Pvm: 1999

Osasto: Elokuvataiteen osasto

Koulutusohjelma: Ohjaus/Käsikirjoitus

Tekijä: Kotwica Petri

Työn nimi: Force Majeure

 

Kotimainen elokuva on nousukierteessä. Aivan aloittelevienkin elokuvaa opiskelevien töissä näkyy tänään tarve koskettaa jotakin tärkeää. Siinä eivät kerronnan ulkoisia tapoja linjaavat dogmit auta; ei vaikka olisi mikrofoni takapuolessa ja kamerassa veivi. Uskon nöyrästi, että seuraavat seikat ovat läsnä jokaisessa kyseistä nostetta aiheuttaneessa elokuvassa.

1. Elokuvan sisältö aiheutuu maailmasta ja elämästä

Draama on aina kärjistys maailmasta. Jos draama perustuu (vain) olemassa oleviin draamoihin. on kyseessä kärjistyksen kärjistys ja niin edelleen äärettömyyksiin. Ajan mukana etäisyys maailmaan ja elämään kasvaa kunnes olemme sämplänneet itsemme tunnistettavuuden tuolle puolen.

Ihmistä koskevan valmiin arvostelman (eli ennakkoluulon) sijaan tulisi nähdä aina, miksi hän joutuu käyttäytymään, sanomaan, mielistelemään, vihaamaan, varastamaan, antautumaan, pelkäämään ... Tekijän tulee olla yhteistyössä katsojan oman sisimmän kanssa arvostelman kokoon saattamisessa.

Totuus draamassa on sitä totuutta, joka liittyy ihmisten välisten suhteiden ja tuntemusten tarkkaan havaintoon. Vasta tämän jälkeen voimme siirtyä tarkastelemaan niiden taustalla olevia mekanismeja, jännitteitä, syitä ja seuraamuksia.

2. Tekijä pyrkii aiheuttamaan työllään annoksen hyvää

Tekijä hyödyntää Elämänkatsomus-nimistä lihasta. Hän haluaa empaattisesti väläyttää, että katsoja ei ole yksin maailmassa ongelmansa, traumansa, pakkomielteensä, pelkonsa jne. kanssa.

Vaihtoehtoisesti taikka lisäksi hän haluaa väläyttää katsojalle toisia näkökulmia. Mitä voikaan harmittomaksi koettu käytös aiheuttaa toisen (tunne-)elämässä. Draaman järeimpiä tehtäviä on muistuttaa, että jokainen yksilö on maailman keskipiste omasta subjektistaan käsin.

Varsinkin loppujensa kautta elokuvat pyrkivät siihen, että maailma olisi pikkuriikkisen parempi paikka. Ratkaisun täytyy jäädä kytemään katsojan tunteen ja järjen käsittelyn kohteeksi elokuvan varsinaisen keston ulkopuolelle.

 

Aineisto: Käsikirjoitus, elokuva

Asiasanat: draama, käsikirjoitus, dogmi