|
2.5.5 Dokumenttielokuvat,
opintopäiväkirjat ja loppupalautteet
Tutkimusryhmän opiskelun tavoitteena oli kehittää riittävä
elokuvatietämys enintään viiden minuutin mittaisen
dokumenttielokuvan tuottamiseen teemasta ”kuinka kuvaan koulua
kuuron ekaluokkalaisen silmin?”. Toimintatutkimus sidottiin tähän
dokumenttiprojektiin, joka eteni järjestelmällisesti kolmessa
vaiheessa. Hyväksyttyyn kurssisuoritukseen vaadittiin yhteisellä
sopimuksella osanottajien kanssa seuraavat asiat: 1)
dokumenttielokuvan käsikirjoitus, 2) kuvausten suunnittelu, 3)
kuvaukset ja 4) jälkituotanto eli leikkaaminen itse kuvatusta
materiaalista. Dokumenttielokuva leikattiin työpajassa
21.-22.5.2001, jonka opettajana toimi elokuvaleikkaaja Anne Lakanen
Taideteollisesta korkeakoulusta. Työpaja suunniteltiin
tutkimusryhmän kanssa FLE:n "Leikkauksen työpaja"
-keskustelussa osana tuotannon suunnittelua.
Neljä osanottajaa (02, 03, 04 ja 05) palautti opintopäiväkirjan
tutkimuksen päättyessä. Opintopäiväkirjoja voi kuvata
erinomaisiksi. Niissä näkyy asiaan paneutuminen, huolellisuus ja
halu opiskella järjestelmällisesti. Osanottaja 04 on kehitellyt
dokumenttielokuvan käsikirjoitusta päiväkirjaansa, johon on
tarkasti merkitty projektin eteneminen. Päiväkirjaan on esimerkiksi
kirjattu keväällä 2000 osanottajien pitämä kokous, jossa
tutkimusryhmä oli päättänyt tuotantorooleista. Merkinnöistä
ilmenee, että 04, 07 ja 10 aloittivat käsikirjoittajina, 02 ja 03
kuvaajina, 06 juontajana ja 01 ”apumiehenä” eli kuvausjärjestäjänä.
Näissä rooleissa ei lopulta pysytty, mutta yksityiskohta kertoo
projektin omaehtoisesta järjestäytymisestä tuotantoa varten.
Osanottaja 03:n päiväkirjassa on analysoitu katsomistehtäväksi
tarkoitetut elokuvat, mutta myös muita osanottaja 3:n
vapaaehtoisesti katsomia elokuvia. Tämä viittaa selvästi
motivoituneeseen elokuvaopiskeluun. Osanottaja 05:n päiväkirja on
siisti ja järjestelmällinen vastaten hyvin hänen valitsemaansa
kuvaussihteerin roolia. Osanottaja 05 erottelee selvästi
henkilökohtaiset ja intiimit muistiinpanot tuotantoon liittyvistä
muistiinpanoista. Päiväkirjassa on 05:n yhdessä 03:n kanssa
lappujen avulla laatima leikkauskäsikirjoitus, joka on lähes
ammattilaisen tekemää vastaava. Osanottaja 02 on päiväkirjassaan
kerännyt järjestelmällisesti muistiin uudet sanat ja niiden
selitykset sekä hakenut sanoja vastaavien käsitteiden yhteyksiä
käsitekarttojen avulla.
Viimeinen tapaaminen 20.9.2001 oli samalla tutkimuksen
palauteseminaari, jossa loppupalautteet esiteltiin alustuksina.
Jokaisella kolmella alustajalla oli oma opponentti, jonka jälkeen
käytiin yleiskeskustelu. Alustukset tallennettiin kunkin alustajan
omaan FLE-kansioon muiden luettavaksi. Lopulliseksi kurssin
päätöspäiväksi sovittiin 15.11.2001, johon mennessä kaikkien
sovittujen tehtävien tuli olla valmiina. Tämän jälkeen
osanottajille myönnettiin suoritusmerkinnät Taideteollisen
korkeakoulun elokuvataiteen laitokselta. Dokumenttielokuvien
Jyväskylän ensi-illan osanottajat järjestivät itsenäisesti
palauteseminaarin jälkeen.
Tutkimusryhmän loppuseminaari pidettiin 20.9.2001 Jyväskylässä,
jossa osanottajat esittelivät loppupalautteet alustuksina ja
opponointeina. Alustuksista keskusteltiin ja ne laitettiin
loppuseminaarin jälkeen myös FLE:n työpöytien kansioihin.
Luin päiväkirjat sekä katsoin samasta kuvamateriaalista leikatut
kolme dokumenttielokuvaa. Vertasin elokuvia asetettuihin
tavoitteisiin ja FLE - elokuvailmaisun perusteet -kurssilla
muotoiltuun ongelmaan ”miten kuvaan koulua kuuron ekaluokkalaisen
silmin?”. Dokumenttielokuvat ovat sekä aineistoa että konkreettinen
tulos toimintatutkimuksen opiskelujakson onnistumisesta.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |