|
Elokuvatiedon jäsentyminen ja
käsitteellistyminen
Yleisesti ottaen kaikissa käsitekartoissa voi havaita opiskelun
aikana tapahtuvaa organisoitumista ja yhdenmukaistumista. Jo
ensimmäiset kartat (K1-K2) ovat tarkkoja, mutta opiskelun edetessä
käsitekartoista (K3-K5) löytyy toimintatutkimukseen sisältyneen
elokuvaopiskelun välityksellä opittuja rakenteita ja terminologiaa,
kuten tutkimusryhmän osanottaja 04:n karttojen K1 ja K5 ulkoasusta
huomaa. Kuvion 22 ylempi kartta K1 haarautuu voimakkaasti,
hyperonyymilla on 19 suoraa linkkiä alakäsitteisiin eli
hyponyymeihin, lisäksi taksonomia on suppea eikä selviä
käsiteryhmiä juuri ole. Lisäksi osanottaja 04:n ensimmäisessä
käsitekartassa on yhteensä 32 käsitettä ja yläkäsitteen juuressa on
suuri haarautumisaste (branching factor) ja alemmilla
tasoilla pieni. Elokuvan lajityypit (”eri lajit”) ensimmäisen
kartan alaosassa on hyvä väittämä, joka tarjoaa jatkoväylän
opiskelulle: tällainen käsite tarjoaa tavallaan mahdollisuuden
linkittää orastava katsojan elokuvatietämys asiantuntijoiden
elokuvatietämykseen. Osanottaja 04:n ensimmäisessä käsitekartassa
Elokuvantajun karttakäyttöliittymän kanssa
yhteisiä käsitteitä ovat vain ELOKUVA, LAVASTUS ja ÄÄNI. (kuvio 22,
taulukko 3).
Kuvion 22 alemman kartan elokuva-käsitteen
haarautumisaste on vähentynyt, hyperonyymilla on enää 11 linkkiä
hyponyymeihin. Väittämät ovat tarkentuneet, taksonomia on
selventynyt ja käsiteryhmät lisääntyneet. Poikkilinkkejä ei ole
piirretty, mutta kartan lukeminen on yleisesti ottaen vaivatonta.
Viimeisessä käsitekartassaan K5 osanottaja 04 käyttää myös
vuokaaviomaisia, prosessia kuvaavia ratkaisuja esittäessään
osatehtävän etenemistä elokuvatuotannossa. Tässä näkyy selvästi
tutkimusryhmän omaan dokumenttituotantoon osallistuminen, jolloin
osanottaja 04 nousi tuottajamaiseen rooliin. Osanottaja 04:n kaksi
eri aikaan piirtämää karttaa kuvaa siten osuvasti hänen
elokuvatietämyksensä ja tuotantotietoutensa kehittymistä.


KUVIO 22.
Osanottaja 04:n ensimmäinen käsitekartta K1
ylhäällä, viimeinen K5 alhaalla.
Osanottaja 04:n viimeisessä käsitekartassa K5 on yhteensä 66
käsitettä, noin kaksi kertaa enemmän kuin ensimmäisessä kartassa
K1. Lisäksi kartan K5 kaikki käsitteet liittyvät johonkin
elokuvakulttuurin ja -tutkimuksen tai elokuvatuotannon ja -jakelun
alueeseen. Elokuvantajun oppimateriaalikartan eli
käyttöliittymän kanssa yhteisiä käsitteitä ovat ELOKUVA,
ESITUOTANTO, JÄLKITUOTANTO, KUVAUS, KÄSIKIRJOITUS, LEVITYS ja
TUOTANTO (taulukko 3).
TAULUKKO
3. Osanottaja 04:n ensimmäisen (K1)
ja viimeisen (K5) käsitekartan käsitteet (vrt. kuvio
22). Käsitteet oikeassa sarakkeessa, vasemmassa
sarakkeessa tunnisteet (liite
5).

Samoin vertailuryhmän osanottaja 19:n kartoissa voi havaita
viestinnällistä tarkentumista, sillä kartan luettavuus on
kehittynyt (kuvio 23, taulukko 4). Tämä ei kuitenkaan johdu
osallistumisesta verkkokurssille tai Elokuvantajun
kehitystyöhön vaan vuoden intensiivisestä lähiopiskelusta
Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen laitoksella, jona aikana
opiskelijat ehtivät jo kehittää oman opiskelua tukevan
käytäntöyhteisönsä. Osanottaja 19 käyttämä käsitemäärä pysyi
samana, mutta olennaista on ilmaisun selventyminen ja käsitekartan
jäsentyminen (taulukko 4). Kuviossa 23 alhaalla oleva käsitekartta
on varsin helppolukuinen ja kuvaa vuoden aikana tapahtunutta
osanottaja 19 elokuvatietämyksen kehittymistä.


KUVIO 23.
Osanottaja 19:n ensimmäinen käsitekartta
ylhäällä ja viimeinen
alhaalla.
Osanottaja 19:n käyttämä käsitteistö on runsaan vuoden
lähiopiskelun aikana muuttunut selvästi. Viimeisessä käsitekartassa
K5 on tuotantoapulaisen ja tuotantopäällikön kaltaisia termejä,
jotka puuttuivat ensimmäisestä kartasta (taulukko 4).
TAULUKKO
4. Osanottaja 19:n
ensimmäisen (K1) ja viimeisen (K2) käsitekartan käsitteet (vrt.
kuvio 23). Vasemmalla tunnisteet, oikealla
käsitteet (liite
5).

Opiskelun edetessä niin tutkimus- kuin vertailuryhmän kaikissa
käsitekartoissa käytetty käsitteistö täsmentyi ja oppimista oli
tässä mielessä vaivatonta seurata. Seuraavaksi esittelen kartoista
laskemani käsitefrekvenssit, joiden avulla pyrin hahmottamaan
osanottajien tietämyksen muutoksia. Sen jälkeen kerron muista kuin
elokuva-käsitekartoista, joita tutkimusryhmän osanottajat myös
piirsivät ja joilla etsin elokuvan linkittymistä esimerkiksi
viittomakieleen tai oppimateriaaleihin. Lopuksi esittelen, kuinka
elokuvaa käsittelevät ”noviisin yleiskartat” (katsojan kartat)
muuttuivat opiskelun edetessä ”edistyneen aloittelijan
tuotantokartoiksi” (elokuvantekijän kartoiksi).
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |