|
3.3.3 Dokumenttielokuvan yhteisöllinen
tuotanto
Individuals who care only about themselves will
outcompete individuals who care for their group. This doesn't mean
that the group is unimportant, but rather that it is important only
insofar as it serves its members. (de Waal 2001, 105)
Miten ammattimaista tuotantoa jäljitellään verkkokurssilla?
Tutkimusryhmän opiskelun tavoitteena oli tuottaa lyhyt
dokumenttielokuva kuuron koululaisen päivästä. Tehtävä muotoiltiin
ongelmaksi ”miten kuvaan koulua kuuron ekaluokkalaisen silmin?”.
Tutkivassa oppimisessa toimitaan alan asiantuntijoiden lailla,
joten myös käsitteiden ja työtapojen tulisi olla asiantuntijoiden
käsitteitä. Opiskelun alussa ryhmä korvaa yksittäisen opiskelijan
tietojen tai taitojen puutteita yhteistyöllä. Dreyfusin ja
Dreyfusin (1987, 22-30) luokittelun avulla pyrin tunnistamaan
opiskelijoiden vahvuudet. Yksi osanottaja osallistui säännöllisesti
Kuurojen Liiton video-ohjelmien tuotantoon esiintyjänä ja neljällä
osanottajalla oli yksittäisiä kokemuksia video-ohjelmien
tuotannosta. Yksi osanottaja oli aiemmissa opinnoissaan tuottanut
tuotantoryhmän jäsenenä opetusohjelman videotekniikalla. Lehtisen
(1997, 14) mukaan empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että
oppimishistorian aikana kehittyneet olettamukset ja uskomukset
asioiden olemuksesta ohjaavat kehysteorioina oppijan havaintoja ja
suuntaavat uuden oppimista. Oppiminen on varsin helppoa silloin,
kun oppijan kehysteoriat ovat sopusoinnussa uuden informaation
kanssa ja olemassa olevat rakenteet täydentyvät. Sen sijaan
kehysteorioiden radikaali muuttuminen vaikeuttaa oppimista
huomattavasti (ibid). Myös tämän tutkimuksen tulokset viittasivat
tähän ilmiöön. Kokeneimman osanottajan oli vaikeahkoa oppia
kehysteoriastaan poikkeavaa elokuvallista ilmaisua, ajattelua ja
viestintää. Tässä piilee yksi verkko-opiskelun vaikeimmin
ratkaistavista ongelmista, sillä tutoroinnin kautta on hyvin vaikea
ohjata opiskelijaa, jolla on uuden informaation kanssa
ristiriitaisia uskomuksia.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |