|
2.2.3 Focus group ja
dramaturginen tuotekehittely roolien avulla
Design-tutkimuksessa ja uuden tuotteen suunnittelussa voidaan
käyttää Focus group-haastattelua, joka on yksi
ryhmähaastattelun erityismuoto. Focus group-menetelmää on
käytetty lähinnä markkinointitutkimuksien tekoon. Menetelmä
kehitettiin jo toisen maailmansodan aikana lähinnä propagandan ja
viestinnän vaikutusten tutkimukseen ja sen käyttö
markkinointitutkimuksissa yleistyi 1950-luvulla. Menetelmän käyttö
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa on lisääntynyt 1980-luvun
loppupuolelta lähtien. (Madriz 2000, 837)
Tavallisesti kutsutaan 5-10 asiakkaiden edustajaa keskustelemaan
joko valmiin tuotteen käyttökokemuksista tai uudelle tuotteelle
asetettavista vaatimuksista (Routio 2003). Useimmat ihmiset
keskustelevat mieluimmin ryhmässä kuin kahden kesken haastattelijan
kanssa, joten ryhmän jäsenten välinen keskustelu saattaa innostaa
myös hiljaisia jäseniä mukaan keskusteluun. Ryhmäkeskustelu voi
olla myös spontaanimpaa kuin yhden ihmisen teemahaastattelu. Arthur
Asa Berger (1991, 95) suosittelee, että keskustelunohjaaja eli
moderaattori (moderator) esittää haastattelun
teema-alueisiin liittyviä kysymyksiä ryhmälle, joka keskustelee
vapaasti teemaan liittyvistä asioista. Moderaattorin osuus
haastattelussa saattaa vaihdella varsin paljon ryhmästä riippuen,
mutta hän huolehtii keskustelun pysymisestä sovituissa teemoissa
(Berger 1991, 95). Moderaattori rohkaisee myös hiljaisempia
osanottajia osallistumaan ja käynnistää sammuneen keskustelun
sopivan kehotteen (prompt) avulla olematta kuitenkaan niin
johdatteleva (loaded), että keskustelijat kuvittelisivat
moderaattorin odottavan jotakin tiettyä vastausta (Routio
2003).
Focus group-haastattelu on peräkkäisiä haastatteluita
sisältävä joustava menetelmä, jolloin edellisessä haastattelussa
esille tulleita ongelmia syvennetään seuraavissa haastatteluissa.
Aluksi kartoitetaan ongelmia ja teema-alueita, mutta seuraavien
haastattelujen aikana voi nousta esille uusia kysymyksiä ja
teema-alueita. Focus group-haastattelua voidaan käyttää
erityisesti tutkimusalueen ongelmien identifiointiin, uusien
käsitteiden formulointiin ja ideoiden etsintään sekä aikaisemmassa
tutkimuksessa saatujen, määrällisillä menetelmillä hankittujen
tutkimustulosten tulkintaan. (Berger 1991, 91-96; Madriz 2000)
Sanna Järvelä (1996, 5) varoittaa, että vuorovaikutuksen
tutkimisessa keskusteluanalyysin (Tainio 1997) kaltainen ”kapea”
menetelmä rajoittaa vuorovaikutuksen kontekstiin liittyvien
piirteiden havaitsemista. Varoitus mielessäni sovelsin silti
Eeva-Leena Seppäsen (1997, 156-176) esittelemää Erving Goffmanin
(1981) osallistumiskehikkoa (participation framework)
monenkeskisen sähköisen diskurssin vuorovaikutusjärjestyksen
(interaction order) kuvaamisessa. FLE:ssä ja
sähköpostiviestien keskusteluissa on puhuja (current
speaker) ja vastaanottajia (recipients), jotka ovat
mahdollisia puhujia. Puhuja on esittämismuotti (production
format), joka voi esiintyä esittäjänä
(animator), tekijänä (author) tai
toimeksiantajana (principal). Vastaanottajat ovat joko
puhuteltuja (addressee) tai kohteita
(target). Keskustelun osallistumiskehikko
muuttuu jatkuvasti ja muutokset puhujasta vastaanottajaksi ja
takaisin ovat asennonvaihtoja (change of footing).
Vastaanottajat ovat puhuteltavia (adressed recipient),
mikäli vuoro ei ole kenen tahansa otettavissa (Seppänen 1997,
156-176). Näin esimerkiksi silloin, kun osanottajat puhuttelevat
tutoria ja pyytävät neuvoa rajattuun ongelmaan. Tällöin tutor
vaihtuu puhujaksi ja ryhmän osanottajat puhuteltaviksi. Puhuteltava
osanottaja voi saada asemansa eri tavoin, hän voi saada sen puhujan
nimeämänä, pyrkimällä itse puhuteltavan asemaan tai hänet voidaan
muulla tavoin merkitä potentiaaliseksi seuraavaksi puhujaksi.
Puhuteltavan osoittaminen on välttämätön edellytys vuorovaikutuksen
etenemiselle.
Symbolinen interaktionismi (symbolic interactionism) on
vaikuttanut esimerkiksi etnometodologiseen tutkimukseen.
Interaktionismissa ihminen nähdään aktiivisena ja luovana
osanottajana, joka konstruoi sosiaalista maailmaansa (Habermas
1994, 77-78; Reymers 1998; Silverman 1993). Symbolisessa
interaktionismissa sosiaalista vuorovaikutusta tutkitaan
osanottajien havainnoinnin (participant observation;
Spradley 1980) avulla. Tässä perinteessä todellisuus ymmärretään
päättymättömänä subjektien ja objektien välisiä suhteita muuttavana
prosessina, jolloin kyseiset suhteet ilmenevät yksilöiden niin
sanotun ”itsen” (self) kautta. Tämä prosessi etenee
oman ”itsen” ja toisten kesken välitettyjen viestinnällisten
eleiden ja symbolien avulla. Symbolien vaihto eli viestintä on
jatkuvaa merkitysten tunnistamista, tulkintaa ja neuvottelua.
Ihmiset ovat käytännöllisiä toimijoita, joiden on jatkuvasti
mukauduttava toisten yksilöiden toimintaan: juuri tämän vuoksi
tulkinta on olennaista. Tietokoneiden välityksellä tapahtuva
vuorovaikutus vaikuttaa omalta osaltaan symbolien
tulkintaprosessiin ja tällä on vuorostaan vaikutuksia yksilöllisen
itsen ja sosiaalisen järjestelmän väliseen suhteeseen. Tässä
kontekstissa yksilöiden käyttämät symbolit kuten sanat ovat
viestintää vasta sitten, kun toiset ovat antaneet niille järkevän
merkityksen. Toimijat voivat ennakoida vuorovaikutusta
kuvittelemalla erilaisia vaihtoehtoisia tapoja toimimiseen.
Viestintää auttaa se, että yksilöt reflektoivat omaa
käyttäytymistään ja itseään symbolisina objekteina. (Reymers 1998;
Silverman 1993, 49-51)
Roolit auttavat symbolista viestintää. Rooleja esittämällä
yksilö osallistuu sosiaalisen maailman rakentamiseen, jolloin
roolien sisäistäminen muuttaa sen subjektiivisesti todelliseksi
(Berger & Luckmann 2000, 87-88). Roolien avulla osanottajat
voivat ottaa huomioon toisten näkökulmia ja nähdä, mitä oma
toiminta voi merkitä muille vuorovaikutuksessa mukana oleville
osanottajille. Goffman (1959) vertaa vuorovaikutusta teatteriin:
roolit otetaan dramaturgisesti (dramaturgically), jolloin
toimijoiden välinen sosiaalinen kanssakäyminen on enemmän tai
vähemmän käsikirjoitettua (scripted) toimintaa, jossa
ihmiset ”näyttelijöinä” (actor, 'toimija, näyttelijä')
ottavat erilaisia roolihahmoja. Roolien luominen on olennainen
vuorovaikutuksen mekanismi, joten tarvittaessa roolien rajoissa
myös improvisoidaan. Tällöin luovuuden, yhteisymmärryksen ja
improvisoitujen roolien avulla voidaan toimintaa jatkaa epäselvissä
ja ennakoimattomissa tilanteissa.
Oppimisympäristön viestinnällisen käyttäytymisen ymmärtämiseksi
on tarkasteltava tapaa, jolla kyseinen käyttäytyminen tunnistetaan
joksikin tietyksi toiminnan muodoksi. Käyttäytyminen sähköisessä
viestinnässä on ikään kuin koko sen oppimistilanteen funktio, jossa
se ilmenee. Voidaan varautua myös osanottajien käyttäytymiseen
tietyllä tavalla siksi, että ”yleisö” eli yhteisö odottaa heiltä
tätä käyttäytymistä (Habermas 1994, 76). Näin esimerkiksi
tietotekniikan käyttäjinä ”huonoiksi” leimatut opiskelijat ovat
ehkä tottuneet tiettyyn opiskelutapaan sen vuoksi, ettei heidän
tavoitteitaan tiedetä tai ymmärretä. Tämän vuoksi pyrin
selvittämään esimerkiksi sitä, mikä verkko-opiskelussa voisi
vieroittaa osanottajia elokuvaan liittyvistä oppimistilanteista ja
-keskusteluista. Tällöin tutkijan oletuksena on se, ettei ongelma
ole osanottajissa, vaan ympäristössä ja käytetyssä teknologiassa.
Habermas (1994, 77-78) kritisoi symbolista interaktionismia siitä,
että toiminnot muuttuvat vaivihkaa puhetoiminnoiksi ja
”sosiaaliset interaktiot keskusteluiksi” (kursivointi
alkuperäinen). Otin toimintatutkimuksen aikana Habermasin kritiikin
huomioon ja pyrin tutorina pitämään yllä oppimiseen ja
ongelmanratkaisuun perustuvaa keskustelua.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |