|
Tutkimusryhmän osanottajien
loppupalautteet
Opiskelijoiden loppupalautteet olivat myönteisiä ja he kokivat
oppineensa kurssilla uusia asioita ja tapoja ratkaista ongelmia.
Osanottaja 04 analysoi sitoutumista tehtävään:
[…] Opin elokuvanteosta mm. sen tärkeimmän asian, että
elokuvan tekeminen vaatii todellista sitoutumista, mikä tarkoittaa
mielestäni samaa kuin sitoutumista parisuhteessa. Eli sitä, että
sitoutuu siihen täydellisesti ja antaa sille sydämensä.
Sitoutuminen vaatii työtä ja luottamusta kuten sitäkin, että antaa
paljon itsestään. Mielestäni ryhmässämme sitoutuminen oli vaikeaa -
se on ymmärrettävää sikäli kun ottaa huomioon sen, ettei elokuvan
tekeminen ollut ensisijalla meidän elämässämme. Muut opinnot ja
opetusharjoittelut veivät aikamme. Elokuvan teko jäi toissijaiseksi
ajatellen että ”sen ehtii sitten myöhemmin”. Jos meillä olisi ollut
aikaa, ja jos me olisimme olleet mukana täydellä tunteella - niin
elokuvastamme olisi tullut toisenlainen kuin nykyinen elokuvamme.
[…] Olen oppinut elokuvanteosta paljon, kiitos monipuolisen
opiskelupaketin! Olemme lähestyneet elokuvaa monelta eri kantilta -
mm. tekemällä ja lukemalla elokuva-arvosteluja ja -artikkeleita
sekä tekemällä oma elokuva. Olen tajunnut sen, että elokuva on
taidetta ja samalla myös luovuutta! […]
Elokuvailmaisun joustavaan yhteisölliseen opiskeluun
FLE-oppimisympäristö soveltuu sähköpostiviestintää paremmin,
koska se sekä yhdistää ryhmän työskentelemään tavoitteeseen
pääsemiseksi että tukee opiskelijoiden elokuvatietämyksen
kehittymistä irrallisia sähköpostiviestejä paremmin. FLE:n
käyttö materiaalin (kuten käsikirjoitusversioiden ja
tausta-aineiston) jakeluun eri tiedostomuodoissa osoittautui myös
hyödylliseksi toiminnoksi. FLE:n käyttö loi
osallistumiskehikon, jossa tutkimusryhmä toimi yhteisen projektin
hyväksi. Sähköpostiviestintä hajotti toimintaa enemmän jo sen
vuoksi, että viestien hallinta ja keskustelun seuraaminen on
vaikeaa. Osanottaja 02 arvioi käytetyn oppimisympäristön eli
FLE:n soveltuvuutta näin:
[…] Mielestäni Fle2 oli hyvä työväline elokuvantajun
opiskeluun. Fle2 oli oppimisympäristö, jota käytin ensimmäistä
kertaa etäopiskelussa. […]Mielestäni pahimpia ongelmia kurssin
aikana oli yhteisen ajan löytämisen hankaluus, motivaation puute,
asioiden etenemisen hidastus, työskentelyn tehostumattomuus ja
juuttunut tietokone.[…]
Osanottaja 05 analysoi yliopistonsa opetusmenetelmiä ja havaitsi
ongelmia yleisten tavoitteiden ja käytännön välillä. Hänen
mielestään ryhmä ei ollut sisäistänyt yhteisöllisen oppimisen
ideaa. Syyksi osanottaja 05 arveli yliopistonsa pedagogista
suuntaa, jota hän piti behavioristisena. Ratkaisuksi osanottaja 05
ehdotti tukihenkilöä, joka ohjaisi ryhmän jäseniä yhteisölliseen
oppimiseen. Ongelmista huolimatta osanottaja 05 koki oppineensa
kurssilla jotain. Osanottaja 06 oli samoilla linjoilla osanottajien
05 ja 02 kanssa:
Summary, 14 Jan
Elokuvan tekeminen tai siihen liittyvaa asiat ovat minua aina
kiinnostanut. Odotin jotenkin enemman tasta kurssista, mutta opin
kylla samalla uusia asioita tasta kurssista. Etaopiskelu on minulle
aivan uusi oppimistapa, olin kylla joskus aikoinaan toivonut
tormaavani sellaiseen ja nyt tormasin. Kurssista toivoisin enemman,
selvemmin tavoitteet, tehtavat ja johdatusta. Esim. selittaminen,
keskusteleminen ryhmassa, etta mita etaopiskelu on ja mita asioita
siihen kuuluu, liittyy yms. Yhdyn muiden mielipiteisiin, etta
yhteisen ajan sopiminen oli hankalaa ja valilla on motivaation
puute iskennyt meihin. Mutta ollaan mielestani selvineet niista
ongelmista kunnialla! =)
Osanottaja 06:n viestin voi suhteuttaa hänen aktiivisuuteensa
taulukoiden 11 ja 12 avulla. Alkukyselyn perusteella pelkästään
osanottaja 06:n ajankäyttö lienee tuottanut hänelle ongelmia. Oman
ilmoituksensa mukaan osanottaja 06 käytti päivittäin
tietokonepeleihin yli puoli tuntia ja WWW-selailuun tunnin. Itse
nauhoitettuja elokuvia hän katsoi viikoittain kolme kertaa ja
vuokrasi elokuvan kerran viikossa. Loppukyselyssä ajankäyttö
kaikissa edellisissä oli lisääntynyt jonkin verran. Osanottaja 06
ei myöskään palauttanut opintopäiväkirjaa eikä ilmoittanut
pitäneensä sellaista. Viimeiset tehtävät piti tehdä 15.11.2001
mennessä, mutta osanottaja 06 täydensi FLE-loppuyhteenvedot
vasta tammikuussa 2002.
Osanottaja 03 havaitsi ongelmia kokonaiskestossa ja
tuotantokatkoksissa:
ELOKUVAN TAJU, Opintopäiväkirja, syksy 2001.
Yhteenveto
[…] Henkilökohtaiseksi tavoitteeksi olen asettanut sen, että
opin jotain elokuvan tekemisessä. […] Elokuvan taju- kurssin
laajuus (2 ov) oli paisunut liian isoksi ja levinnyt hajalle.
Kurssin olisi pitänyt suorittaa reippaasti yhdessä vuodessa. Pitkiä
tuotantotaukoja ei saisi olla, koska se vähentää merkittävästi
opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutuneisuutta projektia kohtaan.
Kun asioita siirretään jatkuvasti tuonnemmaksi niin se jää aina
paisumaan liian isoksi tai asiat alkavat muuttua vanhoiksi. […]Mitä
minä olen oppinut tästä kurssista? Kantapään kautta olen oppinut
sen, että elokuvan tekemisessä pitäisi edetä vaihe vaiheelta
maltillisesti. Turha kiire voi pilata koko taiteen.
Osanottaja 10 kuvaa seuraavassa viestissä oppimista sangen
ytimekkäästi ja selvästi. Samalla hän arvelee ongelmien taustalla
olevan tämän kyseisen tutkimuksen ja viittaa viestissään
tuotantorooleihin. Tärkeä havainto liittyy tuottajan (”johtaja”)
puuttumiseen:
Antin [Raike] tutkimus ehkä hankaloitti kurssin onnistumista
siltä osin, ettei hän voinut ohjata meidän opiskeluamme liikaa,
jottei se olisi vaikuttanut tukimustuloksiin. Silti olisin toivonut
selkeää johtajaa, joka olisi vienyt opiskeluamme koko ajan
eteenpäin. Jokaisella opiskeljalla oli selkeä rooli, mitä tekee,
mutta johtaja puuttui. Hän olisi voinut esitellä uuden otsikon
dokumentin teon etenemisjärjestyksessä, ensin käsikirjoitus, siihen
liittyvät ideat, ongelmat jne, seuraavana olisi ollut ehkä
yhteydenotto kuvattaviin, kuvauspaikkoihin, ja koko ajan
keskustelua FLE:ssä näihin aiheisiin liittyvistä ajatuksista ja
ongelmista. Ryhmädynamiikan toiminnasta opin siis jotain lisää.
Lisäksi ymmärsin, kuinka joustava ihmisen täytyy olla
elokuvamaailman pyörteissä. Laitteiden, tekniikan kehittymisen
seuraaminen ja laitteiden käytön opiskelu, muut elokuvatiimiin
kuuluvat henkilöt ja heidän ajatustensa vaikutus projektin
etenemiseen. […] Aikaa ei ole koskaan liikaa tehtäessä elokuvaa. ja
elokuvan tekeminen vaatii lisäksi saumatonta yhteistyötä tiimin
jokaisen jäsenen kanssa. Minulla oli entuudestaan kokemusta
tällaisesta projektista,joten en osaa eritellä mitä muuta olisin
oppinut. Anne Lakanen ja Janne Nurmimaa olivat suurena apuna
editointivaiheessa. Annen ammattitaidon huomaa (pitkä ura takana!),
hänellä on nopeaa silmää nähdä missä ja mikä on mennyt pieleen
leikkauskohdissa, miten sitä voisi parantaa. […] Jatkossa
suosittelen Annen tasoisen ammattilaisen käyttöä, joka osaa kertoa
kuvakerronnasta. Kolmen dokumentin katselutehtävät auttoivat
näkemään ohjaajien keinot ja tavat tuoda asiaansa esille:
hidastukset, liikkeen pysäytys, tempo, värin ja mustavalkoisen
vaihtelut jne. Hiljaisuuden lähteillä toi hyvin esille sen, että
pelkkä kuva voi kertoa paljon. Ensin piti miettiä mitä tapahtui,
jonka jälkeen sai lyhyen selityksen tekstinä. Oikeus kuulla
-dokumentissa vahvat tunteet tuotiin esille ihmisten välisissä
keskusteluissa. Aihe oli muutenkin kuuma meille kuuroille. Toivon,
että joskus vielä pääsisin mukaan dokumentin tai elokuvan
tekemiseen. […]
Yhteistoiminta ei ole itseisarvo, vaan se liittyy tehtävään ja
sen suorittamiseen. Tehtävän tulee olla riittävän vaativa, jotta se
generoi yhteistoimintaa. Mikäli jokainen jo osaa kaiken
vaadittavan, ei yhteistoiminnalle ole tarvetta tai edellytyksiä.
Dokumenttielokuvan teko on ryhmätyötä, jossa jokaiselle ryhmän
jäsenelle voidaan roolin avulla antaa oppimista edistävä mielekäs
osatehtävä. Tutkimusryhmän antaman palautteen ja tutkimustulosten
perusteella osanottajat olivat mielellään mukana tutkimuksessa,
joka vaati reflektoimaan myös omia opiskelutapoja. Kaikkien
seitsemän loppuun saakka osallistuneen osanottajan mielestä
tutkimuksessa kannatti olla mukana. Saimme kaikki tuntuman siitä,
mitä verkkoyhteisöllisyys voisi parhaimmillaan olla. Osanottajille
syntyi oivallus oman kielen käyttömahdollisuuksista myös
verkkopalveluissa ja tarvittavia taitoja tulevien ideoiden
toteuttamiseksi. Kasvavalle tuotannolle on edellytyksiä, sillä
tutkimuksen aloitusvuoden jälkeen WWW-sivuilla ovat julkaisseet
viittomakielistä materiaalia kuurojen järjestöjen lisäksi muun
muassa eduskunta, kuluttajavirasto, eri ministeriöt, pelastustoimi
ja poliisi (liite 12).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |