|
2.2.2 Toimintatutkimus ja yhteistoiminta
tuotekehittelyssä
Päätin käyttää avointa ja käyttäjäkeskeistä osallistuvaa
yhteisöllisen tuotekehittelyn menetelmää, missä muotoilu
ymmärretään yhteisölliseksi ongelmanratkaisuksi sekä käytetään
osallistuvan toimintatutkimuksen menetelmiä. Kutsun valitsemaani
tutkimusmenetelmää design-tutkimukseksi (Collins & al. 2004),
joka on yksi toimintatutkimuksen muodoista ja sopii monimutkaisen
tutkimustilanteen metodiksi. Sosiaalipsykologi Kurt Lewin (1948)
alkoi käyttää käsitettä action research
1940-luvulla (Aaltola & Syrjälä 1999, 13; Cohen & Manion
1980, 176). Toimintatutkimuksen perinteeseen liittyvä
design-tutkimus oli väljä tutkimusstrategia, jossa yhdistin
empiirisen kenttätutkimuksen Elokuvantajun
tuotekehittelyyn ja jossa sekä tutkimusryhmän osanottajat että
tuotantoryhmän jäsenet muokkasivat tutkimuksen kulkua ja
lopputulosta. Marjo Räsänen (1997, 312) vakuuttui omassa
taidekasvatuksen tutkimuksessaan siitä, että toimintatutkimus
auttaa ymmärtämään paremmin niin oppilaita kuin omaa toimintaa
opettajana ja taiteilijana. Ana Väänänen (1999, 50-51) käytti
lisensiaattitutkimuksessaan käsitekarttamaista
fashion-mindmap-menetelmää ja toimintatutkimusta pyrkiessään
kehittämään tulevien vaatesuunnittelijoiden ammattitaitoa.
Toimintatutkimuksella on yhtymäkohtia Freiren (1970) pedagogiikkaan
sekä Jürgen Habermasin (1976, 1994) kriittiseen teoriaan ja se
yhdistää tutkimustiedon käytännön opetustyöhön auttaen ammatillista
kehittymistä (Noffke & Zeichner 1987, 7).
Asiantuntijat, ammattilaiset ja käyttäjät voivat erilaista
tietoaan ja kokemustaan keskinäisesti jakamalla tuottaa ongelmien
ratkaisuja ja samalla parantaa prosessin aikana yhteisöllistä
elämänlaatuaan (Stringer 1996, 10). Toimintatutkimuksen keskeinen
lähtökohta on usko yhteistyön merkitykseen ja demokratiaan (Syrjälä
ym. 1994, 33-35). Inklusiivisen tuotesuunnittelun ja -kehittelyn
(inclusive design) avulla opiskelijat ohjataan luottamaan
teknologian ohella omaan luovuuteensa ja oppimiskykyynsä sekä
yhteistyöhön muiden ryhmien kanssa (ibid, 35). Inkluusiossa
pyritään kaikille soveltuvaan opiskeluun, joten inklusiivisen
tuotekehittelyn avulla opitaan sekä yhteistoimintamuotoja että
varmistetaan tuotteiden soveltuvuus vuorovaikutuksen välineiksi.
Yhteistyön ja verkostoitumisen avulla esteet ja ongelmat
analysoidaan heti havaittaessa ja ne ratkaistaan sekä
proaktiivisesti että reaktiivisesti tuotteita tai toimintatapoja
kehittämällä (ibid, 108). Suunnittelu on tällöin konstruktivistista
oppimista, ongelmanratkaisua ja kielellistä merkityksenantoa
tulevalle tuotteelle (Hakkarainen 1997, 82-83).
Osallistuvan toimintatutkimuksen kohteeksi määrittelin
osanottajien yhteisöllisen elokuvatuotannon ja elokuvailmaisun
käsitteellistymisen verkko-opiskelun aikana. Tutkimustehtävä
konkretisoitiin osanottajien kanssa osallistumiseksi
Elokuvantajun kehittämiseen palautetta antamalla sekä
elokuvailmaisun perusteiden opiskeluun, jotta tutkimusryhmän
osanottajat voisivat tuottaa oman dokumenttielokuvan. Osanottajien
toiminnan tarkoituksena oli oppia yhteisöllisen verkko-opiskelun
menetelmiä käytännössä sekä oppia tuottamaan viittomakielisiä
lyhytelokuvia jäljittelemällä elokuva-ammattilaisten toimintaa.
Elokuvailmaisun oppimisprosessi oli intentionaalinen, tuotantoon
tähtäävä ja osanottajat siten tavoitteellisia, tuntevia,
suunnittelevia ja asioita arvottavia. Osallistuvan
toimintatutkimuksen aikana pieneltäkin vaikuttava yksityiskohta voi
osoittautua erittäin arvokkaaksi yhteisön oppimisen kannalta.
Tehtäväni design-tutkijana oli tarjota välineitä systemaattisiin,
älykkäisiin ja kollektiivisiin ratkaisuihin, joiden avulla ryhmä
etenisi kohti tavoitetta.
Eettisesti toimintatutkimus oli hankala, sillä mikä oikeutti
sen? Miten perustelin parantavani tilannetta ja tunnistin
emansipaation tai muutoksen tarpeen tutkimatta? Tutkijan onkin
jatkuvasti pohdittava, onko toiminta osanottajien kannalta
järkevämpää, johdonmukaisempaa, oikeudenmukaisempaa tai
tyydyttävämpää kuin ennen toimintatutkimusta (Heikkinen &
Jyrkämä 1999, 46). Pyrin siten muotoilemaan tutkimuksen tavoitteet
mahdollisimman selvästi osanottajille Dysonin (1999, 48) ohjetta
noudattaen: ”On parempi olla väärässä kuin epätarkka”. Eettiseltä
kannalta oli tärkeää, että tulokset ovat kaikkien käytettävissä ja
toiminta oli avointa. Tässä tutkimuksessa se tarkoitti sitä, että
osanottajat pystyivät vaikuttamaan ja tiesivät vaikuttavansa
oppimateriaalin, palvelun ja verkkokurssin kehittämiseen.
Osanottajat myös päättivät aina yhteisöllisesti siirtymisestä
seuraavaan vaiheeseen.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |