|
3.
ELOKUVANTAJUA
RAKENTAMASSA
Tässä luvussa kuvaan osallistuvan toimintatutkimuksen
etenemisen, jossa havainnoin tutkimusryhmän osanottajien
elokuvatietämyksen kehittymistä. Samaan aikaan tuotettiin
Elokuvantaju, jonka suunnittelu-, muotoilu- ja
visualisointitehtävät jaettiin seuraaviksi tehtäväluokiksi: 1)
informaatioarkkitehtuurin suunnitteluun, 2) tekniseen
suunnitteluun, 3) käytettävyyden suunnitteluun ja 4) visuaaliseen
suunnitteluun. Elokuvantajussa pyrittiin
työkalumaiseen tehokkuuteen ja suunnittelussa päätettiin keskittyä
käytettävyyteen ja informaatioarkkitehtuuriin, sillä monet näihin
liittyvät ratkaisut edistävät samalla sekä käytettävyyttä että
saavutettavuutta.
Pohdimme työryhmässä, ovatko käytettävyys ja saavutettavuus
elokuvailmaisun verkko-opiskeluun tarkoitetun käyttöliittymän
esteettisiä elementtejä? Päättelimme, että käytettävyys voi olla
mielihyvää tuottava esteettinen kokemus, jos tuotteen käyttö -
opiskelu - on vaivatonta ja palkitsevaa. Siten informaation helppo
saavutettavuus ja käytettävyys opiskelun kannalta käsitettiin
osaksi esteettisyyttä (Papanek 1971, 6). Esimerkiksi ergonomisella
tasolla silmää rasittamaton lukukontrasti mahdollistaa tehokkaan
ruudulta lukemisen ja vaikuttaa miellyttävyyden tunteen kautta
oppimiseen. Hypermedian käyttöliittymissä hyödynnetään tekijöiden
hiljaista tietoa ja visuaalista ammattitaitoa, mutta kognitiivisen
käytettävyyden (cognetics 'kognitia') tasolla vasta
opiskelija luo esteettisille elementeille - kuten ikoneille -
merkityksiä.
Toimintatutkimus aloitettiin vapaamuotoisesti Jyväskylän
opiskelijoiden kanssa lukuvuonna 1999-2000 Elokuvantajun
kehitysversioiden ja FLE:n avulla. Seuraavassa vaiheessa
orientoiduttiin elokuvaopiskeluun ja viimeisessä vaiheessa
osanottajat suorittivat kaksi opintoviikkoa tutoroimallani
verkkokurssilla. Hallinnollisesti yksi laskennallinen opintoviikko
(1,5 ECTS) vastaa noin 40 tunnin opiskelua, josta 24 tuntia on
tavallisesti kontaktiopetusta. Osanottajien työmäärä vuonna 2001
oli siten noin 80 tuntia, mutta kokonaisuudessaan vuosina 1999-2001
selvästi enemmän.
Interventio kehittyi vaiheittain verkkokurssin ja
sähköpostiviestinnän lisäksi seitsemän käsitekarttatapaamisen,
dokumenttielokuvan leikkauksen työpajan ja kurssin lopputöiden
ensi-illan aikana. Ensimmäisissä tapaamisissa keskustelimme
tutkimusryhmän kanssa toimintatutkimuksesta sekä yhteisöllisestä
oppimisesta ja opiskeluaineiston kehittämisestä. Lopuksi sovimme
toimintatutkimuksen ja tuotannon aikataulusta (Kuviot 5 ja 18),
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolla
suoritettavista opintoviikoista, viestintätavoista ja hyväksytyn
suorituksen kriteereistä, kuten dokumenttielokuvan tuottamisesta.
Tutkimusryhmän viidennessä tapaamisessa keskusteltiin projektin
tilanteesta ja tavoitteista. Samassa tilaisuudessa osanottajat
tekivät dokumenttielokuvan tuotantopäätöksen.
Elokuvantaju 1.0 julkaistiin helmikuussa 2001 ja
toimintatutkimus päättyi syksyllä 2001, jonka jälkeen
Elokuvantajua on ylläpidetty sekä kehitetty satunnaisen
palautteen ja tarjotun aineiston pohjalta. Elokuun 2004 loppuun
mennessä Elokuvantajun julkisen palautteen kautta
vastaanotettiin yli 180 viestiä muilta kuin osanottajilta. Viestit
ovat pääasiassa kysymyksiä opiskelusta, tuotantoehdotuksia,
yhteyspyyntöjä tai sisältöehdotuksia. Elokuvantajun
tuotannossa sekä siihen liittyvän elokuvailmaisun verkkokurssin ja
työpajojen toteuttamisessa kumuloitunut tieto on siirrettävissä
muiden WWW-palveluiden tuotantoon ja joustavien opintojen
järjestämiseen. Julkistamisen jälkeen aineistoa on päivitetty
jatkuvasti, kuten espanjalaisella sivustolla ja kolumbialaisilla
viittomilla vuoden 2002 lopussa ja japanilaisella sivustolla vuoden
2003 lopussa. Elokuvantaju on helposti laajennettavissa ja
käytettävissä esimerkiksi Taideteollisen korkeakoulun lähiopetuksen
tukena sekä virtuaaliyliopiston joustavissa opinnoissa (Koskinen
ym. 2003).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |