Leikkauksen työpaja
Leikkauksen työpaja toteutettiin Jyväskylän viittomakielisen
luokanopettajakoulutuksen omien laitteiden avulla. Osanottajat
lukivat Elokuvantajusta Websterin (1996) artikkelin
Dokumenttielokuvan käsikirjoittamisesta ja kertasivat
Aaltosen (1993) Käsikirjoittajan työkalupakin sekä
tulostivat työpajaa varten FLE:stä Anne Lakasen
verkkokurssia varten kirjoittamat ja leikkaustyötä käsittelevät
artikkelit. Esitöinä piti myös katsoa kuvattu materiaali ja tehdä
siitä huomioita. Lisäksi piti osallistua FLE:n "Ensimmäinen
dokumenttielokuva" -keskusteluun. Suosittelin muistiinpanojen
tekemistä työpajan aikana ja kannustin merkitsemään havainnot ja
ideat raakamateriaalista työpäiväkirjaan. Kerroin etukäteen, että
työpäiväkirja vaikuttaisi lopulliseen arvosanaan (1-5 tai hylätty)
sekä suoritettavien opintoviikkojen määrään (1 tai 2 ov).
Kaksipäiväisen työpajan ensimmäisenä päivänä Matti Haveri-Heikkilä
Jyväskylän yliopistosta opetti Adobe Premiere-ohjelman
perusteet. Anne Lakanen jatkoi jyväskyläläisten viittomakielen
tulkkien avulla työpajaa ohjelman hienosäädön jälkeen. Työpajassa
sovittiin jatkotyöskentely dokumentin loppuunsaattamiseksi, sillä
kahden päivän aikana ei pysty leikkaamaan dokumenttielokuvaa.
Elokuvaleikkaaja Anne Lakanen antoi tutkimusryhmän osanottajille
kokeneen elokuva-ammattilaisen mallin, jollaisen noviisit
tarvitsevat matkallaan kohti asiantuntijuutta (Järvelä 1996;
Hakkarainen 2000). Kognitiivisessa oppipoika-mestari (cognitive
apprenticeship) mallissa opettajan jatkuva ja suora opettaminen
korvataan säästeliäästi käytetyllä ohjauksella. Tavoitteena on
ohjata opiskelijat yhteistoimintaan sekä omien ja toisten
opiskelijoiden tuotosten kriittiseen arviointiin (Lehtinen 1997,
29). Yhteistoiminnan tärkein testi eli leikkauksen työpaja onnistui
erinomaisesti, kuten työpajan vetäjä raportoi:
[…] Yhteenvetona sanoisin, että Jyväskylän reissu oli UPEA.
[…] Jos perusopetus elokuvakerronnasta on heille taattu, niin
uskoisin, että oppilaat tulevat hoitamaan ainutlaatuista
oppimateriaalia tulevaisuudessa. […].
Ryhmä pystyi tuottamaan vaaditut dokumenttielokuvat ja leikkasi
kuvatusta materiaalista eri versioita. Tähän päädyttiin siksi, että
alkuperäinen ajatus yhdestä versiosta ei lopulta toiminut.
Oppimisen kannalta tämä oli hyödyllistä, sillä osanottajat näkivät
konkreettisesti miten eri tavalla samaa kuvamateriaalia voidaan
käyttää. Osanottajat leikkasivat samasta materiaalista kolme
elokuvaa: 1) Koulupäivä, kesto 4 minuuttia 25 sekuntia, 2)
Parhaat palat koulupäivästä, kesto 4 minuuttia
17 sekuntia, ja 3) Suuntana maailma, kesto 2 minuuttia 15
sekuntia. Kaksi osanottajaa viimeisteli oman versionsa kesällä 2001
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolla Janne
Nurmimaan opastuksella.
Kurssin päättötöiden ensi-illan tutkimusryhmä järjesti
itsenäisesti Jyväskylässä ja raportoi jälkikäteen tutorille.
Opiskelun päätteeksi ja ensi-illan jälkeen syksyllä 2001 pidettiin
palauteseminaari, johon tutkimusryhmän osanottajat valmistelivat
kirjalliset alustukset ja niiden opponoinnit. Seminaarin jälkeen
palautteet tallennettiin FLE:hen tutkimuskäyttöä varten.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|