|
3.4 Elokuvantaju-tuotannon ja
toimintatutkimustulosten yhteenveto
I promise you. We'll find 'em. Just as sure as a
turnin' of the earth (John Waynen roolihahmo Ethan Edwards John
Fordin elokuvassa Etsijät - Searchers, 1956).
Vuorovaikutus toimintatutkimuksen ja
Elokuvantaju-tuotannon välillä ei ollut mitenkään
yksinkertaista tai suoraviivaista ja tuotti aluksi vaikeuksia.
Käytännössä kyseessä oli monimutkainen hanke ja itseorganisoituva
järjestelmä, jonka kaikki tekijät vaikuttivat toisiinsa.
Elokuvantajun toteuttaminen olisi ollut
vaikeaa ilman toimintatutkimuksen verkkokursseista saatuja
kokemuksia. Lisäksi Laitisen ja Viikarin sekä toimintatutkimuksen
osanottajien sitoutuminen niin subjektiivisen elokuvan tajunsa kuin
yhteisöllisen Elokuvantaju-palvelun kehittämiseen oli
erittäin tärkeää tutkimushankkeen onnistumiselle. Arvioin
toimintatutkimuksen osanottajien elokuvailmaisuun liittyvän
tietämyksen kehittymisen käsitekarttojen, FLE-puheenvuorojen
ja oppimispäiväkirjojen avulla. Vertaamalla aineistoa keskenään
havaitsin, että osanottajat oppivat jäsentämään ja rakentamaan
elokuvatietouttaan. Kartat, verkko-opiskelu ja oppimispäiväkirja
toimivat sekä osanottajien oppimisen että tutkijan tukena.
Tutkimusryhmän ja vertailuryhmän käsitekarttojen perusteella en
havainnut viittomakielisten ja suomenkielisten
elokuvaopiskelijoiden välillä olennaisia eroja, joten oppiminen
vaikuttaa olevan varovaisesti päätellen modaalisesti
neutraalia.
Elokuvantajun tuotanto tapahtui
iteratiivisesti toimintatutkimusprosessin kanssa siten, että
elokuvatietämystä kehittävän verkkokurssin kokemuksia käytettiin
Elokuvantajun suunnittelussa, josta saatujen
kokemusten avulla suunnattiin vuorostaan verkko-opiskelua (kuvio
39).

KUVIO
39. Elokuvantaju-tuotannon
suhde toimintatutkimukseen. Käsitekarttatapaamiset (K),
tulokset (M) ja arvioinnit (R) tutkimuksen aikana
1999-2001 (vrt. kuvio 5 ja
kuvio 18).
Esimerkiksi Elokuvantajun karttamainen rakenne päätettiin
säilyttää, koska havaitsin käsitekarttojen toimivan hyvin
laadullisen elokuvatietämyksen esittämisessä. Esimerkiksi
ensimmäisen käsitekartoituksen K1 arviointi R3 vaikutti siihen,
miten toimintatutkimuksen ensimmäinen vaihe tulisi aloittaa.
Elokuvantajun alustavan konseptin luonnostelu prototyypiksi
(M1) arvioitiin (R5) toimintatutkimuksen alustavan vaiheen (TT1)
kontekstissa. Tämä arviointi R5 vaikutti Elokuvantajun
kehitystyöhön, jonka tuloksena toteutettiin alfa-versio (M2). Tätä
ennen oli järjestetty käsitekartoitus K2, jonka tulokset arvioitiin
(R18) ja tuloksia reflektoitiin toimintatutkimuksen alustavan
vaiheen keskusteluihin FLE-oppimisympäristössä.
Toimintatutkimuksen orientoiva eli itsenäisen tiedonhankinnan vaihe
TT2 vaikutti sekä alfa-versioon M2 että beeta-versioon M3, ja
vaikutus kumuloitui edelleen Elokuvantaju 1.0:aan (M4) eli
lopulliseen julkaisuversioon. Käsitekartoitukset K1-K2 vaikuttivat
enemmän tuotekehittelyyn, mutta käsitekartoitukset K3-K5 olivat
puolestaan enemmän sekä Elokuvantaju 1.0:n että
toimintatutkimuksen viimeisen vaiheen eli elokuvailmaisun
verkkokurssin (TT3) evaluointia. Viimeinen arviointi R33 tarkoittaa
osanottajien kanssa pidettyä loppuseminaaria.
Opiskelijoita pyrittiin ohjaamaan
Elokuvantajun rakenteen avulla
elokuvankatsojista elokuvantekijöiksi. Ensimmäiset käsitekartat
(K1) osoittivat opiskelijoiden hahmottavan elokuvia
katsomiskokemuksen pikemmin kuin elokuvan tekemisen mukaisesti.
Aluksi käsitekartoista puuttuivat poikittaislinkit lähes kokonaan,
lisäksi kartat olivat alussa persoonallisempia kuin lopussa. Tämä
viitannee siihen, etteivät osanottajat täysin hahmottaneet elokuvan
tekemiseen liittyvien prosessien keskinäistä vuorovaikutusta tai
elokuvatuotannon ryhmätyöluonnetta. Persoonallisuus ei tietenkään
ole kielteinen asia. Kyse on lähinnä siitä, miten kartoissa
ilmeneva viestintätaito ja ajatusten ilmaiseminen kehittyy
oppimisen aikana. Tutkimusaineistosta on nähtävissä taitojen ja
tietojen kehittyminen sekä elokuvatietämyksen konstruointi. Tämä
näkyy esimerkiksi käsitteiden ryhmittymisenä sekä lisääntyvinä
poikkilinkkeinä.
Tutkimusryhmälle syntyi mahdollisuus tuottaa oma
dokumenttielokuva, koska verkkokurssilla (TT3) elokuvatuotanto
käsitteellistyi tuotantoa ajatellen riittävän hyvin.
Dokumenttiprojektissa yhdistettiin osanottajien vaihteleva tietämys
ja osaaminen. Elokuvailmaisun etäjaksot onnistuivat osanottajien
motivaation ja yhteisen käsitteistön vuoksi, osanottajat alkoivat
puhua samaa tuotannollista kieltä. Lähijaksoilla poikkeava
käsitteistö ei vielä estä oppimista, sillä ryhmä työskentelee
ammattilaisen antaman mallin avulla ja kuvamateriaalin kanssa,
jolloin merkityksellisiä kuvia suunnitellaan, kuvataan ja
leikataan. Etäjaksoilla sen sijaan toimitaan käsitteitä kuvaavien
sanojen varassa, sillä kuvien käsittely on aivan liian hidasta ja
epävarmaa eikä videoleikkeitä tiedostokokojen vuoksi juuri kannata
siirtää nykyisellä vuoden 2005 tekniikalla. Käsitteellistymisen
ansiosta asioista voidaan viestiä tehtäviin keskittyen viittaamalla
esimerkiksi ennakkosuunnitteluun, käsikirjoittamiseen ja
kuvasuunnitteluun siten, että toiset ymmärtävät viestin sisällön
relevantisti.
Kaiken kaikkiaan tutkimusryhmä opiskeli selvästi enemmän kuin
kaksi opintoviikkoa, mutta toimintatutkimuksen luonteen vuoksi
täsmällisen kuvan saaminen ajankäytöstä on vaikeaa. Silti neljän
opintoviikon kokonaisuus olisi realistisempi sisältöön ja
työmäärään nähden. Entä miten dokumenttielokuvan ammattituotannon
jäljittely edisti oppimista? Tulosten perusteella vaikuttaa siltä,
että elokuva-ammattilaisten toiminnan jäljittely
dokumenttiprojektin avulla on vähintään hyödyllinen tapa varmistaa
kaikkien osanottajien opintosuoritukset. Tuotantoroolien kuten
tuottaja, käsikirjoittaja, ohjaaja, kuvaaja ja kuvaussihteeri
avulla syntyy tietynlainen ryhmän sisäinen kuri, jota projekti
ylläpitää. Samalla konkreettinen työn edistyminen vaihe vaiheelta
alkuideoinnista käsikirjoittamisen kautta kuvauksiin ja
leikkaukseen luo emotionaalista sitoutumista projektiin ja
onnistumisen tunteita osanottajille.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |