|
2.5.4 Sähköisen viestinnän analyysi
Syventääkseni käsitekarttojen osanottajien elokuvatietämyksestä
antamaa kuvaa analysoin verkkokurssin aikana lähetettyjä
sähköposti- ja FLE-viestejä. Nämä viestit muodostavat
eräänlaisen Elokuvantajun kehittämiseen osallistuneen
viittomakielisen opiskelijayhteisön kollektiivisen muistin, jonka
kautta voin tarkastella osanottajien elokuvatietämykseen liittyvän
osaamisen ja yhteisöllisen vuorovaikutuksen kehitystä. Sovelsin
analyysissa focus group-haastattelun ja symboliseen
interaktionismiin liittyvän osanottajien havainnoinnin menetelmiä,
jotka yhdistin viestien sisällön erittelyyn.
Verkkokurssin (TT3) ja sitä edeltävien vaiheiden (TT1-TT2)
aikana osanottajilla oli eri rooleja sekä tutkimuksen että oman
dokumenttielokuvatuotannon kannalta. Varsinkin alustavan
TT1-vaiheen aikana focus group-tyyppinen keskustelu korostui
ja toimin elokuviin liittyvien keskustelujen moderaattorina.
Toisaalta verkkokurssin TT3 ja dokumenttielokuvatuotannon aikana
korostui interaktionismi ja osanottajien tarkkailu: Miten
osanottajat mukautuivat toistensa toimintaan ja ratkaisivat roolien
turvin ongelmia? Mikä on tämän viestin tarkoitus? Mitä prosesseja
tähän liittyy?
Luin kaikki osanottajien ja leikkauksen työpajan vetäjän
lähettämät FLE- ja sähköpostiviestit ja analysoin kertynyttä
viestintää kolmella tavalla. Ensiksi analysoin määrällisen
aktiivisuuden (taulukot 11 ja 12, kuvio
33). Toiseksi erittelin laadullisesti sisältöä (Grönfors 1982,
160-161; Pietilä 1973, 31-62) eli yhteistoiminnan ilmenemisen
muotoja viestinnässä (Garton & al. 1999) luokittelemalla kaikki
sähköposti- ja FLE-viestit kolmeentoista luokkaan: analyysi,
avunpyyntö, ehdotus, kannustus, kehotus, kysymys, palaute,
pohdiskelu, reklamaatio, suostumus, tiedotus, vastaus ja
yhteenveto. Vastaavat luokitteluperusteet on kuvattu liitteessä 7. Luokittelin viestit sen mukaan,
kuinka ne kuvasivat yhteisöllistä opiskelua ja vertasin
FLE-viestintää sähköpostiviestintään ja tein SOM-analyysin
(luku 2.6.3, kuvio 34) nähdäkseni mahdollisia eroja
viestintätapojen välillä. Kolmanneksi jäljitin viesteistä tehtävään
orientoitumista ja tavoitteeseen pyrkimistä sen perusteella, kuinka
ne edistivät osanottajien oman dokumenttielokuvaprojektin
edistymistä. Pyrin erottelemaan sosiaalista vuorovaikutusta
ylläpitävät viestit projektia edistävästä konstruktivistisesta
oppimiskeskustelusta, jossa viestien lähettäjillä on eri rooleja.
Lopuksi vertailin sähköistä viestintää osanottajien
käsitekarttoihin ja tapaan kuvata omaa oppimistaan ja
tuotantoprojektia loppuyhteenvedoissa.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |