|
5.2 Kohti saavutettavaa taideaineiden
korkeakouluopiskelua
Individual human beings are able to create culturally
significant artefacts only if they receive significant amounts of
assistance from other human beings and social
institutions (Tomasello 1999, v).
Ensimmäisen lukuni otsikko on kuin
mielenosoituksen banderollin teksti: ”Korkeakoulu kaikille!”. Tämä
itselleni asettama tavoite tuskin toteutuu tämän tutkimuksen
tuloksien avulla, mutta uskon Dysonin (1999) lailla pienten
askelten edistävän matkaa jopa paremmin kuin jättimäisten
harppausten. Muistelen myös Tahko Pihkalan painottaneen, ettei
matka tapa vaan vauhti. Pääkin voi olla pilvissä, kunhan jalat ovat
tukevasti maassa - ainakin välillä. Kaikille avoimen korkeakoulun
toteutuminen vaatii myös yhteistyötä ja verkottumista muiden samaan
tavoitteeseen sitoutuneiden ihmisten kanssa. Toivon tämän
tutkimuksen olevan osa sen käytäntöyhteisön toimintaa, joka haluaa
kehittää saavutettavaa taideopiskelua. Siksi ensimmäisen luvun
otsikko on etsimisen aikana rajautunut sävyisämmäksi ja alkaa nyt
sanalla ”kohti”, joka muistuttaa inkluusion olevan prosessi.
Tutkimuksen aikana oma ammatti-identiteettini ja tietämykseni
kehittyi, koska Elokuvantaju-tuotannon aikana sain
mahdollisuuden reflektoida itseäni niin käsikirjoittajana,
tuottajana kuin ohjaajanakin. Tämä heuristisen kehän kautta
syntynyt itseymmärrys on osa väitöskirjatutkimuksen tuloksia, mutta
oletan tällä olevan merkitystä vain minulle. Jätin siis tietoisesti
tähän kuuluvan valaistumisen kirjoittamatta ja toivon tietämykseni
siirtyvän vähitellen yhteisön käyttöön käytännön projektien kautta.
Monet ongelmattomina pitämäni asiat, työtavat ja käsitteet
joutuivat uuteen valoon työstäessäni niistä vuorovaikutteista
aineistoa yhdessä työryhmän, aineiston luovuttajien ja tutkimukseen
osallistuneiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoilta saamani
palaute siirtyi tuotantoon pääosin tulkintojeni ja pohdintojeni
kautta pakottaen näkemään arkipäiväistyneet ammatilliset käsitteet
ja käytännöt hiljaiseen tietoon perustuvina sumeina ja elävinä
vuorovaikutuksen tuotteina. Jouduin myös kokemaan sen, miten vähän
tiedän ja miten paljon on opittavaa. Tähän en keksi muuta järkevää
ratkaisua kuin osallistumisen eri käytäntöyhteisöihin sekä
yhteistyön tekemisen aina, kun siihen tarjoutuu tilaisuus.
Tuotannollisesta näkökulmasta opin käyttämään sekä
itseorganisoituvia karttoja että käsitekarttoja osallistuvan
tuotekehittelyn ja design-tutkimuksen tukena niiden rajoituksista
huolimatta. Nämä molemmat, mutta täysin erilaiset tavat mallintaa
tietämystä ovat arvokkaita välineitä joustavan oppimisen
kehittämisessä.
Tutkimuskysymysten, aineiston ja tulosten yhteenveto on taulukossa 14. Tutkimustulokset viittaavat
siihen, että elokuvailmaisun monikielinen ja -kulttuurinen joustava
verkko-opiskelu voidaan toteuttaa ongelmalähtöisesti ja
yhteisöllisesti. Tutkimusryhmän osanottajat muodostivat
käytäntöyhteisön elokuvan tuottamista varten sekä oppivat
yhteisöllisen oppimisprosessin aikana käyttämään eri
verkkopalveluita ja kehittivät opiskelutaitojaan. Tutkimusryhmä
oppi hallitsemaan elokuvailmaisun suomenkielisen peruskäsitteistön
ja leikkasi itsenäisesti yhteisesti kuvatusta materiaalista kolme
lyhyttä dokumenttielokuvaa kurssin lopputyöksi. Viittomakielisten
osanottajien subjektiivinen elokuvan taju kehittyi siten kohti
asiantuntijan elokuvatietämystä.
Käytännöllistä virtuaaliopetusta ja verkkokursseja hyödyttävää
tietoa saatiin siitä, miten etä- ja lähijaksoja tulisi
tasapainottaa yksittäisten verkkokurssien onnistumiseksi
joustavissa opinnoissa, sillä elokuvailmaisun opiskelu pelkästään
verkon kautta vaikuttaa tehottomalta. Tuomi (1999) vaikuttaa olevan
oikeilla jäljillä argumentoidessaan, ettei kaikkea tietämystä voi
esittää yhdenkään mediumin välityksellä. Yhteisössä kehittyy
työskentelyn aikana hiljaista tietoa, jota voi jakaa vain
toimimalla yhdessä. Saavutettava ja joustava elokuvaopiskelu on
siten jatkuvaa tasapainon etsimistä etä- ja lähijaksojen välillä.
Verkkokurssin aikana varsinkin tuotantovaiheesta toiseen
siirtyminen oli kriittinen vaihe, jolloin joko muita tehokkaammilla
tai hitaammilla opiskelijoilla oli riski vetäytyä kurssin
suorittamisesta.
Tutkimusryhmää ja vertailuryhmää ei vertailtu sanan ahtaassa
merkityksessä, mutta silti havaittiin taustaltaan erilaisten
tutkimus- ja vertailuryhmien osanottajien jakaantuvan
SOM-analyyseissa pienempiin osaryhmiin eikä tässä suhteessa ole
nähtävissä selvää eroa ryhmien yksittäisiä jäseniä vertaillessa.
Kuulovamma ja kieli - kuten mikä tahansa selvästi havaittava
erilaisuus - on tietysti aina ilmeisin ero ihmisten välillä, mutta
tutkimuksen aikana heräsi epäilys siitä, mahdetaanko kuulovammaa
painottaa nykyisin aivan liikaa. Viittomakieliset opiskelijat
voisivat siten opiskella suomenkielisten kanssa ja päinvastoin
ainakin verkko-oppimisympäristössä ja aivan opintojen
alkuvaiheessa. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, ettei
audiologinen kuurous (deafness) sinänsä estä elokuvailmaisun
oppimista saati korkeakouluopiskelua, mikäli opiskelijat
hallitsevat oman viittomakielensä lisäksi kirjoitetun puhekielen.
Pieniä viitteitä saatiin siitä, että juuri yhteisöllisen kuurouden
(Deafhood) ansiosta tutkimusryhmän osanottajat ponnistelivat
verkkokurssin loppuun saakka.
TAULUKKO
14. Tutkimuskysymysten, aineiston ja tulosten
yhteenveto.

Toisaalta tutkimusryhmän ja elokuvaopiskelijoista koostuneen
vertailuryhmän motivaatiota ja elokuva-alan määrällistä tietämystä
ei ole enää järkevää vertailla vuoden opiskelun jälkeen, vaikka
käsitekartat viittaavatkin samantapaiseen elokuvatuotannon
rakenteelliseen hahmottamiseen. Lukuvuoden kestävä intensiivinen
elokuvaopiskelu alan oppilaitoksessa näkyy selvästi vertailuryhmän
viimeisissä käsitekartoissa, joissa elokuvatuotanto hahmotetaan
ammattilaisen ja taiteilijan näkökulmasta. Vaikuttaakin siltä, että
myöhemmässä opintojen vaiheessa tuskin kannattaa järjestää yhteisiä
kursseja muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Tämä kannattanee
ottaa huomioon esimerkiksi myönnettäessä sivuaineopinto-oikeuksia.
Sama pätee tietysti toisinpäin eli kasvatustieteen opinnoissa sekä
yleensä kaikkien opintojen suhteen. Noviisit toki hyötyvät
edistyneiden kanssa työskentelystä, mutta edistyneiden voi olla
vaikea motivoitua yhteiseen työskentelyyn noviisien kanssa.
Tärkeä havainto oli se, että toimintatutkimuksen
viittomakieliset opiskelijat käyttivät joustavasti kirjoitettua
suomea ja ovat tältä osin verrattavissa muista maista saapuviin
vaihto-opiskelijoihin. Joustavuuden tarve on siten ilmeinen, sillä
korkeakoulujen opetusta on järjestettävä lisää myös englanniksi,
joka on EU-alueen Lingua Franca (Corré 2000). Taideteollisen
korkeakoulun kaltaisen monikielisen korkeakoulun opiskelupalvelujen
on annettava kullekin opiskelijalle mahdollisuus luoda kulttuurisia
merkityksiä opiskelun aikana, jolloin oppimisympäristöt kehittyvät
yhteisölliseksi vaihtelevasta kulttuuritaustasta huolimatta. Tämä
on monimutkaista, mutta yksi mahdollinen ratkaisu on juuri se, että
oman kielen ja tuttujen artefaktien avulla oppimisympäristö
liitetään kulttuuriseen kontekstiin ja tehdään mielekkääksi
(Tynjälä 1999, 148-168). Tällöin esimerkiksi viittomakieliset
videoleikkeet ovat tarkoituksenmukaisia ja motivoituvat merkityksen
vuoksi eivätkä siksi, että kaikki informaatio pitäisi esittää
täydellisinä videoleikkeinä.
Tutkimuksessa saatiin pieniä viitteitä siitä, että yksilöiden
tai yhteisöjen välinen suureksi koettu erilaisuus voi toisaalta
jumiuttaa lähiopetustilanteen yksinkertaisesti siksi, että yhteinen
kokemuspohja - opiskelukonteksti - puuttuu. Opiskelu on tunnetta
ryhmään kuulumisesta, mikä auttaa jaksamaan, mutta yksinäisyys
johtaa emotionaaliseen väsymiseen ja vaikeuttaa opiskelua. Antonio
R. Damasiota (1994; 1999, 46) ja de Waalia (2001, 349) mukaillen
voisi muotoilla, että tunteeton oppii huonosti, opiskeluun
liittyvissä päätöksissä emootiot ovat tärkeitä. Siksi opiskelijat
kannattaisi johdatella oivaltamaan se, että yhteistoiminta
kannattaa lopulta aina (Axelrod 1984). Ryhmässä ongelmalähtöisesti
toimimalla kulttuuriltaan, tietämykseltään, älykkyydeltään ja
osaamiseltaan erilaiset opiskelijat konstruoivat tehokkaasti tietoa
ja pystyvät kehittämään kulttuuria ja luomaan artefakteja
(Hakkarainen ym. 1999, 146-164).
Tutkimukseni ehkä tärkein havainto oli se, että esteettömän
korkeakoulun ihanne - korkeakoulu kaikille - ja saavutettavan
yhteisöllisen opiskelun tavoite voidaan haluttaessa suhteellisen
helposti toteuttaa kahden korkeakoulun hallintohenkilökunnan,
opiskelijoiden ja opettajien yhteistyöllä. Tämän tutkimuksen aikana
sekä Jyväskylän yliopiston että Taideteollisen korkeakoulun
henkilökunta löysi aina tutkimuksen tarpeisiin soveltuvan valmiin
hallintopykälän, ohjeistuksen tai menettelytavan. Yhtä tärkeä
havainto oli se, että design-tutkimuksen avulla voidaan kehittää
verkko-opintojen pedagogiikkaa sekä yhteisöllisyyttä tukevien
opiskeluvälineiden tuotantoa. Lähiopintoja tukeva verkko-opiskelu
tarjoaa varteenotettavan mahdollisuuden oppia elokuvataiteen
perustietoja ennen vakavampia ja syvällisempiä alan opintoja, mutta
se voi osoittautua tärkeäksi työvälineeksi ammattitaidon
ylläpidossa ja yhteisöllisten verkostojen rakentamisessa.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |