Pvm: 22.07.1997

Osasto: Muoti - ja tekstiilitaiteen osasto

Koulutusohjelma: Vaatesuunnittelu ja pukutaide

Tekijä: Nordlin Jarmo

Työn nimi: Young man collection by Jarmo Nordlin

 

 

Tässä lopputyöni kirjallisessa osassa yritän hahmottaa lukijalle sitä suunnittelun ja toteutuksen prosessia, jonka kävin läpi lopputyötä tehdessäni. Lopputyöni kirjallinen osa ei ole tutkimus. Se toimii lopputyöprosessin kirjallisena analyysinä. Kokoelman ideoinnissa ja kuluttajakentän hahmottamisessa minua auttoi Prof. Henriette Verbughin "The new postmaterialistic map of taste in dress of the Netherlands"-tutkimuksen avuksi kehitelty vaatetuksen semioottinen ryhmitysmenetelmä. Tämä lopputyökokoelma toimii valmistuvan vaatetussuunnittelijan työnäytteenä.

Aloitin lopputyöni Hollannissa Hoogeschool voor de Kunsten koulussa Arnehmissa. Opiskelin Fashion design and Strategy opinto-ohjelmassa 3kk. Opintoaikana tutustuin Keski-Euroopan vaatemarkkinoihin, sekä vallitseviin trendeihin Amsterdamissa, Arhemissa, Kölnissä ja Pariisissa. Havaitsin, että Keski-Eurooppa on täynnä vaatteita joka makuun ja eri hintaluokissa. On kalliita hyvin suunniteltuja vaatteita ja halpoja huonosti suunniteltuja vaatteita ja kaikkea siltä väliltä. Pohdittavaksi jäi mitä tarjota jo kaikkeen tottuneille kuluttajille. Keskityin suunnittelun laatuun ja trendikkyyteen. Valtaosa miesten vaatteista on suunniteltu keski- ikäisille tai vanhemmille miehille Nuoret miehet on pääsääntöisesti unohdettu ryhmä.

Kokoelmani on siis suunniteltu nuorille miehille sesonkiin kevät/kesä -97. Värikartta on vaalean eteerinen ja materiaalit synteettisiä ja luonnon kuituja: lasinvihreää pinnoitettua enstex- kangasta, paperimaisesti rapisevaa polyesteri-satiinia, beigeä villamusliinia, puolikiiltävää italialaista villaa, mustaa nylonia, mustaa lycrasamettia ym. Valitsin materiaaleiksi kalliita, laadukkaita ja edullisia laadukkaan näköisiä kankaita. Näin kokoelmani hintataso pysyy kurissa.

Vaatteiden silhuetti on kapea. Bleiserit on suunniteltu hyvin istuviksi. Housut ovat ns. normaali tai matalavyötäröisiä. Kauttaaltaan kokoelmassa on 70-luvun trendikäs/klassinen t3,yä. Kokoelmassa ei ole yhtään kravattia eikä kuosia. Mielestäni avoin kaulus bleiserin kauluksen päällä istuu hyvin tässä ajassa. Kokoelmassani kuoseja tärkeämpiä ovat materiaalien pinnat. Toisaalta kuosittomuus korostaa kokoelman vähäeleistä tinaa.

Kokoelmani suunnittelin oman tuotemerkin alla. Tuotemerkki on keskeinen osa kokoelmani imagoa. Se toistuu vaatteissa ja laukuissa. Merkkiin koko malliston idea kiteytyy.

Aineisto: miesten vaatekokoelma, kirjallinen osa, diat

Asiasanat: Young man collection, miesten vaatteet, Jarmo Nordlin