2.4.3 Ryhmien taustatiedot ja valinta
Kaikki osanottajat olivat olleet töissä tai muualla
opiskelemassa tai molempia ennen nykyisten opintojen aloittamista.
Taustatietoja, elokuvaharrastusta ja tietotekniikan tuntemusta
jäljitin alkukyselyn (liite 1) ja
loppukyselyn (liite 2) avulla. Ryhmät
vastasivat toimintatutkimusta ennen vuonna 1999 kyselyyn, jossa
kartoitettiin osanottajien elokuvaharrastus ja perustiedot
tietotekniikasta (liite 1). Lähetin
alkukyselyn yhteensä 46 elokuvataiteen (n = 36) ja kasvatustieteen
(n = 10) opiskelijalle. Alkukyselyn palautti 26 opiskelijaa, joista
9 tyhjän lomakkeen. Vastanneita oli siten 17 opiskelijaa (kato =
29), joista lopulta valikoitui toimintatutkimukseen 12 osanottajaa.
Kaksi vertailuryhmään alustavasti suostunutta elokuvataiteen
opiskelijaa kieltäytyi lopulta toimintatutkimuksesta asiaa
pohdittuaan ja kolme tutkimusryhmän osanottajaksi suostunutta
keskeytti tutkimuksen muista kuin tutkimukseen liittyvistä syistä.
Tutkimusryhmä (n = 7) vastasi tutkimuksen lopussa
loppukyselyyn.
Ryhmien kielitaidossa ei ollut merkittäviä eroja. Osanottajat
hallitsivat omien ilmoitusten mukaan kolmesta kuuteen kieltä.
Vertailuryhmän osanottajat osasivat vähän enemmän kieliä kuin
tutkimusryhmän osanottajat. Kaikki vertailuryhmän osanottajat ja
yksi tutkimusryhmän osanottaja ilmoittivat suomen äidinkielekseen,
mutta myös viittomakieliset tutkimusryhmän osanottajat käyttivät
verkkoviestinnässä sujuvasti suomea. Tämän selittänee
tutkimusryhmän osanottajien syntymävuosi: tiukin oralismi eli
pelkkään puheeseen perustuva kuurojen opetusmenetelmä oli Suomessa
hellittänyt 1960-luvulle tultaessa, joten osanottajien ikäluokka on
voinut oppia viittomakielen luonnollisella tavalla (Malm 2000).
1970-luvun alusta alkaen viittomista on käytetty kuurojen
opetuksessa kaikissa pohjoismaissa (Rissanen 1985, 12).
1980-luvulta alkaen on kehitetty myös viittomakieleen perustuvia
suomen kielen opetusmenetelmiä (Takala & Lehtomäki 2002).
Lisäksi suomen kielen taitoa on todennäköisesti edistänyt
1980-luvulla yleistynyt tekstipuhelin sekä 1990-luvun lopulla
yleistynyt sähköpostiviestintä, joiden avulla kuurot ovat voineet
lapsesta saakka käyttää luontevasti suomea kirjoitetussa muodossa.
Suomessa ryhmä kuuroja kokeili silloisen Posti- ja telelaitoksen
sponsoroimana sähköpostipalvelua jo 1988-1990 (Böök 1989).
Internet levisi kouluihin 1990-luvun lopulla (OECD 2000), joten
osanottajat eivät kouluaikanaan ole voineet tutustua
verkko-opiskeluun eikä informaationhaku Internetistä ole kuulunut
opiskelumenetelmiin. Kaikkien osanottajien Internet-tietämys on
pääasiassa saatu horisontaalisesti ystäviltä ja opiskelutovereilta.
Alkukyselyn perusteella informaatioteknologian lyhenteet kuten FTP,
ISDN, http, WWW, URL, IRC ja HTML sekä termit Internet, Java, Unix
ja selainohjelma eivät olleet osanottajille kovin tuttuja (liite 1). Esimerkiksi FTP:n (File transfer
protocol) ja Unixin tunsivat vain kyseisen
tiedonsiirtoprotokollan ja käyttöjärjestelmän aktiivikäyttäjät.
Tietämättömyys korreloi myös omien ilmoitusten kanssa: vähiten
tienneet osanottajat luonnehtivat tietojaan erilaisilla
määrittelyillä kuten ”todella huono”, ”ei kiinnosta” ja ”yritän
välttää tietokoneita”.
Vertailuryhmän osanottajat tiesivät hiukan enemmän
informaatiotekniikasta kuin tutkimusryhmän osanottajat. Kolmesta
vähiten tietävästä kaksi oli tutkimusryhmästä ja yksi
vertailuryhmästä. Kolmesta eniten tietävästä kaksi oli
vertailuryhmästä ja yksi tutkimusryhmästä. Selitys voi olla
elokuvataiteen opiskelun välinekeskeisyys. Elokuvaopiskelijat
tutustuvat digitaaliseen tekniikkaan jo harjoitustöissä, jotka
yleensä tehdään digitaalisella videolla.
Alkukyselyn vastausten ja sähköpostipalautteen pohjalta
päätellen vertailuryhmän motiivina oli halu olla mukana
kehittämässä Elokuvantajun kaltaista tuotetta.
Vertailuryhmän avulla testasin myös sitä, onko käsitekartoituksen
avulla mahdollista arvioida tutkimusryhmän osanottajien vaihtelevaa
elokuvatietämystä tutkimuksen tarkoituksia palvelevalla
tavalla.
Helmikuussa 1999 pyysin Jyväskylässä ja Helsingissä syksyllä
1998 aloittaneita opiskelijoita mukaan ”yhteistoiminnalliseen
oppimateriaalituotantoprojektiin”. Lähetin pyynnön sähköpostitse
kaikille (N = 46) sekä postitin kyselylomakkeen (liite 1), johon viittasin sähköpostiviestissäni
(AR_001, 5.2.1999). Kerroin viestissäni tekeväni tutkimusta
viittomakielisten tavasta opiskella elokuvakerrontaa hypermedian
avulla ja ilmoitin sopineeni laitosten yhteyshenkilöiden kanssa
tutkimusluvista. Kirjoitin tutkimuksen kestävän kaksi vuotta,
jolloin osallistujat oppisivat uusia asioita sekä tietoverkkojen
käytöstä että elokuvakerronnasta. Lupasin mahdollisuuden vaikuttaa
aktiivisesti verkko-opiskeluun soveltuvan palvelun ja
käyttöliittymän suunnitteluun. Vastaamalla alkukyselyyn pystyi
samalla ilmoittautumaan toimintatutkimuksen osanottajaksi. Sain
alkukyselyyn 17 vastausta (kato = 29) eikä karhuaminen lisännyt
vastauksia. Ensimmäisissä tilaisuuksissa 14.4.1999 Jyväskylässä ja
10.12.1999 Helsingissä selitin vastanneille opiskelijoille
tutkimukseni tavoitteet ja pyysin kirjalliset suostumukset
osallistumisesta sekä tutkimuksen aikana syntyneen aineiston
käyttämisestä.
Kyselyiden tarkoituksena oli kerätä riittävästi aineistoa
tutkimuksen validiteetin arvioimiseksi sekä lisätä esiymmärrystä
toimintatutkimuksen käsitekarttamenetelmän ja sähköisen viestinnän
taustoittamiseksi. Alkukyselyssä (liite
1) selvitin taustatiedot, asuinpaikkakunnat ja etäisyydet
kunkin asuinpaikan lähimpään elokuvateatteriin sekä sukulaisten
media- ja tietokonealan ammatit. Selvitin myös tietotekniikan
perustaidot sekä elokuvaharrastuksen ja -mieltymykset. Tutkimuksen
lopussa tein alkukyselyä vastaavan tiivistetyn loppukyselyn
(liite 2) vain tutkimusryhmän
osanottajille ja sain kuusi vastausta (kato = 1). Puuttuvan
vastauksen karhuaminen ei poistanut katoa.
Alkukyselyyn vastasivat sekä tutkimus- että vertailuryhmän
osanottajat, loppukyselyn tein vain tutkimusryhmän osanottajille.
Alkukyselyn lomakkeen palautti yhteensä kuusitoista elokuvataiteen
opiskelijaa, mutta vastanneita oli vain seitsemän, joista lopulta
valikoitui viisi vertailuryhmän käsitekarttoja piirtävää
osanottajaa (n = 5). Kymmenen jyväskyläläistä vastasi alkukyselyyn
ja kaikki vastanneet osallistuivat aluksi tutkimukseen, mutta kolme
opiskelijaa keskeytti osallistumisen eri syiden vuoksi: yksi
vaihtoi korkeakoulua, toinen aloitti päivätyön ja kolmas oli
kansainvälisessä vaihto-opiskelussa. Siksi nojauduin aineiston
analyysissa seitsemän tutkimusryhmäläisen ja viiden
vertailuryhmäläisen vastauksiin. Kyselyjen koodaus on liitteessä 3.
Arvioin aluksi tutkimusryhmäläisten elokuvailmaisun osaamisen
tason alkukyselyn vastausten ja ensimmäisen käsitekartan avulla.
Täydensin arviota hiljaisen tietoni avulla, sillä tunsin ryhmän
jäsenten henkilöhistoriat jo entuudestaan ja olin tavannut heitä
eri yhteyksissä ennen tutkimuksen alkua. Kaksi osanottajaa (04, 10)
arvioi myös itse itsensä täysin noviiseiksi ja yksi opiskelijoista
(06) oli videotyöstä saamansa kokemuksen vuoksi lähes pätevän
tasolla. Loput neljä osanottajaa (02, 03, 05 ja 07) sijoittuivat
ääripäiden väliin ollen lähinnä edistyneitä aloittelijoita.
Tutkimusryhmää voi siis luonnehtia keskimäärin ”edistyneiksi
aloittelijoiksi” tutkimuksen alkaessa, sillä suurimmalla osalla oli
eritasoista kokemusta esimerkiksi videotyöstä.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|