TIIVISTELMÄ
Tutkimus tehtiin vuosina 1999-2004 Taideteollisessa
korkeakoulussa yhteistyössä Jyväskylän yliopiston viittomakielisen
luokanopettajakoulutuksen kanssa. Taideteollinen design-tutkimus
sijoittuu elokuvataiteen, media- ja elokuvatutkimuksen sekä
kasvatustieteen alueille. Yhdistämällä osallistuva toimintatutkimus
ja WWW-tuotanto kehitettiin elokuvailmaisun yhteisöllisen
verkko-opiskelun konsepti ja tuotettiin tutkimuksen teos
Elokuvantaju-CinemaSense, joka on saatavilla WWW-muodossa
[http://elokuvantaju.uiah.fi].
Joustavaa opiskelua tukevan WWW-palvelun ja verkko-oppimateriaalin
käytettävyyttä ja saavutettavuutta havainnoitiin elokuvailmaisun
verkkokurssilla vuonna 2001 käsitekartoituksen ja verkkoviestinnän
avulla.
Tavoite oli tuottaa elokuvan verkko-opiskeluun soveltuva,
saavutettava tuote sekä selvittää tuotannon tueksi
viittomakielisten opiskelijoiden elokuvailmaisuun liittyvän
tietämyksen syvenemistä ja käsitteellistymistä sekä yhteistoimintaa
verkkokurssin aikana. Tavoite liittyy inkluusion
yleistavoitteeseen, kaikille yhteiseen ja avoimeen korkeakouluun,
joka muokkautuu joustavasti erilaisten opiskelijoiden
tarpeisiin.
Tutkimusongelma oli selvittää, miten tuotetaan
saavutettava elokuvailmaisun WWW-palvelu, joka tukee sekä
yhteisöllistä verkko-opiskelua että yksilöllistä
elokuva-tietämyksen kehittymistä.
Metodologia perustui käyttäjäkeskeiseen ja
yhteisölliseen osallistuvaan tuotekehittelyyn (participatory
design), jossa design-tutkimuksen avulla kehitettiin
palvelukonsepti joustavaan yhteisölliseen elokuvan
verkko-opiskeluun ja tuotettiin esteetön
Elokuvantaju-sivusto. Viittomakielisten opiskelijoiden
kanssa WWW-palvelua testattiin ja kehitettiin saavutettavaksi ja
monikulttuuriseksi taideaineiden verkko-opiskeluformaatiksi.
Kolmanneksi etsittiin design-tutkimuksen havainnoille ja
kokemuksille teoreettista selitysvoimaa (consilience)
konstruktivistisen ja yhteisöllisen oppimisteorian,
kognitiotieteiden sekä kulttuurievoluutiotutkimuksen avulla.
Tutkimusaineisto koostuu tutkimusryhmän osanottajien
käsitekartoista, kyselyistä, sähköpostiviesteistä, päiväkirjoista
ja dokumenttielokuvista sekä vertailuryhmän käsitekartoista ja
alkukyselystä. Aineistoa täydentävät
Elokuvantaju-tuotantoryhmän sähköpostiviestintä sekä
Elokuvantajun tuotantoprosessia käsittelevä MA-lopputyö
(Laitinen & Viikari 2001).
Tulokset: 1) Teoreettinen tarkastelu ja
design-tutkimusprosessin kuvaus siitä, miten elokuvailmaisun
perusopintoihin tarkoitettu WWW-palvelu ja verkko-oppimateriaali
tuotetaan. 2) Tutkimusryhmän osanottajien käsitekartat
yhdenmukaistuivat ja käsitteistö muuttui ammattimaisemmaksi
elokuvailmaisun verkko-opiskelun aikana. 3) Elokuvailmaisun
verkkokurssin päättyessä osanottajien käsitekartat olivat
kehittyneet elokuvankatsojien kartoista elokuvantekijöiden
kartoiksi. 4) Tutkimusryhmä jäljitteli ammattituotantoa sekä ideoi
ja kehitteli dokumenttielokuvan aiheen, organisoi tuotannon ja
tuotti kolme dokumenttielokuvaa. 5) Tuotettiin saavutettava ja
monikielinen Elokuvantaju 1.0 -palvelu ja
verkkokurssikonsepti joustavia taideopintoja varten. Tutkimus
lisäsi myös tietämystä monikielisten verkko-opintojen
vuorovaikutteisuudesta. Tuloksia voidaan soveltaa multimodaalisten
verkkokurssien, käyttöliittymien ja palveluiden tuotantoon, mikä
vuorostaan edistää inkluusiota sekä monikulttuurista ja joustavaa
korkeakouluopiskelua.
Avainsanat: Computer Supported Collaborative
Learning, CSCL, design-tutkimus, elokuva,
multimodaalisuus, verkko-oppimateriaalit, toimintatutkimus,
taideopetus, tietokoneavusteinen yhteisöllinen opiskelu,
verkko-opiskelu, verkkopedagogiikka, WWW-palvelu.
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|