|
2.5.6 Itseorganisoituva kartta
Erilaiset visualisoinnit ovat tärkeitä uusien tuotteiden
kehittelyssä ja visualisointia tulisi tehdä usein ja koko ajan
alusta saakka (Cagan & Vogel 2002, 206-210). Käsitekarttojen
lisäksi käytin itseorganisoituvia karttoja sekä tutkimusaineiston
jäsentämiseen että Elokuvantajun oppimateriaalikartan
kehittämiseen. Vaikka käsitekartta (kuvio
6) ja itseorganisoituva kartta (SOM, kuvio 7) ovat kaksi täysin eri asiaa, voidaan
molempien avulla visualisoida informaatiota ja saada käsitys sekä
opiskelijan osaamisen tasosta että mahdollisesta tarpeesta jakaa
ryhmä osaryhmiksi.
Käsitekartta kuvaa opiskelijan käsitteitä ilmaisevaa sanastoa ja
tietoutta opiskeltavasta aiheesta. Käsitekarttojen avulla voidaan
seurata oppimista ja tietämyksen laajenemista. SOM puolestaan
soveltuu laajan tausta-aineiston analyysiin ja sen avulla voidaan
tehdä visuaalisia yhteenvetoja opintojen seuraamista ja
suunnittelemista varten. Lisäksi persoonallisista käsitekartoista
voidaan tehdä SOM ja näin vertailla käsitekarttoja esimerkiksi
käsitteiden välisten linkitysten ja käsiteryhmien perusteella.
Itseorganisoituva kartta (self-organizing map,
SOM, kuvio 7) on Teuvo Kohosen
(1982) kehittämä menetelmä, jolla tulkitaan monimutkaisia ja
laajoja havaintosarjoja ja tilastoja (esittelen myöhemmin
suppeahkon, mutta monimutkaisen laadullisen aineistoni). Yleisemmin
SOM:in kaltaiset keinotekoiset hermoverkot muodostavat esimerkkien
avulla abstrakteja skeemoja (Anderson 1980, 154-155) ilman
heuristista suunnittelua tai ohjausta. Tällainen skeema kuvaa
biologisen tai keinotekoisen hermoverkon toimintaa ideaalisella
tasolla (Kohonen 2001, 374-375). Tutkimuksen SOM-kartat on
visualisoitu U-matriiseja (unified distance matrix)
käyttäen. U-matriisi esittää mallivektorien väliset
etäisyydet siten, että havaintoyksiköistä - kuten käsitteistä -
syntyy ryhmittymiä eli klustereita (Ultsch 1993). U-matriisiin on
laskettu kartan mallivektorien ja niiden hilanaapureiden väliset
etäisyydet ja se esitetään yleensä komponenttitason tapaan
harmaasävykuvana. Tällöin tummat sävyt kuvaavat yksiköiden pitkiä
ja vaaleat lyhyitä välejä eli mallivektorien ryhmät ovat tumman
sävyn erottamia vaaleita saarekkeita. Harmaasävyt voi hahmottaa
myös siten, että vaaleat alueet ovat ”laaksoja”, joita tummien
alueiden ”vuoristot” erottavat. Musta piste kuvaa tyhjää solua,
jossa ei esimerkiksi esiinny yhtäkään käsitettä (kuviot 7, 8 ja 9; liite 8).
Datan komponenttien varianssi vaikuttaa huomattavasti kartan
järjestymiseen, sillä kartta järjestyy voimakkaasti muita selvästi
korkeamman komponentin varianssin mukaan. Siksi komponentit on
skaalattava. Skaalaaminen harkitaan tapauksittain sen mukaan,
millaista data on ja mitä kartalla halutaan kuvata. Sopiva
menettely löytyy kokeilemalla (Kohonen 2001). Skaalasin aineiston
datan yksikkökuutioon. Tällöin yksikkökuutio muodostaa datalle
suljetun asteikon. Yksikkökuutioon normalisoidussa datassa
poikkeuksellinen arvo jää rajoitetulle välille ja pakottaa muut
arvot pienelle välille asteikon toiseen päähän. Käytin
itseorganisoituvien karttojen opetukseen ja visualisointiin
Teknillisen korkeakoulun neuraalilaskennan tutkimusyksikössä
kehitettyä C-kielellä kirjoitettua SOM_PAK-ohjelmakirjastoa
(Kohonen, Hynninen, Kangas & Laaksonen 1995).
SOM-menetelmällä tulostetut kartat soveltuvat käsitteellisen
aineiston visualisointiin. Timo Honkela, Teemu Leinonen, Kirsti
Lonka ja Antti Raike (2000) hahmottelivat SOM:n käyttöä
elokuvaopintojen tukena. Tein suomalaisten elokuva-ammattilaisten
(ohjaaja-käsikirjoittaja, leikkaaja ja tuottaja) avulla lähes
kahdestasadasta elokuvakäsitteitä kuvaavasta termistä SOM:n, jossa
toisilleen läheiset elokuvatermit ryhmittyivät lähelle toisiaan
elokuvatuotannon työvaiheiden mukaan (kuvio
7).

KUVIO 7.
Itseorganisoituva kartta eli SOM yli 170
elokuvatermistä. Käsitteitä nimeävät
termit ryhmittyvät lähelle toisiaan
työvaiheittain. Vaaleat alueet visualisoivat
läheisyyttä, tummat etäisyyttä. Kartta toimi
Elokuvantajun visuaalisena prototyyppinä (dimensio
8x9).
Jaoin elokuvatuotannon työvaiheet kolmen päätuotantovaiheen -
esituotanto, kuvaukset, jälkituotanto - pohjalta kahteentoista
tarkempaan vaiheeseen. Kartan valkoisella alueella (”laaksossa”)
termit ovat suhteellisen samankaltaisia eli ne liittyvät samaan
työvaiheeseen. Tummilla alueilla (”vuoristossa”) ominaisuudet
muuttuvat suhteellisesti nopeammin eli termit ovat erilaisia, joten
ne eivät liity selvästi samaan työvaiheeseen. Inkluusion, joustavan
opiskelun ja saavuttavuuden vuoksi Elokuvantajusta oli
tarkoitus tehdä alusta saakka monikielinen, joten tein suomalaista
termistöä vastaavan englanninkielisten termien SOM:n vertailua ja
käyttöliittymäsuunnittelua varten (liite
8). Nämä vajaa kaksisataa elokuvatermiä ovat myös
Elokuvantajun karttamaisen käyttöliittymän linkkisanoja
oppimateriaaliin.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |