|
2.5.7 Itseorganisoituva kartta aineiston
analyysissa
Käytin aineistoni analyysissa itseorganisoituvia karttoja (SOM)
visualisoimaan monimutkaista ja laadullista kyselylomakkeiden,
käsitekarttojen sekä sähköpostiviestien dataa. Yhteisöllisessä
opiskelussa opiskelijoiden väliset heikotkin linkit helpottavat
työskentelyn aloittamista. Opiskelijoita voi yhdistää esimerkiksi
kotitausta tai sukulaisten elokuva-ammatti. Tällaisella ei ole
mainittavaa merkitystä myöhemmissä opinnoissa, mutta opintojen
alussa näinkin pieni yhdistävä tekijä voi edistää vuorovaikutusta.
Didaktisesti opiskelua voi ja usein kannattaa eriyttää
opiskelijoiden taitojen perusteella. Tutorin on joustavissa
opinnoissa kerättävä merkityksellinen informaatio laajasta ja
vaikeasti hahmotettavasta aineistosta. Käsitekarttojen tulkinta on
työlästä ja sähköisten viestien lukeminen vie aikaa. Tällöin
voidaan jonkin soveltuvan ohjelmiston avulla seuloa aineistosta
erilaisia rakenteita tai malleja. Esimerkiksi SOM on yhtenäinen
visuaalinen esitys opiskelijoiden osaamisesta ja taustoista, joten
SOM voi vähentää tutorin kognitiivista kuormaa. SOM:n avulla
voidaan esimerkiksi arvioida sosiaalisen elämän piirteitä tai
ryhmän jäsenten taustojen samanlaisuutta.
Alkukyselyä (liite 1) vastaavaa
aineistoa voi kerätä esimerkiksi WWW-kyselyillä. Kutakin
osanottajaa kuvaa yhteensä 161 elintapaan, asuinpaikkaan,
perheeseen, opiskeluun, tietouteen, vapaa-ajan viettoon ja
mieltymyksiin liittyvää ominaisuutta. Näitä ovat esimerkiksi
sukulaisten ja tuttavien ammatit, asuinpaikan elokuvateatterit,
kielitaito, aiemmat opinnot ja elokuvamieltymys sekä tietotekniikan
termien hallinta. En antanut muuttujille painoja, mutta ryhmittelin
samanlaisiin luokkiin. En myöskään ottanut kuulovamman astetta
huomioon, sillä kuulovamman tapainen muuttuja vinouttaa tuloksia.
Ryhmittelin 161 muuttujaa kahteentoista ryhmään ja koodasin datan
taulukoihin. Muuttujien normalisoinnin jälkeen tein kaksitoista
SOM:a, joiden avulla kuvasin opiskelijoiden mahdollista jakamista
erilaisiin ryhmiin (kuviot 8, 9, 10, 11 ja 12).
Osanottajasta saadaan kyselyn avulla profiili eli malli. Solussa
näkyvä osanottajatunniste (02-35) vastaa tätä profiilia. Kartan
valkoisella alueella osanottajat ovat suhteellisen samankaltaisia.
Tummilla alueilla ominaisuudet muuttuvat suhteellisesti nopeammin
eli osanottajat ovat erilaisia.
Tutkimusryhmän ja vertailuryhmän osanottajien elokuvanopiskelun
motivaation erilaisuus näkyy aikaisempia opintoja (ennen vuoden
1998 syksyä) esittävässä SOM:ssa, jossa ilmenee molempien ryhmien
osanottajien elokuvataiteen ja kasvatustieteen opintoihin
orientoituneisuus jo ennen syksyllä 1998 aloitettuja opintoja
(kuvio 8). Viisi kasvatustieteen
opiskelijaa (04, 05, 07, 08 ja 09) erottuu hiukan muita
homogeenisempana ryhmänä kuvion oikeassa alanurkassa.
Elokuvataiteen opiskelijoilla oli enemmän aikaisempia media-alan
opintoja kuin kasvatustieteen opiskelijoilla. Sukulaisten ja
ystävien ammatteihin perustuvan SOM:ssa en ottanut huomioon
motivaatiota enkä aikaisempia opintoja. Tällöin tutkimus- ja
vertailuryhmän opiskelijoita ryhmittyi sekaisin (kuvio 9). Näiden kahden SOM:n avulla voi
varovasti tulkita, että motivaatio alalle korreloi enemmän kuin
sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet opiskelualalle hakeutumisen kanssa
(kuvio 8 ja kuvio 9).

KUVIO 8. SOM:
Osanottajien aikaisemmat opinnot. Oikeassa alanurkassa
samanlaisten kasvatustieteen opiskelijoiden ryhmä. Yläreunassa
kolme elokuvataiteen opiskelijoiden ryhmää (tummat alueet
indikoivat suurta eroa, piste on tyhjän solun merkki).

KUVIO 9. SOM:
Osanottajien sukulaisten ja ystävien media- tai
tietokonealan ammatit. Opiskelijoilla 07, 10, 19 ja 30 on
samanlaisia ammattituttavuuksia kuten myös
opiskelijoilla 02, 04, 05 ja 06 (vaalea väri indikoi pientä
eroa).
Ylioppilastutkinnon englannin kielen arvosanan ja opiskelijoiden
osaamien kielten lukumäärän yhdistäminen tuotti SOM:n, jossa
kielitaidoltaan samankaltaiset osanottajat järjestyvät lähelle
toisiaan. Englannin kielen ylioppilastutkinnon arvosanan, osattujen
kielten ja kieliopintojen suhteen kolme tutkimusryhmän osanottajaa
(04, 05 ja 06) ryhmittyi omaksi ryhmäkseen. Tutkimusryhmä oli
homogeenisempi kuin vertailuryhmä, jonka kaksi osanottajaa (16 ja
29) erottuvat kielitaidoiltaan kaikista muista (kuvio 10).

KUVIO 10. SOM:
Osanottajien kielitaito. Tutkimusryhmä
enimmäkseen oikealla, vertailuryhmä vasemmalla,
mutta osanottajat 07 ja 28 sekä 10 ja 24 ovat
toistensa kaltaisia. Kielitaitoisimmat
osanottajat 16 ja 29 vasemmassa
ylänurkassa erottuvat muista (kartan dimensio
3x4).
Ryhmiä voi jakaa myös elokuvamaun ja -harrastusten pohjalta.
Elokuvamaun suhteen ryhmät erottuivat vähän toisistaan. Suomessa
tekstitys lisää elokuvien saavutettavuutta: kotimaisia elokuvia
lukuun ottamatta kuurot voivat valita elokuvat vapaasti.
Makukyselyssä mainittiin yhteensä 137 eri elokuvaa, jotka jaoin 19
lajityyppiin: draama, komedia, tragedia, jännitys, toiminta,
trilleri, sota, seikkailu, nuoriso, farssi, western, animaatio,
dokumentti, rakkaus, musiikki, kauhu, satiiri, luontoelokuva ja
rikoselokuva. Harrastuksesta kysyin, missä ja miten elokuvia
katsotaan: teatterissa, televisiosta, vuokravideoilta vai itse
nauhoitetuilta videoilta. Mieltymysten pohjalta tein SOM:it, joissa
ryhmät sekoittuivat edellisiä kuvioita selvemmin (kuviot 11 ja 12).

KUVIO 11. SOM:
Osanottajien elokuvaharrastus.
Osanottaja 35 poikkeaa selvästi muista.
Osanottajat 02, 03, 05 ja 07 ovat samanlaisia.

KUVIO 12. SOM:
Osanottajien elokuvamaku.
Osanottajat 06, 04 ja 28 poikkeavat muista.
Soluissa olevilla pareilla (kuten 07 ja 16) on
samanlainen maku.
Viiden parhaan ja viiden viimeksi nähdyn elokuvan luettelointi
paremmuusjärjestykseen ei ole kovin validia, kuten osanottaja 30
sattuvasti totesi: ”Täysin mahdotonta käytännössä, mutta väännetään
väkisin”. Hänen laatimansa luettelo antoi silti käsityksen
vastaajan mieltymyksistä: ”1. Lawn Dogs, 2. Reservoir
Dogs, 3. Lust och fägring stor - Jo joutui armas aika 4.
Cry Freedom - huuto vapaudelle 5. Kuolleiden
runoilijoiden seura.” Osanottaja 30 kommentoi lisäksi, että
”[k]ukaan joka opiskelee […] EI PYSTY listaamaan sadoista upeista
elokuvista viittä parasta.” Tämä on osaltaan myös luotettavuuden
ongelma.
Alkukyselyn vastauksiin (liite 1)
perustuva SOM-analyysi paljasti odotusten mukaisesti myös sen, että
tutkimusryhmän ja vertailuryhmän osanottajat erosivat eniten
kuulovamman ja opintosuuntautuneisuuden suhteen, jonkin verran
kielitaidon ja vähiten kaikkien muiden muuttujien suhteen. Muiden
muuttujien paitsi kuulovamman suhteen ryhmät olisivat
vertailukelpoisia myös normatiivisesti. Esimerkiksi
elokuvaharrastus, elokuvamaku, tietokoneharrastus ja
Internet-käyttäytyminen olivat molempien ryhmien osanottajilla
likimain samanlaista. Siten ryhmät lähes sulautuisivat toisiinsa,
mikäli elokuva- ja kasvatustieteen opiskelua sekä kuulovammaa tai
viittomakielisyyttä ei otettaisi huomioon.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |