4.1.3 Johdanto ja artikkeli -
informaation esittämisen tasot
Elokuvantajun informaatioarkkitehtuurin tasot tarjoavat
materiaalia eri tarkkuudella. Elokuvantajun
oppimateriaalikartan tai sanahaun kautta pääsee johdantomoduulien
(kuvio 42) ja artikkelisatelliittien
informaatioon.
Johdanto eli moduuli `opetusolio, oppimisaihio,
oppimisdokumentti, oppimisobjekti, oppisisältö' (learning
object, modular building block, shareable content
object, reusable learning object) on itsenäinen elementti ja
mahdollisimman riippumaton muusta kokonaisuudesta. Kussakin
johdantomoduulissa määritellään aina yksi elokuvakäsite esimerkkien
ja linkitysten avulla. Elokuvantajun
teksteissä päädyttiin hyvään yleiskieleen puhtaan selkokielen
sijasta. Tavoitteena oli kirjoittaa johdannot siten, että ne
yhtälailla herättäisivät kysymyksiä ja mielenkiintoa aiheeseen kuin
selittäisivät kyseessä olevan termin.
Moduulissa on kaksi palstaa, joista oikealla palstalla on termin
selitys kirjoitetulla kielellä ja vasemmalla palstalla on kuva,
jonka tilalle voidaan valita mahdollinen videoesimerkki tai termiä
vastaava viittoma. Moduuli muistuttaa ulkonäöltään perinteistä
television kuvakäsikirjoitusta, jossa kuvat ovat vasemmalla ja
repliikit oikealla palstalla.
Useimmista johdannoista on sisäisiä linkkejä lähikäsitteiden
johdantoihin tai samaa aihetta syventävään artikkeliin sekä
linkkejä ulos palvelusta. Navigaatiota lukuun ottamatta palvelun
kaikki linkit ovat HTML:n oletusarvoisen ulkoasun mukaisia eli
linkit ovat sinisiä ja alleviivattuja ja vieraillut
linkit violetteja ja alleviivattuja (Nielsen 2000a, 60-62).
Linkit ulos eli muihin sivustoihin on erotettu hakasulkein:
[linkki ulos palvelusta]. HTML:n oletusarvoisen ulkoasun
käyttö perustuu siihen, että navigoinnin ei pitäisi aiheuttaa
kognitiivista kuormaa opiskelijalle.

KUVIO 42.
Suomenkielisen Elokuvantajun
kuvasuunnitelma-johdanto eli -moduuli.
Artikkeli eli satelliitti poikkeaa
ulkoasultaan johdantomoduulista ja siten helpottaa käyttäjän
navigointia: käyttäjä tietää ulkonäön perusteella sijaintinsa
oppimateriaalissa. Satelliitti sisältää otsikon, ingressin ja
leipätekstin lisäksi artikkelin kirjoittajan nimen sekä tiedon
siitä, mitä polkua (oppimateriaalikartta vai sanahaku) käyttäjä on
saapunut kyseiseen artikkeliin. Artikkelisatelliitti muistuttaa
ulkoasultaan perinteistä painotuotetta ja siinä on otettu huomioon
myös artikkelin tulostaminen.
Termit moduuli ja satelliitti
viittaavat enemmän informaatioarkkitehtuuriin, jolloin kokonaisuus
koostuu metatiedosta ja sisällöstä. Termit johdanto ja artikkeli
viittaavat puolestaan enemmän moduulin ja satelliitin sisältöön,
joka voi olla tekstiä, grafiikkaa, videoleikkeitä tai kuvia.
Elokuvantajun modulaarista rakennetta - metatiedon ja
sisällön yhdistäviä oppimisaihioita - voidaan soveltaa myös muuhun
kuin elokuvaopiskeluun.
Moduulijohdannon otsikon yläpuolelta käyttäjä voi valita kuvan
sijaan videon tai viittomakielisessä versiossa viittoman. Linkkien
vasemmalla puolella olevilla nuolilla korostetaan toiminnallisuuden
kohdistumista kuvakenttään. Navigaatiolinkit viittaavat moduuliin
itseensä ja sisältävät parametrina tiedon, jonka pohjalta JSP-koodi
valitsee media-elementin.
JSP-tekniikkaa käytetään palvelussa useaan eri
tarkoitukseen, kuten käyttäjän tekemien valintojen seuraamiseen.
Palvelin suorittaa Java-koodin palvelinlaajennuksen avulla
(esimerkiksi Tomcat) ennen sivun lähetystä käyttäjälle, joten
käyttäjän selaimen ei tarvitse tukea mitään ohjelmointikieltä.
Jokainen moduuli tarkastaa JSP-koodin avulla onko siihen saavuttu
oppimateriaalikartan vai sanahaun kautta (liite 13).
Tämän tiedon pohjalta moduuli kirjoittaa käyttäjän selaimen
navigaatiopalkkiin polun, joka esimerkiksi ilmaisu-moduulissa voi
olla jompikumpi seuraavista:
Yllä oleva polku näkyy moduulin vasemman palstan yläreunassa ja
näyttää artikkelin sijainnin hierarkiassa sekä sen, miten käyttäjä
on saapunut moduuliin (oppimateriaalikartan vai sanahaun kautta).
Myös artikkeleissa on navigaatiopalkki, joka kertoo mitä polkua
käyttäjä on saapunut dokumenttiin.
Kuvat, viittomat videoleikkeinä ja elokuvien videonäytteet on
nimetty seuraavasti:
Kaikissa moduuleissa on ”kuva” ja ”viittoma” -valinnat, lisäksi
osa moduuleista sisältää ”näytä video” -valinnan, jolla voi katsoa
aiheeseen liittyvän elokuvaesimerkin. Kuva, viittoma ja
elokuvaesimerkki näytetään moduulissa aina samassa kohtaa
vasemmalla palstalla.
Videoleikkeitä on kahta tyyppiä: mustavalkoisia viittomia
ja värillisiä elokuvanäytteitä. Kuvakenttä on 384x304 pikseliä,
QuickTime-videoleikkeiden kuvakoko on 384x288 pikseliä ja
tiedostokoko on optimoitu liikaa laadusta tinkimättä (Hellström
1996). JSP-tekniikan vuoksi esimerkiksi suomenkielisen pääsivun
kautta oppimateriaaliin tultaessa viittoma-valinta ei ole käyttäjän
näkyvissä (Laitinen & Viikari 2001).
Metatieto on osa moduulin ja satelliitin arkkitehtuuria
hakukoneita varten (Kämäräinen & Haapasalo 1998, 237). Jokaisen
moduulin metatieto sisältää otsikon, lyhyen kuvauksen sisällöstä,
asiasanoja sekä aihealueen, johon se kuuluu. Elokuvantajussa
käytetään vapaasti valittavia ja sisältöä mahdollisimman hyvin
kuvaavia asiasanoja (liite 13).
Informaatioarkkitehtuurissa on otettu huomioon tarve lisätä
moduuleita palveluun. Palvelun skaalautuvuus tarkoittaa
sitä, että sisältöä on myöhemmin helppo laajentaa. Skaalautuvuus
voi myös tarkoittaa palvelun soveltuvuutta erilaisille
kävijämäärille sekä teknisten ratkaisujen soveltuvuutta
erityyppiseen käyttöön ja palvelun soveltumista erilaisten
käyttäjäryhmien tarpeisiin. Laitinen ja Viikari (2001) toteuttivat
Elokuvantajun skaalautuvuuden eli helpon laajennettavuuden
modulaarisuuden avulla. Moduulit ovat rakennuspalikoita, joista
järjestelmän toiminnallinen kokonaisuus rakennetaan ja niiden
sisältämiä johdantoja voidaan helposti räätälöidä, muuttaa ja
päivittää. Moduulit on toteutettu pääasiassa staattisina ja siten
helposti editoriohjelmilla (esimerkiksi Macromedia
Dreamweaver ja Adobe GoLive) muokattavina
HTML-tiedostoina. Uusia moduuleja voidaan rakentaa tarvittavat
mediaelementit sisältävillä HTML-mallipohjilla.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|