|
Käsitekarttojen käsitefrekvenssit
Käsitekartoissa käytettyjen käsitteitä kuvaavien sanojen
laskeminen ei sinänsä auta ymmärtämään oppimisprosessia, joten
seuraavaksi esittelemäni käsitefrekvenssit tulisi sijoittaa siihen
kontekstiin tai tilanteeseen, jossa kukin käsitekartta piirrettiin.
Ensimmäinen käsitekartta (K1) piirrettiin tilanteessa, jossa
osanottajilla ei voinut olla kovin selvää kuvaa siitä, mistä tässä
tutkimuksessa oikein on kyse. He eivät myöskään olleet vielä
päättäneet sitä, aikovatko tuottaa dokumenttielokuvan vai
suorittavatko opinnot esimerkiksi esseen kirjoittamalla. Viimeinen
käsitekartta (K5) piirrettiin verkkokurssin ja oman
dokumenttielokuvan tuottamisen jälkeen (TT3), jolloin
tutkimusryhmän osanottajat olivat jo ehtineet omaksua
elokuvatuotantoon tarvittavan asiantuntijamaisen ajattelun
perusteet. Käsitefrekvenssit auttavat silti omalta osaltaan
hahmottamaan sitä, millaisen käsitteistön avulla elokuva-alan
perusopintoja WWW-palvelussa voisi toteuttaa. Enimmillään
tutkimusryhmän osanottajan käsitekartassa esiintyi 66 käsitteitä
ilmaisevaa sanaa, niukimmillaan toinen tutkimusryhmän osanottaja
selvisi käyttämällä vain yhdeksäätoista käsitettä (taulukko 5).
TAULUKKO
5. Yhteenveto tutkimusryhmän
osanottajien kaikkien elokuva-käsitekarttojen
K1-K5 käsitefrekvensseistä.

Käsitefrekvenssi nousee lähes kaikilla tutkimusryhmän
osanottajilla tasaisesti ensimmäisestä piirtämistilaisuudesta
viimeiseen eli viidenteen (K1-K5). Toisessa tilaisuudessa (K2)
piirrätin käsitekartan lisäksi vuokaaviomaisen esityksen
elokuvatuotannosta (taulukko 5, sarake K2): siksi käsitefrekvenssi
on selvästi suurempi kuin ensimmäisessä ja kolmannessa
piirtämistilaisuudessa (sarakkeet K1 ja K3). Käsitekartta K2 ja
vuokaavio K2B piirrettiin orientoivan eli itsenäisen
tiedonhankinnan vaiheen (TT2) lopussa, sillä ennen verkkokurssin
(TT3) ja dokumenttiprojektin aloittamista oli tärkeä saada käsitys
ryhmän tuotanto-osaamisesta. Pelkän käsitekartan avulla vaikuttaa
olevan vaikeahkoa saada kokonaiskuvaa opiskelijan elokuvatietämystä
kuvaavasta käsitteistöstä. Silti käsitemäärien keskiarvo nousee
kolmannessa, neljännessä ja viidennessä kartassa (K3, K4 ja K5),
jotka ovat etäopiskelujakson (TT3, 12.2.-20.9.2001) karttoja.
Piirtämistilaisuus K2 on siten tuotannollisten syiden vuoksi
poikkeus, sillä olen laskenut käsitteet kahdesta peräkkäin samassa
tilaisuudesta tehdystä piirroksesta, joista toinen oli käsitekartta
(K2) ja toinen vuokaaviomainen esitys (K2B) elokuvatuotannosta
(kuvio 24 ja kuvio 25).


KUVIO 24.
Osanottaja 02:n käsitekartta K2
sekä siihen liittyvä vuokaaviomainen
esitys K2B, jotka on on piirretty
samassa tilaisuudessa. Tämä lisäsi käsitteiden määrää,
kartassa ja vuokaaviossa ei käytetty pelkästään
samoja käsitteitä (vrt. taulukko 6 ja
7)
Osanottaja 02:n vuokaaviossa (K2B) elokuvaamisen näkyvin osa eli
kuvaukset on vain pieni osa koko tuotantoa (kuvio 24). Tämän
oivaltaminen oli tärkeä askel matkalla asiantuntijuuteen. Piirtäjä
jäsentää työvaiheet selvästi: kuvausta edeltää esituotantovaihe
osatehtävineen ja kuvauksia seuraa jälkituotantovaihe.


KUVIO 25.
Osanottaja 03:n käsitekartta
K2 sekä siihen liittyvä
vuokaaviomainen esitys K2B, jotka on
piirretty samassa tilaisuudessa. Käsitteiden
määrä lisääntyi, mutta
käsitekartassa ja vuokaaviossa
ei ole käytetty täysin samoja
käsitteitä (vrt. taulukko 7)
Samassa tilaisuudessa (K2) piirretyistä käsitekartoista ja
vuokaaviomaisista esityksistä löytyi erilaisia käsitteitä kuin
pelkistä käsitekartoista, jotka piirrettiin tilaisuuksissa K1, K3,
K4 ja K5 (taulukko 6 ja taulukko 7).
TAULUKKO
6. Käsitefrekvenssit
osanottaja 02:n käsitekartoissa K1-K5,
vrt. kuvio 24 (vain yhden
maininnan käsitteet poistettu).

TAULUKKO
7. Käsitefrekvenssit
osanottaja 03:n käsitekartoissa K1-K5, vrt.
kuvio 25 (taulukosta poistettu vain
yhden maininnan käsitteet).

Käsitekartta K2:n ja vuokaavio K2B:n yhteinen käsitefrekvenssi
ylitti myös kolmannen (K3) ja neljännen (K4) kartan
käsitefrekvenssin. Kahden kartan avulla osanottaja vaikuttaisi
pystyvän tarkemmin kuvaamaan elokuvaan ja sen tuottamiseen
liittyvän tietämyksensä. Osanottaja 02:n ja 03:n käsitekartat (K2)
ja vuokaaviomaiset esitykset (K2B) ovat hyvä esimerkki käsitemäärän
noususta toisessa tapaamisessa, jolloin piirrettiin kaksi kuvausta
samasta aiheesta (kuvio 24 ja kuvio 25). Vuokaaviomaisen
esitystavan käyttö saattaa ehkä tiukasti ajatellen vääristää
tuloksia, mutta design-tutkimuksen kannalta vuokaaviomaisuuden arvo
oli selvä. Elokuvantajun oppimateriaalikartta on järjestetty
tietyssä mielessä vuokaavion avulla: tuotanto visualisoidaan siten,
että se etenee vasemman yläkulman elokuvakulttuurissa syntyvästä
ideasta kolmen tuotantovaiheen kautta valmiin elokuvan levitykseen
(kuvio 40). Tällainen elokuvatuotannon kokonaisuuden hahmottaminen
ja ymmärtäminen oli tärkeää tutkimusryhmän osanottajien oman
dokumenttiprojektin onnistumiselle. Vuokaaviomaisuus tässä
yhteydessä (verkkokurssiin liittyvän dokumenttielokuvan tuotannon
kannalta) järjestää osanottajan käsitekartan ajallisesti ja
tuotannollisesti. Se on siten vain yksi tapa järjestää useisiin
kymmeniin termeihin kasvavat käsitekartat siten, että niiden
oppimista tukeva rakenne jäsentyisi entistä tarkemmin. Samoin
Elokuvantajun tuotannossa käytettiin vastaavanlaisia
esityksiä (kuvio 18).
Vertasin kaikkia piirrettyjä käsitekarttoja ja vuokaaviomaisia
esityksiä useaan otteeseen ja eri tavoin toisiinsa samalla tavalla
kuin osanottajien 02 ja 03 käsitekarttoja edellä sekä laskin kaikki
löytyneet käsitteitä kuvaavat termit. Taulukoinnin perusteella
vuokaaviomainen esitystapa näyttää tukevan juuri elokuvatuotantoon
liittyvän tietämyksen kehittymistä. Yleisesti ottaen tutkimusryhmän
osanottajat ilmaisivat käsityksensä yhteistoiminnallisen
elokuvaopiskelun kannalta relevantin terminologian avulla
verkko-opiskeluvaiheeseen TT3 siirryttäessä. Kuviot 24 ja 25 sekä
taulukot 6 ja 7 viittaavat elokuvailmaisun oppimiseen jo vaiheiden
TT1 ja TT2 aikana sekä tämän oppimisprosessin aikana kehittyneeseen
taitoon ilmaista elokuvaan liittyvät tietorakenteet selkeällä ja
muiden ymmärtämällä tavalla. Siten osanottajien karttasarjat K1-K5
kuvaavat sekä subjektiivisia tietorakenteita että yhteisöllisten
viestintätaitojen kehittymistä, jossa vuokaavion käyttö auttoi
jäsentämään elokuvatietämystä.
Elokuvantajun käyttöliittymän karttahaussa eli
oppimateriaalikartassa käytetyt käsitteet (kuvio 40) esiintyivät
yleisesti kaikissa kartoissa (suuraakkosin eli versaalilla
seuraavassa listassa ja taulukossa
8): ELOKUVA (”elokuvakulttuuri”, 41 mainintaa), KÄSIKIRJOITUS
(33), TUOTANTO (25), ÄÄNI (23), KUVAUS (22 mainintaa), LAVASTUS
(21), ESITUOTANTO (19), KUVA (18), JÄLKITUOTANTO (16) ja LEVITYS
(15). Ilmiölle ei ole yksinkertaista kausaalista selitystä.
Nähtävästi nykyinen länsimainen kulttuuri opettaa audiovisuaalisen
ilmaisun perusteet kattavasti kaikille kansalaisille. Varsinkin
korkeakouluopiskelijoille elokuvailmaisun eri perinteet ja
tyylilajit ovat tuttuja. Samoin lähes kaikki tietävät jotain
mediatuotantojen perusteista. Siten käsitekartat ja
Elokuvantajun esitystapa ovat sananmukaisesti hiljaisen
elokuvatiedon kartoituksia: elokuvan taju on osa kaikkien
kansalaisten hiljaista tietoa, olemme kasvaneet kulttuuristen
elokuva-artefaktien vaikutuksessa. Tämän vuoksi
tuotantoterminologiaan liittyvä käsitteellistyminen oli odotettu
tulos. Tutkimusryhmän osanottajien kartat ja niissä käytetyt
käsitteet yhtenäistyivät, joten tutorin mahdollisuudet elokuvaan
liittyvän yhteisöllisen oppimisen evaluointiin paranivat kurssin
edistymisen myötä (taulukko 8 ja 9).
TAULUKKO
8. Elokuvantajun
oppimateriaalikartan hyperonyymien maininnat
tutkimusryhmän käsitekartoissa.

TAULUKKO
9. Elokuvantajun
oppimateriaalikartan hyperonyymien maininnat
vertailuryhmän käsitekartoissa.

Taulukoin kaikkien käsitekarttojen käsitteet ja laskin
frekvenssit (kuvio 26; liite 6).
Opiskelulle olennaiset käsitteiden frekvenssit muodostavat
pareto-jakauman (potenssijakauma; power law
distribution; Barabási 2002, 71). Pareto-jakaumassa on
paljon noodeja (termejä), joilla on vähän linkkejä sekä vähän
noodeja (termejä), joilla on paljon linkkejä. Tämä vastaa
arkikäsitystä sanojen hyponymiasta ja käsitteiden taksonomiasta eli
hyperonyymien merkityksestä ja linkittymisestä hyponyymeihin.
Barabási (2002, 92) huomauttaa, että luonnollisen kielen
mittakaavattomuus (scale-free
nature) on osoitettu monissa tutkimuksissa. Siten
käsitekarttojen käsitteistä ja niiden välisistä linkeistä ei
laajassa aineistossa saa tehtyä tasaisesti jakautuvia tilastollisia
esityksiä. Luonnollisessa kielessä noodeina ovat sanat ja linkit
edustavat semanttisia suhteita sanojen välillä. Jotkin sanat
yksinkertaisesti kattavat enemmän merkityksiä kuin toiset. Näiden
sanojen avulla avautuu enemmän mahdollisuuksia päästä eteenpäin
kuin toisten sanojen avulla. Tässä aineistossa tällainen termi on
tietysti elokuva, joka avaa tarvittavan terminologia aivan
eri tavalla kuin termit cinéma vérité tai
esityskopio.

KUVIO 26.
Tutkimusryhmän käsitefrekvenssit muodostavat
pareto-jakauman. Elokuvatuotannon hyperonyymit
ovat jakauman oikeassa päässä. Äärimmäisenä oikealla
hyperonyymi ”ELOKUVA” (f = 41). X-akselilla 42 käsitettä
(joka viides käsite 205:stä).
Elokuvantajun osakokonaisuuksien (elokuvakulttuuri,
käsikirjoitus, esituotanto, tuotanto, ohjaus, kuvaus, äänitys,
jälkityöt ja levitys) ilmeneminen käsitekartoissa tapahtui ilman
erillistä opetusta. Oppimateriaalin mielekkääksi koettu rakenne
sekä käsitteet näyttävät siirtyvän osaksi opiskelijoiden
kognitiivisia rakenteita ja käsitteistöä. Osanottajat hakivat
tehtävissä tarvittavan aineiston Elokuvantajusta ja tulivat
samalla oppineeksi alan terminologiaa, jota käytettiin
johdonmukaisesti käsitekartoissa ja viestinnässä.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |