|
3.1 Osallistuva toimintatutkimus ja
yhteisöllinen opiskelun kehittäminen
Ohjasin verkko-opiskelun aikana osanottajat jäljittelemään
elokuva-ammattilaisten toimintaa, ottamaan tuotantoroolit ja
jakamaan tehtäviä osiin (Hakkarainen ym. 1999, 146-161). Tehtäviä
hajauttamalla ja roolien avulla pyrin kääntämään opiskelijoiden
erilaisuuden ja ilmenneet ongelmat oppimisprosessin hyödyksi.
Kielellisen viestinnän ja tuotantotavoitteista syntyvän ”kantavan
yksimielisyyden” avulla opiskelijat kehittävät samalla yhteistä
käsitteistöä sekä oppivat keinoja tarkennettujen käsitteiden
ilmaisemiseen. Yhteisöllinen ja tietoja jakava oppiminen toteutuu
parhaiten ryhmässä, joka tuntee toimivansa samojen tavoitteiden
puolesta, mutta onnistuu Axelrodin (1984, 73-87) mukaan myös
kilpailutilanteissa.
Osanottajien elokuvailmaisun opiskelu alkoi ilman
tuotantopaineita niistä tiedoista ja taidoista, joita heillä
elokuvasta jo oli (Novak & Gowin 1997). Tähän subjektiiviseen
osaamiseen viittaan termillä ”elokuvan taju” (pienellä
alkukirjaimella ja erikseen kirjoitettuna). Tutkija-tutorina
tehtäväni oli ohjata, kannustaa ja innostaa uusiin asioihin sekä
järjestää mahdollisuuksia oppimiselle (Hakkarainen ym. 1999, 218).
Pidin yllä ja dokumentoin keskustelua, sen tavoitteita, esitettyjä
näkemyksiä ja toimintaa sekä keräsin aineistoa
Elokuvantajussa julkaisua varten. Ensimmäisen vaiheen
jälkeen osanottajat saivat itse päättää sitoutumisesta seuraaviin
vaiheisiin.
Toimintatutkimuksessa tehtiin interventio, muutokseen tähtäävä
väliintulo. Intervention kautta sain suoraa palautetta
Elokuvantaju-tuotantoa varten. Tunnistin ja hahmotin alussa
muutostarpeen, käynnistin osallistuvan käyttäjäkeskeisen
toimintatutkimuksen ja tuotannon muutoksen aikaansaamiseksi sekä
olin tutkija-tutorina toiminnan moottori, aineiston dokumentoija ja
lopulta aineiston sekä tulosten reflektoija. Heikkisen ja Jyrkämän
(1999, 44) mukaan ”[t]oimintatutkimuksessa todellisuutta
muutetaan, jotta sitä voitaisiin tutkia. Toisaalta
todellisuutta tutkitaan, jotta sitä voitaisiin muuttaa
(alkuperäinen kursivointi)”.
Käytettävyystutkija Jakob Nielsen (1993, 181-182) muistuttaa
siitä, että mihin tahansa tutkimukseen osallistuminen aiheuttaa
paineita ihmisille. Osanottajat pyrkivät ”hyviin suorituksiin” sekä
vastaamaan ja toimimaan ”oikein”, vaikka tällaiseen ei missään
vaiheessa pyritä tai kehoteta. Koulutustason noustessa ilmiö
lisääntyy, sillä koulutetut ihmiset ja asiantuntijat eivät haluaisi
näyttää tietämättömyyttään (Nielsen 1993, 181-182). Pyrin
vähentämään paineita siten, että reflektoin omia opiskelu- ja
työkokemuksiani sekä asetuin osanottajien asemaan pyrkien
ymmärtämään oppimista ja tapahtumien merkityksiä heidän
näkökulmastaan (Biser 1985).
Pyrin myös samastumaan osanottajien opiskeluun ja ajatustapoihin
neurologi Oliver Sacksin (2000, 10-11) ajatuksia noudattaen.
Sacksin sanoin taide ja tiede yhdistyvät Alexander Lurijan (1996)
”romanttisessa tieteessä”. Ihmistä tutkittaessa on hyödyllistä
pyrkiä samastumaan potilaan tilanteeseen, joka puolestaan on
yleinen tekniikka esimerkiksi näyttelijöillä heidän pyrkiessään
roolihahmon tulkintaan. Samastuminen auttaa ymmärtämään paremmin
tutkimustuloksia, jotka on saatu käyttäytymistä havainnoimalla
(Sacks 2000, 10-11). Samastumista auttoi se, että olen vuonna 1984
menettänyt yllättäen ja äkillisesti kuuloni viimeistellessäni
kasvatustieteen syventävien opintojen lopputyötäni. Tässä työssäni
tarkastelin opetussuunnitelman laadinnan periaatteita opiskelijan
yksilöllisen ja kulttuurisen merkityksenannon näkökulmasta (Raike
1988). Kuuroutumisen jälkeen sain oikeuden opiskella
viittomakieltä, jonka avulla pystyin tekemään töitä ja jatkamaan
opiskelua niin kuurojen kuin kuulevien yhteisöissä. Myöhempi
taiteen maisterin lopputyöni Kuurojen lasten
Ateneum (Raike 1997) oli samalla pilotti tässä
tutkimuksessa toteutetulle
Elokuvantaju-palvelulle (Raike, Laitinen &
Viikari 2001). Samoin kahta opinnäytettä tukeva työkokemukseni
kuulevien ja kuurojen opetuksessa sekä teatterin ja elävän kuvan
tuotannoissa on auttanut ymmärtämään monipuolisesti yhteistyön
merkitystä hankkeiden onnistumiselle. Olen lisäksi kokeillut eri
tavoilla viittomakielisen teatterin, elokuvailmaisun ja uusmedian
tarjoamia mahdollisuuksia viittomakielisessä viestinnässä.
Elokuvataide on ”monitieteellistä” ja välinekeskeistä, lähes
jokaisessa tuotantovaiheessa alkuideointia lukuun ottamatta
tarvitaan teknisiä välineitä ja niihin liittyvää tietämystä.
Elokuvataiteen verkko-opiskelussa lähijaksot ja muun opetuksen
integrointi tukevat oppimista. Tutkimusryhmän osanottajat olivat
esimerkiksi tenttineet kasvatustieteen muissa opinnoissa Päivi
Tynjälän (1999) kirjan Oppiminen tiedon rakentamisena, mikä
auttoi ymmärtämään verkkokurssin yhteisöllisiä ja ongelmakeskeisiä
työskentelytapoja. Kaksi tutkimusryhmän osanottajaa luki
Hakkaraisen, Longan ja Lipposen (1999) kirjan Tutkiva
oppiminen valmistellessaan seminaaarityötä verkko-opiskelusta,
mikä auttoi FLE-työskentelyn hahmottamista. Lisäksi kaikki
osanottajat osallistuivat Jyväskylässä opettajaopintoihinsa
kuuluvalle multimedian tuotantokurssille, joka auttoi myöhemmin
toimintaa verkkokurssin lähiopetuksena toteutetussa leikkauksen
työpajassa. Opettajankoulutuslaitoksen järjestämällä
multimediakurssilla osanottajat tuottivat viittomakielisen
koulutusohjelmansa WWW-esittelyn (Viittomakielinen
luokanopettajakoulutus 2000).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |