5.1 Rajoitukset
What if a priori were a product of evolution, a set of
instructions for the human mind to sift through the huge amounts of
information it encounters? (de Waal 2001, 96)
Tämän tutkimuksen rajoitukset liittyvät tulosten
yleistettävyyteen, talouden vaikutukseen, opetusteknologialle
asetettuihin odotuksiin, tutkimusmenetelmiin ja osanottajien
kielitaitovaatimuksiin. Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää uusiin
tilanteisiin ottamatta huomioon uusien oppimistilanteiden ja
-ympäristöjen mukana tulevia ennalta arvaamattomia muuttujia.
Design-tutkimuksessa voidaan ottaa tarkasteluun jokin artefakti
kuten Elokuvantaju siihen liittyvine käytäntöineen ja
tarkastella kehittyvää prosessia monella eri tavalla. Tämän jälkeen
voidaan perustellusti arvioida tuotteen ja siihen liittyvän
verkkokurssin toimivuus juuri tässä tai tätä muistuttavissa
oppimistilanteissa, mutta tuloksia on mahdotonta yleistää
täydellisesti (Collins & al. 2004).
Edellistä suurempi rajoitus liittyy talouteen. Digitaalinen
kuilu teollistuneiden ja kehitysmaiden välillä on tosiasia
(Castells 1996, 1997 & 1998; Korten 1995), joka vaikuttaa
verkko-opiskelun mahdollisuuksiin. Tässä tutkimuksessa digitaalinen
kuilu konkretisoitui yhteistyössä kolumbialaisten kumppaneiden
(liite 10) kanssa: Kolumbiaan oli
tuotettava Elokuvantajun CD-versio, koska maassa ei ole
riittävästi Internet-yhteyksiä. Tässä kuvattu yhteisöllinen
tuotanto käyttäjien kanssa on siten mahdollista vain
teollistuneissa maissa (OECD 2000).
Yksi vaikeammin hahmotettavista rajoituksista liittyy yleisesti
opetusteknologiaan liittyviin odotuksiin. Teknologialle ei
ylipäänsä pitäisi antaa tehtäviä, joihin se ei ihmisen puolesta
kykene. Vain ihminen pystyy konstruoimaan tietämystä: teknologia on
tässä prosessissa vain apuväline riippumatta siitä, miten
monimutkaista se on. Esimerkiksi yleisesti käytetty ilmaisu
”tiedonhaku” on oppimisen kannalta harhaanjohtava, sillä tieto ei
löydy hakemalla eikä sitä voi antaa valmiina - vain informaatiota
voidaan jakaa. Opiskelijan on aina itse konstruoitava oma tietonsa
kustakin aiheesta löydetyn tai saadun informaation pohjalta (Aebli
1991, 195-265) ja tehokkaimmin tämä tapahtuu käytäntöyhteisön
jäsenenä. Elokuvantajussa julkaistun elokuva-artikkelin
kaltainen informaatio ei sinänsä vielä kerro mitä sillä tulisi
tehdä (OECD 2000, 75; Pinker 2002, 75, 101). Tehokkaan oppijan on
pystyttävä rajoittamaan sitä, mistä informaatiosta hän tekee
johtopäätöksiä ja mistä ei - on opittava oppimaan. Lisäksi on
osattava tulkita ja analysoida kulttuurisia metaforia ja myyttejä
(Tomasello 1999, 157-158). Joustavassa opiskelussa etsitään sopiva
suhde hitaan ja yksilöllisen tietämyksen konstruoimisen ja nopean
informaation välittämisen kesken, mutta tähän problematiikkaan ei
tämä tutkimus pysty vastaamaan tyhjentävästi.
Tutkimuksessa käytettyyn käsitekartta-menetelmään liittyy
tiettyjä rajoituksia. Toimintatutkimuksessa käytetyt käsitekartat
osoittautuivat hyviksi välineiksi oppimisen evaluoinnissa, koska
osanottajilla oli aiempaa kokemusta niiden käytöstä. Kahdelle
vertailuryhmän opiskelijalle käsitekarttojen piirtäminen oli silti
hankalaa. Tämä viitannee siihen, ettei menetelmä sovellu
harjoittelematta kaikille ja kaikkeen opetukseen. Zeiliger (1996)
ei ole vakuuttunut siitä, että käsitekartoitus auttaisi
opiskelijoita esimerkiksi navigoinnissa tai sen hahmottamisessa,
vaikka käsitekartoitusta voitaneen soveltaa myös
hypermedia-aineiston jäsentelyyn. Zeiliger kiteyttää suunnittelijan
dilemman kysymällä, miten kognitiivisten ponnistelujen
vähentämiseksi luodut artefaktit voidaan silti suunnitella
kannustamaan opiskelua.
Opiskelijoiden kognitiivinen kuormitus muodostuu
tietojärjestelmän ja ihmisen vuorovaikutuksen esteistä ja sivuston
monimutkaisuudesta. Vuorovaikutus ei saisi ylikuormittua, jos
käytetään välineitä kognitiivisen kuorman vähentämiseksi. Opiskelu
ja oppiminen vaativat aina työtä, mutta käyttöliittymän rakenteen
ja opiskelijoiden kykyjen pitäisi olla sopivasti tasapainossa.
Tämän tutkimuksen perusteella ei voi päätellä juuri mitään
Elokuvantajun käyttöliittymän tai toimintatutkimuksessa
käytetyn käsitekartoituksen kognitiivisesta kuormituksesta
verkko-opiskelun aikana. Käsitekartoitus ei ole tässä mielessä
kaiken ratkaiseva oppimisen apuväline. Se on lopultakin vain yksi
monista eri tavoista jäsentää omaa ajattelua.
Viittomakielisten kuurojen opiskeluun liittyvä rajoite on
tutkimukseen ja Elokuvantajuun liittyvä vaatimus
kaksikielisyydestä. Tämä toimintatutkimus perustui tutkimusryhmän
osanottajien kaksikielisyyteen, sillä kaikki osanottajat pystyivät
käyttämään kirjoitettua suomea sekä uuden oppimisessa että
kehittyvän tietämyksensä ilmaisemisessa. Tutkimuksen tuloksista ei
siten voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä yksikielisten -
pelkästään viittomakielisten - kuurojen opiskeluun.
Elokuvantajussa on vuonna 2004 vain elokuvakäsitteitä
vastaavia viittomia, yhtäkään artikkelia ei ole käännetty johdantoa
lukuun ottamatta kokonaan viittomakielelle. Toisaalta
WWW-standardeja (W3C 1999) noudattavan hypermedian ja modulaarisen
sivustorakenteen kannalta tämä ei ole rajoite, sillä täydelliset
käännökset voidaan rakenteen vuoksi milloin tahansa vaihtaa vain
viittomat sisältävien videotiedostojen tilalle.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|