|
Esipuhe ja kiitokset
Vuosia myöhemmin, seistessään teloitusryhmän edessä, eversti
Aureliano Buendía muisti kaukaisen illan jolloin hänen isänsä vei
hänet tutustumaan jäähän.
(Gabriel García Márquez 1967, Sadan vuoden
yksinäisyys. Suomennos Matti Rossi)
Elokuvilla on voimallinen kyky herättää emootioiden kautta
muistoja ja synnyttää uusia ajatuksia. Katsoin Fritz Langin
elokuvan M - kaupunki etsii murhaajaa (M - Eine Stadt
sucht einen Mörder, 1931) lapsena -
luultavasti salaa, sillä 1960-luvulla vanhemmilla oli vielä tapana
säännöstellä lastensa televisionkatselua. Peter Lorren näyttelemä
lastenmurhaaja viheltelee epävireisesti pelottavaa teemaa juuri
ennen murhia, joita ei koskaan näytetä. Teatterikoulun
ohjaajalinjalla selvisi, että sävelmä on Edvard Griegin
Vuorenkuninkaan luolassa Henrik Ibsenin
Peer Gynt -näytelmään ja Peter von Baghin elokuvakirjoista
viheltäjäksi paljastui ohjaaja Lang, ei näyttelijä Lorre. Paljon
myöhemmin Elomedia-tutkijakoulussa opin Antonio R. Damasion
kirjoista tieteellisen selityksen sille, mitä aivojeni
hermoverkoissa oli tapahtunut kuullessani sävelmän ensi kertaa ja
miksi vielä aikuisenakin ihoni nousi kananlihalle murhateeman
kuullessani. Tieteelliset selitykset ja tuotannollinen tietämys
eivät silti tuhoa eläytymistä elokuvaan, sillä kukapa ei haluaisi
lumoutua Griegin, Lorren ja Langin taiteesta?
Elokuvia katsoessamme voimme osallistua saavuttamattomiin
tapahtumiin sekä oppia tarinoihin eläytymällä vieraiden yhteisöjen
elämää ja kulttuurisia arvoja. Liikkuvin kuvin taidokkaasti
kerrottu tarina saa katsojat sekä jakamaan saman kokemuksen että
keskustelemaan näkemästään yhteisiä käsitteitä käyttäen ja niitä
tarkentaen. Tämä kulttuuriseen oppimiseen liittyvä havainto on
omalta osaltaan johtanut vuosina 1998-2004 tekemääni tutkimukseen
ja tähän väitöskirjaan, jossa pyrin kirjoittamisen avulla
”käsitteellistämään hermoverkkoihini kasautunutta hiljaista
tietoa”. Olen onnekseni kokenut idean kehkeytymisen ryhmässä
yhteistyön, harjoittelun ja osanottajien erilaisten taitojen kautta
tuotteeksi tai esityksen ensi-illaksi. Minkä tahansa asian luominen
yhdessä muiden kanssa on mystinen ja stimuloiva prosessi; se on
myös antoisampaa kuin yksin tekeminen. Suunnitelmallisen yhteistyön
lisäksi spontaanin yhteistoiminnan syntyminen aivan vieraidenkin
ihmisten välille - esimerkiksi onnettomuuksien pelastustöissä -
kertoo ihmisyydestä hyvin paljon: tarvittaessa olemme verkottuneita
altruisteja ja välitämme toisistamme, vaikkemme John Fordin
Etsijöiden (Searchers, 1956) Ethan Edwardsin tavoin
haluaisikaan sitä avoimesti tunnustaa. Tämä työni on avoin
tunnustus sille, että uskon meidän olevan parempia ihmisiä
voidessamme tehdä yhteistyötä muiden kanssa.
Tutkimukseni aikana sain tehdä yhteistyötä monien pätevien
etsijöiden kanssa. Kiitos ohjaajani Kai Hakkarainen ja Kristiina
Jokinen sekä työni alkuvaiheen suunnannäyttäjät Timo Honkela ja
Ilpo Koskinen; esitarkastajat Sirkku Kotilainen ja Krista Lagus;
tukijat Eeva Kurki, Lily Díaz-Kommonen ja Philip Dean;
kanssaetsijät Markku Jokinen, Marjo Mäenpää, Jyrki Rissanen, Teemu
Leinonen, Anne Lakanen, Aleksi Bardy, Samu Heikkilä, Harry
Malmelin, Kati Rapia, Maarit Nissilä, Seppo Louhi, Alvaro Pardo,
Kaisa Immonen, Andrea Botero Cabrera, Yukako Uemura ja Paola
Cabrera Viancha; kannustajat Tuula Mehtonen, Yrjö Sotamaa, Leena
Koskinen, Ilkka Huovio, Lauri Törhönen, Hilkka Nousiainen,
Eva-Maria Hakola, Esa Vuorinen ja Antti Kytömäki; neuvonantajat
Päivi Rainò, Kirsi Rinne, Katriina Ilmaranta-Pajunen, Jukka Vieno,
Kimmo Kohtamäki, Anna Arsniva, Ellen Kotanen, Jon Nykänen, Jussi
Etto, Kari-Hans Kommonen, Matti Kuortti, Mikko Tuori, Sami
Konkonen, Katja Battarbee, Susanna Virtanen-Pascal ja Pia Sivenius;
tutkimusryhmien opiskelijat Jyväskylässä ja Helsingissä; lukuisat
avunantajat Taideteollisen korkeakoulun medialaboratoriossa,
elokuva- ja lavastustaiteen osastolla, tutkimuskeskuksessa,
tietohallintopalveluissa ja virtuaaliyliopistossa. Löydöistäni
kiitän teitä kaikkia, mutta erityisen kiitollinen olen
tuotantokumppaneilleni Karri Laitiselle ja Timo Viikarille, jotka
toteuttivat Elokuvantaju-sivuston. Kiitän
tutkimukseni ja Elokuvantajun rahoittajia: Vuosina 2000-2002
tein tutkimusta opetusministeriön rahoittamassa audiovisuaalisen
alan tutkijakoulu Elomediassa. Tutkimusta ovat lisäksi rahoittaneet
Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Taideteollinen
korkeakoulu, Taideteollisen korkeakoulun virtuaaliyliopisto,
Viestintätieteiden yliopistoverkosto, Kopiosto ry, Suomen
Kulttuurirahasto, Kuurojen Liitto ry ja Ulkoasiainministeriön
kehityspoliittinen osasto. Lopuksi osoitan suurimmat kiitokset
elämäni arvokkaimmalle löydölle, vaimolleni Tarja Malmi-Raikelle,
jota ilman tämä työ ei olisi koskaan valmistunut.
Helsingissä helmikuussa 2005
<< edellinen sivu | sisällys | seuraava sivu
>>
|
 |