|
Elokuvan katsojasta elokuvantekijäksi
Yhteisöllisessä viestinnässä tarvitaan visuaalisia esityksiä,
joita myös muut ymmärtävät. Tästä on kyse kaikissa ammattimaiseen
elokuvatuotantoon liittyvissä työkaluissa kuten
lavastepiirustuksissa, ajo-ohjeissa, tuotantolakanoissa ja
kuvasuunnitelmissa. Käsitekartta ja vuokaavio ovat
viestintävälineitä, joiden tarkoitus on kertoa toisille se, miten
piirtäjä kyseisen aiheen hallitsee ja jäsentää. Käsitekartta eroaa
suhteellisen selvästi miellekartasta, jonka tarkoituksena on tukea
yksilön omia kognitiivisia toimintoja.
Toimintatutkimuksen aikana kehitettiin Elokuvantajun
oppimateriaalikarttaa osanottajien käsitekarttojen antamien
virikkeiden pohjalta. Tässä tuotteen ja sen käyttäjien
palautesilmukassa pyrittiin löytämään karttamaisen selvä esitystapa
elokuva-alan terminologialle, jota tarvitaan aivan opintojen
alussa. Samalla tutkimusryhmän osanottajat oppivat tekemään
käsitekarttoja muille. Tällainen kehittynyt asiantuntijuus
vaikuttaa toisaalta siihen, että osanottaja pyrkii mahdollisesti
tulkitsemaan tutkijan odotuksia, jolloin viestinnällisyys
entisestään korostuu. Käsitekarttoja vertailemalla havaitsee,
kuinka persoonalliset esitystavat yhtenäistyvät. En tulkitse tätä
siten, että osanottajien luovuus olisi jollain epämääräisellä
tavalla kärsinyt, vaan siten että osanottajat painottivat
käsitekarttojen ymmärtämistä - viestintää - toimintatutkimuksen
lopussa enemmän kuin sen alussa. He olivat kehittymässä elokuvan
katsojista elokuvantekijöiksi.
Elokuvantajun oppimateriaali on jaettu yhdeksään
osakokonaisuutteen: elokuvakulttuuriin, esituotantoon,
jälkituotantoon, kuvaan ja kuvaukseen, käsikirjoitukseen,
lavastukseen, levitykseen, tuotantoon ja ääneen. Jäsensin aluksi
oppiaineksen Taideteollisen korkeakoulun lukuvuoden 1998-99
opinto-oppaan avulla (Aronen & Makkonen 1998). Tätä
hallinnollista jäsennystä tarkensin aiemmin esittelemieni
SOM-kokeilujen (kuvio 7) ja osanottajien käsitekarttojen avulla
sekä myös Taideteollisen korkeakoulun organisatorisen muutoksen
vuoksi: elokuva- ja lavastustaiteen osastot (ETO ja LTO) olivat
erillisiä vuoteen 2002 saakka, jolloin ne yhdistettiin elokuva- ja
lavastustaiteen osastoksi (ELO). Oppimateriaalin jäsentämisessä
otin siis alussa huomioon opetussuunnitelmien tavan, jota vertasin
ammattilaisten tapaan sekä opiskelijoiden tapaan jäsentää
elokuvailmaisuun liittyvä tietämys. Tässä kannattaa muistaa se,
että myös opetussuunnitelma on elokuva-ammattilaisten laatima
esitys elokuva-alan järjestelmällistä opiskelua varten:
elokuvaopiskelu perustuu erikoistumiseen esimerkiksi elokuvaajaksi,
tuottajaksi tai äänisuunnittelijaksi.
Kuviossa 30 on osanottaja 07:n ensimmäinen käsitekartta (K1:
07_01) ja kuviossa 31 hänen verkkokurssin alussa piirtämänsä kolmas
käsitekartta (K3: 07_03). Kartan 07_01 käsiteketju ”elokuva -
elokuvateatteri - iso valkokangas - visuaalinen tila” kertoo siitä,
että 07:llä on esiymmärrys elokuvataiteen konventioista.
Kokonaisuutena tarkastellen (Langacker 1991, 3) kartta 07_03 (K3)
kuvaa käsitteellistymisen lisäksi rakenteen järjestymistä ja
poikkilinkit kertovat myös oppimisesta verrattuna ensimmäiseen
karttaan: esimerkiksi käsikirjoituksen ja materiaalin keruun
välillä on poikkilinkki (kuvio 31).

KUVIO 30. Osanottaja
07:n piirtämä ensimmäinen käsitekartta 07_01, jota voi kutsua
elokuvakatsojan kartaksi.

KUVIO 31.
Osanottaja 07:n piirtämä kolmas
elokuva-käsitekartta 07_03, jota voi kutsua
elokuvantekijän kartaksi (huomaa poikkilinkit).
Osanottaja 07 ei voinut osallistua kahden viimeisen kartan
piirtämiseen (K4 ja K5), mutta silti kuvion 30 aiempaa karttaa voi
kuvata noviisin eli elokuvakatsojan kartaksi ja kuvion 31 myöhempää
käsitekarttaa aloittelevan elokuvatekijän kartaksi. Muutoksen yksi
selitys on tutkimuskurssin tuotantokeskeinen tapa opiskella
dokumenttielokuvan tekoa. Toinen selitys on orientoiva jakso,
jolloin keskusteltiin käsikirjoituksen ja yhteistoiminnan
merkityksestä dokumenttiprojektissa sekä katsottiin ja analysoitiin
elokuvia. Kartassa 07_03 on myös tuotannon kannalta tärkeitä
käsitteitä kuten ”materiaalin keruu”, ”aineistoon tutustuminen” ja
”rajaus” (taulukko 10).
TAULUKKO
10. Käsitekartta
07_01:n käsitteet ja linkit (vrt. kuvio 30).
Käsitteet äärimmäisenä vasemmalla, seuraavassa
sarakkeessa ja ylimmällä rivillä käsitteen tunniste
(liite 5).
Linkkifrekvenssit oikeanpuoleisessa sarakkeessa ja
alimmalla rivillä.

Tein käsitedatasta itseorganisoituvat kartat käsitteiden väliset
linkit muuttujina. Ristiintaulukoin käsitteet ja merkitsin
käsitteiden väliset linkit arvolla ”1” ja linkin puuttumisen
arvolla ”0”. Esimerkiksi osanottaja 07:n ensimmäisessä
käsitekartassa 07_01 ”efekti” linkittyy viidellä linkillä
käsitteisiin ”LAVASTUS”, ”puvustus”, ”valaisu”, ”ÄÄNI” ja
”työryhmä” (taulukko 10). Kuviossa
32 on taulukon 10 pohjalta tehty SOM käsitekartasta 07_01 ja
kuviossa 33 SOM käsitekartasta 07_03.

KUVIO 32. Käsitekartta
07_01:n pohjalta tehty SOM, jossa käsitteet ryhmissä
hiukan alkuperäisestä
kartasta poiketen (vrt. kuvio 30 ja
taulukko 10).

KUVIO 33. Käsitekartta
07_03:n pohjalta tehty SOM (vrt. kuvio
31).
Käsitteet järjestyvät linkkien määrän mukaan. Eniten linkittynyt
käsite on olennainen oppimisen peruskäsite. Kuvion 33 SOM:ssa on
selviä käsitteellisiä ryhmiä, kuten ”aihe - KUVAUS - KÄSIKIRJOITUS
- leikkaus” ja ”kuvaaja - käsikirjoittaja - leikkaaja - ohjaaja -
näyttelijä - työryhmä”. SOM-analyysi tukee jo piirretyistä
käsitekartoista tehtyä havaintoa käsitteiden organisoitumisesta
selvien linkitysten avulla.
Seuraavaksi tutkimusryhmän osanottaja 06:n ja vertailuryhmän
osanottaja 24:n käsitekartat, jotka molemmat kuvaavat
asiantuntijalle tyypillistä tapaa hahmottaa elokuvaa (kuviot 34 ja
35). Käsitekarttojen erot tutkimus- ja vertailuryhmän välillä voi
selittää yksilöllisen vaihtelun, piirtämistaidon ja motiiviin sekä
opintoihin suuntautuneisuuden perusteella. Ryhmien eri motiivi
opiskella elokuvaa näkyy myös käsitekartoissa, mutta opiskelun
aikana tutkimusryhmän ja vertailuryhmän käsitekartat lähenivät
rakenteellisesti ja käsitteellisesti toisiaan. Molempien ryhmien
viimeisissä käsitekartoissa painottui elokuvatuotanto.
Tuotannollinen näkökulma elokuvaan on oppimisen kannalta
antoisa, sillä ihminen oppii parhaiten tekemällä: asiantuntijuuteen
kasvaa vain toimimalla asiantuntijoiden yhteisössä.
Tuotannollisessa opiskelutavassa opitaan ymmärtämään esimerkiksi
ohjaajan, tuottajan ja käsikirjoittajan rooleja sekä niitä
vastaavien työsuoritusten merkitystä elokuvan syntymiselle.
Tekemistä kuvaava käsitteistö ja sitä vastaavan terminologian
käyttö kirjoittamisessa puolestaan avaa syvällisemmän oppimisen ja
johtaa osaamiseen yhdistyessään käytännöllisen harjoitusprojektin
kanssa.

KUVIO 34.
Tutkimusryhmän osanottaja 06:n viimeinen
käsitekartta 06_05 elokuvasta.

KUVIO 35.
Vertailuryhmän osanottaja 24:n viimeinen
käsitekartta 24_05 elokuvasta.
Toimintatutkimuksen aikana käytettiin hyväksi sekä elokuvien
katsomista ja analysointia, omista kokemuksista kirjoittamista sekä
elokuvaan liittyvän tietämyksen esittämistä karttamaisessa
muodossa. Valittu työtapa näytti kehittävän osanottajien tietämystä
siinä määrin, että oman elokuvan tuottaminen tuli lopulta
toimintatutkimuksen viimeisessä vaiheessa (TT3) mahdolliseksi.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |