tämä onnistuu
dialogin avulla.
Taiteilijat, käsityöläiset ja muut ammattilaiset tunnistavat
hankalasti käsitteellistettävän hiljaisen tiedon ilmiönä (Koivunen
1998). Tarkastelen hiljaista tietoa puukon - työkalun prototyypin -
avulla. Puukon perusosat ovat kova terä ja sitä pehmeämpi kahva
(Wilkinson 1970, 19), jonka luontainen mitta on Pälsin (1955,
10-11) mukaan miehen kämmenen leveys. Kokenut työmies arvioi puukon
olemuksen perusteella sen toimivuutta. Hyvä puukko on kaunis siksi,
että se tuntuu hyvältä ja sen kanssa työskentely luo mielihyvää.
Tämä mielihyvän tunne ei välttämättä ole tiedostettu, vaan ilmenee
usein käänteisesti turhautumisena työskentelyyn. Käytettävyyden
yksi ulottuvuus on taito käyttää ”isältä perittyä puukkoa” ja antaa
käyttäjälle mahdollisuus muokata perinteinen malli uusiksi
variaatioiksi - innovoida vanhaa keksintöä - esimerkiksi terän
hiontaa tai kahvaa muuttamalla (Papanek 1983, 18-20).
Erillinen kahva eli käyttöliittymä on ollut kulttuurievoluution
tärkeä askel ja mahdollistanut työkalujen helpon merkitsemisen
(Johanson & Marable 2001). Kahvan metafora voidaan siirtää aina
uusiin yhteyksiin, mutta myös itse kahva voi viestiä jostain muusta
kuin toiminnasta. Esimerkiksi japanilaisen samurai-miekan
funktionaalisuus väheni tehokkaampien tuliaseiden vuoksi, jolloin
miekkaan liittyvä estetiikka alkoi korostua (Yumoto 1992, 36-37).
Samoin 1700-luvun eurooppalaisten miekkojen koristelutekniikat ja
Omani-tikarin sarvikuonon sarvesta tehty kahva ovat käytettävyyden
kannalta merkityksettömiä (Coe, Connolly, Harding, Harris, LaRocca,
North, Richardson, Spring & Wilkinson 1989, 146). Näiden
teräaseiden estetiikka konnotoi omistajansa arvoasemaa ja
varallisuutta, jälkimmäisessä tapauksessa myös piittaamattomuutta
uhanalaisesta eläinlajista.
Perinteisesti taiteeseen on liittynyt vahva työvälineiden ja
materiaalien tuntemus. Muotoilu ja suunnittelu (design)
lienee eräässä mielessä syntynyt jo silloin, kun varhainen
esi-isämme päätti lohkaista - tai lohkaisi vahingossa - kiviseen
työkaluunsa ylimääräisen viisteen ja huomasi, että uusi muotoilu
oli sekä käteen sopivampi että olemukseltaan esteettisempi. Samalla
hän luultavasti kokeilujen kautta oppi, mitkä kivilaadut ovat
helppoja työstää ja mitkä sopivat mihinkin tehtävään. Näin ehkä
opittiin kokeilujen kautta yhdistämään hyvältä näyttäminen hyvään
käyttötuntumaan. Tällainen tekemällä oppiminen ja tuotteen
kehittäminen on design-tutkimusta.
Kokemuksen kautta hiljainen tieto kasautuu työkaluiksi sekä
toimintatavoiksi, artefakteiksi. Näin esimerkiksi elokuvatuotannot
voidaan hiljaisen tiedon avulla toteuttaa tehokkaasti.
Ammattilaisilla on pitkä oppimishistoria automatisoituneena omaan
hiljaiseen tietoonsa, mutta he eivät aina puhu taidostaan
taloudellisten tai poliittisten syiden vuoksi. Opetustilanteessa
ammattilaisella voi syntyä sisäinen ristiriita, kognitiivinen
dissonanssi: noviisin kehittyessä mestariksi hän samalla kasvaa
opettajansa kilpailijaksi. Ratkaisuja tähän ovat esimerkiksi
koulutus- sekä ammattikuntalaitoksen ja kiltojen järjestelmät,
jotka valvovat kenellä on oikeus harjoittaa tiettyä ammattia ja
miten sen saa opettaa toiselle. Ammattilaiset voivat myös täysin
vaieta tekemisistään, jos heidän elinkeinonsa on riippuvainen
jostakin erikoisesta tiedosta. Silloin on kysymyksessä
protektionismi eikä hiljainen tieto. Suljetun lähdekoodin käyttö
ohjelmistoissa on yksi protektionismin muodoista.
Ammattilaisen ei tarvitse siirtää tietoisesti kaikkea
osaamistaan tilanteesta toiseen, sillä oppimisessa ei aina tarvita
muodollista opetusta: ammattia opiskeleva noviisi oppii vain
tarkkailemalla mestarin työskentelyä (de Waal 2001, 23-24). Tällöin
tarvitaan jatkuvaa lähiopetusta ja mestarin mallin seuraamista,
koska ei selitetä eikä kerrota sitä miksi osataan jokin asia. Tämä
on hiljaisen tiedon ongelma nykyaikaisessa korkeakouluopetuksessa.
Mestari hallitsee ammattinsa, mutta hänen voi olla vaikea opettaa
noviiseille sellaisella tavalla, että nämä oppisivat saman taidon
tehokkaasti ilman jatkuvaa työskentelyn seuraamista ja toimintaan
osallistumista. Hiljaista tietoa on vaikea ohjelmoida (Murray 1999)
ja usein jopa turha kirjoittaa auki, mutta pelkästään sen avulla ei
elokuvaopintoja kannata toteuttaa. Tällöin voidaan käyttää
opetuksen välineinä esimerkiksi ammattilaisten kirjallisia
raportteja elokuvaprojekteista, ammattiroolien jäljittelyä
harjoitustuotannoissa, työsuoritusten mallittamista sekä erilaisia
simulaatioita ja näytteitä työsuorituksista.
Elokuvantajua suunnittelun alkuvaiheessa tämä otettiin
huomioon siten, että oppimateriaali sisältää paljon esimerkkejä
kustakin opiskeltavasta aiheesta. Tietyssä mielessä hyväksyttiin
hiljaisen tiedon olemassaolo eikä pyritty selittämään täydellisesti
sitä, minkä oppimiseen tarvitaan oman tekemisen kautta syntyvä
oivallus. Tämä lähestymistapa tekee Elokuvantajusta
palvelun, sillä kokonaisuuteen kuuluu myös lähiopetusta ja
työpajoja: suoraa opetusta (direct instruction) tarvitaan,
koska vain siten joidenkin tärkeiden osatehtävien oppiminen voidaan
varmistaa (Tomasello 1999, 80). Elokuvantajun
käyttöliittymän tavoite on tukea hyödyllisellä tavalla oman
tekemisen kautta kehittyvää elokuvatietämystä.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |