3.3.2 Elokuvatuotannon jäsentyminen
käsitekartoissa
Osanottajat alkoivat kurssin edetessä käyttää asioista samoja
käsitteitä ja tapa ilmaista elokuvatietous muuttui samantapaiseksi.
Keräsin käsitedatan matriiseihin Elokuvantajun
oppimateriaalikarttaa (kuvio 40) suunnitellessani. Matriisien
avulla tein koko prosessin ajan sekä SOM:ja että perinteisiä
tilastollisia kaaviokuvauksia. Näiden visualisointien avulla pyrin
löytämään malleja, jotka joko tukisivat tai eivät tukisi
Elokuvantajun oppimateriaalikartan suunnittelutyötä
(Landauer 1995, 289-290).
Karttojen ja käsitteistön yhdenmukaistuminen kuvaa yhteisöllistä
oppimista, mutta samalla yhteinen käsitteistö helpottaa tutorin
tehtäviä ja mahdollistaa prosessin aikana tarkentuvan ohjaamisen.
Käsitekartat voitaisiin piirtää esimerkiksi piirtoalustalle,
jolloin linkin yhdistämille käsitteille saataisiin koordinaatiston
avulla automaattisesti yksiselitteinen paikkatieto. Tällainen
tekniikka olisi käsitekartan joustavan käytön edellytys, sillä
käytännön verkko-opetuksessa käsitekartan käyttö on työläs
menetelmä.
Käsitekartoitus tuki elokuvatietämyksen oppimista ja auttoi
tutkimusryhmän osanottajia näkemään elokuvatuotannon sekä
kehittyvänä prosessina että hallittavana projektina. Tulokset
vahvistivat Elokuvantajussa käytettyä tapaa esitellä lähes
200 elokuvaan liittyvää käsitettä karttamaisella tavalla. Tämä
esitystapa rakenteineen vaikuttaa siirtyneen osanottajien
karttoihin, mutta oma vaikutuksensa on ollut myös vuokaaviomaisen
esitystavan käyttämisellä K2-tilaisuudessa. Ensimmäisten (K1) ja
viimeisten (K5) käsitekarttojen perusteella tutkimusryhmän
osanottajat oppivat aivan ilmeisesti hahmottamaan elokuvaan
liittyvien asioiden välisiä suhteita uudella tavalla. Lisäksi
käsitekartoilla voitiin visualisoida vuorovaikutusta ja ne
auttoivat Elokuvantajun käyttöliittymän suunnittelussa sekä
tulevat tukemaan myös Elokuvantajun jatkokehittelyä.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|