Pvm: 30.10.1996
Osasto: Medialaboratorio
Koulutusohjelma: MA in New Media
Tekijä: Pekka Telivuo
Työn nimi: Destinies, virtuaaliset ympäristöt tietokonepeleissä
Työn laji: Lopputyö

Tämä lopputyö käsittelee virtuaalisten ympäristöjen kehitystä tietokonepelien maailmassa. Työnimenä käytetty "Destinies" käsittää kolmen hengen ryhmän, Pasi Hytönen, Aki Kivelä ja Pekka Telivuo, yhdessä suunnitteleman ja toteuttaman pelin demoversion sekä suunnitteleman varsinaisen pelin sisällöksi. Oma vastuualueeni ryhmässä on ollut virtuaalisten tilojen suunnittelu ja toteutus.

Kirjallisessa osuudessa käsittelen lähinnä seikkailupeleiksi luokiteltavia tietokonepelejä ja yleisemmin tietokonepelien historiaa. Pelit ovat muodostuneet yhdeksi taloudellisesti merkittävimmistä viihdeteollisuuden haaroista, ja johdattelevat omalta osaltaan myös tietokoneiden ja oheislaitteiden kehitystä.

Destinies demoa voidaan käyttää www-selaimen avulla. Demon www-osoite on toistaiseksi: http://destinies.uiah.fi:8080/~dest/pages/DREAM.htm

Internet tarjoaa uudenlaisen tapahtumapaikan vuorovaikutteisille kertomuksille ja peleille. Tätä ei ole vielä paljoakaan hyödynnetty. Pelimme tavoitteena on lisätä kerronnan ja sisältötuotannon osuutta lnternetissä tarjottavassa viihteessä.

Olen tutkinut tulevaisuuskuvien syntyä ja tietokonepelien ja elokuvan yhteyksiä. Olen myös jäljittänyt tulevaisuusaiheisten elokuvien estetiikan esikuvia aina tämän vuosisadan alun taidesuuntauksiin ja arkkitehtuuriin. Tärkeimpiä merkkipaaluja ovat olleet elokuvat Metropolis, Avaruusseikkailu 2001, Tähtien sota, Alien -kahdeksas matkustaja, Blade Runner, sekä sarjakuva ja TV-sarja Flash Gordon. Kyseiset teokset ovat saaneet vaikutteita futurismista, ekspressionismista ja surrealismista, jotka yhdessä muodostavat sci-fin estetiikan ytimen.

Esittelen myös muita vuorovaikutteisia kertomuksia ja pelejä, jotka on toteutettu kolmiulotteisen tietokonegrafiikan avulla. Olemme luoneet virtuaaliset ympäristömme form.Z RenderZone (auto.des.sys) ja Softimage (Microsoft) nimisillä tietokoneohjelmilla. Valmiit kuvat on käsitelty Photoshop-ohjelmalla (Adobe) ja vuorovaikutteisuus, sekä pelin ohjelmointi on toteutettu Director-ohjelmalla. (Macromedia) Valmista demoa käytetään www-selaimella.

Pyrin valottamaan suunnitteluprosessissa liitteinä olevien valokopioiden lisäksi myös CD-ROM-levyllä olevan kuvaesityksen avulla. Piirretyt luonnokset ja eri työvaiheissa tallennetut tietokonekuvat näyttävät, mitä reittiä lopulliset tilat ovat syntyneet. Kyseinen CD-ROM sisältää myös runsaasti muuta työn aikana syntynyttä materiaalia: kaikki kolmiuloitteisissa malleissa käytetyt tekstuurit, kaikki mallit geometrioineen ja valoineen sekä viikoittain laskettuja kuvia, joista osa on myöhemmin käsitelty demoa varten.

Voidakseen ymmärtää tietokonepelejä täytyy lukijan olla nähnyt ja mielummin pelannut ainakin joitakin kirjallisessa osuudessa maintsemiani pelejä. Liitteenä olevalla CD-ROM-levyllä on muutamien mainittujen pelien demoversioita ja trailereita Macintosh-tietokoneilla pelattaviksi ja katseltaviksi.

AINEISTO: Demo-versio Medialaboratorion tietokoneella, CD-ROM (Macintosh), Lopputyön kirjallinen osa, kuvaliite
ASIASANAT: 3D Grafiikka, Virtuaalitila, Sci-fi, tietokonepeli
SÄILYTYSPAIKKA: Taik:n kirjasto